Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Det är ett rätt intressant samtalsämne.

Jag har funderat på det, många rider sina hästar helt olika beroende på vad man har för häst, hur mycket motion hästen kräver, vilken diciplin man tränar och tävlar i, ålder på hästen osv.
Det är så mycket som spelar in , och vad individen behöver i sin helhet.!

Andra rider sina hästar fel och då spelar det ingen roll hur mycket man tränar sin häst.

Jag personligen tycker att hästen ska ha en vilodag i veckan oavsätt vad det är för häst.!
Dom behöver smälta in ny lärdom, och vila kroppen för kommande träning/tävling.!
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Så som ridskolorna såg ut förr (runt 70-talet) så gick hästarna ca 3-4 h/dag och höll gott och väl över 20-strecket. Hur bra dom rids (idag) är väl väldigt olika från plats till plats, men hållbarheten tycker jag inte är sämre än 'vanliga' hästar, på många ställen tvärtom! Men eftersom du tycker att träna varje dag är att förstöra en häst så undrar jag ju hur fasen ridskolehästarna kan bli över 10 år gamla.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Jag har inte sagt att man förstör hästen om man rider varje dag. Jag har sagt att jag inte tycker det är ultimat, att man ofta kan vinna på att rida korta intensiva pass ca varannan dag.

Det går inte att jämföra med ridskolehästar. Dels går de ofta ganska lugna pass om det är mycket nybörjare. Sen hoppas jag verkligen att de får vila emellanåt.
Men det är absolut inte optimalt.
Många ridskolehästar blir halta då och då. Många tas bort i förtid. Andra får gå längre än de borde ha gjort.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

En hel del 'vanliga' hästar går väl också mkt lugna pass? "Många tas bort i förtid"?? Vad är det för ridskola/or?

Ultimat eller inte, så som jag har läst inläggen så borde ridskolehästar vara slutkörda efter 10 års ålder, eftersom dom rids länge och ofta.

jag vill gärna med referera till distanshästarna, som kan gå länge, dom tränas inte intensivt, för det är inte det dom ska prestera? En ridskolehäst blir ju lite åt det hållet då dom får gå långa pass, men inte så intensivt.

Som sagt så är ju kvalitén väldigt varierande från skola till skola, men där hästarna inte håller där brister det i både ridning och skötsel. På en bra skola så håller hästarna länge.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Många ridskolehästar blir halta då och då. Många tas bort i förtid. Andra får gå längre än de borde ha gjort.

Ehh har du kollat försäkringsstatistiken? Och bara alla dessa oändliga trådar om trasiga hästar här på buke?
Fasiken var och varannan här har ju diverse problem med alla hästar vare sig de är tävlingshästar eller hobbyhästar...

Så det är knappast bara ridskolehästar som är halta med jämna mellanrum...

Men det finns många anledningar till alla dessa trasiga hästar, för mkt träning, förlite träning, fel träning, DÅLIG avel osv
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

"Mina" hästar går 6 dagar i veckan.

Halvblodet:
2 hoppning för tränare
1 uteritt
1 dressyr för tränare
2 dressyr utan tränare

Connemaran:
1 hoppning för tränare
1 uteritt
2 dressyr för tränare
2 dressyr utan tränare
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Ehh har du kollat försäkringsstatistiken? Och bara alla dessa oändliga trådar om trasiga hästar här på buke?
Fasiken var och varannan här har ju diverse problem med alla hästar vare sig de är tävlingshästar eller hobbyhästar...

Så det är knappast bara ridskolehästar som är halta med jämna mellanrum...

Men det finns många anledningar till alla dessa trasiga hästar, för mkt träning, förlite träning, fel träning, DÅLIG avel osv
Precis:bow::bow: Inte troligt att ridskolehästarna står för någon högre del skador än privathästarna. Jag vill nog hävda att återkommande hältor på ridskolehästar beror på dåligt underlag snarare än själva ridningen. Det är i alla fall vad den ridskolan jag varit aktiv i har sett. De tog över samtliga hästar från föregående "regi". Ofta hältor på hästarna då. De nya ägarna började med att sköta underlaget i ridhuset ordentligt och därefter blev hältor mycket sällsynt. Samma hästar, lika mycket ridning, enligt samma modell, men med bättre underlag.

Ts: Hård träning för mig är trav- och galopp i stort sett uteslutande (fälttävlans terrängträning och distansträning, timmerkörning t ex. går in där också). Därefter Tävling på elitnivå (dressyr och hopp). Övrig träning är medel och lätt. Lufsa i skog på en skritt -och trav sväng under en timme menar jag inte är träning i den meningen att hästen normalt behöver mer energi i sin foderstat än underhållsbehovet. Inom hoppningen är det väl inte så farligt, men på dressyrfronten ser man väldigt ofta ryttare som tror att hästarna tränar hårdare än vad de gör (feta hästar alltså);)

Jag själv då? Nej, mina hästar utför inte ens lätt träning enligt mig, men vi är rätt nöjda ändå, pållarna och jag.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Kan inte annat än att hålla med de som ifrågasätter att ridskolehästar skulle vara haltare än andra. Vad har du för källa till detta påstående.

Min erfarehet är att merparten av ridskolehästarna jag stött på har varit hållbara och långlivade, det är givetvis bara min observation men den emotsäger ditt påstående som du framlägger som fakta.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Håller jag med Gylle, hobbyryttare sliter i allmännhet för länge och för ofta på sina pållar. Själv rider jag max två dagar i rad, helst varannan, och då korta och intensiva pass när det är på banan. Dock använder jag mig mycket av uteritter och växlar mellan fri form och arbete! Tror det är bra med omväxling o vila. Sen är ju givetvis ordentlig utevistelse en förutsättning för att man ska kunna rida varannan dag, tycker jag...
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Nu tycker jag du är väldigt kategorisk, jag håller med om att det är väldigt få hästar som tränas/arbetar hårt, men det är det faktiska arbetet som måste få avgöra och inte vilket "yrke" hästen har. Det finns faktiskt enstaka skogsmullehästar som får gå hårt, så även turridningshästar (en långtur på Island med 2-4 timmar med ryttare och lika mycket utan mestadels i tölt i snabbt tempo (motsvarar mestadels mellan mellantempo och ökat tempo i trav) är förmodligen hårdare än merparten av galopp/travhästarna behöver jobba, det är heller inte enstaka dagar utan 2-4 månader per säsong med endast några vilodagar insprängda här och där. J
Några svenska arrangörer har flerdagsturer i hårt tempo med ännu mer ridning (men mindre tid som löshäst). Det finns även folk som rider mycket utan att för den skull träna för en specifik gren. Ridskolehästar kan också få gå relativt hårt, men oftast är det nog måttlig belastning.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Håller jag med Gylle, hobbyryttare sliter i allmännhet för länge och för ofta på sina pållar. Själv rider jag max två dagar i rad, helst varannan, och då korta och intensiva pass när det är på banan. Dock använder jag mig mycket av uteritter och växlar mellan fri form och arbete! Tror det är bra med omväxling o vila. Sen är ju givetvis ordentlig utevistelse en förutsättning för att man ska kunna rida varannan dag, tycker jag...

Tvärt om tror jag att flertalet hästar duttas och gullas med på tok för mycket, det är nog vanligare med hästar som jobbar på tok för lite än de som jobbar för mycket. En hel del rids för all del på fel vis, men då är det det som är problemet inte arbetsbördan.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Till alla som verkar ha missuppfattat mitt senaste inlägg:

Har inte sagt att ridskolehästar är mer halta än andra.
Men jag tycker inte man kan säga att ridskolehästars träning är ultimat.

Det här med hur mycket man rider inverkar ju inte bara på hållbarhet.. Mitt främsta argument är att man får högre kvalitet på ridningen om man rider korta, intensiva pass med vila mellan.

Det är så mycket som påverkar hållbarhet, inte bara ridning. Men jag vet inte riktigt varför ni drog så stora växlar på att jag nämnde hälta och ridskolehäst i samma mening.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Nu tycker jag du är väldigt kategorisk, jag håller med om att det är väldigt få hästar som tränas/arbetar hårt, men det är det faktiska arbetet som måste få avgöra och inte vilket "yrke" hästen har. Det finns faktiskt enstaka skogsmullehästar som får gå hårt, så även turridningshästar (en långtur på Island med 2-4 timmar med ryttare och lika mycket utan mestadels i tölt i snabbt tempo (motsvarar mestadels mellan mellantempo och ökat tempo i trav) är förmodligen hårdare än merparten av galopp/travhästarna behöver jobba, det är heller inte enstaka dagar utan 2-4 månader per säsong med endast några vilodagar insprängda här och där. J
Några svenska arrangörer har flerdagsturer i hårt tempo med ännu mer ridning (men mindre tid som löshäst). Det finns även folk som rider mycket utan att för den skull träna för en specifik gren. Ridskolehästar kan också få gå relativt hårt, men oftast är det nog måttlig belastning.
Ja, jag var kategorisk eftersom det inte är riktigt mätbart vad som är hård träning eller inte för en häst eftersom det är individuellt framför allt utfodringsmässigt. Det jag egentligen ville poängtera är (som flera redan varit inne på) att många (för många) hästägare anser att hästen tränas hårdare än den egentligen gör, vilket innebär att hästen får mer mat än den egentligen behöver=fet häst alternativt olidligt bångstyrig och busig häst. Därav den hårda kategoriseringen. Naturligtvis finns det alla möjliga varianter på träning som är mer eller mindre hård träning för hästen, men att lista upp det här skulle bli en jättelång lista antagligen. Jag tog dessa exempel för att de är ganska lätta att relatera till helt enkelt.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

I ärlighetens namn var det inte exempel, du skrev "Övrig träning är medel och lätt", och motivationen till att kategorisera, att folk har fel gör det inte bättre, folk kommer inte att göra det bättre för att de känner att påståendet inte kan vara sant.

Nu håller jag med dig, det är väldigt många som överutfodrar (eller felfodrar) hästarna och definitivt överskattar mängden motion.
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

I ärlighetens namn var det inte exempel, du skrev "Övrig träning är medel och lätt", och motivationen till att kategorisera, att folk har fel gör det inte bättre, folk kommer inte att göra det bättre för att de känner att påståendet inte kan vara sant
Jag vet inte vad du fiskar efter faktiskt. Jag svarade på vad jag tyckte i frågan om vad som är hård träning osv. Fel, ja, det kan jag ha och alla andra också. Faktum är dock att trav- och galopp samt dressyr och hoppning på elitnivå är de exempel som tas upp som hård träning i fodersammanhang. Hela bukefalos är fullt av kategoriseringar, varför skulle jag förbjudas att kategorisera då? Min erfarenhet är att väldigt många ger sina hästar energi för att täcka hårt arbete när hästen egentligen utför moderat arbete, oj...en kategorisering till:eek:
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

KL
Finns det inga möjligheter att det kan finnas inviduella skillnader på hästarna gällande motion och aktivitet?
Kan det inte också bero på vad för typ av muskler och arbete man vill ha ut av sin häst? Jag menar en tyngdlyftare och en joggare inte samma nämnare på ultimatträning?!
Har inte rasen/stammen på hästen någon inverkan på hur de bäst ska tränas och i vilka intervaller?
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Klart det finns individuella skillnader och olika träningsupplägg beroende på individen och vilken gren man sysslar med.

Tråden handlade främst om vad man generellt ser som mycket motion av en häst.
Oberoende av ras eller inriktning utan en frisk häst bara.
Känns som att man kan räkna bort elithästar eftersom de är en så liten klick och ingenting som vi gemene man håller på med.

Frågan är just för att jag anser att man har väldigt olika åsikter om vad som är mycket eller lite träning av en häst som inte är en grand prix häst.
Vill liksom försöka få ut ett medelvärde för att mer förstå vad folk generellt sett ser är en häst som tränas mycket, eller bara enklare motions rids.
Knepig fråga som har spårat ur en del nu...
 
Sv: Hur mycket är att rida/motionera sin häst mycket?

Ja åsikterna går vitt isär, folk anser att jag rider min häst hårt, hon går 4-5 gånger i veckan 1-2 gånger längre uteritter/träningspass på 1-2 h, då är det oftast mer fart eller åtminstone mer konditions och styrke krävande övningar resten av passen är lugnare en del nästan enbart skritt. Jag är så hemsk att hästen kommer hem svettig, att hon är piggare när vi kommer hem än när vi ger oss av är inte så intressant.

Hon har ganska god kondition men mer än knappt medelhård träning kan det inte räknas som, till våren kommer jag nog att öka på lite.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 547
Senast: fio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 290
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp