Hur många kullar?

movi

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur många kullar är normalt att ta på sin tik?

Satt på Blocket och glodde på annonser och såg en annons i stil med " nu har xx fått sin 6e och sista kull"..

Tyckte det lät mycket, är det inte normalt att ta ca vartannat löp? Men 6 kullar?
Räknar då snabbt ut, 2 löp per år ca och parning varannan gång = tiken bör närma sig 12 år i sånt fall...

Sv: Hur många kullar?

Hur räknar du ? säg att den får 1:a kullen vid 2år. och sen 1 om året då är tiken 7år.
Personligen tycker jag 2 kullar/tik om inte tiken förvärvt sig suuuuuuuuuuuuuuuper för då skulle jag nog kunna tänka mig en kull till.

Senast ändrad:

:D:angel:
Räkningen var inte med mig, jag vet inte hur jag lyckdes, tänkte nog på vartannat år...:D

Men men, jag reagerade mest på 6e kullen...

Som Line_n sa så har SKK en gräns på 5 kullar. Sedan är det många rasklubbar som rekommenderar betydligt färre än så, mycket för att kunna hålla nere inavelsprocenten osv. Inom min ras tex så är det väldigt ovanligt att en tik får mer än två kullar. De flesta tikar som får valpar får bara en kull.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 511
Senast: regina11
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
3 038
Senast: Takire
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 951
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Ja som ruriken lyder så trodde jag dels att jag bestämt mig för att det bästa för häst och mig är att gå skilda vägar och dels att jag...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka