Bukefalos 28 år!

Hur många timmar lägger ni?

Sv: Hur många timmar lägger ni?

Om jag bortser från transporttiden till stallet (där du verkar ha max fem minuter), så går det ca 20minuter för mig att göra det nödvändigaste. Dvs mocka, göra i ordning mat och vatten (det går inte på halva tiden för att du har en...). Ett par dagar i veckan tar det kanske uppemot 40min då jag fyller på torv, rengör vattenkopparna o.dy. Skall jag rida så tillkommer ca 1-1,5h ridtid + ca 30min iordningställande av hästen.

Så ca 2-2,5h totalt när jag rider och ca 20-30min när jag snabbavverkar stallet. Detta är när jag är effektiv. Vissa dagar är det lite mer gulligull med pållarna, umgänge med stallkamrater och pyssel med städning och putsning.

Med lite disciplin och struktur så borde du inte ha några problem att hinna med att träna och göra läxor m.m. Men som någon nämnde så beror det på vad för häst du skaffar dig också. Det underlättar ju med väluppfostrade pållar som klarar av att stå någon dag utan att gå i taket. Kanske kan du byta med någon annan i stallet så att du mockar åt dennes häst en dag/v och är ledig en dag?
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Jag hade tänkt att jag skulle träna på gym också när jag skaffade min häst. Dom planerna sprack rättså fort.
Vi har paddock och ridhus på gården. Jag är inte den långsamma typen men man ska ju ändå hinna mysa och fixa med hästen. När jag är i stallet ska jag ha tid på mig att lägga ner några timmar på hästen. Annars är det lika bra att gå på ridskola och ta över en färdig sadlad häst när lektionen börjar och lämna över den likadant.
På ett ungefär så lägger jag nog 4 timmar i stallet varje dag. Sen har min en dags helvila i veckan och då är jag där inte alls nu på sommaren.

Men har man häst tycker jag man ska lägga tid på den och inte bara åka ut till stallet för att rida.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Eftersom jag står i ett "kollektivstall", där vi bara är två inneboende och jag är den som jobbar halvtid... så...

Morgonpass:

7.30 frukost till bägge hästarna, fylla på vatten, täcka stallkompisens häst, regntäcke eller flugtäcke, flughuva och grimma på. Gå ut i hagen med utehö och fylla på vatten.

8.15 Grimma på min häst, leda ut henne i hagen, gå in i stallet släppa ut stallkompisens häst och valla ut honom i hagen utan att få pannbenet insparkat eller bli översprungen och få en staketslana i bröstkorgen och bli liggande på rygg innanför grindhålet...

Slå på strömmen, sopa stallgången och snygga till, bära ut vattenkanna och fylla på vattenhinkarna i respektive hage, kanske ta in hästarna för att rätta till stallkompisens täcke, vilket inte är rekommenderbart att göra i hagen...

8.45 åka mot jobbet...

*********

Eftermiddagspass

14.30 Fylla på vatten i hagarna, mocka, diska, fylla på och ställa i ordning foderhinkarna och fylla på hökrubban i stallet. Borsta, visitera, tömköra/rida eller bara sitta i hagen och bara vara... eller åka hem en stund, för att äta...

16.30 Eftermiddagsfodra, så här års i hagen... annars insläpp med täckesavtagning och visiteringspyssel . Fylla på vatten. Sopa stallet

17.00 åka hem


*************

Kvällspass

21.00 så här års... ta in hästarna, fodra, täcka av, visitera bägge hästarna, fylla på vatten i stall o hage. Kolla att foderhinkarna är i ordningställda och maten uppblött.

21.45 åka hem


************

Detta är alltså vad jag gör i stallet och jag har medfött muskelhandikapp, ryggmärgsskada efter stallolycka, dubbla höftledsproteser, kronisk nervvärk och har häst som sjukgymnastik, inte för att slå nytt hastighetsrekord i hur kort tid det tar att vara i stallet. Utan jag har häst, just för att kunna FÅ VARA i stallet på mina premisser. :)

Morgonpassen är de pass, vi försöker växla mellan att ta... Men eftermiddagspassen är det jag som sköter och oftast även insläppspassen då de kommer igång när det blir mörkare om kvällarna.

Och på morgnarna och sent på kvällarna åker jag alltid förbi stallet, för att se till att min häst har vatten i hage och stall... då det tydligen är så att man som hästägare bara ska se till att egna hästen har vatten även om man varit i stallet och haft sina stallpass för dagen... Jag för min del, ser alltid till att ALLA hästar har åtminstone hö och vatten till natten samt vatten i hagen... men, åsikterna om hur det ska vara skiljer sig självklart...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Mig tar det 1.5-2 timmar för min egna häst, 30 min längre på medryttarhästen som står på en stor anläggning där det tar tid att transportera sig runt.

Men, jag håller inte med om att de som är längre tid i stallet spenderar mer tid med sina hästar. Ofta verkar de bara ägna sig åt navelskådning, packa ihop benskydden kan tex vara ett stort projekt för dem. Som att de varje dag är förvånade över att hästen har en svans och måste kolla på varje hårstrå.

Borsta i 50 min liksom.. Hur går det till om hästen är korthårig och täckad?
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Jag borstar min häst lika noga oavsett om han är täckad eller lerig. Frånsett om leran sitter som berget (brukar den inte göra). Däremot kan manen ta lite längre tid. Vill ffa borsta igenom "pälsen"/huden och det spelar ju ingen roll om han är skitig på utsidan eller inte då. Fast 50 min är rätt långt tom för mig :p Om jag inte trimmar o sånt oxå.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

KL
Jag har två hästar och vissa perioder på mitt schema jobbar jag tre, ledig en, jobbar tre, ledig en, jobbar tre. Då är det planering och förberedelser som gäller. Tex planera in effektiv träning av hästarna och ev ta båda samtidigt och kunna ge dem välbehövlig vila dagen efter. Vara effektiv och hoppa detaljerna, tex borsta och gulla. Göra saker i mest effektiva ordningen osv. Sen inga extragrejer som måste göras privat, tex tvätta ell dyl.

1,5 timme kan jag styra upp en häst på, två timmar för båda, om det kniper. Men 2,5 är nog det jag hellre lägger för att få det att rulla bäst.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Nu går min häst på bete och är konvalescent men när vi var igång och tränade så brukade jag fixa mockning, foder & alla andra små stallrutiner (sopa, fixa i skåpet, prata lite ;)) på ca 30-60min och sen tog bara hästpysslet 1 ½ timme ungefär! (Borsta och fixa 15 min x 2 (före & efter) och så 60 min pass ridning.

15 min = Skritt + Jogg
30 min = Ridning
15 Jogg + Skritt


Så en vanlig "rutindag" lägger jag ca 2-2½ timme i stallet. Sen kan det gå på 30 min och 6 timmar vissa dagar om hästen har vilodag eller om man är där o dräller o bara pratar! :D

Det sociala är väldigt viktigt för mig i ett stall men samtidigt är jag där för min hästs skull och det är henne jag verkligen vill lägga tid på och umgås med! :)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

*KL

När jag hyr Ninya brukar det ta 2½- 4 timmar från att jag kommer till stallet tills jag cyklar hem (oftare närmare fyra timmar än 2,5..). Jag är dock en långsam person , vill i lugn och ro hinna gå igenom man, svans, kratsa hovar, borsta igenom hela hästen ordentligt (oavsett hur ren eller smutsig), torka av med fuktig svamp och linda benen. Sedan tillkommer extra tid för att gå fram och tillbaka för att hämta/lämna saker, ge mat, ta på mig själv ridutrustning och eventuellt byta schabrak/pannband eller annat. Och så glömmer jag saker däremellan som givetvis inte besparar mig någon tid :angel:

Ridningen inklusive fram- och avskrittning brukar ta ganska exakt en dryg timma om jag rider i paddocken, längre om jag rider ut.

Efter är det mat igen, ta av utrustning och plocka tillbaka allt, lite borstning och morot, svampa av hästen (nu på sommaren) och smörja in mot insekterna. Och så tar jag ju in och ut från hagen med vilket också är lite längre på sommaren.

Brukar räkna med 1-1½ timme för att göra iordning inför ridningen, en dryg timma för ridningen och 20-40 minuter tills jag lämnat henne i hagen efteråt. Kan givetvis vara snabbare när det behövs, men har jag mindre än 2½ timma på mig byter jag hellre dag än stressar - stallet är och ska vara en stressfri frizon i den mån det går enligt mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 258
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 256
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 239
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp