För mig är det viktigt att variera modell och tryckpunkter av täcken så idealt byter jag täcke varje dag eftersom han har samma täcke på sig tills jag kommer dagen efter (lösdrift). Men ja, Amigo/Rhino Wug är som sydda efter honom, han har bara gått upp en storlek sedan han var unghäst
De som är i bruk (nu som oklippt och nöjd med livet):
0 g: Amigo Wug
0 g: Bucas Freedom
30 g: Amigo v-front avtagbar hals
50 g: Amigo Wug
50 g: Bucas Irish high neck (börjar dock bli ganska slitet och tunt)
100 g: Rhino Wug
100 g: Amigo discfront avtagbar hals (ska säljas pga dålig passform)
150 g: Amigo Wug.
Kompletteras någon enstaka gång/år med riktigt dåligt väder och hård blåst med ett stalltäcke under, oftast ett 200 g Premie Equine med halvhals.
I stallet har jag några tjockare utetäcken också, bla ett 200 g med fast helhals men de har inte använts sedan jag slutade klippa. Också ett gäng stalltäcken från 100-300 g som är lätta att lägga under vid behov.
Hade kunnat tänka mig att testa Haglund Premium Plus som komplement till alla Wug i 50-100 g.
Har några betydligt tjockare också som användes förr när han var lite klippt och inte mådde så himla bra utan bara frös, frös och frös och hatade allt väder.
Hästen står på lösdrift och har två ligghallar åt olika håll varav en är inne i stallet med strö och bra tak utanför. Kan fodra på båda ställena om jag vill så står de torrt och hyfsat skyddat i de flesta väder. Han gillar inte nederbörd så det är inte ofta han är helt dränkt eller ens blöt. Han går ute och petar i gräset eller käkar hösilage vid någon fodringsplats och när det är för dåligt väder går han in och vilar.
Det torkar inget täcke på år och dag i stallet utan de dagar jag inte byter täcke är när täcket är för blött (och han såklart är torr under, det är sällan ett problem). Planerar fodringsplatser utifrån väder så vill jag låta honom torka när det regnar 6h+ och liknande (är trots allt inte så ofta som det kanske känns) ger jag bara en del av maten under tak. Funkar faktiskt riktigt bra trots att jag bara har möjlighet att vara i stallet en gång per dag. Har kamera på ligghallen med strö och gps i svansen så det är intressant att följa