Bukefalos 28 år!

Hur många timmar lägger ni?

Sv: Hur många timmar lägger ni?

Jag jobbar kontorstider 8-17, jag "brukar" (det går ganska mycket i perioder) springa före jobbet så att jag kan ägna kvällen åt min häst. Det brukar oftast ta drygt 2-2,5 timmar i stallet de dagar jag rider. Jag tar in två hästar, mockar och fixar mat till en häst samt ryktar och rider en häst. Brukar vara hemma vid 20.30 och då har jag liksom ingen lust att sticka ut och springa, dessutom är det nog bättre att fördela sin motion om man kan än att göra allt på kvällen. Tror jag.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Jag tränar just nu 3 hästar, samt har ett sto med föl (de går på lösdrift i flock & går bara ut & kollar till dem). För mig tar det ca 3h om jag ska rida alla hästarna, har 30min enkel restid till stallet, .. så är borta 4 timmar när jag ska rida alla :)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Hur lång tid det kommer att ta för dig i stallet beror på;
1 Dig själv
2 Hästen
3 Stallet

1 Du själv
Är du en snabb, strukturerad, effektiv person och som dessutom överlever om det finns ett par små pluttar kvar i boxen eller om två strån i manen ligger fel? Eller är du långsam/noggrann/petimeter/virrpanna som alltid glömmer något? Är din bästa kompis eller annan pratsam/trevlig person i stallet samtidigt som du?

2 Hästen
Trivs din häst med 45 min ritt och kan vila helt en dag i veckan? Eller kräver den minst 1,5 timmes ridning/sysselsättning varje dag? Skiter den snyggt i ett hörn, eller ser den noga till att sprida pluttarna jämt över HELA boxen? Avskyr den att bli smutsig eller har den läst att lerinpackning är det bästa för en hästs hårrem (alternativ kommit på att lera är perfekt om man vill ha dreadlocks i manen)?

3 Är stallet lättskött och praktiskt organiserat med saker där man vill ha dem, gödselstacken i direkt anslutning till stallet, automatisk vattning i både stall och hagar etc. Eller är det opraktiskt, svårmockat, har långt till gödselstacken, foder finns i en lada på andra sidan gården, vatten måste bäras både till box och hagar etc? Hur mycket (vad) av arbetet måste du göra själv och vad ingår i hyran? Finns det ridbana/ridhus/tränare i stallet eller måste du köras/rida för att komma till ridbana/ridhus/tränare?

Har man flera hästar tar det mindre tid per häst, göra foder, hämta från hage etc rationaliseras då.

Mina barn tillbringar med en häst 2,5 - 3 timmar i stallet varje vardag, mer på helgerna (puts, tvätt och städdagar) och de dagar som de har träning. Ungefär halva tiden är ridning.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Jag tränar också mycket. (Springer ca 10h i veckan) jobbar heltid och har häst. Mitt bästa tips är att periodisera både din hästs träning och din egna. När din häst har en lugn vecka kör du en tuff med din egna träning och tvärt om.
Ett annat tips är faktiskt att inte skaffa en skimmel. Jag lägger otaliga timmar på att sanera min häst då jag avskyr att det ser så sjabbigt ut.
Utnyttja helgerna till max. Då hinner man ju alltid både träna och rida...

När jag ibland är i stallet på morgonen är jag där max 2h. Hinner alltid rida.
När jag är där kvällstid blir det ju ofta lite socialt också och jag rider gärna lite längre så säg runt 3hs stalltid.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Jag tränar också mycket. (Springer ca 10h i veckan) jobbar heltid och har häst. Mitt bästa tips är att periodisera både din hästs träning och din egna. När din häst har en lugn vecka kör du en tuff med din egna träning och tvärt om.
Ett annat tips är faktiskt att inte skaffa en skimmel. Jag lägger otaliga timmar på att sanera min häst då jag avskyr att det ser så sjabbigt ut.
Utnyttja helgerna till max. Då hinner man ju alltid både träna och rida...

När jag ibland är i stallet på morgonen är jag där max 2h. Hinner alltid rida.
När jag är där kvällstid blir det ju ofta lite socialt också och jag rider gärna lite längre så säg runt 3hs stalltid.

Smart dedär med träningen, träna hårdare när hästen har en lugn vecka osv. tack för svar :D men då borde jag ju somsagt hinna träning också varje dag :) annars är de ju bara att lägga träningen åt sidan dom dagar jag inte hinner :D
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Arbetar kontorstider, och försöker effektivisera stalltillvaron framförallt under de kolsvarta vintermånderna - men restiden som slukar mycket, oavsett hur väl jag försöker planera.

Tidsåtgång är väl cirkus 2-3 tim/dag för stallskötsel och ridning. Mer vissa dagar, mindre andra. Hästen går på lösdrift med fri tillgång, så fodringstid/mockning och "plock" minimeras i vardagen. Vi har schema på sånt.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Räkna med 3 timmar om du ska sköta allt själv...man ska ALDRIG stressa med hästar...lycka till :)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Man kan vara snabb och effektiv utan att stressa.
På tre timmar hinner jag mocka, fodra och rida två hästar utan att stressa en sekund.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Mockning, fodertillredning och andra dagliga stallsysslor tar mig ungefär 20 minuter om jag jobbar effektivt, men kan lätt ta en timme en ledig dag då jag får såsa runt som jag vill.

Har jag dåligt med tid så tar jag en klättertur i skogen barbacka, på så vis får hästen intensiv motion på rekordtid, ca 45 min från insläpp till utsläpp. Då borstar jag bara av det värsta, visiterar, kratsar hovarna och spänner fast ett schabrak med elastisk gjord för att inte smutsa ner byxorna. Har jag superdåligt med tid gör jag samma sak fast promenerar istället, då visiterar och kratsar jag men låter bli att borsta. Hellre att hästen kommer ut och rör på sig än att den blir borstad, min häst har ändå oftast täcke på sig.
Ska jag träna i paddocken tar det i alla fall en halvtimme extra att borsta lite noggrannare och sadla samt skritta fram. Rider jag ut räknar jag med att behöva i alla fall två timmar för skötsel + ridning.
Ska jag på träning kan jag lägga precis hur mycket tid som helst med att grooma, pyssla, putsa, greja och dona. Då vill jag ha minst 40 min på mig bara för borstning och sadling.

Men jag är också en sån som kan vara i stallet en hel dag och hitta saker att göra. Städa sadelkammaren, putsa allt läder, torka ur skåpen, grooma hästen, tvätta täcken, mocka hagen, kratta rasthagar och grusgångar... Älskar det där jobbet runt omkring. Spenderar gärna 6-7 timmar i stallet en dag då det är fint väder. Brukar uppskattas av stallägaren :p
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Brukar rida runt 1,5 h om jag rider ut (som det oftast blir). Sen runt 30 min innan och 30 min efter i snitt. Så 2,5 h ungefär. Ingår mockning, fodringar osv så behöver bara ta hand om hästen. :)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

kl

Jag ska börja rida mer seriöst i höst. Jag pluggar heltid på en rätt krävande utbildning och jobbar nästan halvtid.

Jag kan oftast inte komma till stallet före kl 19, och då har jag allt stalljobb kvar. Rida/promenera, mocka, förbereda foder. Jag gillar även pysslet, att putsa och feja. Jag är nog alltså inte hemma före 22. Socialt liv på vardagar: struket. :D

Men jag vet också att stallarbete är avkopplande för mig, det gör mig MINDRE stressad att kunna fokusera på hästarna i några timmar varje dag. Jag kommer alltid hem från stallet trött i kroppen och lugn i huvudet, och kan sova gott. Tänker att hästarna ersätter både gymkort o terapikostnad? Iaf nästan :D
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Här blir det nog minst 3 timmar. Nu har jag 2 hästar, hemma på gården. Åker och tränar någon gång i månaden och i övrigt är det träning i terrängen. Mina arbetstider gör att jag inte hinner med övrig träning. Knappt jag hinner fixa käk och äta själv. Dessutom har jag ju barnbarn som jag vill rå om emellanåt och det är ett attans pusslande för att få det hela att gå ihop...O_o
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Att mocka, byta vatten, fixa foder och allt sånt markjobb tar kanske en timme för mig (utan att såsa men utan att stressa, normal takt alltså) men ganska ofta så vill jag göra en mer ordentlig genomgång av bädden och mocka igenom hagen ordentligt och då kan det ta åtminstone 30 min extra.
Utöver det så är jag noga med att borsta, rykta och fixa innan ridning, vilket tar kanske 40-45 minuter? Om jag skall göra det snabbt så kanske 30 minuter men under 30 minuter så stressar jag och hinner inte göra iordning hästen helt, då är det fortfarande leriga ben eller trasslig svans kvar tex.

Nu har det alltså gått nästan 2 timmar och då har jag fortfarande inte ridit eller skött om hästen efter ridning, plockat undan utrustning och sköljt av leriga benskydd, sadelgjord osv.
Har en häst som kräver ganska mycket tid i ridning med lång framskrittning och noga grundjobb, funkar liksom inte att se på klockan och veta att jag har 30 minuter på mig sen skall jag vara avskrittad och klar för med en sådan häst går allt åt skogen redan där.

Efter ridning tar det kanske 20 minuter att fixa hästen, det skall av med grejer bort med svett på med ev täcken liniment eller annat kolla hovar osv osv.
Och så då utrustningen efteråt på ytterligare 20 minuter.

Då har jag alltså varit i stallet i.. närmare 4 timmar! Och då har jag varken såsat eller stressat eller gjort mer än vad jag brukar.

Haha. Det låter ju som hysteriskt mycket tid till få saker :o Men då är jag väl helt enkelt seg! Och det har hänt många gånger att man inte kommer hem förren efter midnatt, men det får jag ta.

Visst hade jag kunnat stressa igenom allt och inte skrubbat rent vattenhinkarna ordentligt eller mockat hagen lika noga varje dag eller ridit en skiten häst (vilket händer!) men då försvinner ju charmen för mig, det är ju allt runtomkring ridningen som är roligt (göra fint för hästen och göra hästen fin) så då om jag har bråttom väljer jag hellre att välja bort ridningen helt till förmån för allt annat. :D
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Vanliga vardagar är jag i stallet mellan 18 - 21 ungefär. Då ska jag byta om 2 gånger (vintertid tar det faktiskt en liten stund..), mocka, fylla vatten och foder, göra iordning hästen, rida/motionera och fixa efter. Har jag träning, tar det nog minst 4 timmar, då jag putsar lite extra före och stretchar och fixar lite extra efter. Jag försöker att inte nödvändigtvis smörja av lädret efter varje ridpass men borsta schabrak och tvätta av benskydd måste ju göras efter varje pass..
På helgerna är jag ofta i stallet 6 timmar eller mer :o men då ska man hinna mocka hagar, fika och umgås med stallisarna också :D
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Att mocka, byta vatten, fixa foder och allt sånt markjobb tar kanske en timme för mig (utan att såsa men utan att stressa, normal takt alltså) men ganska ofta så vill jag göra en mer ordentlig genomgång av bädden och mocka igenom hagen ordentligt och då kan det ta åtminstone 30 min extra.
Utöver det så är jag noga med att borsta, rykta och fixa innan ridning, vilket tar kanske 40-45 minuter? Om jag skall göra det snabbt så kanske 30 minuter men under 30 minuter så stressar jag och hinner inte göra iordning hästen helt, då är det fortfarande leriga ben eller trasslig svans kvar tex.

Nu har det alltså gått nästan 2 timmar och då har jag fortfarande inte ridit eller skött om hästen efter ridning, plockat undan utrustning och sköljt av leriga benskydd, sadelgjord osv.
Har en häst som kräver ganska mycket tid i ridning med lång framskrittning och noga grundjobb, funkar liksom inte att se på klockan och veta att jag har 30 minuter på mig sen skall jag vara avskrittad och klar för med en sådan häst går allt åt skogen redan där.

Efter ridning tar det kanske 20 minuter att fixa hästen, det skall av med grejer bort med svett på med ev täcken liniment eller annat kolla hovar osv osv.
Och så då utrustningen efteråt på ytterligare 20 minuter.

Då har jag alltså varit i stallet i.. närmare 4 timmar! Och då har jag varken såsat eller stressat eller gjort mer än vad jag brukar.

Haha. Det låter ju som hysteriskt mycket tid till få saker :o Men då är jag väl helt enkelt seg! Och det har hänt många gånger att man inte kommer hem förren efter midnatt, men det får jag ta.

Visst hade jag kunnat stressa igenom allt och inte skrubbat rent vattenhinkarna ordentligt eller mockat hagen lika noga varje dag eller ridit en skiten häst (vilket händer!) men då försvinner ju charmen för mig, det är ju allt runtomkring ridningen som är roligt (göra fint för hästen och göra hästen fin) så då om jag har bråttom väljer jag hellre att välja bort ridningen helt till förmån för allt annat. :D

Du är nog lite mer petig än jag men bara lite :p

En stor fråga: Hur rider ni? Tidsmässigt alltså? Och var?

Jag skrittar fram minst 10 min, gärna 15 (vilket dessutom är ett "krav" visa rundor) och skrittar av minst 10 min, efter hårdare pass gärna 20. Ska jag ut på någon galopprunda är det alltså redan 35 min SKRITT-tid avverkad, utan att ha gjort ett jota. Och jag tycker den skritten är nog så viktig och nyttig!

Klockar ofta våra rundor/delar av våra rundor på olika vis för att jag är nyfiken, innan vi galopperar mer seriöst har vi oftast varit ute i 25-28 min, det är alltså 15 min skritt (inkl lite trav bredvid/på asfalten), trava fram och galoppera lite lugnt i båda galopperna. Då har vi kommit typ 4-5 km. Sedan (vi har ingen direkt kondis) ca 2 km galopp med ca 2 min skritt på mitten, tar totalt ca 7 min. Och så samma jobb hem igen med med lite mera skritt på slutet och lite mindre trav.

Alltså mycket ca:
15 min skritt
10 min framridning
10 min galoppjobb
10 min nedvarvning
20 min skritt
= 1 h o 5 min

Det är min "vanliga" uterittsrunda och då behöver jag enbart anpassa mig till underlaget de första o sista 2 km och har inte ridit varken hårt eller långt (ca 1 mil).
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

I stalltiden (ta ca 1 h för två hästar) ingår: mocka (ca 20 min, 30 min om jag tar ut lite mer och lägger in ny torv), skrubba vattenhinkarna och fylla, sopa i höhörnet, sopa stallgången, tömma kärra, väga upp hö, (sommartid fylla vattenkanna att vattna hö), väga upp mat o ställa i blöt (o skölja hink när pålle är matad), väga upp torrmat o tillskott, skrubba vattentunna ute o fylla på, snabbvisitera vid intag.

I hästtiden utöver just ridning ingår: kratsa/smörja hovar, borsta man o svans, borsta hästen * 2 (alltid en mjuk gummiskrapa o en mjuk viska) inkl visitering, borsta huvud, sadla/tränsa/skydd fram. Sen av med allt, strecha, borsta/svampa, kolla hovar/smörja, skölja bett, borsta gjord/schabrak/skydd o ställa in i sadelkammare igen.

Jag gillar INTE att flumma omkring och är alltid själv i stallet men jag vill göra "alltihopa".

Har man dessutom eget stall tillkommer ju allt annat fix med nytt foder o strö o sånt. Ska städas efter det gamla och efter att det nya stoppats in osv osv.

Hagarna är dessutom inte alls medräknade i det dagliga, vintertid behöver ligghallen mockas på några kärror varje helg tex. Övrigt fix med trimning o staket o sånt blir ju dock inplanerat utöver vanlig tid.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

*kl*

Jag ser det som en prioritetsfråga. Vad prioriterar du? Där har du svaret om du hinner göra allt du vill eller om du måste
prioritera.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Det låter som väldigt mycket tid och jag förstår att du inte stressar ;)

Jag är klar på halva tiden med en häst och stressar inte . Men hur man upplever tid man behöver är ju som sagt individuellt . Hade en häst tagit mig 4 timmar för att inte stressa hade jag varit extremt stressad övriga delen av min tillvaro ha ha ;)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

En stor fråga: Hur rider ni? Tidsmässigt alltså? Och var?


Rider väldigt varierat, både tids- och platsmässigt. :)

Uterundorna... 1-2 timmar är nog relativt normalt, kanske 3 någon gång ibland. På banan blir det 30-60 min. Har jag halvbråttom struntar jag i sadeln, eller tömkör. Brukar rida fram ute, och sedan effektivisera på banan vid behov och intresse.

Är jag riktigt uppjagad av tidspress får han stå en dag. Ridningen blir ändå värdelös då - han blir stressad av min stress och vi får helt onödiga kommunikationsglapp.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 258
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 251
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 238
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp