Bukefalos 28 år!

Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag tror ni fått det om bakfoten ganska mkt, de som jobbar absolut minst på hemmaplan i veckorna är svårklasshästarna, de är redan uppbyggda och underhåller bara detta mellan starterna, ingen är förhoppningsvis så korkad att de sitter och slutkör en häst på den nivån hemma. På tävling har de ett hårdare jobb än de i lägre klasser men däremellan får de ladda batterierna med lätt underhållsjobb.
Nu har jag ju mest insyn inom hoppningen där jag själv har och har haft flera aktiva svårklasshästar.

Nära vän är proffstravtränare med flera V75 hästar och de gör nästintill inte ett skit mellan loppen är det tätt mellan loppen så skrittas de bara i vagn någon dag i veckan emellan.

Samma har gått att läsa om flera av våra namnkunniga världscups ryttare att hästarna i stort sett bara skrittas eller joggas hemma mellan tävlingarna med ibland något enstaka genomkörningspass.

En fälttävlans häst kan jag tänka mig behöver mer underhåll då de måste vara uthålligare eftersom de är igång längre tid på tävling.

I mina inlägg till pulkaskurk så syftade jag på en häst under uppträning inför tävlingsäsongen/en tävlande häst på sin nivå (där tävlingarna då är belastningen - absolut inte hård träning däremellan! Ber om ursäkt för missförståndet).

Fälttävlanshästar ligger nog ungefär på samma träningsmängd (relativt sin uppträning) som hopphästar under tävlingsäsong om tävlingarna ligger "bra". Ofta blir det ju dock tajtare mellan vissa tävlingar eller långa upphåll i fälttävlanssäsongen så då kan ju kompletterande/mycket lugnare träning behövas precis som rena hopp/dressyrtävlingar kan helt skippas/läggas till.

Men för dessa hästarna så är tävlingarna väl ändå såpass krävande att de behöver fodras därefter? Eller hur tänker ni med utfodringen (tänker på tilläggen för arbete)?
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Min förra häst var också sån. När vi kom till ordentlig ridning försvann problemet. En häst som är väl mellan hjälperna och lösgjord brukar gå att arbeta bra oavsett.

Det är nog där mycket av problemet sitter, hästen är stel och går inte att rida ordentligt i början av passet. Men ska ta hjälp av tränare nu, har insett att det är ett litet helvete att rida långa pass i kyla innan man kan börja jobba henne.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

kl

Min ena tant är under igångsättning och räknas inte.

Min andra tant är igång men går lite på halvfart. Hon rids ca 6dagar/vecka, blandat uteritt, dressyr och hoppning (både med och utan tränare). Ibland går hon två pass om dagen, isf ett lättare pass (typ lättare uteritt) och ett träningspass. Kommer förmodligen bli fler dubbelpass när den hemska vintern är över och det är tävlingssäsong på riktigt. Tycker hon går mycket då. Då är hon ju i full tävlingskondition. Har dock alltid en hel vilodag/vecka.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag både värmer upp och varvar ner. Men jag tycker inte att 15 minuters skritt på lång tygel både före och efter är nödvändigt. Jag tycker det är mer effektivt att jogga igång och efteråt, med mycket lösgörande övningar.

Jag skrittar inte de 15min på bara lång tygel..utan jobbas även i skrittern lågn tygel 5min kanske resten är uppkortad tygel där jag böjjer ställer och mjukar upp..:) Misstror inte att du inte värmer upp och ner men jag skulle inte hunnit de på den tiden och speciellt inte med min häst..
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Nej alla är ju olika. Både ryttare och hästar.
Men att det skulle vara något självändamål att rida länge tycker jag är fel.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag tycker dina inlägg är väldigt intressanta!

Hur skulle du göra på en distanshäst undrar jag? Då menar jag inte konditionen, för den är plättlätt att få till, jag tänker främst på hållbarheten i leder,senor och ligament. Vilken läktid ligger de på? Vet du det? (Jag har ingen aning måste jag erkänna).

Som distansryttare på tävling så blir det ofta alla gångarter, ibland i högre tempon tillomed på alla underlag. Där ingår asfalt, stenhårda sommargrusvägar, tunga sandtag osv. Vi rider sällan på bra underlag, utan ofta är det ganska extrema åt antingen det ena eller andra hållet.

Många distansryttare börjar med att skritta 2 timmar/dag, varje dag och gör det i kanske 1 år. Skulle du då ändra på det?
Lägg märke till nu att jag inte pratar om träning på hög nivå, utan de som bara vill rida 80 km ofta oxå gör den grundträningen.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Min häst kan nog inte anses utföra något märkvärdigt arbete ens när hon rids för fullt. ;)

Två ideala träningsveckor för oss ser då ut ungefär såhär:

*Uteritt i skritt och trav 4 km, ca 30 minuter.
*Dressyrpass med cavaletti 45-60 minuter inklusive fram- och avskrittning.
*Skrittpromenad för hand eller vila.
*Dressyrpass 45-60 minuter.
*Uteritt ca 30 min.
*Uteritt 9 km med mycket trav och galopp, tar ca 80 minuter. Enda gången hon kommer upp i puls lite.
*Skrittpromenad eller lättare dressyrpass med fokus på lösgjordhet, beroende på hur hon tog rundan dagen före.
*Dressyrpass 45-60 minuter.
*Någon typ av markarbete. Longering, tömkörning, lösgalopp etc.
*Kort skrittpromenad för hand eller vila.
*Uteritt 30 minuter.
*Dressyrpass 45-60 minuter.
*Långa rundan med lite fart igen!
*Skritt eller lösgörande, enligt tidigare.

Passen kan blandas lite huller om buller, men generellt så rider jag såhär när vi tränar för fullt. Det räcker gott åt oss som mest har som mål att lulla på och komma framåt som hobbydressyrekipage, men är knappast ansträngande för hästen. :D

Hon klarar detta arbete på en underhållsfoderstat utan kraftfoder.
Eller, det är väl snarare så att det här är minimumarbete för att hålla nere hullet på underhållsfoderstaten... :angel:
Men det går ju inte att ge hur lite grovfoder som helst heller, så hon får vara lite rund till vardags.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Alltså, hur klarar du av att rida 30 min? Det är ju liksom 3 km om man endast skrittar. JAG hade fått överskottsenergi av så korta rundor (min häst hade nog trivs däremot :angel:) :D
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Du har ingen kille eller världens mest förstående kille va?? :D:p
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Du har ingen kille eller världens mest förstående kille va?? :D:p

Hihi jo jag har sambo :)

Och som tur är så är han elitidrottare så vi tränar mycket tillsammans och hinner då ses, och eftersom han är otroligt duktig på det han gör har han en väldigt trevlig inkomst som gör att jag inte behöver jobba mer än jag vill och kan då umgås med honom istället.
Sen fungerar han även bra som dyngspridare och portabel stolpe i stallet :)

Jag har en himla tur att han älskar mina djur minst lika mycket som jag och vi båda gillar att röra på oss :)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Alltså, hur klarar du av att rida 30 min? Det är ju liksom 3 km om man endast skrittar. JAG hade fått överskottsenergi av så korta rundor (min häst hade nog trivs däremot :angel:) :D

Vi har rundor runt byn som tar så lång tid, och mörka kvällar efter jobbet känns det ganska lagom.:D
Man orkar inte komma hem efter 10 varje vardagkväll, och då känns det bättre att ha gjort någonting än inget alls.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Vi har rundor runt byn som tar så lång tid, och mörka kvällar efter jobbet känns det ganska lagom.:D
Man orkar inte komma hem efter 10 varje vardagkväll, och då känns det bättre att ha gjort någonting än inget alls.

Okej då, det kan jag förstå ;)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Rider generellt 5-6 dagar i veckan. Nästan aldrig arbete 2 dagar på rad. Kan hända att jag rider enligt "markne" principen och checkar av något dagen efter innan jag rider ut. Intensivt arbete max 30 min/pass, lägger in skrittpauser mest för min egen skull, få att jag ska hinna tänka efter. Med den häst jag rider nu är det även en del "lallande" planerat, hon har mkt mellan öronen (och en lite krokig bakgrund) som säkert kan bli positivt efter hand, men det blir mkt skritt i skogen för att bara relaxa utan krav.

Sen är det självklart skillnad på oss lite mer vanliga dödliga än på ex Gylle som bedriver verksamhet med hästar som är tänkta att matchas specifikt. För mig ligger målet på att debutera 110 och kanske 90 FT i år, och det behöver inte hästen övertränas för att klara direkt.

Sen red jag mer när jag stod på en anläggning där hästarna stod i box mellan 14 och 8. Det känns inte lika viktigt när de är ute 10 h/dag.

Att jämföra hästar med elitidrottsmän känns ju sådär. Vilka elitidrottare har någonsin mått bra och blivit hållbara av den massiva träning kroppen utsätts för? Inte jag, inte zlatan, inte Per Elofsson, Inte Pim-pim, inte Kajsa Bergqvist, inte systrarna Kallur, inte Christian Olsson osv osv osv.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag anser att en häst går mycket om den trav/galopp-tränas, går på elitnivå i ridningen. Allt annat räknar jag som lätt eller medel motion.

Så en turridningshäst som går 2-5 timmar om dagen 5-6 dagar i veckan i terräng går inte hårt?
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag tycker dina inlägg är väldigt intressanta!

Hur skulle du göra på en distanshäst undrar jag? Då menar jag inte konditionen, för den är plättlätt att få till, jag tänker främst på hållbarheten i leder,senor och ligament. Vilken läktid ligger de på? Vet du det? (Jag har ingen aning måste jag erkänna).

Som distansryttare på tävling så blir det ofta alla gångarter, ibland i högre tempon tillomed på alla underlag. Där ingår asfalt, stenhårda sommargrusvägar, tunga sandtag osv. Vi rider sällan på bra underlag, utan ofta är det ganska extrema åt antingen det ena eller andra hållet.

Många distansryttare börjar med att skritta 2 timmar/dag, varje dag och gör det i kanske 1 år. Skulle du då ändra på det?
Lägg märke till nu att jag inte pratar om träning på hög nivå, utan de som bara vill rida 80 km ofta oxå gör den grundträningen.

Det är ju skillnad på att träna upp en häst och träna den när den väl är upptränad, oavsett tävlingsnivå.
Jag håller med Gylle i att en häst som är upptränad behöver knappt någon ridning mellan tävlingar mer än kanske lydnad. Hästar är födda atleter något som inte kan jämföras med människan.
Får man till tävlingssäsongen bra i distans så behövs det inga långpass alls mellan tävlingar.

Att man skrittar 2h varje dag i ett år för att träna en distanshäst håller jag inte med om. Man behöver inte rida varje dag. Varannan dag eller 2 dagar i stöten. 3-5 pass i veckan.
// Linda
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

De ryttarna jag har kontakt med, satsar på att försöka rida varje dag, jag kan tillägga att dessa rider för samma tränare som uttalade sig i ridsport häromdagen ;)

Jag själv har inte följt det, främst för att jag tycker det är så förbenat tråkigt :o
Jag har oxå tävlat lite i mina dagar, och nej, tävlar man tätt så hinner man knappast med speciellt mkt mer emellan.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Att köra på 10 pass på en vecka tyder ju verkligen på att man inte har någon som helst kunskap om träningsfysiologi och kommer knappast resultera i en häst som ser ut som en unghäst i vetrinärstatus när den blir äldre.

Så hur ser du på ridskolehästar då? (deras träning)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Rider just nu bara unghästen och det blir väl ca 4- 5 gånger i veckan, ej hårda pass.!
:)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag tycker det viktigaste är att man frågar sin häst och sätter sig in i hur hästen har för sinnes ställning just denna dagen. Så jag tycker inte man kan planera hur man ska rida och var innan man kollat hästens dagsform. Man sätter sig inte bara där uppe utan att ha sagt hej hur mår du?till hästen och väntat på ett svar. De flesta hästar gillar att jobba men då måste de få varierat arbete.

Min häst tycker jätte mycket om att träna horsemanship och leka lekar så han skulle inte uppskatta att jag red på banan två dagar i skräck. Så jag tycker verkligen att man sa bry sig om vad hästen tycker är roligt det blir en bättre kommunikation då:)Om man tex har tränat ett pass på banan dagen innan så ska man tycker jag leka med hästen nästa dag för att både träna tillsammans och bygga upp en bra vänskap:)

Och som alltid sluta när det går som bäst hur liten stund du och hästen än har ridit. Att avsluta ett pass när hästen varit duktig kort som längre är guld värt för hästens självförtroende. Men m man inte lyckas med en övning ska man inte hålla på för länge och traggla då kan det lätt bli missförstånd. Då är det bara att gilla läget och göra något som hästen tycker är en kul övning som den är bra på just för att hästen måste få känna sig duktig:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 883
Senast: fio
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 196
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp