Hur många utetäcken äger ni?

Bukefalos 30 år!

Deck-deck-tiv

Trådstartare
Hur många utetäcken har ni?

Till EN häst, som ni faktiskt använder. Hur många och vilka tjocklekar? Vad har ni för häst? Var bor ni? Är hästen klippt?

Jag har ett regntäcke (0 g), ett 50 g, ett 100 g och ett 200 g. I år har jag dock klippt hästen (filtklippning, rygg och rumpa kvar) och funderar på om jag ska utöka till ett 300g också. Vi bor i Stockholm.

Vill veta hur andra har och gör 😁

Åh herregud, jag vet inte om jag vill erkänna. :o

Till ponnyn har jag totalt elva stycken från 0-400 g. Sen har jag även en 100 g-liner, två flugtäcken, två fleecetäcken och ett stalltäcke. Hon är en welsh mountain, oklippt men har väldigt lite underull och tunn hud. Hon täckas vid risk för nederbörd och vid minusgrader. Samt när det är mycket knott.

Till hästen har jag två täcken, 0 g och 30 g, med liner på 100 g och 200 g. Samt ett ulltäcke. Dessa används dock inte då han går på lösdrift med unghingstar som äter allt. Han är en fjordhäst, oklippt med mammutpäls. Han har dock varit tydlig med att han egentligen inte tycker om att bli blöt, så när hans boende ändras kommer jag börja täcka vid nederbörd.

Hästarna bor utanför Uppsala.

Till ena hästen ett skaltäcke 50 g och två liners, 100 och 200 g. Helklippt. Till den andra hästen (som jag haft längre och därför hunnit shoppa mer till) skaltäcke 50 g, liner svett, 100 g och 300 g, och ett summer series. Ännu inte klippt och blir förmodligen inte det i år, tidigare år helklippt. Han har av naturen kort/tunn vinterpäls.
Innan jag började med linersystem hade jag "regntäcke" (0-100 g) och "vintertäcke" (oftast 300 men ibland 200 g) till hästarna, dvs i princip ett fodrat och ett ofodrat.

Shettis som klipps, helklippt nu men tänker göra någon typ av täckesklippning senare i vinter så räknar med att hon inte ska frysa med de täcken vi har trots att vi bor i norrbotten.

* 2st lätt fodrade regntäcken varav en med hals
* 2st 200g vintertäcken varav ett med hals
* 1st fleecetäcke

Insett att vi att behöva något till för att det ska hinna torka i skitväder.

Storhästen oklippt
*Skaltäcke Rambo med liners mellan 100-400 gr till.
*Ofodrat lätt regntäcke Amigo, sommartid.
*100 gr fodrat regntäcke Himalaya
*300 gr vintertäcke Himalaya

Ponnyn. Delklipps snart
*Skaltäcke Amigo, 100 gr liner
*Vintertäcke 300 gr Himalaya

Jag hade ett oklippt halvblod som bara var ute 07-15. Ett ofodrat amigo, ett ofodrat bucas och så ett 100-grams premier equine med tre liners och tre olika halsar. Det klarade vi oss bra med. Hade alltid täcke sommartid, men då Rambo hoody, känslig för insekter. Övrig tid på året gick han naken så mkt som möjligt. Bodde i Dalarna.

Till min häst som är frusen och tunnhudad oklippt, har jag två 50 grams och två 300 gram samt ett 400 grams men det används bara några dagar varje vinter. Ponnyn är en wm med otroligt tjock päls så hon går otäckad. De har en lösdrift som erbjuder regn och vindskydd. Bor norr om Göteborg.

1 häst unghäst, Skåne, oklippt
1st Regntäcke
2st 100g utetäcken
(täckeslös i stallet på natten)

Sen till synderna i förrådet:
2st 150g (urväxta)
1st regntäcke (häst på tillväxt)
1st utetäcken 300g (häst på tillväxt)
1st 400g (häst på tillväxt)

En "blöt vecka" i Skåne skulle man behöva 7 täcken eller ett jäkligt bra torkrum

1 häst unghäst, Skåne, oklippt
1st Regntäcke
2st 100g utetäcken
(täckeslös i stallet på natten)

Sen till synderna i förrådet:
2st 150g (urväxta)
1st regntäcke (häst på tillväxt)
1st utetäcken 300g (häst på tillväxt)
1st 400g (häst på tillväxt)

En "blöt vecka" i Skåne skulle man behöva 7 täcken eller ett jäkligt bra torkrum
Varför det? Läcker täckena? Våra är torra på insidan även efter en regnig dag. Enda risken att stå med blött täcke är om man rider och tar av det och det blir genomslag - då är det en fördel att ha ett linersystem. Jag knäpper alltid loss linern från ett blött täcke när jag tar av det för att borsta/rida. Då kan hästen få torrt in mot kroppen när jag är klar. /också Skåne, där det blåser och regnar på tvären från nu och fem månader framåt

Till EN häst, som ni faktiskt använder. Hur många och vilka tjocklekar? Vad har ni för häst? Var bor ni? Är hästen klippt?

Jag har ett regntäcke (0 g), ett 50 g, ett 100 g och ett 200 g. I år har jag dock klippt hästen (filtklippning, rygg och rumpa kvar) och funderar på om jag ska utöka till ett 300g också. Vi bor i Stockholm.

Har mängder med täcken men det som är i min bas är:

2 ofodrade regntäcken
2 50g regntäcken
1 100g täcke
1 200g täcke
1 300g täcke

Sen vill jag gärna ha ett stalltäcke i 100-150g som används om det finns behov.
Och 2 fleece täcken.

Jag har tre hästar och ingen är klippt. Bor i västra Värmland.
En varmblod travare
Ett ”halvblod” (import Polen)
Ett engelskt fullblod (han har täcken med hals)

Förra året tror jag inte att jag använde 300 grams täcke alls. Det används om det är över -20 en längre period.

Mina har varsitt:
1 ofodrat
1 50 gram
1 100 gram
1 200 gram (extremt sällan, kanske använt det sammanlagt 1 vecka på 10 år? Bor i Skåne så det blir inte så kallt här vanligtvis).
Alla utetäcken, har de täcke har de samma ute som inne.
Sen finns det 1fleecetäcke och 1 annat innetäcke som behövs vid tex skador, kolik eller där hästen behöver bli lite varm om man inte ull lägga på utetäcke.

Har en 3e häst nu och han har bara ofodrat ännu men jag behöver köpa ett 50 gram tror jag till i vinter.

SWB, oklippt (men mkt korthårig...) Västra Götaland

3st 50g varav ett med avtagbar hals (köpte nyss ett nytt då ena börjar bli slitet och inte pallar de värsta dagarna).
2st 100g med avtagbar hals
1st 200g med avtagbar hals
2st 200g halvhals
1st 370g (tror jag det är) med avtagbar hals.

Jag gillar att ha två/tjocklek så att hästen får ett torrt medan det andra hänger på tork.

Min häst går på lösdrift så behöver lite olika att variera med för tryck.

2 st 0g
3 st 100g
1 liner 200 g som funkar på både 0g och två av 100g-täckena.

För mig är det viktigt att variera modell och tryckpunkter av täcken så idealt byter jag täcke varje dag eftersom han har samma täcke på sig tills jag kommer dagen efter (lösdrift). Men ja, Amigo/Rhino Wug är som sydda efter honom, han har bara gått upp en storlek sedan han var unghäst 😅

De som är i bruk (nu som oklippt och nöjd med livet):
0 g: Amigo Wug
0 g: Bucas Freedom
30 g: Amigo v-front avtagbar hals
50 g: Amigo Wug
50 g: Bucas Irish high neck (börjar dock bli ganska slitet och tunt)
100 g: Rhino Wug
100 g: Amigo discfront avtagbar hals (ska säljas pga dålig passform)
150 g: Amigo Wug.

Kompletteras någon enstaka gång/år med riktigt dåligt väder och hård blåst med ett stalltäcke under, oftast ett 200 g Premie Equine med halvhals.

I stallet har jag några tjockare utetäcken också, bla ett 200 g med fast helhals men de har inte använts sedan jag slutade klippa. Också ett gäng stalltäcken från 100-300 g som är lätta att lägga under vid behov.

Hade kunnat tänka mig att testa Haglund Premium Plus som komplement till alla Wug i 50-100 g.

Har några betydligt tjockare också som användes förr när han var lite klippt och inte mådde så himla bra utan bara frös, frös och frös och hatade allt väder.

Hästen står på lösdrift och har två ligghallar åt olika håll varav en är inne i stallet med strö och bra tak utanför. Kan fodra på båda ställena om jag vill så står de torrt och hyfsat skyddat i de flesta väder. Han gillar inte nederbörd så det är inte ofta han är helt dränkt eller ens blöt. Han går ute och petar i gräset eller käkar hösilage vid någon fodringsplats och när det är för dåligt väder går han in och vilar.

Det torkar inget täcke på år och dag i stallet utan de dagar jag inte byter täcke är när täcket är för blött (och han såklart är torr under, det är sällan ett problem). Planerar fodringsplatser utifrån väder så vill jag låta honom torka när det regnar 6h+ och liknande (är trots allt inte så ofta som det kanske känns) ger jag bara en del av maten under tak. Funkar faktiskt riktigt bra trots att jag bara har möjlighet att vara i stallet en gång per dag. Har kamera på ligghallen med strö och gps i svansen så det är intressant att följa 😁

Har 0, 100 och 250 g, alla amigo bravo 12 plus (+ ett flugtäcke och ett summer series). I stallet jag står är det ett täcke på på morgonen, dvs de har på sig stalltäcket under utetäcket, så jag har 100, 200 och 250 g varilayer stalltäcken också. Har ett bra torkrum i stallet så klarar mig ganska bra med ett per tjocklek.

Skåne (nyligen flyttad från GBG området) med en mkt varm häst.

- Flugtäcke med liner
- Og (amigo) med lös hals
- 50g (trinity) med lös hals. Läcker dock och skall slängas
- 100g (amigo) utan hals. Gammalt som gatan
-100g (amigo) med lös hals och linerfästen. Ska ersätta täcket ovan.
-100g (trinity). Med löshals. Läcker. Skall slängas
- 200g (amigo) med lös hals. Används mkt sällan.
-200g (amigo) fast hals. Se ovan.
-400g (haglunds) fast hals. Används vid kallare än -20.

Har även en 50g liner som passar i alla täcken med lös hals.

Mest under 'vinter'säsong används 100g täcken . Iom samma sort så kör jag oftast med den ofodrade halsen om sådan behövs. Hästen behöver inte hals, men det är lättare för mig vid ridning om han inte är genomblöt. 200g används vid konstant minus under hela dygnet.

Hästarna står inne i samma täcken som de går ute med, dock viks halsen upp om man önskar. Går ute 05-22 (ish). Stallet ouppvärmt och stängs aldrig.

2 insektstäcken (HW rambo)
1 regnflugtäcke (rambo summer series)
1 30g med avtagbar hals (HW amigo)
1 100g med avtagbar hals (HW rambo; som vintertid även används med liner 400g alt 500g)
1 250g med avtagbar hals (HW amigo)

Alla sitter bra och håller tätt. Har inga dubbla uppsättningar, det blir för dyrt iom att jag bara vill ha riktigt bra täcken som är ganska kostsamma och eftersom de aldrig läcker igenom så behövs det inte heller 😊

Frusen häst, helklipps vintertid.

Varmblodstravare, varit halvklippt ibland men oftast oklippt. Norra Västra Götaland.

Ett ofodrat regntäcke.
Två 100 g utetäcken.
Ett 250 g utetäcke.
Något linertäcke.

Fram tills nyligen hade hon också ett tunt fleecetäcke, det behöver införskaffas igen. Använder 100 g mest, 250 g om det är väldigt kallt och regntäcke om det är varmt men regnar, då hästen är känslig. Hon är dock inte särskilt frusen. Känner mig ganska nöjd med de täckena hon har. Ser inget särskilt behov av att byta täcken ofta pga passformen sålänge de passar, vilket alla hennes täcken gör. Majoriteten är Horseware Amigo.

Alldeles för många. :-).

Som jag använder, typ max 4 /häst (regn och 50grams och reserv av dessa). Bor strax norr om Stockholm. Hästarna är oklippta (2 som rehabas från skador och en som blev inriden i somras).

I flugtäcke
1 Rambo Summer series
1 Rambo 0 g
1 Amigo 30g
1 Amigo 100g
1 Rhino 250 g varilayer
1 Rambo 450 g varilayer

Halvblod helklippt under vintern i Norrbottens kustland.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka