Hur lite hö?

Bukefalos 30 år!

Fiorano

Trådstartare
Jag har en PRE på 18 år (166cm väger för dagen kanske 610kg, borde gå ner 30-40kg), valack i full träning. Han är så fet och jag sliter mitt hår över hur lite mat jag kan ge egentligen. Han går i gräshage som är lovligt nerbetad, får nu ca 6 kg hö/dag, lite mash för tillskott och inget mer. Kan jag dra ner höet ännu mer? Står på halm men äter inte av det.
VideoCapture_20250529-193909.webp

Jag skulle inte göra det, hästen behöver tuggtiden. Däremot hitta hö inför hösten med andra värden känns rimligare.
Han går och pillar med gräs hela dagarna. Är just nu när gräset kommit det blivit helt omöjligt att banta honom. Höet har lite för bra värden och en kvot på nästan 10. Har dock kunnat ha honom rätt fin på smna värden tidigare. Nu är dock hagen större och med mer gräs.

Jag har en PRE på 18 år (166cm väger för dagen kanske 610kg, borde gå ner 30-40kg), valack i full träning. Han är så fet och jag sliter mitt hår över hur lite mat jag kan ge egentligen. Han går i gräshage som är lovligt nerbetad, får nu ca 6 kg hö/dag, lite mash för tillskott och inget mer. Kan jag dra ner höet ännu mer? Står på halm men äter inte av det.Visa bifogad fil 168687
Ta bort allt gräs även nedbetad, grushage. Pre är väl också en ras som sätter fettvalkar fel, dvs predisponerade för fång

Jag har en PRE på 18 år (166cm väger för dagen kanske 610kg, borde gå ner 30-40kg), valack i full träning. Han är så fet och jag sliter mitt hår över hur lite mat jag kan ge egentligen. Han går i gräshage som är lovligt nerbetad, får nu ca 6 kg hö/dag, lite mash för tillskott och inget mer. Kan jag dra ner höet ännu mer? Står på halm men äter inte av det.Visa bifogad fil 168687
Sänk höet, vad gäller tuggtiden så har han ju faktiskt halm att tillgå, blir han hungrig så duger den säkert.

Han går och pillar med gräs hela dagarna. Är just nu när gräset kommit det blivit helt omöjligt att banta honom. Höet har lite för bra värden och en kvot på nästan 10. Har dock kunnat ha honom rätt fin på smna värden tidigare. Nu är dock hagen större och med mer gräs.
Fast kvoten säger ju inget om värdena, kan ju vara jätte dåliga värden bara att mj är låg i förhållande till proteinet. Är det däremot högt mj ja då kan man ju ha problem med lättfödd häst.
Vi brukar dock sikta på höga kvoter till våra och ganska högt mj ca 7/kg foder och dryga ut med halm samt tillgång till vinterbete för våra lättfödda.

Säger som Lena, dom äter halmen, om den är av god kvalitet, om dom blir tillräckligt hungriga.. Så skulle utan tvekan dra ner på höet.

Jag hade dragit ned hö. Återväxten är inte att förakta. Jämför om det finns någon gräsmatta i närheten. Hur fort växer den?

Jag har rejäl återväxt nu och har fått begränsa min unghäst rätt mycket, men har inte helt nedbetat.
Men det beror ju också på hagens storlek och hur många hästar i hagen.
Men om han pillar med gräs hela dagarna hade jag dragit ned hö en del oavsett.
Hur mycket hö behöver hästen vintertid?
Hur länge står den på box nattetid?

Fast kvoten säger ju inget om värdena, kan ju vara jätte dåliga värden bara att mj är låg i förhållande till proteinet. Är det däremot högt mj ja då kan man ju ha problem med lättfödd häst.
Vi brukar dock sikta på höga kvoter till våra och ganska högt mj ca 7/kg foder och dryga ut med halm samt tillgång till vinterbete för våra lättfödda.

Säger som Lena, dom äter halmen, om den är av god kvalitet, om dom blir tillräckligt hungriga.. Så skulle utan tvekan dra ner på höet.
Värdena är för höga egentligen men har som sagt inte varit ett problem att hålla honom fit på det förut. Det var mycket lättare att banta connemara än PRE... Har som haft lite standard att dra upp proteinet och fodrat med hög kvot så har de blivit väldigt fina.

Det blir att minska höet än mer. Gjorde så att jag strödde ut hans hö i halva boxen igårkväll så det blandades med halmen. Så han har fått gå och pilla runt för att hitta rätt strån. Hade funkat för inga höstrån i boxen nu på morgonen!

Sänk höet, vad gäller tuggtiden så har han ju faktiskt halm att tillgå, blir han hungrig så duger den säkert.
Mina har en stor, nerbetad hage och får 1-2 kg hö per häst/ponny plus halm. Jag tycker halmen är en väldigt bra indikator, äter de mycket halm ökar jag givan med hö och vice versa.

Instämmer i att de äter halmen om de "behöver", och att det kan vara svårt att se hur mycket det växer - mina har inte ätit halm på flera dagar men hagen ser ju likadan ut för mina ögon.

Mina har en stor, nerbetad hage och får 1-2 kg hö per häst/ponny plus halm. Jag tycker halmen är en väldigt bra indikator, äter de mycket halm ökar jag givan med hö och vice versa.

Instämmer i att de äter halmen om de "behöver", och att det kan vara svårt att se hur mycket det växer - mina har inte ätit halm på flera dagar men hagen ser ju likadan ut för mina ögon.
Samma här, våra hästar står precis som @Fiorano s på halm så för dem är det lakan och inte mat men det duger om det kniper. 😉

Min som verkligen behöver banta får nu enbart nöja sig med det gräs som är i hagen plus ett kilo hö bara för att inte bli så ledsen när de andra får. Han går ner i vikt men inte särskilt fort och har fortfarande depåer så gräset är absolut tillräckligt trots att han anser att han svälter, typ. Men det anser han alltid, även när han får fri tillgång 🙈

Asså trodde tidigare i våras att den hagen vi brukar ha inte skulle bli tillräckligt då den är nerbetad meeeen det räcker, pållan är svälld ändå av vatten från gräset och gräset ger helt klart tillräckligt, ger inget hö. Bara att hon får beta lite av det högre gräset som omväxling. Gick ut i hagen om nätterna för några dagar sedan.

Min islänning behöver också gå ner i vikt. Går i en helt nedbetad hage som inte är stor, men blir tjock ändå. Är så mycket näring i det lilla gräs som finns. Har inte tillgång till grushage, skogshage eller liknande.
Hon får inget hö, utan bara halm nattetid. Som hon knappt äter av.
Står inne på natten för att komma bort från gräset. Provade att ha dem ute en natt för några veckor sen, men hon svällde upp direkt.

Nästa steg är i såfall att minska hagstorleken ännu mer. Men då blir den väldigt liten. Kanske 3 paddockar stor. Vill helst slippa det.
Nu går fullblodet med henne x antal timmar per dag för att beta ner det lilla som finns till max max.

Tänk på att de äter olika halm olika gärna.
Även olika bland individer.
Vår ponny som får väldigt begränsat med hö äter sin halm men är inte jätteförtjust i den. Tre kg räcker ett dygn.
Valacken däremot som har fri tillgång till hö i småmaskigt nät vräker i sig av halmen när jag släpper in de stora till ponnyn 🙈

Tänk på att de äter olika halm olika gärna.
Det där köper jag faktiskt inte, dom äter halmen om dom är tillräckligt hungriga och halmen har god hygienisk kvalitet. Detta gäller iaf för tjockisar, smalisar är ju en annan sak, dom kan det ju ibland vara svårt att tom få i tillräckligt med hö/silage men det är en helt annan sak.

Liknande trådar

• Mer hö eller halm?
  • Få i kräsen häst tillskott
  • Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat