hur många ridklubbar har denna policyn?

Tycker Lobelia har det här helt klart för sej. Titta på ekipaget, inte på rasen!! Jösses, dessa elaka, inskränkta människor, man blir ju ledsen ju..
Har själv en travis, har tävlat upp till 1,20 i hoppning, LB i dressyr & debutant i fälttävlan. Okej, ingen elitnivå, men det finns faktiskt en hel del halvblod som inte kommer så långt. Så det så!
Suck..
 
Visst har Lobelia rätt att det är inriktning och ambitionsnivå som är viktigt. Men hur vet ni att det inte är just det som styrt i det här fallet. Tjejen skulle köpa en travare. Så långt vet vi. Kanske köpa från banan eller i alla fall endast lite grundriden. Det är ju vanligast att köpa travare så.

I så fall tycker jag att hon blivit nekad plats pga just ambition och inriktning. En ung tjej som ska skola om en travare till ridhäst är lika udda bland tävlingsinriktade dressyr/hopp-ekipage som shettisarna och islänningarna är. Kanske har stallägaren tidigare erfarenhet av den här tjejen och inser hur det kommer att gå med en grön travare. Det är ju långt ifrån alla travare som kommer så långt som du och din häst gjort.
 
Nu drar du väl väldigt långtgående slutsatser från informationen. Eftersom jag inte känner till det enskilda fallet så måste jag utgå från principen och att utestänga en viss ras från en ridklubb ger helt fel signaler, i synnerhet om motivationen är att ägare till en viss hästras inte har önskvärda egenskaper.
 
Nej, jag ville bara säga att det mycket väl KAN finnas en massa sådant i bakgrunden som vi inte har en aning om. dt är ju inte säkert att det är bara rasen som är det bidragande.
 
Om det inte bara är rasen utan personen så tycker jag att ärendet hanterats ännu klumpigare. Nog för att det är trist att få reda på att man inte är önskvärd, men ännu tristare är det att få ett dåligt svepskäl som förklaring. Tänk om nu personen köper en annan häst för att få ha den på ridskolan, vad händer då?.
 
Det är INTE min erfarenhet!

Jag står i ett mycket blandat privatstall med 16 hästar och vi har ALDRIG konflikter av denna typ. Personligen tycker jag att just blandning berikar! Själv håller jag på med barockridning och skulle trots detta INTE h något emot att stalla upp i ett stall med islandshästar. För det första kan man rida barockridning på dessa för det andra är väl ändå det viktigaste att människorna är trevliga att rida ut ihop med och man kan ha givande diskussioner? Hästens form, olika tränares pedagogik och teorier, sadlar, allmän hästkunskap o.s.v. kan man ju diskutera med vem som helst oavsett inriktning.

I mitt stall finns som ovan nämnts en spännvidd. Jag var den som började intressera mig för barockridning och nu har flera andra blivit intresserade. Ett par av dessa tävlar även dressyr, några tävlar hoppning, vi har några "ponnybarn" som tävlar lite olika grenar på lägre nivå (men de rider alltid i vuxet sällskap!), en westernryttare, några "skogsmullar" som ändå tränar + att flera stycken även håller på med tornerspel som bisyssla.

Alla hästar oavsett ras är välkomna. Vi har halvblod, fjordhäst, nordistravare, quarter, varmblodstravare, korsningsponny och welsh.

Jag tror att blandat är bäst, det blir minst inskränkt då!

Anneli
 
förstår vad du menar. men på den här klubben finns inte bara renodlade tävlingsekipage. ingen är på någon direkt hög nivå, det finns en duktig dressyrtjej å en duktig fälttävlanstjej å de har inte ont av andras hästar oavsett ras. allt från ponnytjejer till äldre som har sina hästar där för bara vanlig ridning, alltså ingen tävling eller träning på någon speciellt hög nivå.

varför jag reagerade var att ca tre veckor innan den här tjejen ville flytta dit hästen, stallade en utav ridlärarna upp sin shettis där, å sedan får man bråttom med att göra en regel som sedan ska neka travhästar, fjordingar å shettisar bla, när en tjej vill stalla upp en travhäst. regeln skulle ha kommit när ridläraren ville stalla upp sin shettis som man varken tävlar eller tränar med. för lika väl som en travhäst tar en shettis upp plats, i det här fallet en spilta för en stor häst. men tjejen som skulle köpa travhäst har köpt en vanlig ridhäst som hon är jätte nöjd med.
 
Detta låter verkligen sjukt. Att vara rasistiskt mot en hudfärg är inte rätt, men att trycka ner en hästras är rätt. Våran klubb har bara ett enda krav på hästarna, att de skall kunna gå lektion någon dag i veckan. Eftersom klubben bara har 14 platser, och alltså är en mycket liteklubb behövs privata hästar för att klubben skall överleva. De är endast två hästar som får gå helst privata, och detta funkar hur bra som helst ...
 
Jag rider barock med min nordis och står ett stall med islandshästar, det går alldeles utmärkt! Det är drygt 20 isisar och för tillfället två nordisar och ett varmblod.
Det är faktiskt ett par av isisarna som ska vara med på nästa barockkurs.
 
Men fyfan rent ut sagt. Blir så upprörd över sånthär, då jag själv haft fjording i ett par år. Är inte glad över att jag känner igen detta, alla fördommar mot dessa orättvist utsatta raser.
Skulle nämligen köpa ny sadel till fjordingen o när expiditen fick reda på att jag hade fjording sade hon bara "men inte ska man väl ha en sånhär fin sadel på en fjording?" Nej självklart inte. Bara för att jag rider fjording rider jag i en skitsadel. Vad tänker människan med? Turligt nog har jag aldrig varit med om problemet med stallplats, aldrig hört talas om heller faktiskt. Men vad jag undrar är vad ridskoleschefen menar med "sån sorts ridning"? Jag rider min fjording på ungefär samma sätt som mina kompisar rider sina halvblod. Hon hoppas o rids i dressyr, vi rider ut o hon jobbar i form. Det enda som skiljer henne från de övriga hästarna är storleken, färgen o kroppsbygnaden.
 
Vad gör en travare/fjording/shettis till men mindre värd ras? Varför skulle inte de vara välkomna på ridskolan? Är korsningar välkomna? Hästar utan känd härstamning?

Okej om det handlar om hästarna som ska gå med i lektionsverkamheten, då kanske vissa hästraser passar bättre än andra. (ex shettisar är svårt för vuxna ryttare att rida, fjordingar kanske inte (enstaka kan säkert!!) kan gå msv dressyr eller hoppa 1.50.
Men gäller det privathästarna så tycker jag det verkar va nåt fel i huvet på din ridskolechef!! (Är inte mörkhyade välkomna som ryttare heller, eller tjocka, eller barn eller dom som är inte är av medellängd etc!?)

Jag har viss förståelse om man med travare menar häst somtränas och tävlas i trav, det kanske inte finns möjlighet till sådan träning på ridskoleområdet...

Annars- lämna ridskola, men först skulle då jag ställa chefen och styrelsen mot väggen och verkligen kräva ett svar på detta!

Nu är Pimy riktigt arg!!
devil.png
devil.png
 
Senast ändrad av en moderator:
När jag skulle köpa en sadel åt fjordingen så plockar sadelmakaren fram en sadel med xxxxl-vid bom... och jag bara ehhh... dendär blir alldeles för stor.. min fjording är som en vanlig d-ponny.. inte tjock... normal mot smal bom möjligen... Så jag fick ta hem och prova.. efter det fick jag byta sadel två gånger.. att folk inte ger sig med sina fördomar när man säger att det inte är så.
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag var på praktik genom skolan på en ridskola i Sigtuna, vi fick sköta ägarnas privata stall, fast egentligen så ville vi ju jobba i ridskolan.... men dem utnyttjade oss till sina egna hästar istället... så iaf. man pratar med dem om diverse saker och berättar tillslut att man äger en fjording... då får man bara ett asgarv upp i ansiktet och elaka kommentarer.. jag får även veta att på deras ridskola är varken araber, travare, nordisar etc. välkomna ens att låna ridhuset för träning osv. Jag hann alltså vara där i två dagar och slava åt dem innan jag fick detta bemötande och slutade där omedelbart... jag förstår inte? varför måste dem bete sig på det sättet? Dem äger ju en ridskola och ridanläggning.. Kan tillägga att dem själva hade någon korsningsponny på ridskoledelen.
 
Att förbjuda vissa raser är kränkande tycker jag!
mad.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Va??? Det var det värsta jag har hört!
Många ridskolor verkar vara riktigt jävliga på både det ena och det andra. Jag har själv ett varmblod (travare) som jag tror kan bli riktigt duktig på både dressyr och hoppning.
Har aldrig behövt bråka med ridskolechefer eftersom jag alltid haft hästar i privatstall, nu har jag eget. Däremot har jag gått på lektioner på ridskola med mina hästar ett tag. Och när jag hörde att två av tjejerna gått i samma grupp i 8 år har jag svårt att tro att man på den ridskolan utvecklades speciellt bra som ryttare...
Trist att det inte bara kan vara ett ställe där alla får vara med, gäller både människor och hästar.
 
allvarligt! man kan inte köra iväg olika hästraser så bara..
 
Min kompis var ute efter en stallplats åt sitt kallblod, en tinker, hon ringde runt på 4 stora klubbar i en grannstad och frågade vad de hade för policy, priser mm Och blev minst sagt förvånade, på den ena klubben var inte travare välkomna, på den andra klubben var varken travare välkomna eller folk som är seniorer(!!!) för de ville satsa på de yngre ryttarna!! Öööh?? Den tredje klubben tog emot travare och kallblod men de hade så konstiga regler annars, den fjärde klubben var bäst. Där var de normala!!=))
 
Det är ju helt sjukt. :devil: Travare är också hästar. Rids dom på något annat sätt än andra hästar?

Min klubb(där jag jobbar) har travare som privat hästar, men vi har även haft travare som gått lektioner, som varit utbildade tom MSV/MSV.

Tycker det låter som total nertrackning av en hästras som personen ifråga inte vet något om. :mad:
 
Blir så :devil: när jag hör sådant här!
Sådan ridning vill vi inte ha, vad är det för ridning då?
Har genom åren ridit min släktings travare åt honom i dressyr för att det är bra. Visst dom blir inga stjärnor och jag kräver inte att dom skall bli det då hans fortfarande startar. Men min kompis fick en av honom och den är idag en hygglig dressyr och hopphäst som skulle matcha flera halvhyggliga sorter av andra raser.
Nää ha stallplatserna öppna för dom som vill ha en plats i stallet vad för sort man en har! Tycker som så många andra att du skall informera kommunen om detta, dom lämnar säkerligen bidrag och vill inte att sådant här skall förekomma!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 237
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 742
Senast: Asko
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 417
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp