Hur lite hö?

Bukefalos 30 år!

Jomen traditionellt är de oftare gladare i havrehalm än vetehalm. :)
Jo så är det, märker skillnad på hur mycket dom äter beroende på väder, typ av halm etc men dom skulle aldrig svälta för att halmen inte äts utan är dom tillräckligt hungriga så äter dom halm om den inte är dålig vill säga. Men det blir ju mer av nöd än nöje..

I höstas när jag fick möjlighet att strö med halm åt han som en idiot. Såpass att han blev förpassad till spån igen. Men jag tycker det är så jobbigt att micka spån att han efter ett tag successivt fördes över på halm. Då hade nyhetens behag lagt sig och han äter inget alls längre.

Jag sitter i samma båt, jag tycker det är noll mängd gräs i hagen men de är nere på 6kg inte särskilt kraftigt hö, några björkgrenar plus att jag flyttar tio meter staket någon dm varje kväll. Min är ju dessutom unghäst så jag kan ju inte ut och hårdträna i den mängd som hade behövts 😅

1000001067.webp

Jag känner mig osäker om detta ens räknas som en mängd gräs? För jag hade nog kunnat dra ner till 5kg för tjockis-dponnyerna men vill helst slippa dra hem en hel halmbal om det går att undvika...

Jag sitter i samma båt, jag tycker det är noll mängd gräs i hagen men de är nere på 6kg inte särskilt kraftigt hö, några björkgrenar plus att jag flyttar tio meter staket någon dm varje kväll. Min är ju dessutom unghäst så jag kan ju inte ut och hårdträna i den mängd som hade behövts 😅

Visa bifogad fil 168719
Jag känner mig osäker om detta ens räknas som en mängd gräs? För jag hade nog kunnat dra ner till 5kg för tjockis-dponnyerna men vill helst slippa dra hem en hel halmbal om det går att undvika...
Är ungefär samma mängd i Zackes hage. Har lite svårt att uppskatta hur stor den är. Rätt smal typ 15-20 meter och ca 200 meter lång.

Här syns halva hagarna. Zacke går i andra hagen uppifrån.
20250527_132304.webp

Jag tror många underskattar dels hur näringsrikt kort gräs är och dels hur näringsrikt gräset överlag är såhär innan midsommar.

Min ponny går i sandhage dygnet runt. Hon betas för hand en halvtimme om dagen och har på det gått upp 2 cm i omkrets på en månad. Vilket är rätt mycket på en ponny som ska ha 130 cm i bröstomfång.

Är ungefär samma mängd i Zackes hage. Har lite svårt att uppskatta hur stor den är. Rätt smal typ 15-20 meter och ca 200 meter lång.

Visa bifogad fil 168721
Ibland tror jag att de blir tjocka bara av att se gräset på andra sidan staketet. Men då ska jag dra ner ytterligare och satsa extra på mer sly istället för tuggandets skulle.

Kommer ihåg när jag hade fullblod som stödfodrades på bete 🙃

Går ute från ca 6-20 varje dag. Får 2 kg hö i hagen på morgonen som han pillar i sig under dagen. Sen har han fått 4 kg på kvällen. Har faktiskt minskat en cm i omfång senaste veckan😅. Behöver dock gå ner betydligt mer.
Hade börjat med att ta bort höet i hagen ganska direkt.

Vill du prompt att det ska finnas något mer än allt gräs att tugga på så släng in en kaka halm eller lite sly att gnaga på.
Rörs inte halmen eller slyets bark inte är uppäten så är nog tuggbehovet gott och väl tillgodosett.

Min lilla storhäst svär jag över att hålla i hull varje vinter och sen kommer gräset och hon blir helt plötsligt rund. Går i samma hage som på vintern (så ser nedbetad ut) och får 0,5 kg hö om dagen och obegränsat med halm, varierar hur mycket halm hon äter. Hon går ändå inte ner 🙃

Jag hade tagit bort helt i hagen helt och bara gett på natten.

Möjligen hade jag slängt in lite halm dagtid. Kanske.

Jag har magert gräs i mina hagar, väldigt magert och mina äter sitt nedbetade gräs dagtid och får natthö bara.
Även den stora svårfödda klarar sig så.

Visa bifogad fil 168721

Det där är ju ändå rätt mycket gräs. Jag skulle säga att han klarar sig på det gräs som växer där plus en högiva till natten om han är inne då (2-3 kg kanske?)

Mina islandshästar går i kraftigt nedbetad hage och äter 1,5-2 kg hö per häst och dygn.

Angående hö med hög kvot så är det utmärkt bantningsfoder - man kan då ge tillräckligt med protein (eller överskott om det behövs för tuggtiden) samtidigt som man ger ett underskott på energi.

Det där köper jag faktiskt inte, dom äter halmen om dom är tillräckligt hungriga och halmen har god hygienisk kvalitet. Detta gäller iaf för tjockisar, smalisar är ju en annan sak, dom kan det ju ibland vara svårt att tom få i tillräckligt med hö/silage men det är en helt annan sak.
Stämmer detta verkligen?
För något år sedan köpte jag halm samtidigt som ridskolan intill, dvs vi körde med en transport och sedan tog jag hälften av det vi lastade in. Mina två hästar åt det glatt, men de två som ridskolan skulle ha det till (tjockisar som behövde minska på högiva men ändå få tuggtid) var inte intresserade av det. Men - de åt sedan utan problem en annan halm som de köpte in när det visade sig att hästarna inte ville ha det som ursprungligen köptes. (om jag minns rätt)

Jag tror många underskattar dels hur näringsrikt kort gräs är och dels hur näringsrikt gräset överlag är såhär innan midsommar.

Min ponny går i sandhage dygnet runt. Hon betas för hand en halvtimme om dagen och har på det gått upp 2 cm i omkrets på en månad. Vilket är rätt mycket på en ponny som ska ha 130 cm i bröstomfång.

Detta är viktigt!

Hade jag haft möjlighet att fodra grovfoder sommartid och dessutom haft hästen på box delar av dygnet så hade jag börjat experimentera med munkorg vår/sommar under hagtiden och hellre kompletterat med mer grovfoder om jag hade ett lämpligt. Just främst för att se om det kan hjälpa till att inte kunna beta det allra godaste gräset riktigt lika kort. Min lilla blir väl kanske snarare begränsad i mängd av munkorgen men hon har gått från sprängfärdig fästingkropp till "bara" fet. Du fattar vad jag menar iom lymfmassagen tror jag. Men hon kan ju inte beta det allra kortaste gräset utan tar det längre och jag tror ändå det spelar in i det där att man tycker de ser ut som att de ska spricka av att man petar på dem, det var min känsla av henne där ett tag (och såklart grov fångste medan jag höll på att klura ut munkorgar osv).

Jag ska ta blodprov på mina två och utifrån det funderar jag faktiskt på att kanske ge mig in i att försöka vänja in min stora på munkorg och börja stripbeta tidigare istället, just för att försöka komma ifrån det där kortaste gräset så gott det går.

Stämmer detta verkligen?
För något år sedan köpte jag halm samtidigt som ridskolan intill, dvs vi körde med en transport och sedan tog jag hälften av det vi lastade in. Mina två hästar åt det glatt, men de två som ridskolan skulle ha det till (tjockisar som behövde minska på högiva men ändå få tuggtid) var inte intresserade av det. Men - de åt sedan utan problem en annan halm som de köpte in när det visade sig att hästarna inte ville ha det som ursprungligen köptes. (om jag minns rätt)
Det är klart det finns olika smaklighet på halm. Folk vågar dock sällan vänta på att hästarna blir hungriga utan tycker synd om dom och fodrar med annat. En vän köpte tex två olika sorters hö det ena var mycket smakligare än det andra så så länge hon var kvar i stallet så vägrade han äta det i hans mening äckliga höet.. Men när hon åkte hem så åt han ändå upp det över natten.

Stämmer detta verkligen?
Min erfarenhet är att havrehalm är smakligare än vetehalm, min äter dock båda

https://tricklenet.com/forage-calculator

Denna är ganska käck att använda tycker jag 😊 Man matar in hästens vikt, huruvida man vill banta, behålla eller öka vikt samt hur många timmar de spenderar ute på gräs och vilken kvalitet det är på gräset samt ts-halten på det hö man ger och så räknar den ut hur mycket man bör fodra extra. Behöver ju inte följa den slaviskt, men den ger ett bra hum iaf.

Jag blev "utskälld" av stort dressyr stall när jag var och tränade min PRE korsning.
Hon var för fet jag måste dra ner på maten- då gick hon i en ner betad (väl ner betad) hage
(hade låtit andra hästar äta av) fick 2kg hö morgon/kväll + 5dl havre
Hon fick tag på vart enda strå som växte i hagen (men lämnade alltid rator)

Hon åt fort i hela livet fick säkert i sig det dubbla på samma tid jämfört med en "normal" häst

Så tyvärr man får fodra så lite så man kan....
Hellre det än fång mm

Liknande trådar

• Mer hö eller halm?
  • Få i kräsen häst tillskott
  • Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026