Bukefalos 28 år!

Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

whalan

Trådstartare
Min häst har gått ute dygnet runt i stort sätt fram tills nu, jag märkte på slutet att hon började tappa sommarmagen och insåg då att näringen i gräset hade sjunkit rejält så jag började stödutfodra så smått. Min fråga är nu, hur mkt näring finns egentligen kvar? Nu går hon inne på nätterna...och får en del hö som stödutfodring, är det dags att börja öka upp högivan till de mängderna hon får på vintern? Eller finns det fortfarande så pass mkt näring att hon då blir tjock om jag ger henne mkt hö.
Hästen är ett halvblod med mkt fullblodsinslag så det är en häst som generellt inte har lätt att lägga på sig.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Här i småland är det alldeles utmärkt med näring kvar i gräset fortfarande och förmodligen minst en månad till. Min erfarenhet av gräs på hösten är att det är ganska bra med näring kvar i det så länge det är hyfsad tillväxt. (beror på väder och temperatur)
Upptäckte det, till min stora förvåning, en höst när de gick ute och bara blev fetare och fetare i oktober!
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Här hos oss i Skåne är det fortfarande rejält med näring i gräset - annars skulle mina två kallblodshästar inte vara så runda som de är nu ;)

Jag räknar med att de ska kunna fortsätta gå ute hela dygnet åtminstone september ut, och förhoppningsvis även oktober. Om de mot förmodan skulle falla ur kommer jag att ge lucern.

Immer
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Mitt fullblod klarar sig fortfarande fint på det korta gröna gräset vi har ute i hagen, men klöverinslag i. Hon äter inte så mkt hö som jag vill bara :p
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

:rofl: Jag ger lite kraft till mitt fullblod,men det är för hon rids några dagar i veckan,hon går ute dygnet runt.
De andra hästarna som går ute dygnet runt klarar sig på gräset,men de tränas inte heller än.:rofl:
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Min klarar sig med råge på betet än. Det är lika mycket näring i det som kommer nu jämfört med det som kommer på våren, har en foderexpert på SLU sagt. Och det verkar stämma på min pålle iaf.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Vi har förra veckan släppt på ny hage, där är massor av frodigt gräs.
Dock lite av naturbete (tror det är gammal obrukad åkermark/skogsmark), men den hagen varit betad av hästarna tidigare i sommar. Så det är alltså "återväxten" de betar av nu, den som kom vid regnet nu månaden efter torkan.
Våra hästar är tjocka och feta iaf :rofl: ;)

Sen har vi den andra sommarhagen som de gick i förut, på tillväxt och där växer ganska rejält nu i värmen efter regnet. Och vinterhagen som har vilat hela sommaren, är full med mat (dock kanske bara bukfylla eftersom det är en del övervuxet gräs, men ändock något att äta).
Så vi har väl bete fram till jul :angel: Nä inte riktigt men de får gå ute ett bra tag till iaf om vädret tillåter så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Mitt arabsto klarar sig väldigt bra på betet fortfarande, trots att det ser väldigt nedbetat ut. Utöver betet så äter hon ca 3 kg hö om dagen + ½ kg Marstall turnier och 0,1 kg krafft protein. Hon tränas ganska mycket.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Sedan regnet kom ser ju gräset ut som det gjorde i våras, och Elvira ser ut som en gravid elefant.
Hon har lagt på sig massor i augusti, och har inte visat tendenser till att minska i omfång än...:crazy:
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Mer än nog finns det i gräset här. Bara kvoten är lite fel, syns tydligt på en av dem som får fetma. De andra är ff fina.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Jag bor i västra götaland och mina 2 halvblods ston med sina föl går ute dygnet runt och äter gräs som har kommit upp nu efter allt regn. För ca 2 veckor sedan lägger jag ut 2 balar hö från i fjol varannan dag och alla 4 är runda som bollar!!!
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Det som är av betydelse för näringsinnehållet är hur länge gräset har fått växa, ju längre gräset har vuxit sig desto mindre näring innehåller det.

Vilken tid på året det är spelar mindre roll, men tänk på att om det är kallare ute så behöver hästen mer näring oavsett om gräset fortfarande växer och är näringsrikt.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Vi har bra med krut i vårat bete, så mycket att jag har fått stänga endel hagar så dom inte går på så stort. Ardennern är så fet så han måste gå i en liten hage på natten o banta. Även stona är smällfeta.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

KL

ja men vi då som råkar vara bosatta norr om polcirceln :confused: :confused:.

men det jag undrara lite kring detta ämne.

min två hästar går ju ännu ute på bete till nästa torsdag och vi har börjat ge torrhö i hagen i och med att det har varit kalla nätter och betet i hagen är magert.

men då är frågan HUR mycket behöver en häst av hö för att den ska klara sig.:confused: över natten ute i hagen, alltså innan den börjar frysa.:confused:

i går bara jag ut ungefär 40 kg hö till två hästar :crazy:
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

halå

vill bara tala om att idag hade vi -2 grader på morron när jag var och gjorde morron i stallet...*hutter* tänk på att hästarna inte skall beta fryst gräs de kan ge kolik...men det går bra att släppa ut dom när solen gjort sitt och tinat upp gräset...hade ju hoppats på att kunna ha dom på bete hela sept. men icket...så nu måste man återgå till hö större delen av dygnet.

ang näringsvärdet så är det ju beroende på var du bor...stödfodrar mina araber med hö på kvällen/natten inne och stoet med föl får ju full kraftfodergiva men dom andra får inte nått mer och de klarar dom sig bra på

catten
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Jag som bor i "mitten" ( Roslagskusten) har fortfarande mkt fint bete. Efter torkan, och sen ösregnen så blev det som en ny vår här! 25 grader varmt och strålande sol! Mina går ute på bete, och fetisarna får bara lite mineraler. Fölstoet får ett kg avelspellets, och betfor. Alla tre ser ut som flodhästar, och är blanka och snygga i pälsen, även fölisen är tjock och grann! Dom är hemtagna från det egentliga sommarbetet, men verkar inte så ledsna för det.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Skriver som Ameo och Immer... Här i smålandstrakterna är det mycket näring kvar i gräset. Just nu känns det som för mycket. :D

Fick hem vinterns inackordering förra veckan. Ett mycket runt fjordsto.. my good!!!... det blev till att stängsla upp vinterhagen direkt och släppa dem där i stället. I den hagen finns det förvisso en hel del att äta, men inte på långa vägar så kraftigt som i sommarhagen.

Vågade helt enkelt inte släppa henne i vår stora sommarhage. Där är gräset för kraftigt för en fjording. Så nu får hon gå i vinterhagen tillsammans med mitt sto.. som faktiskt behöver banta en aning... :cool:
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

vickis-pajala skrev:
KL

ja men vi då som råkar vara bosatta norr om polcirceln :confused: :confused:.

men det jag undrara lite kring detta ämne.

min två hästar går ju ännu ute på bete till nästa torsdag och vi har börjat ge torrhö i hagen i och med att det har varit kalla nätter och betet i hagen är magert.

men då är frågan HUR mycket behöver en häst av hö för att den ska klara sig.:confused: över natten ute i hagen, alltså innan den börjar frysa.:confused:

i går bara jag ut ungefär 40 kg hö till två hästar :crazy:

jag tror du kan lugnt dra ner å inte lägga ut fullt så mkt...har dom ätit upp allt? förmodligen inte....det är terapi för dom att gå å plocka i det som finns av gräs (eller va vi nu ska kalla det här uppe ) skulle då inte lägga ut mer än normal dagsranson om jag var du MAX beroende på om dom är feta magra eller lagoma!!:smirk:
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

elkan skrev:
halå

vill bara tala om att idag hade vi -2 grader på morron när jag var och gjorde morron i stallet...*hutter* tänk på att hästarna inte skall beta fryst gräs de kan ge kolik...men det går bra att släppa ut dom när solen gjort sitt och tinat upp gräset...
catten

Att frostgräs kan utlösa fång hos känsliga individer visste jag, men kolik? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 997
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder. Vad innehåller gräset i november, i Skåne? Mina ponnys äter hellre det gräset som finns i hagen än sitt...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Mli
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 730
Senast: Eliin98
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp