Hur lite hö?

Bukefalos 30 år!

Alltså den finaste hästkommentar jag någonsin fått rörde min extremt lättfödda EMS/IR-ponny som jag slet som ett djur att hålla hullet nere på samtidigt som försöka ge honom TS och tuggtid nog så inte hela magen skulle rasa på. Vi var på klinik och han bajsade en hög. Varpå veterinären utbrister att det var det mest perfekta hästbajs han sett, den magen mådde verkligen tip top. Och förklarade att konsistens, färg, glans (!) och lukt (!!) var helt optimalt 😂🙈 Han gick till och med och hämtade en djurvårdare och visade 😅

Jäklar vad den gick rakt in just för hur jag slet. Och jag minns den uppenbarligen än - 15 år senare

Alltså den finaste hästkommentar jag någonsin fått rörde min extremt lättfödda EMS/IR-ponny som jag slet som ett djur att hålla hullet nere på samtidigt som försöka ge honom TS och tuggtid nog så inte hela magen skulle rasa på. Vi var på klinik och han bajsade en hög. Varpå veterinären utbrister att det var det mest perfekta hästbajs han sett, den magen mådde verkligen tip top. Och förklarade att konsistens, färg, glans (!) och lukt (!!) var helt optimalt 😂🙈 Han gick till och med och hämtade en djurvårdare och visade 😅

Jäklar vad den gick rakt in just för hur jag slet. Och jag minns den uppenbarligen än - 15 år senare

Men det är ju så viktigt och ett så bra direkt resultat varje dag! Väntar fortfarande på att hitta en hel föreläsning bara om detta! Får alltid konstiga blickar när jag försöker fråga om sådant.

Nu börjar det hände lite med vikten på min krake som går i sin lilla hage. Stöttar med hö. Halm finns, men ser inte att hon äter något av den, går hellre o noppar strå för strå.
Snart kommer andra islänningen hem från träning och då när de är två, så kan jag öka på storleken på hagen tänker jag.
Nu har hon en hagkompis nattetid. Annars får den gå på mer gräs under dagarna. Dennes behov är tvärt om. Behöver mycket mat.

När jag läste om hästars utfodring för ungefär 1000 år sedan lärde jag mig att i en nerbetad hage med kort gräs kan hästen få sig otroligt mycket mer näring än en överväxt hage. Vill minnas att unga, korta grässtrån i regel har högre koncentration av protein och lättsmälta kolhydrater, medan högre, äldre gräs innehåller mycket mer fibrer. I en hage med högt gräs betar hästarna mindre, eftersom längre och grövre gräs kräver mer tuggande.

Så länge hästen är fet och inte går ner i vikt tillräckligt snabbt får den ju i sig för mycket mat. Just nu kanske det är svårt att få hästen att gå ner i vikt med de förutsättningarna, men det hade nog varit bra om det fanns möjlighet att släppa den i en överväxt hage senare i sommar.
Har läst samma sak. Högt gräs som gått i blom har lägre näringsvärde.

Nu börjar återväxten minska här i norr, men hur pass egentligen? Tycker det är knepigt att veta hur lite hö jag vågar ge honom. Dels så är han alltid hungrig oavsett och dels jobbar han rätt hårt...

Nu börjar återväxten minska här i norr, men hur pass egentligen? Tycker det är knepigt att veta hur lite hö jag vågar ge honom. Dels så är han alltid hungrig oavsett och dels jobbar han rätt hårt...
Här uppe i norra Västerbotten så växer det för fullt ännu tack vare värme och regn!
Klippte gräset i förrgår, idag har det vuxit två tre cm.
Mina två som går på bete har inte börjat tigga hö ännu och jag har inte öppnat upp till de två större beteshagarna ännu i år då dom har tillräckligt fortfarande. Dom har ca 1 ha bete nu där en del är upptrampad skogsmark.
Så så länge han inte går ner oönskat i vikt skulle jag inte öka på höet, däremot kanske öka tuggtiden med hjälp av halm om han upplevs hungrig.

Jag har en liten gles halvpall med pallkragar som ligger upp och ner i hagen. Dvs det kommer sol och regn osv men kan inte betas.
En gång i veckan flyttar jag den och ser hur mycket gräset växt.

Det växer så det knakar än och betydligt mer än jag hade gissat utifrån hur hagen ser ut mm.

Jag kommer inte öka hö förrän han går ner i vikt. Jag testar dessutom en gång i veckan att lägga ut halm. Så länge det ratas räcker höet han får ute

Du behöver inte ens fundera på det. De enda hästar som jobbar hårt är galopp, trav och ft hästar på hög nivå. Han rids men hårt arbete är det inte på det vis att han behöver massa mat för att klara av det jobbet. Men jag förstår hur du tänker. Han går dock och latar sig 23 timmar per dygn. Mina fetton går ute dygnet runt på gräs i sin vinterhage, dom får lite hö när dom står inne i boxen i samband med ridningen och lite kraft och mineraler. Kraften får dom för annars äter dom inte sina mineraler. Dom har gått där sedan i slutet av maj och är fortfarande fetton. Spelar ingen roll om jag rider ut i 2 timmar och travar och galopperar eller rider ett hopp eller dressyrpass. Dom får uppenbarligen i sig mer i sin hage än vad man kan tro. Dom går ju där och äter all övrig tid menar jag och gör väl av med 10 kcal i timmen när dom sakta flyttar sig efter nästa grässtrå.

Tiger sa häromdagen (efter en torr period) på sin track att nu ville han ha mer gräs! Han äter ju bara gräs, inget grovfoder. Eftersom båda två (fortfarande tjocka dock) dessutom gjorde sitt lägsta midjemått för året så tog jag win-win situationen med att öppna igen till träningshagen som jag stängde sist. Hade hoppats på att kunna ha den öppen för att använda till träning över sommaren men fick inse att det blev för stor yta så fort tillväxten ökade efter regn o liknande.

Tycker den precis kommit igång efter torkan... Men det har varit extremt här i Norrbotten under juli.

Typ i mitten på oktober som det dör av?

Det här är en veckas återväxt...

PXL_20250811_165745303.webp

Liknande trådar

• Mer hö eller halm?
  • Få i kräsen häst tillskott
  • Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn