Hur man väljer släp?

V

veronican

Vad har ni för erfarenheter av olika märken?

Vi ska kanske köpa en transport för första gången och jag får verkligen erkänna min okunskap. Pappan min kan väl lite mer om släp i allmänhet men inte så mycket om specifikt hästsläp.

Vi har ringt på ett Kylinge Apollo boggiesläp från -96 med fronturlastning.
Vad har ni för erfarenheter av Kylinge?

Då min häst inte är speciellt lästtlastad och visat tydligt att hon inte gillar transporter som är för "gingliga" och rangliga när hon ska gå in, vill jag ha nåt stadigt, men det måste inte vara boggie. Speciellt inte som plånboken inte är alltför stor.. ;)
Sedan vill jag det ska vara ljust och högt i taket med bra ventilation såklart. Begagnat måste det vara och som sagt inte för dyrt, runt 20-30 tusen ungefär?


Men det vore intressant att höra andras erfarenheter, vad som varit värst/bäst osv? :bow: och vad hade ni köpt?
Gärna lite tips till mig som glad amatör vad man ska tänka på att titta/fråga efter!
 
Jag (& hästen :D) har just en Kylingekärra :)
1300 HT-17, kallas modellen :p
Frontlucka, tyvärr enaxlad.
Nästa år kommer vi dock byta upp oss till en Star Trailer, med boggie & front.

Erfarenheterna är goda, kan man väl säga :D
Går bra efter bilen, även om den bara är enaxlad.

Förresten! Tror att det är samma annons som jag såg på ATG:n för några veckor sedan ;)
Hade man bara pengarna, såå...
 
Hade jag varit du hade jag valt ett Beg. Boj transport, boggi modell, dem ligger super efter vägen och är inte rangliga, utan mycket stadiga eftersom dem väger mer än vad andra transporter väger! :)
 
Jag har ett gammalt risigt tranesläp från -88. Köpte det -93 och det är ett lätt släp som följer bilen bra och är stadig, har inga bommar bak men det fungerar till min lättlastade häst.
Jag skulle nog inte rekomendera någon att köpa ett så gammalt släp om man inte ska renovera det. Man vet inte vad som kan går sönder :D
Jag har haft mitt så länga och alla reparationer och renoveringar har snälla pappa gjort. Den duger än så länge åt mig!
Nästa släp jag tänker köpa är Star Trailer eller möjligt vis Boj, Kyllinge har jag ingen bra erfarenhet av, fast det har jag ju inte av Trane heller :o
 
Kar en Kylinge Apollo -04 m frontutlastning. Ttycker det är bra. Ligger bra efter bilen högt i tak samt ljust, har öppningsbara fönster på min. Ett när man kör och det andra när man står stilla. Detta är då en boggie.

Boj transporterna är oxå bra, ligger bra på vägen, men tror faktiskt det inte finns frontutlastning på det om jag inte tar fel. Den är lägre i tak än Kylinge annars hade jag valt att köpa Boj om jag inte köpte min nuvarande.

Kram Favina :bump:
 
tror också det var det släpet jag såg på atg :rofl: :confused:

själv har jag en kylinge 1300 HT -88. tycker den är bra för att vara gammal. dock enaxlad men den ligger stadigt.
enda nackdelen som gör att jag kommer byta det inom en snar framtid är att det är så kort på längden! min låååånga häst får knappt plats, det är precis att man kan stänga o då står hon så långt fram det går :(
men har man inte en sju mil lång häst så :angel:

kylinge apollo har jag kört och lastat kompisens häst i. mycket bra släp! stabilt, rymligt, luftigt och ljust!
dom är ju relativt billiga också....

boj är ju inte helt fel heller, väldigt stabila.
 
Det låter ju bra. Fronturlastning är egentligen inget måste för mig, så det spelar egentligen ingen roll, men är ju bra om det ändå finns, min dam vill nämnligen gärna kasta sig bakåt i full fart när hon ska ut, man blir livrädd :crazy: så då kan det nog vara nyttigt att "luras" lite och lasta ut fram varannan gång. Men även om man köper transport utan fronturlastning kommer hon säkert bli bättre å bättre att lasta ur och i, ju mer hon åker. Åker liksom bara enstaka gånger om året nu.

Boj har hon åkt flera gånger, de nyare Boj tycker jag är jättebra men de ligger ju väldigt högt i pris. Får knappast ett Boj för under 30 :crazy: som jag läst i annonser iaf. Har några bekanta som kanske ska sälja sitt Boj boggie från -94, -95? Det har vi lånat och kört min häst med flera gånger, stort och ljust och stadigt, men de ska ha 38 för det och det har vi nog tyvärr inte råd med.

Jaså är Kylinge högre i tak än Boj? Vad bra! Boj känns ju bra de med liksom, iaf de nyare.
 
Rätt tänkt är att välja släp efter den häst man har. Jag vet att Kylinge är ett bra märke, ganska tung och stadig, även det enaxlade. Jag tror dessutom att de som standard har säkerhetsutlösning på bommarna. Be om att få se senaste besiktningsprotokoll. Lycka till med släpköpet :rofl:
 
Men om de väger mer är det väl lätt hänt att man inte får köra dem med B-körkort väl?
Hade gärna köpt ett Boj, men de verkar som sagt ligga högt i priserna, de flesta Boj boggie jag sett ligger runt 50-55 tusen :crazy:
 
Det finns Boy med frontutlastning!
Tex Boy Magnum II, Magnum D och Goosneck men dom är nog inte billiga!!
magn_ii_svart.jpg
 
Värst vad alla är på ATG då! :p
Jag har (tack och lov :angel:) inte varit där på ett bra tag, men ska dit med en väns häst om några veckor, vad var det för annons där då? Med bild? Stod det nåt pris där eller? Kanske är den då :D Vart fanns den?

Jag fick tips om släpet via en kompis som visste hon skulle sälja det och tyckte det var fint, samma dag kom min papps hen och sa att han kört förbi ett släp på vägen till jobbet som stod uppställt för "visning" och han hade stannat och inspekterat och skrivit ner telefonnumret :D
Sen ringde han upp i förrgår.

Jaså din kylinge är kort? iofs är inte min häst 7 mil lång, men är den modellen lika kort som apollon tro?
 
Bra tips! tack :bow:
Säg mig, hur funkar säkerhetsutlösning på bommarna?
 
hohoo... ja det det där var verkligen läckert, men inte det minsta aktuellt om nu inte tippraden på travet skulle gå in :D ;) Fast... vart är den fronturlastningen??
 
Personligen föredrar jag Star trailer framför allt!
Även Umesläpet verkar bra, har dock aldrig testat ett sånt.
Har själv en Star Trailer safir.
 
Boj har frontlucka också, men som extrautrustning för några tusenlappar.
Dom har även nya vagnar med 2,40m i innerhöjd. :)
 
Jag hade gääääääärna köpt ett Boj, men de är helt enkelt för dyra som det verkar. Å ett gammalt Boj är jag inte intresserad av, tycker de är läskiga :crazy:
Sluta läskas med å berätta om nya modeller ;)
Hade jag fått välja vilket som, hade jag gärna köpt ett likt min väns transport men nu går ju inte det :p

(ps hur gick det på atg?)
 
:eek: Är det detta fina släp de kanske ska sälja?!? Varför det? EXAKT ett sådant vill jag ha! *dröm*
Meddela mig gärna om de vill sälja... :angel:
 
hihi oj nää det på bilden är min kompis släp, det ska INTE säljas :D (å definitivt inte för 38 papp :rofl: kostade liiite mer nytt :angel:)
men tack ändå eller vad man säger ;) :D
 
min dam vill nämnligen gärna kasta sig bakåt i full fart när hon ska ut, man blir livrädd så då kan det nog vara nyttigt att "luras" lite och lasta ut fram varannan gång.


tänk bara på att vissa hästar med den ovanan (och andra för den delen oxå) lär sig att det går att kasta sig ut framåt oxå :smirk:. och där står du.

helst ska man ju aldrig lära en häst att tänka framåt i en transport, då de kan kasta sig framåt och bli hängandes över bommen samt råka hamna över någon person som står där fram.
av den anledningen skulle jag aldrig vilja ha fronturlastning, även fast jag har en jättelättlastad och lugn häst som aldrig slänger sig, men är olyckan väl framme...
vet att många är för fronturlastning, och jag låter er gärna vara det, säger inget om det, utan bara vad jag tycker.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 749
Senast: Novalisa
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 046
Senast: banani
·
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 123
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 702
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp