Hur man väljer släp?

Läskas? :eek:
HUr kul tror du det är för mig att sitta inne med denna ENORMA information, och inte kunna köpa ett sånt släp?! :D :eek: ;)

Det var inte jag som var på ATG:n, utan Evergreen o hennes häst.
Det fick bra!
Ska hänvisa henne till den här tråden så kan hon själv berätta :)
 
Jag har ett Kylinge HT 1300 (tror jag det heter :crazy: ) från 1990.
Utan front, men det känner jag inte att vi behöver, men boogie skulle suttit fint!

Det duger bra till mina ändamål (lastträna lite, åka till träningar & sådär)
Tror vi gav runt 20 för det, och då var golvet helt nytt + stödbenen samt nybesiktigat, och det är ett bra släp till dom pengarna :bow:
Går stadigt efter vägen, och nu när jag har slipat, oljat, målat, lackat, polerat donat & fixat, så är det faktiskt hyfsat fint & fräscht också ;) Så här ser det ut. typ.

Övriga släp vi har testat:

Trane, gnisslade som satan, kändes lite "ostadigt" på nåt sätt :crazy: Väggarna liksom.

Kylinge apollo med front: Var ungefär likadant som det vi har nu att köra med. :) Fast lite mer lyxigt invändigt.
 
haha. ja tydligen :p
det släpet kostade 36000 har jag för mej och var frontlastat årsmodell 96 tror jag. stod i kalmar någon stans. ingen bild. läste inte så noga såg bara annonsen eftersom det var ett sånt släp jag körde dit med :rofl:

apollon är längre än min så det är nog lugnt så sett :p på 80- talet var nog inte hästarna så långa som min :angel:
 
Vikt på Boj boggie: De nya resp. de som har tillverkats på de senaste åren väger lika mycket eller mindre än en del andra boggiesläp, t.ex. Star och Kylinge. Åtminstone om man ska tro tillverkarnas uppgifter om släpens tjänstevikter. Hur det är med gamla Boj boggie vet jag inte. Jag går också i släpköpartankar och har kollat runt lite.
 
Sidospår om framåt och bakåt: Visst måste hästar tänka framåt vid transporter också, annars blir det svårt att få in dem. Om hästen är rätt tränad och lastas på rätt sätt finns det ingen anledning för den att kasta sig framåt över bommen.

Hästar som kastar sig ut bakåt eller framåt kan ha nytta av att lasttränas i små steg, även om hästen går in utan större problem i dagsläget. Detta för att den som håller i snöret ska kunna kontrollera varje steg hästen tar. Kan till viss del även tränas utan transport t.ex. fram och tillbaka över en bom eller in och ut genom en dörröppning, ju smalare dörr desto bättre. När man tränar på att ta in hästen i transporten i små steg tränar man automatiskt på urlastningen och hästen blir successivt tryggare och mindre benägen att kasta sig åt något håll.

Ett par misstag som är lätta att göra vid i- och urlastning och som skapar hästar som kommer ut som raketer:
1. Stänga så fort hästen har kommit in även om den inte är redo för att bli instängd. Själen är kvar utanför, om jag ska vara flummig.
2.Öppna lucka och bom när hästen inte står still utan redan ligger i startgroparna. Jag brukar öppna luckan och skramla eller vicka lite med bommen. Om hästen försöker backa då ber jag den gå fram igen, upprepar osv. tills hästen förstår att den inte kommer ut så länge den trycker mot bommen utan först när den står lugnt och fint. Men detta måste självklart anpassas till den aktuella hästen så man inte skapar mera panik än nödvändigt.

Det här hade egentligen inget med början på tråden att göra, hoppas att inte Veronican tar illa upp av sidospåret.

För att komma tillbaka till tråden, ett begagnat Kylinge med boggie från -96 för det ni har råd med låter som en bra affär, under förutsättning att släpet är OK. Jag har inte kört häst i Kylinge, bara sett dem, men de ser rejäla ut.

Förresten, kollade lite på några av dina andra bilder, fint stall. Vilket är det? Jag bor också i Kalmar, har inte tänkt byta stall, men blev nyfiken.
 
transporten på bilden (om det nu var boj elr. star) den verkade inte så bra fram. bred fram = mindre strömlinjeformad = högre luftmotstånd = bilen drar mer bensin.

Inte så bra... men det var fint i övrigt!
Min instruktör har boj och hon älskar dom! men just nu har kon köpt en splitter ny boj, 2000 el ngt. hette den..
 
Frontutlastningen är nog på andra sidan. (det fanns inga bilder :( ) med det räknades till extra utrustning och kostar säkert väldigt mycket mer. Undra hur stor bil man behöver ha för att dra ett sånt jättesläp?? :confused:
 
Vi har ett begagnat Kylinge, från mitten av 90-talet. För oss har det fungerat jättebra. Vi har fronturlastning, och använder den också.

När vi köpte vår transport var det nytt golv, ny baklucka och ny matta på fronturlastningen. Dvs ett prisvärt släp :)
 
Varfor inte kopa en ny Henra-trailer. De ligger suverant pa vagen, hastarna trivs och inget skrammel eller meck. Finns som en och en halvhastarsboggi till mycket bra pris. :D
 
Jag har en boj boogie -98. Den går väldigt stabilt efter bilen. Min häst gillar inte hellre rangliga släp men denna går han in i.
 
en stor bil :angel: du får nog byta bil om du ska ha sånt släp :rofl:
 
Ja, det skulle krävas minst tre volvo för att orka det :o
Men de som har råd med ett sånt släp har förmodligen råd med en stor dragbil också.
Vi fattiga får nöja oss med en gammal volvo och ett risigt släp.
Fast din volvo var en pigg sak. Min orkade knappt om de andra sölpropparna på vägen :D
 
Kompisen har ett en-häst-släp från Ifor Williams. Boggie med fronturlastning. Min pålla som inte gillar att åka bil alls, accepterar detta släpet utan att blinka knappt.
Ifor Williamsen ligger utmärkt efter bilen, märks knappt. Mycket bra balans i det, och gott om plats för pållen inuti. Ljust och luftigt med många finurliga makapärer. Värt att kolla upp!
 
hehe "mycket bra pris" är inte alltid samma sak som rätt pris för den med begränsad plånbok ;) Jag har fått för mig att ett BRA släp inte kostar under 40' om det är helt nytt... vad kostar detta?
 
Jag köpte släp för några månader sedan och kollade upp olika märken. Enligt min uppfattning är Umesläpen :love:de bästa man kan köpa, tyvärr är det dyra MEN du får ett kanon släp som har ett högt andrahandsvärde, bra konstruerat och rejält på alla sätt. Dessutom blev umesläp bäst i test i år. Många släp är dessutom små, umesläp är rymliga och stabila, går otroligt bra efter bilen. Tyvärr är det svårt att få tag i ett begagnat umesläp men om man ligger i så hittar man ett till slut, det gjorde jag...Lycka till! :banana:
 
Angående Henra så enligt deras hemsida ligger priserna på nytt släp mellan 121 750 kr och ner till 49 950 kr inte så illa.. vi har släp där i från :DOch jag är mycket nöjd.. :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 749
Senast: Novalisa
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 035
Senast: banani
·
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 123
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 695
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp