Hur många grader har ni inne/ute?

Eldar i kammin med självtryckssystem. Imorse var det 15 grader inomhus när vi vaknade. :)
 
Bor i lägenhet med värmesystem som går igång när utomhustemperaturen sjunker. Det borde vara dags ganska snart nu. Inne har vi 20-21°C för tillfället, kanske 19 i mitt sovrum. Kallare än så får jag väldigt ont i kroppen, så när det är som kallast vintertid är det lite problematiskt eftersom friskluftsintaget är direkt utifrån, på sidan där vinden från Nordsjön viner. :down:

Vi brukar ha elementen på max, åtminstone i de rum där katterna vistas. Längre upp i huset är det tydligen problem med att det blir för varmt istället.
 
Här är det fortfarande nästan sommartemp ute så värmen är inte på, men det händer om det rasar på med regnstormar och hög fuktighet flera dagar i sträck att jag klämmer på värmen någon timme bara för att "bränna ut" fukten så att säga. Aldrig före läggdags dock, då dör jag. 😅 Lever fortfarande i shorts och T-shirt och sover under påslakan.

Just nu +16 ute och förmodligen runt tjugo inne.

Jag gillar ett kostant någonstans runt 17~19 grader vintertid. Under det blir lite kallt för mig men framför allt för djuren. Har gas och centralvärme som jag kontrollerar själv.
När far är på besök lämnar han alltid bidrag för han vet att min gasräkning går upp, han gillar runt 23 grader - då är min sovrumsdörr stängd och fönstret öppet.
 
Jag har slagit igång mina element, föredrar att inte frysa. Har bott i lägenhet med konstant drag och kyla och det var inte positivt alls. Man kan ta på sig till viss del, men händer, näsa, panna och kinder osv frös jag alltid konstant om. Outhärdligt till slut.
Min mätare är gammal och säkert sönder, för den har stått på 23,5 sedan jag flyttade in så hur varmt här egentligen är vet jag inte, men mer än 20 i alla fall. Reglerar inte värmen själv, mer än element på/av.

Ute är det nu 8 grader, i natt var det -1.
 
Tror vi har runt 20 på nedervåningen, vi har värmepump men slår av den på dagen om solen står på och vi är hemma. Fick första frostnatten i förra veckan och ligger runt 3 grader ute på morgonen, dagtid varierar väldigt fortfarande. Uppe, där vi har sovrummen slår jag på värmen om det är kallt, jag behöver det för kroppen och barnen tycker inte om att det blir för kallt men vi har det fortfarande svalt. Har ett litet element på låg inställning som ska ge alla sovrum lite värme ^^ har svårt för när det blir fuktig rå luft inne, jag trivs bättre i lite torrare ljummet klimat ☺️
 
Just nu är det tillräckligt varmt ute (runt 11-12 på nätterna och 17-18 på dagarna) för att innetemperaturen ska hålla sig rätt stadigt kring 19-19.5 grader utan påslagen värme, trots att vi bor i en kasst isolerad marklägenhet från 1800-talet. Från och med imorgon återgår vi dock till normalt höstväder ute med 10-12 om dagarna och 4-5 om nätterna. Då brukar innetemperaturen sjunka till runt 18 grader vilket är för kallt för vår smak, så då sätter vi på värmen dagtid.

Vi har centralvärme (gas) som vi styr själv och brukar ha den på en termostat med timer (08-11, 17-22) så att vi håller ca 20 grader inomhus på dagtid. På nätterna har vi aldrig värmen på (såvida vi inte har fruset besök som är vana vid Sveriges välisolerade hem) och då går temperaturen ner till ca 18, ibland lägre om det är riktigt kallt och ruggigt ute.

Helst skulle jag vilja ha 21 grader inne, men jag försöker vänja mig av vid det för att spara både pengar och andra resurser. Tycker ofta att svenska hem är jobbigt varma och kvava, åtminstone de jag frekventerar mest när jag är över.
 
Just nu är det 11 grader ute och 20,5 inne.
Sovrummet vill jag ha kallare. 16-17 grader är lagom där så just nu är fönstret öppet.
Har bergvärmepump som är inställd på 20 grader.
 
Brukar ha runt 19 grader, värmer med luft/luftvärmepump.
Just nu är det väldigt varierande temperatur. Förra natten hade vi minusgrader och inatt är det 10 plus. Så nu i en övergångsperiod slår vi av och på pumpen efter behov. Är det 10 plus ute behövs ingen värme på för att hålla 19 grader.

Men inom en vecka lär vi ha pumpen på jämt om man ska tro väderleksrapporten.
 
Bad maken elda idag för mina fötter var isbitar igår trots yllesockar. Vi har ju egen ved så vår uppvärming plus varmvatten på vintern kostar oss en 1000-lapp. Lite löjligt att frysa då. Nu är det väl 22 grader inne. Ute 6.
 
Vi brukar ha runt 21.5 grader inne om inte elen blir jätte dyr då sänker vi det lite men då eldar vi istället. I sovrummet har vi mellan 12-19 grader beroende på årstid, har hus så vi styr själva. Bor i söderläge och har stora fönster och när det är soliga dagar så spelar nästan inte yttertempen så stor roll för då får vi typ 27 grader inne oavsett om det är november eller februari.

Är en frusen själ och min räddning är elvärmefilt, har haft mina i ca 6 år och fattar faktiskt inte hur jag överlevde innan!
Då kan det vara lite kallare i rummet och om jag fryser så kör jag bara igång min filt, så underbart! Har även en i sängen mellan två täcken så värmer upp sängen innan jag går och lägger mig, alltså det är lika skönt som att krypa ner i ett varmt bad, rekommenderas starkt.

Jag har något fel på min kropps värmeregleringssystem så får enorm frossa om jag inte lyckas få upp värmen. Om jag tex kryper ner i kalla lakan så är det som att min kropp stänger av allt och jag får kramp i hela kroppen, så om jag tex tar på mina lår i det läget så är dom iskalla, kroppen alstrar liksom ingen värme så då kan jag heller inte värma upp lakanen. Inte behagligt kan jag säga, gör faktiskt riktigt ont! Jag svettas oxå ymnigt fast jag fryser så jag skakar så det blir fullständigt tilt på systemet. Men mina elfiltar är min räddning, skulle inte klara mig utan dom.
 
Brukar ha runt 19 grader, värmer med luft/luftvärmepump.
Just nu är det väldigt varierande temperatur. Förra natten hade vi minusgrader och inatt är det 10 plus. Så nu i en övergångsperiod slår vi av och på pumpen efter behov. Är det 10 plus ute behövs ingen värme på för att hålla 19 grader.

Men inom en vecka lär vi ha pumpen på jämt om man ska tro väderleksrapporten.
Jag märkte också av den effekten. Utomhustemperaturen gick upp till 14 grader i natt och inomhus var det lite drygt 20 grader när jag steg upp. Det kändes varmt så jag tryckte av värmepumpen. Bra att kunna spara el här och där :up: !
 
Är värmen på?
Skriv gärna om ni har sån värme ni "bestämmer" över själva eller om den slås på av nån annan.


Jag har nog en ovanligt varm lägenhet för det är 9 ute och 23 inne. Värmen har inte slagits på än.
Har nog inte haft under 22 grader de senaste 8 åren.

Ingen aning om vilken temperatur det är här inne. Har ingen termometer. Men, jag är frusen och sitter just nu med tunna mysbyxor och linne och fryser inte. Men igår kväll hade jag en väldigt tjock tröja utan att vara för varm. Så här är nog rätt lagom temp tror jag.

Jag bor i hyresrätt (radhus) i Skåne. Så det är inte hysteriskt kallt här än. Men går nog ner mot 10 grader eller nån grad under på natten och nån/några grader över på dagen.

Hyresvärden styr värmen on/off. Vi vrider på elementen. HV satte igång värmen i förra veckan och jag har skruvat ner värmen på elementet i sovrummet då jag inte tycker att den behövs. Övriga element har fått vara så som jag lämnade dem i våras när värmen stängdes av. Men huset är rätt välisolerat och håller värmen rätt bra när det blir kallt. Andra i samma område säger att deras värme inte satts på än och att de har det kallt nu. Så det var nog ändå bra att den sattes igång nu även om här har varit behaglig temperatur hela tiden.
 
Är värmen på?
Skriv gärna om ni har sån värme ni "bestämmer" över själva eller om den slås på av nån annan.


Jag har nog en ovanligt varm lägenhet för det är 9 ute och 23 inne. Värmen har inte slagits på än.
Har nog inte haft under 22 grader de senaste 8 åren.
För varmt just nu. Värmepumpen är på, men den är inte boven, utan min man som älskar att elda i braskaminen 🔥
 
Igår var det -2 ute på morgonen och 22 grader inne. Både värme och el ingår i hyran då jag bor i ett litet hus på en stor gård med eget vattenkraftverk och egen fjärrvärmepanna (och enormt mycket egen skog, så de har gott om träd att mata pannan med). Jag är väldigt frusen av mig och precis som Super så är det omöjligt att få upp kroppsvärmen om jag blivit kall, om jag inte kan ta ett varmt bad eller sätta mig i en bastu. Min kropp kyler bara ner luften under täcket om jag är kall när jag går och lägger mig... Och jag sover definitivt inte gott om det är kallt i sovrummet, det gör ju ONT i hela kroppen.

Brukar ha 22-24 grader inne och jag är såååå glad att hyresvärden inte har någon spärr för varken värme eller varmvatten. Dock får man vara lite försiktig med varmvattnet för man kan på riktigt skålla sig om man drar vredet hela vägen åt varmt till.
 
Min bergvärmepump står på 18 grader, jag har knappt 19 grader inne just nu och eldade i kaminen i ett par timmar i söndags. Då gick tempen upp från typ 17 till 23. Just precis nu är det blåsigt och ca 14 grader ute men vi har haft några nätter med frost och ca 10 grader dagtid.
 
Jag bor i lägenhet, och värmen har inte slagits på ännu. Vill ha 22-23 grader inomhus på vinterhalvåret. Har problem med ledvärk och är väldigt frusen av mig, så är det för kallt fungerar jag inte. De enda signaler min hjärna sänder ut är kallt, kallt kallt. Just nu är det 21.5 inomhus och det är en aningen för kallt.
 
Här (i Österrrike) är det fortfarande sommarvarmt pa dagarna (runt 25), nätterna är kyligare med 8-10 grader sa ingen värme pa inne än. Även pa vintern behöver vi knappt ngn värme, har välisolerat hus och stora fönster at söder sa skiner solen pa vintern maste jag nästan öppna och vädra för att det blir för varmt. Termostaten är inställt pa 20 grader. Vi har golvvärme och jag upplever att det krävs mkt mindre värme för att det ska upplevas varmt än med element. Vi har solpaneler och även en kamin att elda i om det skulle vara lite kyligt en morgon eller kväll.

Mina leder (reumatism) skulle egentligen ma bra av lite varmare innetemperatur men samtidigt trivs jag bättre när det är kallare. Sitter ofta med vantar inne när händerna känns stela och ömma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
661
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 486
Senast: bobbbo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 013
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp