Hur moralisk är du?

Jag skulle ha erkänt att det var jag. Tanken skulle aldrig ens ha slagit mig att ljuga om det. :p

Jag skulle också ha angett vem som kört min bil om den var utlånad. Och blivit besviken på min vän om denne framfört mitt fordon på ett oaktsamt vis (alltså medvetet kört för fort).
 
Erkände när jag fick en bild hem på mig i min mammas bil (hon blev aldrig kontaktad!). Lät bli att svara breven som undrade vem som körde min bil datum si och så (där får de inte bifoga bilden), och hörde inget mer sedan.
 
Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?
Eftersom det är en hypotetisk fråga så, nej inte en chans. Nu var det ju en hypotetisk fråga, verkligheten är att det skulle aldrig kunna inträffa för dels använder jag frekvent farthållare och dels riskerar jag varken böter eller körkort, står det tex. 80 på skyltarna betyder det att det finns en anledning till varför och då får det gå i 80 oavsett vad medtrafikanterna tycker, det är deras problem om dom vill köra som blådårar.

Det finns bara EN anledning till att jag kört för fort vid några tillfällen här, vi har en fin 1+2-väg med 100 som högsta hastighet, är det tomt på vägen och blåljusfolket kommer för fulla spjäll ökar jag rejält till nästa omkörningssträcka och jag har hittills alltid fått ett "tack-blink" och en tumme upp när dom passerar.
 
"
Jag kan inte säga hur jag hade gjort, har hamnat på bild en gång pga en bil som körde om mig annars har jag stenkoll på vart kamerorna är, så risken är minimal för mig att fastna i dom. Däremot en radar som polisen har, den risken är större om jag nu mot förmodan skulle köra för fort eller en mobil fartkamera.


Hur kan det vara möjligt? Eller hur funkar kamerorna i Sverige? Om sensorerna finns i din fil kan väl inte nån i den andra filen orsaka dig böter?
 
Jag hade erkänt, om jag är oförsiktig får jag ta ansvar för det.

Om jag lånat ut bilen vet jag inte riktigt hur jag hade gjort. Jag skulle ju helst vilja att den som körde själv erkände. Om den inte ville det ska det nog till en bra förklaring för att jag inte skulle berätta.
 
Jag hade erkänt. Jag tycker man ska ta ansvar för sina handlingar. Dessutom är det ett frivilligt val att köra för fort.
På samma sätt hoppas jag att den som lånat bilen tänker.

Håller med.

I nästa andetag har jag blivit tagen för fortkörning två gånger, i kamera. Båda gångerna var det solklart att det var jag som körde. Båda gångerna var rent slarv från min sida (missade att det var nedsatt hastighet precis vid kamerorna). Surt, men bara att betala och försöka lära av sina misstag.
 
@cirkus Skickade de alltså en kopia på den tagna bilden till dig?

I mitt hypotetiska fall (🙄) är enbart en anmodan från polisen utskickad där de vill ha svar på vem som körde bilen eftersom bilden ej matchar ägarens körkort. Ingen bild bifogad. Det är alltså ingen lögn där en ljuger för en polis utan möjligen att en bara inte skickar in pappret på vem som framförde fordonet.
 
@cirkus Skickade de alltså en kopia på den tagna bilden till dig?

I mitt hypotetiska fall (🙄) är enbart en anmodan från polisen utskickad där de vill ha svar på vem som körde bilen eftersom bilden ej matchar ägarens körkort. Ingen bild bifogad. Det är alltså ingen lögn där en ljuger för en polis utan möjligen att en bara inte skickar in pappret på vem som framförde fordonet.

Ja det gjorde dom. De tyckte att den matchade körkortet - men jag hade nog kunnat neka. Det var inte min bil utan sambons så de hade luskat en del.

I ditt hypotetiska fall hade jag antingen sagt vem det var eller bett den som lånat bilen träda fram.
 
Hur kan det vara möjligt? Eller hur funkar kamerorna i Sverige? Om sensorerna finns i din fil kan väl inte nån i den andra filen orsaka dig böter?
Jodå, det är möjligt. Har det på film från dashcammen. Det var en 90-väg och jag körde lastbil med släp och höll mina 80 km/h. Blev omkörd av en personbil och kameran blixtrade (se bilden nedan stillbilder från dashcammen).

Så jo det är möjligt, det är inte ovanligt att det hamnar 2 bilar på bild, men då kasseras oftast bilderna då de i Kiruna ej kan avgöra vem som kört för fort. 🙄🤔

69E32F1C-B10D-4280-A656-6651D232978A.jpeg
 
Jodå, det är möjligt. Har det på film från dashcammen. Det var en 90-väg och jag körde lastbil med släp och höll mina 80 km/h. Blev omkörd av en personbil och kameran blixtrade (se bilden nedan stillbilder från dashcammen).

Så jo det är möjligt, det är inte ovanligt att det hamnar 2 bilar på bild, men då kasseras oftast bilderna då de i Kiruna ej kan avgöra vem som kört för fort. 🙄🤔

Visa bifogad fil 22243
Ok det är en annan typ av kamera
 
Ok det är en annan typ av kamera
Lite dumt på det sättet, blev rätt bländad av den blixten. Va inget jag direkt var med på, de är olika tider när de är aktiva också. Personbilen blev förvisso rätt spak efteråt så nog fyllde kameran en funktion i alla fall, att lugna ner trafiken. 🙄
 
Häromveckan fick jag hem ett brev från polisen där de tyckte att jag hade kört för fort med en kollegas förmånsbil. Det var kollegans sambo på bilden de skickade med. Att jag skulle neka till att det var jag var ju inte svårt att bestämma, men gud vad jag funderade innan jag tillslut skrev att det såg ut som kollegans sambo på bilden. Man vill ju inte sätta dit någon annan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 213
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 629
Senast: cirkus
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 136
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp