Bukefalos 28 år!

Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Vissa hästar kan få kolik av frostbitet gräs., men orsaken är nog att de inte tål att det är så kallt. Men jag undrar om det är så farligt om de går ute dygnet runt? torde va mer vanligt på hästar som släpps ut på frostbitet gräs efter att ha stått inne o tuggat "varm" mat hela natten?
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Men gräset tinar väl ändå så snart det kommer in i munnen?:angel:
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

*kl* Har också hört att frostgräs kan utlösa fång.Det är när solen börjar tina gräset så händer det nåt med fruktanerna i gräset:confused:
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Har för mig att frosten ger gräset en kick att växa lite extra innan vintern och då producerar med socker (eller nått annat) vilket hästarna får fång eller kolik av.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Vi har bra med näring i gräset jag ger mina hästar en mindre kraftfodergiva med b-vitamin dock.
Hö har jag erbjudit men ingen vill ha!
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Våran inhyrning fick svår kolik då hon åt frostigt gräs.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Har för mig att frosten ger gräset en kick att växa lite extra innan vintern och då producerar med socker (eller nått annat) vilket hästarna får fång eller kolik av.
Stämmer, gräset blr stressat av frosten därav socker halten.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Mitt arabsto klarar sig väldigt bra på betet fortfarande, trots att det ser väldigt nedbetat ut.

Så är det hos mig också, och jag får inte riktigt ihop det. Hästarna är runda och fina, men det syns inte mycket gräs i hagen. Hagen är på 2 ha. Är det så att det växer såpass mycket på den ytan att hästarna håller sig välmående på att kontinuerligt äta det nya som växer upp? Är det därför det hela tiden ser avbetat ut?
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Är det så att det växer såpass mycket på den ytan att hästarna håller sig välmående på att kontinuerligt äta det nya som växer upp? Är det därför det hela tiden ser avbetat ut?

Korrekt tänkt. Vi hinner för ögat inte se att gräset växer för hästarna hinner beta av det varefter det kommer upp, (har hört att i växtperioder växer det runt cm per dygn, vet ej om det stämmer.)Tycker det är kanon om man kan ha det så, då får de i sig det allra bästa hela tiden.

Hos oss är det massor av gräs i alla hagarna än, de har inte hunnit beta av alls i år. Man skulle då kunna tro att det övervuxna är näringsfattigt, men ack så fel, vet ej vad som hänt i år. Tidigare år så har hästarna haft det svårt att hålla hullet på dessa marker iår är t.o.m dem mest svåra hästen i perfekt hull, resten som valrossar, feta och proppmätta.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

hej,
Pratade med min vet, och hon sa att det är daggen, i gräset som är farligt. I o f s är väl dagg, och frost samma sak. -bara skillnad på temperatur. Och att man ska vara försiktig för fångrisken.
Har börjat fundera på dett nu, då shettisens midjemått är groteskt.
Men gör det någon skillnad, om man har dom inne, när gräset är blött, och släpper ut när det torkat till.
Eller är det redan kört s a s?
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Jo, precis som någon här skrev, så producerar gräset socker, av frosten, och min vet sa att det var lika med daggen, och att man ska vara försiktig när det gäller fångrisken.
Men min undran var, om sockret finns i gräset, eller om det sitter i daggen/frosten?
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Dagg kan ju finns på morgonen närsom helst på sommaren. Så sockret finns i gräset, inte i daggen.
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Ja, så tänkte jag med. Men hon uttryckte sig, så att jag tolkade det som att jag skulle vara försiktig på morgonen, nu när det var mycket dagg. Därför började jag fundera om det var så att gräset utsöndrade sockret i daggen...
tack tack
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Har luskat runt lite nu, detta är saxat från Hippocampus sida:
Ove Wattle, veterinär vid SLU:s hästklinik svarar så här:

Om man inte har tillgång till en hage med mycket gammal och torrt
gräs kan alternativet vara att hästen succesivt får tillbringa mer tid på betet, t ex 15 minuter första dagen och åtta timmar efter tre veckor.


Låt inte hästen gå i hagen nattetid. Känn på hovar och digital puls morgon och kväll. Växternas distribution av bl a socker skiljer sig
mellan natt och dag. Det är viktigt att hästen vänjer sig vid det den betar i hagen. Mag/tarmfloran är viktig, det kan vi se när vi framkallar fång experimentellt. Hästar som vant sig vid visst foder klarar fångframkallande
fodergivor betydligt bättre än hästar som inte gjort det.
Örtblandningar kan vara direkt kontraindicerat till en häst i riskzonen om den inte är van vid örterna. Det finns inget förutom reklamen som säger att det är bra att ge örtblandningar till fånghästar.
Ove Wattle
 
Sv: Hur mkt näring finns det kvar i gräset?

Det jag tänkte på var just detta med distruberingen av socker dag/natt.
Alltså kanske min vet, inte är ute och "cyklar" när hon gav mig intrycket om att vara försiktig på morgnarna. -det är ju trots allt natt/morgon den är som värst! Vilket den oftast är nu framåt hösten, när tempen sjunker...
På sommaren har vi ju en högre temp, så daggen kanske inte är lika riklig då, även om den finns.
Är det därför det vissa år, är mer fång-anfall än andra? beroende på klimatet alltså...
Ja jag tycker detta är intressant, därav mina frågor, för jag vill lära mig!!!
Är det därför växterna svarar med att växa till sig på hösten?
Jag vet ju att man inte ska klippa gräsmattan kort inför vintern, för man inte ska riskera att det bränns ihjäl av kylan.
Försvar alltså!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 927
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder. Vad innehåller gräset i november, i Skåne? Mina ponnys äter hellre det gräset som finns i hagen än sitt...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Mli
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 729
Senast: Eliin98
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp