Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Knepig fråga som har spårat ur en del nu...
Ja, tydligen oerhört känsligt... Jag undrar bara varför ämnet är så förskräckligt känsligt. Kanske folk som anser att man är en dålig hästmänniska om man inte tränar hästen 10 timmar om dagen???
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Här verkar det snarare vara att man är en dålig hästmänniska om man inte kör 30 minuter intensiv träning varannan dag ;)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

För mej blir det väldigt svårt att svara så då en uteritt på 2h i varierat tempo för mej inte är speciellt mycket träning medans en 30mins hoppning på svår nivå är ett träningspass. 1h "måttlig" dressyridning är inte mycket träning medans 45 mins slitigt skogsarbete kan vara det. Allt är ju helt inviduellt beroende på häst, moment, komdition osv Svårt att mäta i ett mått med enbart tid även effektiviteten måste ju räknas in.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

En uteritt på 2 timmar i varierat tempo kan vara bra mycket mer ansträngande än nämnda träningspass. Det beror ju helt vad man gör på uteritten, en uteritt kan vara att lulla i skogen, men kan lika gärna innehålla att rida i form, skänkelvikningar, öppna mm dresyrövningar intervallträning, klättring, pullsa i djupsnö. För att man rider ut behöver man inte åka häst.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det var lite det jag försökte få fram men jämförde med skogsarbete istället. Allt är relativt och beroende på vad man vill uppnå och vilken typ av träning hästen är van vid.:)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Hihi jo jag har sambo :)

Och som tur är så är han elitidrottare så vi tränar mycket tillsammans och hinner då ses, och eftersom han är otroligt duktig på det han gör har han en väldigt trevlig inkomst som gör att jag inte behöver jobba mer än jag vill och kan då umgås med honom istället.
Sen fungerar han även bra som dyngspridare och portabel stolpe i stallet :)

Jag har en himla tur att han älskar mina djur minst lika mycket som jag och vi båda gillar att röra på oss :)

Låter verkligen helt underbart!! :love:
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det är så mycket som påverkar hållbarhet, inte bara ridning.

Ja, ska man tro en av de mer välrenommerade klinikerna i västra Sverige så är det betydligt fler hästar som skadas i hagen än vid ridning/träning.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Gick inte att komma in på sidan. Vad heter studien så kan jag söka på den?
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Gick inte att komma in på sidan. Vad heter studien så kan jag söka på den?
Influence of daily free time spent outside in a paddock and stable management on behavioural disturbances and health in the horse. av Annika Eklund
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Hittade den men den gick inte att öppna. Kanske bara är något tillfälligt fel?
Får väl prova igen lite senare. :)
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Min häst går 6-7ggr/vecka och ungefär 1timme per pass ibland mer, ibland mindre. Jag hoppar 1 gång i veckan och har markarbete 2, resten dressyr. Nu på vintern så är uteritterna endast uppvärmning och nedvarvning ute ca2ggr i veckan. Men på sommaren rider jag nog till 80% i skogen, underbart :D!
Vi kör på rätt hårt. Bygger upp kondition och muskler till tävlingsäsongen;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Nu har jag skummat igenom studien men jag kan inte hitta något ställe där man jämför hur många skador som uppkommit vid hagvistelse jämfört med hur många som uppkommit pga av dålig ridning/träning.

Enligt kliniken jag refererade till tidigare så behandlar de fler hästar med skador som uppstått i hagen (sparkskador, sårskador, halkskador) än rid- och träningsrelaterade skador. Jag har ingen egen kunskap i frågan eftersom jag själv inte arbetar som veterinär. Kanske finns någon annan som har mer koll?
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Generellt så tror jag att folk tycker att de rider hårdare än de egentligen gör. Där jag stod förut red man 40 minuter dressyr om dagen och då behövde hästarna helklippas och få femtioelva kilo kraftfoder för de gick ju så otroligt hårt.

Min häst går fånigt lite just nu. Han rids nog ungefär fem till sex dagar i veckan varav medis har två dagar i veckan (hon rider väldigt lätta dressyrpass och skogsrundor), vi tränar på ängen två dagar i veckan ungefär och i skogen resten. På ängen tränar vi allt ifrån 20-40 minuter exkl. fram- och avskrittning och ute är vi mellan 1-2 timmar i snitt, tror jag. Han blir aldrig svettig under ridningen. Skulle lugnt kunna rida både längre tid och hårdare utan problem, men saknar motivation just nu pga brist på tränare. Det syns ju tyvärr på hästen också, han är både lönnfet och otränad.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det syns ju tyvärr på hästen också, han är både lönnfet och otränad.

Det heter inte lönnfet! Det heter trivselkilon! :)
En lättfödd häst är ofta lugn och harmonisk och tillfreds med livet och lägger då på sig trivselkilon...

Sen är det väl inget fel i att man rider mindre en period? Och har dålig med motivation ibland?
Då är det bättre att ta en paus så man får längta lite istället.

Jag själv har låtit min häst stå i 2 veckor nu dels pga jag själv varit sjuk och inte riktigt hunnit återhämta mig ännu och då får det helt enkelt vara så, sen har det inte varit det roligaste vädret heller så jag har inte velat ut och rida så då struntar man i det tills det känns bättre :)

För vi som inte rider Grand Prix eller har hästarna som jobb behöver ju inte plåga oss mer än nödvändigt.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det heter inte lönnfet! Det heter trivselkilon! :)
En lättfödd häst är ofta lugn och harmonisk och tillfreds med livet och lägger då på sig trivselkilon...

Sorry, med det där är rent skitsnack!

Min tjej har haft en jobbig höst med svårigheter att komma in i flocken och vissa otrygghetsproblem i samband med detta. Hon är fetare nu än nånsin.. Trivselkilo my ass!

Tidigare har hon trivits kanon både i hage och stall och ändå varit svårfödd och behövt extramat trots fri tillgång..

Får vi bara ok från vet. ska vi sätta igång och träna bort den extra sambon hon släpar runt på dygnet runt.

Motion är väl i allmänhet mera lulla "röra lite på sej", medan träning- då är det svettigt, jobbigt och ansträngande! Vi motionerar endast just nu, men jag hoppas som sagt på ok från vet idag..

/Lavinia, som helst håller sej själv också på motionsnivån- ingen extra havre till mej heller!
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Källa på den tack!

Utöver angiven studie så kan du läsa vilken bok du vill om träningsfysiologi/ muskulatur som helst som finns för människor och du skall finna uppgiften i samtliga då det är en kunskap som varit känd under många många år och ingår i all undervisning i ämnet. Våra muskler fungerar exakt likadant som vilken annan djurart som helst.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det man ska tänka på här är ju dock att det gäller återhämtning efter hård träning och det har vi ju nästan konstaterat att ytterst få ridhästar utsätts för. Med andra ord är det inget problem för en vanlig hobbyryttare att rida sin häst varje dag eftersom hästen troligen bara tränas lätt eller möjligtvis medel nån enstaka gång. Därav behövs knappt nån återhämtning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 547
Senast: fio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 287
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp