hur lyckas ni med bädd?

J

juliag

jag har ett sto, ett riktigt grisigt sto när det gäller renlighet i boxen.
hon river upp allt spån längs kanterna och därav får liggsår på haserna.

bestämde mig för att lägga bädd, sagt och gjort.
dock kissar hon endast i bakre delen av boxen, alltså är halva bakre delen hård, jämn och fin.
främre delen vattnade jag.

vid fodring så skrapar hon med frambenen och gräver upp bädden framtill vilket gör att hon då står i en nedförslutning med frambenen. jag fyller på med spån och vattnar titt som tätt men eftersom hon likförbannat gräver upp den på kvällen blandar hon runt det blöta spånet med det torra fina och lutningen är tillbaka.

är det någon som har tips, någon som kanske har en likadan häst ?
vill helst ha bädd iom att hon får skavsår och dom blir väldigt stora och eländiga..

hur funkar torven/torvmix?
bor uppe i norr, vi är inte så fullt vana med torven..
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

Hmm, min häst är inte exakt likadan men inte heller långt ifrån. Han bäddar gärna runt spånet och skjuter allt till ena sidan, om än han blivit bättre. Gummimatta i botten har funkat för oss.
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

hade gummimatta till förra hästen och det var ett rent helvete.
mattorna åkte isär varandra och fick 1-1,5cm mellanrum mellan varandra varav det blev äckligt med gammalt kiss och oerhört äckligt och jobbigt att dra ihop dom..
så gummimattor är inte ett plus för min lata del..:angel:
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

kl
Kanske inte ett alternativ, men mitt sto grävde också upp främre delen av bädden.. Satte två hönät med "fri tillgång" i bakre delen, sen dess har hon skött sig hyfsat faktiskt.. Tror att hon mest grävde runt för att hon hade tråkigt, men nu har hon hö att pilla med så :)
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

det är dock vid krafftgivan hon kraffsar och river upp bädden, annars står hon som ett ljus snällt och fint inne i boxen. jag blir frustrerad och vet inte vad jag ska ta mig till.
är det verkligen bara att välja på halvt trasiga framkotor eller såriga fula hasor ? :confused:
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

Jag har en som är precis likadan mitt stora problem med hennes nedförsbacke är att hon är så korkad så hon ligger alltid på tvären precis där sen rullar hon sig och voila nerförsbacken gör att hon rullar fast gång på gång. Jag har lärt mig att enda sättet att få något kvar framtill är att frångå sina renhetsprinciper en del vid mockningen, allt som är halvskitigt som hon rivit back och blandat runt skyfflar jag resulut fram halvskitigt spån väger mer än rent och försvinner inte iväg lika lätt som rent, sen får man slänga på lite rent ovanpå, ännu bättre funkar det nu när hon har halm och spån för det blir härvigare för henne att gräva iväg speciellt efter det har blivit framkastat lite halvskitigt ett par gånger, nu märks snart inte nerförsbacken hos henne, men någon prydligt bädd lär man ju aldrig få se i framkanten det är bara att blunda och slänga på rent ovanpå bättre att de har lite halvsunkigt än att de ligger på betonggolvet eller som i mitt fall att de lägger sig fast hela tiden.
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

hmmm.. vi har får hemma och iår hade vi 6 ungtackor inne i en hästbox (halm med torv undertill), vilket blev en riktigt kaka som vi nu ska ha som grund till hästbädden. torv och halm "kakar" ju till sig lite lättare än spån (tror jag). har torv/spån bäddar till mina hästar men hade haft halm om jag kunnat lagra storbalar, mer skötsel men tycker de är trevligare.. funkade utmärkt till mitt sto som grävde runt också. men man får ju "bädda till" ordentligt varje dag. när hon stod på halm gjorde jag så att jag tog lite av det som satt sig och flyttade fram, och strödde sedan på ny halm.
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

oj, nä min har då inte rullat fast...än...*peppar peppar*
jag har också gjort så, jag har t.om rivit upp lite i kissbädden och stampat dit på framdelen och sen vattnat lite, det har funkat i sisådär 2 dagar MAX men man ska fan inte behöva dräpa sig bara för att man har en häst med Lite väl lätt framben...:angel:

vi har ingen tillgång till halm här, finns ingen plats att förvara..
är det ingen som har använt torv?
blir den hårdare än spånet ? tänkte om det inte åker runt lika lätt..
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

jag har ett sto, ett riktigt grisigt sto när det gäller renlighet i boxen.
hon river upp allt spån längs kanterna och därav får liggsår på haserna.

bestämde mig för att lägga bädd, sagt och gjort.
dock kissar hon endast i bakre delen av boxen, alltså är halva bakre delen hård, jämn och fin.
främre delen vattnade jag.

vid fodring så skrapar hon med frambenen och gräver upp bädden framtill vilket gör att hon då står i en nedförslutning med frambenen. jag fyller på med spån och vattnar titt som tätt men eftersom hon likförbannat gräver upp den på kvällen blandar hon runt det blöta spånet med det torra fina och lutningen är tillbaka.

är det någon som har tips, någon som kanske har en likadan häst ?
vill helst ha bädd iom att hon får skavsår och dom blir väldigt stora och eländiga..

hur funkar torven/torvmix?
bor uppe i norr, vi är inte så fullt vana med torven..

Jag har bädd till min häst. Sto. Har kvar mattan i botten och ett rejält lager torv över som jag vattnat och stampat till. Vände även ned lite av skiten i början för att få bädden fastare då mattan gjorde att det lätt gled iväg i början och hon rev upp på vissa ställen. (mattan under pga platsbrist). När bädden satt sig lade jag spånlager över för att få en torrare yta överst. Funkar kanonbra. Ingen amoniaklukt, och betydligt mindre spånåtgång nu. Upplever som om hon är något renligare av sig nu också faktiskt men det är nog olika hästar. Min rotar också runt men nu i spånlagret :)

Så mitt råd är, pröva, men ta till ett rejält lager med torv (mer än vad som rekommenderas).
Så går det inte heller vara pedant när man har en bökig häst på bädd, så jag tar bara ut det som går att få upp på grepen rotar sällan i undre lagret.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: hur lyckas ni med bädd?

Spåna som vanligt och lägg sen på en vanligt matta (typ Wellton från Ikea eller liknande) över som hästen står och ligger på. Har sett denna lösning i ett stall utomlands där alla hästar stod på olika färgglada mattor. Väldigt stylish . Mattorna blir ju så klart lite fläckiga men så grisigt som man skulle tro. Undertill bildas bädd och ovantill går det superlätt och snabbt att mocka
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

Spåna som vanligt och lägg sen på en vanligt matta (typ Wellton från Ikea eller liknande) över som hästen står och ligger på. Har sett denna lösning i ett stall utomlands där alla hästar stod på olika färgglada mattor. Väldigt stylish . Mattorna blir ju så klart lite fläckiga men så grisigt som man skulle tro. Undertill bildas bädd och ovantill går det superlätt och snabbt att mocka

De lär ju flyga all världens väg när grävmaskinisten går igång med sina framben (har som sagt en likadan som TS) det är ju inga små nätta kraffsningar de gör när de är sådana utan det är rejäl kraft i kraffsningarna därav att de lyckas flytta bort allt från främre delen till bakre, en matta lär ju ligga i en rejäl hög någonstans i mitten av boxen
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

De lär ju flyga all världens väg när grävmaskinisten går igång med sina framben (har som sagt en likadan som TS) det är ju inga små nätta kraffsningar de gör när de är sådana utan det är rejäl kraft i kraffsningarna därav att de lyckas flytta bort allt från främre delen till bakre, en matta lär ju ligga i en rejäl hög någonstans i mitten av boxen

haha jag håller verkligen med där, ibland är hon t.om nere i botten fast jag har dryg 30-40cm hög bädd plus spån ovanpå.
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

Jag har bädd till min häst. Sto. Har kvar mattan i botten och ett rejält lager torv över som jag vattnat och stampat till. Vände även ned lite av skiten i början för att få bädden fastare då mattan gjorde att det lätt gled iväg i början och hon rev upp på vissa ställen. (mattan under pga platsbrist). När bädden satt sig lade jag spånlager över för att få en torrare yta överst. Funkar kanonbra. Ingen amoniaklukt, och betydligt mindre spånåtgång nu. Upplever som om hon är något renligare av sig nu också faktiskt men det är nog olika hästar. Min rotar också runt men nu i spånlagret :)

Så mitt råd är, pröva, men ta till ett rejält lager med torv (mer än vad som rekommenderas).
Så går det inte heller vara pedant när man har en bökig häst på bädd, så jag tar bara ut det som går att få upp på grepen rotar sällan i undre lagret.

Lycka till!

hur mycket ska man vattna i torven då? riktigt ordentligt så det blir genomblött eller typ "kissblött"? :angel:
har du vanlig torv eller torvmix?
fyller du på sen något med torv eller låter du spånet sen läggas på och bli bädd och bara fylla på med spån ?
 
Sv: hur lyckas ni med bädd?

"hur mycket ska man vattna i torven då? riktigt ordentligt så det blir genomblött eller typ "kissblött"?
har du vanlig torv eller torvmix?
fyller du på sen något med torv eller låter du spånet sen läggas på och bli bädd och bara fylla på med spån ? "

Ska försöka svara så gott jag kan.
- Vattna lagom mängd dvs det får inte bli dyblött/klafsigt. Hur mycket beror på hur torr torven är du har köpt. Det kan skilja en del mellan olika märken och förpackningar inom samma märke.
- Har vanlig torv köps inplastad.
- Lägger på ett rejält lager torv redan från början med vattning mellan de olika lagren. Sedan väntar jag tills det lösa på ytan är slut fyller på igen, tar någon vecka att sätta sig helt men fick en bra bädd på såvis och har sluppit fylla på med mer torv efter det att jag lade på spån. (Hitentills 8 förpackningar) Spånet har jag lagt dit för att det gör bädden torrare ovanpå att ligga ner i för hästen. Fyller på med en inplastad spånbal med 7-10 dgr mellanrum.

Du kan även pröva mixa halm och torv har sett det i något inlägg här på Buke. Skulle visst ge en bra botten. Medel underst kalk etc + Halm finfördelad dvs något hackad, på med torvlager och sedan ett halmlager ovanpå det. Men har inte haft det själv, men det låter som om det kan kila fast sig rätt bra i nedre lagret, kan funka för en riktig storgrävare kanske. går nog även använda torvmix till denna variant.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Bliss
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 260
Senast: MonteRose
·
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
5 868
Senast: Pancakes
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 796
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp