Hur många grader har ni inne/ute?

Är värmen på?
Skriv gärna om ni har sån värme ni "bestämmer" över själva eller om den slås på av nån annan.


Jag har nog en ovanligt varm lägenhet för det är 9 ute och 23 inne. Värmen har inte slagits på än.
Har nog inte haft under 22 grader de senaste 8 åren.

Samma hos mig. Slår inte på elementen. Sommartid är det ganska olidligt med närmre 30 än 25 i många månader men jag tycker det är väldigt jobbigt att frysa så är glad för värmen resten av året. Antar det är effektiv värmeåtervinning/uppvärmning i ventilationen, det är ett lägenhetshus byggt typ 2015.
 
Bor i bostadsrätt. Just nu har jag mellan 18-19 grader hemma.
Våra element ska funka så att de går igång om det är under 21 om jag inte missminner mig, annars stängs de av. Så temperaturen inne ska vara runt 20-21 hela tiden. Varmare än så kan man alltså inte få under vintermånaderna.

Dock kan jag reglera neråt då jag kan stänga av elementen om jag vill. Jag har bara element på i badrummet, köket och vardagsrummet just nu. Spelrummet värms upp helt okej av min gigantiska speldator när jag är där, och i sovrummet vill jag helst ha lite kyligare när jag sover.
 
Bor på en gammal gård. Just nu 14 grader ute och 19 inne. Vi brukar ha mellan 16-19 grader inne beroende på hur mycket vi eldar i kaminen. Vi har vattenburen värme i golven och den ska sköta sig själv men ibland blir det rätt kallt. Jag tycker om när det är runt 19 grader inne.
 
Är värmen på?
Skriv gärna om ni har sån värme ni "bestämmer" över själva eller om den slås på av nån annan.


Jag har nog en ovanligt varm lägenhet för det är 9 ute och 23 inne. Värmen har inte slagits på än.
Har nog inte haft under 22 grader de senaste 8 åren.
Vi styr över temperaturen och brukar ha på 21, det tycker jag är lite kallt, men det är dock kostnadsmässigt osv rimligt.
 
Just nu är det 17 grader ute och innetempen ligger på 22.1.
För mig det brukar ligga på 21/22 grader inne eller mer. Varmare på vintern när värmen kommer igång mer samt när solen kommer runt knuten, brukar den värma upp bra. Har stora fönster åt söder.

Bor i hyresrätt så kan inte påverka inkommande värme: Fjärrvärme som styrs centralt. (Eller jag kan sänka på själva elementen, men har aldrig behövt. Kanske tom står på 0. 🤔
Brukar "frysa" mer på sommaren än på vintern då jag bor i sutterrängen och har betongväggar. Kyler bra på sommarn, tiden när inte solen ligger på.
 
Förut idag var det 16 grader både inne och ute. Kändes dock varmare ute.
Jag tål inte värme så vill gärna ha 2-4 grader kallare i sovrummet och max 19 grader inne i resten av huset. Ute är 8-13 optimalt.
Så länge det inte är stadigt runt nollan/minusgrader behöver jag inte luftvärmepumpen och eldar gör jag bara fm (eldar jag em/kväll blir det för varmt för att sova) när det är runt -10.
 
Just nu är det runt +5 grader ute och det är +22 inne. Jag bor i eget hus på landet så jag styr värmen själv. Nu är det ju minuspriser på elen så jag har inget dåligt samvete över att jag värmer mitt hus med mestadels el just nu. Jag har kaminer också som jag eldar i vid behov, men just nu har det inte behövts elda så mycket.
 
Just nu är det runt +5 grader ute och det är +22 inne. Jag bor i eget hus på landet så jag styr värmen själv. Nu är det ju minuspriser på elen så jag har inget dåligt samvete över att jag värmer mitt hus med mestadels el just nu. Jag har kaminer också som jag eldar i vid behov, men just nu har det inte behövts elda så mycket.
Visst är elen galet billig just nu, men jag är ändå försiktig eftersom jag inte har timpris. Vem vet, det kanske vänder och elen blir svindyr resten av månaden... :nailbiting:

För övrigt är det ca 2 grader ute här och inne ca 19 grader, dvs det jag har värmepumpen inställd på. Avfuktaren går också från och till och avger lite värme när den släpper ut torr luft.
 
Just nu går kaminen med ved för att få ut lite fukt, första brasan tändes i början av veckan när det var rejält kallt (-2 grader ute).

+5 ute och 17 inne vid uppstigning och nu 20 grader inne.

Har direktverkande el som huvudsaklig uppvärmning (men den är helt avstängd på huvudströmbrytaren sedan augusti 2022), sedan en luftvärmepump som startades för en vecka sedan och en braskamin centralt.

Så full makt över värmetillskottet, men det är vare sig arbetsfritt eller särskilt lätt att reglera temperaturen noga.
 
Bor i nyproducerad hyresrätt och har 22-23 grader året runt. På vintern känns det dock kallare, men det är det alltså inte.
Elementen har jag "på" året runt eftersom det ändå inte är jag själv som styr dem. De är i princip aldrig varma utan max lite fesljumma när det är som kallast utomhus.
Har till och med en del grannar som har fönster öppna året runt nästan.
 
I nulaget 17 grader inne. Temperaturen har just fallit har och det ar runt 12 grader ute.
Kontrollerar varmen sjalv. Den ar pa en stund pa morgonen och ett par timmar pa kvallen nar det ar som kallast, under vintern haller vi runt 15-19 grader inne nar nagon ar hemma.
 
Har la runt 22-23 inne trots ett element avslaget.
Styr inte själv men måste ha varmt för att kroppen värker annars
Men egentligen mår jag bäst vid typ 19

Men då skrikvärker fötter och bäcken
Så får leva med det
 
:nailbiting:Är värmen på?
Skriv gärna om ni har sån värme ni "bestämmer" över själva eller om den slås på av nån annan.


Jag har nog en ovanligt varm lägenhet för det är 9 ute och 23 inne. Värmen har inte slagits på än.
Har nog inte haft under 22 grader de senaste 8 åren.
Här är också 9 grader ute men ingen aning om vad det är inne. Måste fixa termometer! Jag är dock otroligt frusen av mig. Dragit på elementen på högsta men tycker inte det hjälper särskilt mycket mer än när man står väldigt nära elementen. Har sett till att inga möbler är i vägen och blockerar. Själv går jag runt i luddiga innetofflor och hoodie och sedan länge har jag tagit mitt extra täcke och dragit på påslakan och är nerbäddad under när jag sitter i soffan :angel:

Känns skönt att el och värme ingår i hyran denna vinter. Flyttade från ett kallt torp i våras där inte kaminerna fungerade utan hade bara en värmepump som värmde upp 1/3 del av huset och ändå fick jag en räkning på 10 000:- i december :crazy: Då var det inte bara tofflor, hoodie och täcke utan micrade vetekuddar, extrafiltar och underställ så fort man kom hem
 
+20 inne, bor i hyreslägenhet med fjärrvärme. Hyresvärden slår på värmen. Vi kan inte reglera temperaturen.

Ska bli intressant och se om det blir annorlunda värme här i vinter. Vi bodde högst upp förut, 3e vån och har nu flyttat mer till 1a vån i samma trapp, så nu har vi källare under oss. Sommaren var betydligt svalare i denna lägenhet.
 
Nu har det sjunkit till 15 grader i huset och nu kanns det for forsta gangen iar kyligt inne! Har tagit fram elfilten och sitter invirad!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Senast: bobbbo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 007
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 737
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp