Bukefalos 28 år!

Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

mackan

Trådstartare
Efter att i stort sett dagligen vara aktiv på forumet och läsa trådar om fodring, analyser och foderfrågor, samt hästars hull och muskler i allmänhet funderar jag. varför är det så svårt för många att se eller lära sig när hästen behöver mat, inte är musklad, osv?

för ca 20 år sedan analyserade man i princip aldrig hästarnas foderstater om man inte var proffs eller avels verksam. Nu är det vardag för varje hobby ryttare i princip. Men: hur tar man till sig en analys om man inte har vana av att fodra hästar med ögat eller vana i största allmänhet om att fodra och även rida?

på ett sätt tror jag att har man varit verksam och är lite äldre och fodrat med ögat och många hästar i flera år, så tar man till sig analys och vad det innebär på ett helt annat sätt, och kan utnyttja en analys till fullo. Är man ny i branschen eller med hästar tycker jag det verkar som analys ofta blir ngt man stirrar sig blind på, dvs analysen sa att detta är vad hästen ska ha, och då ska den ha det. sen att hästen inte är pigg, i hull, bygger muskler, blir liksom en orelaterad eller rent ut sagt ett onoterat fall.

vad tror ni ? Har jag helt fel? Har fodrat i många år utan analys, som seden var för 20+ år sedan, och analyserar numera och finner det en otrolig trygghet och säkerhet som komplement. Men stirrar mig inte blind på analysen utan ser till individen och inser att det ofta är mer en riktlinje och pekpinne än något ristat i sten.

Hur tar man till sig en analys om man är yngre och har mindre erfarenhet? Hur kan man verka för att RÄTT utbilda folk om hur man använder en analys? Kan analysen i fel händer med fel inställning/kunskap och "öga" orsaka mer skada än nytta?

vill gärna ha tankar och åsikter runt detta då jag är ute och filosoferar. :bow:
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

:bow: :bow: :bow:
Tänker som du. I de stall jag stod innan jag fick eget så ursäktades alla "hullfel" på hästarna med att den stod på en uträknad foderstat som gjorts av en tjej utbildad på foder.......:crazy:
De resonerade som så att eftersom den var uträknad så kunde det inte vara fel......
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Givetvis måste man ha ögat med sig även när man analyserar hö och beräknar foderstater och det brukar jag försöka poängtera för folk jag hjälper. Riktlinjer är dock aldrig fel eftersom det kan vara bra att veta att hästen behöver tex en kvot på 6, då kan man laborera lite som man vill.

Angående att det inte analyserades för 20 år sedan så skulle väl jag tippa på att anledningen är att idag vet folk inte hur man gör hö. Det verkar vara måååååånga amatörer som ska tjäna pengar på sin åker och rafsar bort lite förvuxet ogräs som får torka för kort tid och sedan plastas in och säljs som HÖ. :eek:

Jag har väl dåliga erfarenheter men att hitta en bonde som vet vad h*n håller på med är inte lätt. Förr var det folk som skulle mata sina djur på gården som även sålde till andra och då var det nog viktigare med kvaliteten.

Eftersom det var så bra då verkar det som att kunskapen om foder försvunnit mer och mer och detta leder till att folk (inte alla) köper det billigaste höt och när det är grått och dammar som den värsta röksvampen så sköljer de bara lite och matar hästen med. Att sedan ha mage att undra varför hästen inte äter upp sitt hö....

Nåväl, för att en analys ska fungera på ett korrekt sätt krävs både foderkunskaper och ett kritiskt öga, som kan se minsta förändring till det bättre/sämre.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Å andra sidan så måste ju alla börja någonstans, och har man ingen erfarenhet kan kanske en analys vara en utgångspunkt.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Ja absolut! Jag tycker analys är kanon, det var inte så att jag föreslog att det INTE skulle analyseras. Men många verkar fått det om bakfoten, dvs att det är hästen som ska "klämmas in" i analysen, inte analysen som skall vara riktlinje, men justeras efter hästen beroende på hur den ser ut och fungerar.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Jag kan tänka mig att om man inte är så rutinerad att man kan fodra med ögat tenderar till att lita blint på foderstat och analys. Då är det ju det enda man har, liksom. (Ja, och så buke förstås...:D )
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Ja, och utöver det så finns det många som faktiskt inte VET hur en häst ska se ut. Folk visar bilder här på både supermagra och riktigt feta hästar och tycker att "men min häst är ju i bra hull". De VET inte, och kan därför inte applicera foderstaten till hur hästen fungerar på den.

Och så litar de istället på folk i deras stall som säger "javisst är h*n fin" för att de inte vill stöta sig med personen, eller inte förstår att de gör större skada än nytta när de inte säger som de verkligen tycker.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Håller med dig helt och hållet!! :bow:

Jag har haft häst i väldigt många år, och långt innan man ens hade hört talas om analyser på foder...

Jag har haft lättfödda hästar och svårfödda. Hästen jag har nu är enormt lättfödd och jag kan inte följa en foderstat slaviskt för då skulle han se ut som en köttbulle. Med andra hästar jag haft har det varit tvärt om. Tycker också att analys är ett fantastiskt hjälpmedel, men man måste titta på sin häst och vara lyhörd för sådant man ser och absolut inte stirra sig blind på foderstaten.

Analys och uträknad foderstat är ett hjälpmedel som jag ser det, ingen absolut sanning.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Ja, absolut. Jag tycker själv att jag blir osäker ibland, på mina egna hästar, och blir hemmablind. (Just nu nojjar jag över stoet som ger di, och tycker att hon börjar falla ur...) Det är ju ett öga man får träna upp, och fram tills man kan bilda sig en egen uppfattning lyssnar man ju förstås på andra. Många yngre tjejer, eller andra nyblivna hästägrare har sina ponnysar/hästar i kollektivstall, och där brukar ju åsikterna florera rätt vilt och folk gaddar gärna ihop sig....
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Jag tror inte att det är någon som följer en foderstat "slaviskt". Man gör en analys av höet för att få veta värdena i det. Så att man får något att gå på sas. Jag vet ung hur mycket mj och smrp alla mina 4hästar behöver. När jag då vet höet resp hösilagets värde så kan jag lägga till kraftfoder så att jag kommer upp till det jag vill ha. Det är inte konstigare än så. Man kan ju inte titta på hur mycket tex smrp ett hö har. Man måste ta en analys för att få veta. Visst att man kan gissa ung genom att titta på axet och hur mycket det har växt. Men tex mineralvärdena som också är väldigt viktigt kan du aldrig gissa dig till. Därför analyserar jag alltid mitt hö. Men det viktigaste av allt är ju att sedan som några skriver att man ska fodra med "ögat" också sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Hästen jag har nu är enormt lättfödd och jag kan inte följa en foderstat slaviskt för då skulle han se ut som en köttbulle.
Ett typexempel på hur man inte förstått foderstatsuträkning...

Varför skulle du inte kunna följa en foderstat? Ändrar du maten varje dag/varje vecka eller vad? Eller ger du samma mängd, men inte den mängd som tabeller föreskriver?

Du gör ju foderstaten efter individen. Om din köttbulle funkar på säg 60 MJ fast tabellen säger 75 MJ, så är ju just din hästs behov 60 MJ, och då vet du det, och gör foderstaten och följer den, efter det.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Håller istort med dig. Jag är mycket skeptiskt till att folk så slaviskt följer sina foderstater baserade på en lite kladd hö de skickat till analys. Förstår inte folk att det kan skilja massor mellan hö i samma parti?
Felmarginalerna är så klart mindre om man bor i skåne där stora mänger vall växer på samma jordmån och består av samma jämtsådda gräs. Men hur många har sådan hö? Det mesta av de hö vi fodrar med har växt på smååkrar lite här och där. Att det är samma parti behöver inte alls mena att det är samma hö.
Det är oerhört bedrägligt att stirra sig blind på höanalyser
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

gejsa skrev:
Jag tror inte att det är någon som följer en foderstat "slaviskt".

Jag tycker det är MÅNGA som gör det. Dvs man har uträknad foderstat och är livrädd att gå ifrån den, "därför att" den säger så och så. Trots att man har funderingar runt hur hästen ser ut, beter sig och är musklad. osv...Därav mitt funderande :(
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Jag håller med dig till 100%. :bow:
Ofta om man kommenterar att en häst är lite tunn, takig över ryggen eller bukig så får man tillbaka att "jamen den har uträknad foderstat och äter si och så!".
Jaha, men är det viktigare att följa någon foderrådgivares matematiska krumelurer än att faktisk TITTA på hästen och se hur den reagerar på den foderstat som man satt den på??? :confused:

Mina äter mkt mer än vad dom enligt tabeller "ska" äta. Hade jag gett dom så lite skulle dom va magra som spetor och inte ha en muskel i kroppen...

Så visst, analys är jättebra! Men man ska inte följa det så slavisk - det kan vara bra att veta om vad höet näringsvärde är, eftersom det ju kan variera så mkt från parti till parti, och att man då kan justera kraftfodret upp eller ned beroende på höets värden.

Det jag tycker är helt åt skogen är dessa riktlinjer för hur mkt energi det Ska vara och hur hög kvoten Ska vara. Oftast är dom alltför låga, med den följd att hästen inte har något att bygga muskler av....

Finns många inlägg här som lyder ungefär "jag tränar och tränar men han bygger inga muskler, hjälp hur ska jag göra, han har uträknad foderstat". I dom flesta fall är det bara mer mat och/eller högre kvot som behövs.

Folk verkar tappa gångsynen! Som alltid är lagom bäst, och man ska akta sig för att bli fanatisk åt något håll....
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Har också märkt att dom flesta hästar faller ur om dom följer tabeller. Mina hästar har också mycket mer än vad olika program rekomenderar.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Centaur skrev:
Jag håller med dig till 100%. :bow:
Ofta om man kommenterar att en häst är lite tunn, takig över ryggen eller bukig så får man tillbaka att "jamen den har uträknad foderstat och äter si och så!".
Jaha, men är det viktigare att följa någon foderrådgivares matematiska krumelurer än att faktisk TITTA på hästen och se hur den reagerar på den foderstat som man satt den på??? :confused:

Mina äter mkt mer än vad dom enligt tabeller "ska" äta. Hade jag gett dom så lite skulle dom va magra som spetor och inte ha en muskel i kroppen...

Så visst, analys är jättebra! Men man ska inte följa det så slavisk - det kan vara bra att veta om vad höet näringsvärde är, eftersom det ju kan variera så mkt från parti till parti, och att man då kan justera kraftfodret upp eller ned beroende på höets värden.

Det jag tycker är helt åt skogen är dessa riktlinjer för hur mkt energi det Ska vara och hur hög kvoten Ska vara. Oftast är dom alltför låga, med den följd att hästen inte har något att bygga muskler av....

Finns många inlägg här som lyder ungefär "jag tränar och tränar men han bygger inga muskler, hjälp hur ska jag göra, han har uträknad foderstat". I dom flesta fall är det bara mer mat och/eller högre kvot som behövs.

Folk verkar tappa gångsynen! Som alltid är lagom bäst, och man ska akta sig för att bli fanatisk åt något håll....

Vad skönt, du har förstått precis det jag menade och funderade över i tråden, och anledningen att jag ville höra vad andra tänker.

håller HELT med om MJ och kvot.... det är ju en jätte bra grund och en trygghet tycker jag att ha analysen i bagaget och utgå från när man räknar, det vill jag inte vara utan, framför allt inte att veta värdena på grov fodret, då min står baserad på främst det. är värdena bra så ger det mig en otrolig trygghet. dock är kvoten han ligger på 7.8 :D Han är fullblod och står kanon på en så hög kvot, det är enda sättet att ha honom så rund och musklad som han är och fortsätter bygga muskler på. Men foderstats programmet skriker ju förstås :eek: :D
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

Hej!

Håller med dig till 100 %! Ett problem som jag tycker är frustrerande är att det finns så många okunniga människor. De kan ingenting och det kan väl vara ok - alla är vi barn i början. När jag köpte min första häst för sisådär 250 år sedan :angel: hade jag ridit på ridskola i ca 8 år. Jag visste inte ens att betfor skulle blötläggas. Så visst måste man lära sig saker!

Men problemet (enligt mig då) är att ingen vill lyssna! Ingen vill lära sig! Våra hästar har analyserat foder, individuellt uträknade foderstater, går ute hela dagarna, rids/tränas efter ålder. Vi har gett våra hästar tempererat vatten ute (och hink inne) så länge jag kan minnas och nu har det varit stora diskussioner om det. Men det är väl bara att använda förnuftet. Är hästen muskelfattig, toppig över korset etc så är något fel!

Man är aldrig fullärd men man måste börja någon gång!

Mvh / Fia

Som är uppretad då hon haft en diskussion med en hästägare i en väns stall. H*n har en stor hbl valack som väver hysteriskt!!! Denna häst rids stentufft MAX en gång per vecka (går och luffar i hagen ca 4 timmar om dagen övriga dagar) och får ca 5,5 kg havre och 1 kg KRAFFT Sport. MEN det är en "duktig" tjej som har räknat foderstaten med det oanalyserad höet som bas. :cry: En del människor går inte att prata med.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

:bow: mycket tänkvärd tråd och inlägg!!

Jag tror att det finns många faktorer, t ex:
- vi får/ tillägnar oss för enkla fakta, en slags "info light" som inte ger oss tillräckliga kunskaper för att omsätta dessa praktiskt. Exempelvis foderstatsprogram, kvoter osv. Men som sagt, fortsättningen och utvecklingen? Och hur omsätter vi kunskapen?
Rent generellt tror jag också att önskan att förenkla det hela i vissa fall gått överstyr mot "kvotfanatism" - det är ju trots allt en generell "ideal-kvot" och inte ett facit. Likaså tabellvärden.
- vi lär oss inte att ifrågasätta och vara källkritiska i tillräckligt stor utsträckning - och hur skall vi då kunna värdera olika "sanningar" på ett vettigt sätt?
- och sist men inte minst; det är lätt att köpa häst i dag, men det är nog svårare att tillägna sig goda kunskaper om ansvaret som följer i både vård och skötsel. Och det är inte ett fritidsintresse som man kan utöva som man vill, det är ett levande djur med behov 24/7.

Men den "tunga" kunskapen; varför är det SI eller SÅ, där tror jag att många ofta går bet. Och det är inget hemskt med det, det farliga är när vi inte ens anar att vi är ute och cyklar ...

Tror dessvärre att vi kan ställa i princip samma grundfråga om hästutrustning, stallets utformning, hovslageri etc.
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

har analyserat grovfoder men är inte så bra på at räkan så dom istallet hjälpte mig att sätta ihop ngt som verkade kunna passa min häst sen justerade vi...ser mer analysen som en riktlinje just öfr att man vet vad höet innehåller MEN det säger ju INGET om vad hästen egentöigen behöver
 
Sv: Hur man tar till sig en analys eller kunskap om foder - funderingar

*kl*

Har en fundering ang foder. Ni som tar analys på erat hö/hösilage, brukar ni använda samma kraftfoder varje år och ökar/minskar kraftfoder beroende på analysen, eller brukar ni byta kraftfoder varje år?`:confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 880
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 588
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 242
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp