Hur man väljer släp?

begransad planbok behover inte vara hindrande i detta fallet! for cirka 49000kr far du en NY henra, kolla deras hemsida. :D
 
Är säkerhetsaspekterna intressanta så hade Hästmagasinet ett test i våras/ försomras som de utfört i samarbete med Teknikens Värld (tror jag det var). Och kollar du det och hur ytterst lätt ett släp välter vid undanmanöver, då vet åtminstone jag vad jag skulle välja.
 
fast det räcker med att du byter till en volvo 965 -98 och väger ner släpet till 1800 kg så får du dra det.
så det behövs inte så många volvobilar :rofl:
jag har planer på att köpa en 965 och en boj classic 220 om jag får ihop det med vikterna, hästarna får inte väga mer än 1170 kg tillsammans :crazy:

haha, kom du inte förbi dom?
pigg kan man ju definiera olika :angel: man kan dra hårt på bilen också :o min kunde varit piggare om den inte hade varit....hmmm........"inte helt ok i motorn".

jag har bara 131 hk, vad har du?
 
tss, nej 50 papp har man ju i bakfickan! ;) välkommen till verkligheten :devil: ;) :D
Nejmen det är säkert ett jättebra pris för en ny transport men bra mycket mer än vi har råd/tänker lägga på en transport. Å hade jag haft 50 tusen över hade jag faktiskt hellre köpt ett begagnat släp och fått pengar över till en hoppsadel och andra mycket välbehövliga saker :d För vi åker inte så jättemycket, det kommer bara vara till träningar nån gång i veckan och veterinär/tandläkare och dylikt och så några mindre tävlingar längre fram förhoppningsvis.
Mellan 20 och 30 tusen är tanken! :)
 
Åhå det hade varit intressant att läsa! Har du det numret hemma möjligen? Vilken var bäst/sämst? :eek:
 
Ume fick särklass bäst, för där var man inte i närheten av att välta (!!) ... Testen avbröts dock i ca 66 eller 68 km/h då det fortfarande var stabilt.

Några andra märken avbröt man testerna på i ca 60 km/h för dom vinglade så hemskt och var på väg att välta. Kanske står nåt om det på deras hemsida?!

Har det inte fullt i minnet tyvärr.
 
Nä, det var knappt jag kom förbi bilarna men det gick till slut. :D

Hur många hk i bilen?? :confused: Ingen aning, men med tanke på hur seg bilen är så skulle jag gissa på 14 hk :rofl:

Tråkig bil när man har haft en ford mondeo v 6 men 174 hk!

(oj, hoppas vi inte förstörde tråden nu :o)
Men volvo är ju en väldans bra dragbil :D
 
Boj är inge bra. Dom åker dåligt efter bilden! Fick sämst i ett test i HÄstmagazinet!
 
Det dar testet ger jag inte ett skvatt for, jag har har bade agt och lanat och provat de flesta av de dar modellerna och jag kan lova att det ar mycket som inte stammer, dessutom skilde vagnarna sig rejalt fran varandra viktmassigt vilket spelar in nar man kor med en klenvolvo.
 
Alla volvo är faktiskt inte klena, och tar du en större bil blir kravet i stället gärna att du har ett E-kort för att vara laglig. Dessutom är det bra att ha EN bil, så att förutsättningarna blir så lika som möjligt där åtminstone.

Att vagnarna skiljer sig från varandra viktmässigt är säkerligen en del av marknadsföringen - liksom priset. Självklart påverkar det väghållning etc, men tillverkaren får ju stå för den kvalité/ säkerhet de säljer - för uppenbarligen tycker ju dom den är acceptabel när de tar betalt för den?!

Med tanke på vikten så var dock Ume den enda som stämde vid kontrollvägning förra året - och det blir på förarens bekostnad om du får en kontrollvägning under resa.

Och vad gäller tester så är de just tester, tyvärr inte helt identiska med verkligheten. Men blotta tanken på att det finns ett gäng tämligen instablia och ostadiga vagnar på marknaden borde väl mana till eftertanke?
 
jag kan halla med dig om att ett test ar ett test ar ett test....

men att exempelvis ge varmlandsvagnen berom for sin goda (!!!!) ventilation tyder i mina ogon pa att testet inte var korrekt utfort. alla vi som sett deras skruvventil pa skotardorren inser att detta inte kan ge bra luft at hasten i vagnen....

jag skulle ta testet med en nypa salt och sedan anvanda sunt fornuft vid koll av vagnar infor ett nykop
 
på kärringerydsvägen kom du ju förbi en bil på ett kick :rofl:

om du PM:ar mej reg. nr. så kan jag kolla hur många hk det är :D

ford mondeo är skit :rofl: :angel: varför bytte du då?

jag är volvokär o det kanske märks. volvo är bra till allt :rofl:
 
hur definierar du klen? finns ju olika modeller. det finns det på alla bilar. det klenaste jag vet är ford säger jag då :smirk: givetvis har dom också starka bilar men du kanske fattar
 
herregud vicket tjat om min klen volvo kommentar..... :crazy: ;)


det var en KLEN volvo som de anvande som dragbil!!!!!!!!!!!

hoppas ni har forstatt!!!!!!! :D
 
Lång sammanfattning av Hästmagazinets test av transporter från någon som faktiskt har läst artikeln:

Testet gjordes ihop med Teknikens Värld, som ju är duktiga på diverse fordonstester. Testförare var en trafikinspektör från polisen och som brukar anlitas av t.ex. Teknikens Värld.

Bilen var en Volvo V70, en mycket vanlig dragbil. Motorstyrkan framgår inte av artikeln, men finns från 140 hk-225(?)hk beroende på modell av V70, om jag minns rätt på ett ungefär.

8 leverantörer av transporter deltog. Framgår inte varför just dessa var med eller om fler hade bjudits in, men tackat nej. Tillverkarna hade själva valt vilken vagn de ville ha med i testet, vilket blir ett av skälen till att släpen är olika viktmässigt. Typ av däck varierade mellan släpen också, tillverkarnas val, men kan påverka trafikegenskaperna.

Släpen vägdes av trafikpolis. I år stämde de verkliga vikterna mycket bättre med angivna tjänstevikter än i fjolårets test.

Resultat från väjningstestet och vikter:
1. Ume BA35 (740 kg tjänstevikt/720 kg verklig vikt)
2. Trane Exclusive (1000/1050)
3. Värmlandsvagnen H2 (630/680)
4. Boj Bravo 220S (840/830)
5. Brenderup Imperial (1000/1010)
6. Fautras Provan (940/930)
7. Kylinge Euro (940/970)
8. Henra Grand Chevalier (1050/960)

Transporterna inspekterades utifrån djurskyddslagen och Jordbruksverkets föreskrifter av en djurskyddsinspektör från en kommun. Hon tittade på varje vagn för sig utifrån lagkrav och det finns ingen "bäst-i-test"-lista från inspektionen.

Artikeln innehåller spridda, främst positiva, kommentarer från inspektören om resp. vagn. Den enda vagnen som har kommentar om ventilation i artikeln är Värmlandsvagnen. Hon konstaterar att den har ventilation i taket och två lägen på bakluckan. (=Miniminivå enligt min alldeles egna åsikt.) Enligt regelverket ska ventilationen motsvara minst 20% av golvytan, vilket inte någon på marknaden förekommande vagn klarar, enligt artikeln. Däremot kan man få tillräcklig luftgenomströmning om man kombinerar främre och bakre ventilation rätt.

De enda negativa kommentarer från inspektören som finns med i artikeln är:
Henra - ingen skyltning.
Fautras - risk för att hästen kan halka vid lastning p.g.a. ramp saknas. (Snarare är risken den omvända, tror jag.)
Ume - Inga tvärribbor på mattan på rampen --> risk för halka.
Värmlandsvagnen - Tveksamt om den hela frambommen är "enkelt löstagbar".
 
Hi hi, ja då fick bilen jobba! :D
Jag kommer inte ihåg Reg nr, vi har inte haft den bilen så länge :o
Jag bytte Forden mot en volvo v 70 -00 när sambon slutade med Taxi men det var en diesel (inte lönsamt när vi inte bodde på landet längre) så vi sålde den i våras och köpte den gammle kärran vi har nu.
Men v 70 var en perfekt dragbil, automatlåda och allt! :love: Forden också men den drack vääääldigt mycket bensin :eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 749
Senast: Novalisa
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 043
Senast: banani
·
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 123
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 701
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp