Bukefalos 28 år!

Hur mycket är det rimligt att hjälpa till?

P&R/P&J är inga tävlingar. det är träningar.
en tävling ska vara på lokal nivå minst.
----
tävlings licens löser man genom klubben.
för att en klubb ska få lösa ut licenser till medlemmarna så måste de anordna minst en tävling om året motsvarande lägst lokal nivå.

så vill man att ens klubb ska ha tillstånd för att lösa ut licenser så får man gott hjälpa till och anordna en tävling ;)
Nja, riktiga träningar är det ju inte, snarare tränings tävling om man ska va noggrann, förr hette det Clear Round. ;)

Löser licenser genom klubben? Jag hade för mig man skickade till ridsportförbundet?? :confused:
 
Du skrev "för att en klubb ska få ha licensierade ryttare så måste klubben även ha minst en (?) tävling per år i någon disciplin" då undrade jag vad för slags tävling det måste vara om det räcker med t ex en P&J/P&R eller om det måste vara högre nivå?

Sen hänger jag inte med på "Jag tänker att om man nu löser en licens för en klubb så måste ju nån göra arbetet för att klubben ska få hantera licenser", sen när har klubbar licenser? Jag trodde bara det var dom tävlande ekipagen som var tvunga att ha det.

Blev det bättre formulerat nu då? :confused:
Se svaren från @Lovisaleonora och @Buck :)
 
Nja, riktiga träningar är det ju inte, snarare tränings tävling om man ska va noggrann, förr hette det Clear Round. ;)

Löser licenser genom klubben? Jag hade för mig man skickade till ridsportförbundet?? :confused:
clear round är en tävlings form dock. alla felfria blir placerade. pay and jump är precis vad det heter, betala och hoppa en bana. ingen tävling.

licens löser man genom att ansöka via TDB som skickar till klubben för godkännande och som skickas vidare till ridsports förbundet typ :p.
 
clear round är en tävlings form dock. pay and jump är precis vad det heter, betala och hoppa en bana.

licens löser man genom att ansöka via TDB som skickar till klubben för godkännande och som skickas vidare till ridsports förbundet typ :p.
Va? Men vaad jag förstått är det ingen skillnad mellan t ex en clear round och en pay & jump, då du betalar för att starta och är du felfri får du rosett. Så vad är den egentliga skillnaden? :confused:

Låter besvärligt, känns skönt att jag inte behöver bekymra mig om det på ett bra tag framöver. :laugh:
 
Va? Men vaad jag förstått är det ingen skillnad mellan t ex en clear round och en pay & jump, då du betalar för att starta och är du felfri får du rosett. Så vad är den egentliga skillnaden? :confused:

Låter besvärligt, känns skönt att jag inte behöver bekymra mig om det på ett bra tag framöver. :laugh:
man får inte ta tid eller visa placering på p&j träningar. rosett får endast köpas om man vill ha det. (även om många klubbar skiter i den regeln och delar ut till alla felfria ändå.)

p&j är i princip att jag bygger en bana och så får du betala för att hoppa den för träning.
 
man får inte ta tid eller visa placering på p&j. rosett får endast köpas. (även om många klubbar skiter i den regeln.)
Fast jag har faktiskt aldrig varit med på en clear round där de tagit tiden eller visa placering, å så har jag varit på klubbar där P&J varit och fått rosett, så det är väl därför det blir lite förvirrande.
 
Fast jag har faktiskt aldrig varit med på en clear round där de tagit tiden eller visa placering, å så har jag varit på klubbar där P&J varit och fått rosett, så det är väl därför det blir lite förvirrande.
en lokal avdelning b är en så kallad clear round, dvs felfri runda = godkänd placering och man får en clear round rosett. tiden spelar ingen roll utan det är bara felen som spelar in på avd b.

även om de ser liknande ut så är det ena en tr reglerad tävling och det andra en träning ;)
 
en lokal avdelning b är en så kallad clear round, dvs felfri runda = godkänd placering och man får en clear round rosett. tiden spelar ingen roll utan det är bara felen som spelar in på avd b
Nu gjorde du mig förvirrad, förstår inget av det du nyss skrev tyvärr. Bara massa frågetecken. :confused:
 
Är med i en klubb som har en egen ridanläggning ( ej ridskola). I vår planeras fem tävlingar fördelat över en period på sex veckor. Nu har det gått ut information till medlemmarna att alla som har anläggningskort och / eller licens "förväntas" ställa upp som funktionär på tre tävlingsdagar samt en av två inplanerade städdagar. Vi kommer att kallas till ett planeringsmöte där vi blir tilldelade var och när vi ska tjänstgöra. Utöver det så har medlemmarna också två skötseldagar per år enligt schema. Skötseldagarna är inget att gnälla om, en eller två funktionsdagar anser jag skäligt men när klubben nu mer eller mindre kräver ytterligare insatser så slår jag bakut. . Är klubbens krav rimligt eller inte ? Vad tycker ni? Det är oklart om klubbens egna tävlingsryttare förväntas avstå från att tävla för att vara funkionär

Jag tycker det där är jättesvårt! Jag tror att hemmaklubben nu har 3 arbetsdagar för att kunna lösa anläggningskort medan tävlingsekipagen har 6 arbetsdagar. Jag själv avstod tävlingar nör vi fick barn eftersom tävlingarna i sig renderade bortavaro och sedan ett antal till för arbetsinsatsen. Men om ingen vill utföra arbetsuppgifter som funktionär så blir det ju heller inga tävlingar...
 
Jag tycker det där är jättesvårt! Jag tror att hemmaklubben nu har 3 arbetsdagar för att kunna lösa anläggningskort medan tävlingsekipagen har 6 arbetsdagar. Jag själv avstod tävlingar nör vi fick barn eftersom tävlingarna i sig renderade bortavaro och sedan ett antal till för arbetsinsatsen. Men om ingen vill utföra arbetsuppgifter som funktionär så blir det ju heller inga tävlingar...

verkar kort och gott som att klubbarna får ordna ngt för att locka till sig funktionärer istället för att tvinga dem.
gratis funktionärs mat och en funktionärs tröja brukar räcka långt, men t ex billigare träningar eller ridhus hyra är ju också ngt man kan locka med :).
 
På många klubbar jag har varit på har man varit tvungen att vara funktionär pm man själv vill vara med och tävla. Sen har jag sett en klubb som är uttalad tävlingsklubb och då fick man info redan från början att en viss insats förväntades.

Ts- det är kanske bra att ta upp till diskussion. Dvs hur många vill tävla? Är det bara ett fåtal eller styrelse? Har det informerats tidigare eller är detta nytt? För jag tycker det är rimligt att de som vill tävla själva drar tyngsta lasset. Om jag inte vill tävla kan jag ställa upp ngn enstaka gång för att vara schysst men inte mer. Om jag ska jobba mer vill jag få den infon redan från början.
 
I westernklubben jag är med i, är det väl sagt att de som tävlar rimligen bör hjälpa till som funktionärer också. Emellanåt har det varit lite knepigt att få funktionärer till tävlingarna, och finns det inga funktionärer så blir det ju heller ingen tävling (eller så får de som ställer upp jobba häcken av sig..). Det är inget uttalat krav, men det är ett önskemål. Åtminstone för de som tävlar regelbundet, tänker jag att det är fullt rimligt utifrån förutsättningarna (t.ex. jag bor ca 15mil från orten där tävlingarna hålls...men så startar jag heller inte ofta, alls - hittills en gång vartannat år i snitt. Jag försöker att ställa upp på andra sätt istället.). Klubben har ett par-tre tävlingar per år och de är på olika nivåer.

I de "engelska" klubbarna jag ridit för tidigare (är inte medlem i någon f.n.) har det i regel funnits nån typ av poängsystem för funktionärer. Jobba X timmar, få X poäng. Poängen har kunnat lösas in mot lite olika saker sen, utifrån förutsättningarna (vet att på en klubb kunde man handla för poängen i den lilla ridsportsbutik som ligger på anläggningen, t.ex.). Krav på att man ska ställa upp som funktionär har inte funnits där jag varit med.
På P&J/P&R, märkestagningar och liknande evenemang så har det då jag varit med varit ett uttalat krav att man också hjälper till på nåt sätt eller att man hade med sig en funktionär. När jag red på ridskola var mor med och var funktionär medan jag pysslade med hästen/red.
På de flesta anläggningar har det också varit en eller två städ-/fixardagar per år. Frivilliga men uppskattas att man dyker upp och gör ett handtag. I de klubbar som har/hade distansritter fanns det också möjlighet att hjälpa till med att markera banor etc etc innan tävling.

Jag tycker att det är rimligt att om man tävlar någotsånär regelbundet på klubbens tävlingar, ställer man också upp nån gång ibland som funktionär. Imo ska man inte behöva ställa upp varenda gång, och kanske inte en heldag åt gången heller, men det är rimligt att man hjälper till lite när man inte ska starta själv.
Däremot hade jag själv dragit öronen åt mig lite om det ställdes icke förhandlingsbara krav på att man ska göra ditt eller datt vissa dagar. Helt enkelt för att jag faktiskt inte ofta haft möjligheten att ställa upp på tävlingar etc. Jag tänker mig att det är lättare om man står på anläggningen eller bor nära, kanske, men det kan ju ändå köra ihop sig med övriga schemat. Det är väl också skillnad på en klubb som har mycket tävlingar och en som kanske bara har ett par per säsong (fler tävlingsdagar = större möjlighet att man även med ett oregelbundet schema kan ställa upp, färre tävlingar = såklart också färre datum att "välja på"). Samtidigt är det ju så att utan nån som kan ställa upp på tävlingarna blir det ingen tävling, det säger ju sig självt. Så det blir ju något av en balansgång det där. Min erfarenhet är dock att de klubbar som har någon form av "belöningssystem" för funktionärerna är de som verkar ha lättast att få funkisar att ställa upp - det blir nån form av morot.
Sen finns det ju fler sätt att ställa upp än att just jobba. T.ex. ta med en kaka till kafeterian (som de kan sälja) osv. Det gjorde jag själv sist (tävlade inte själv den dagen, men var på plats på tävlingsplatsen) - det efterfrågades och gynnar klubben men är inte något särskilt tidskrävande heller.

Däremot kan jag känna att om man inte tävlar och inte heller vill göra det, är det inte helt rimligt att ställa krav på att man ska jobba på tävlingar heller. Men det beror kanske också lite på. Om jag vore medlem i en klubb som ordnar en del tävlingar, men också ordnar en hel del träningar etc som jag deltar i - då hade jag absolut kunnat ställa upp som funkis nån gång per år också. Klubben är sina medlemmar, och vill man ha en aktiv klubb behövs det ju att man hjälps åt lite också, iaf delvis. Men ja, något "utbyte" ska man ju ha av det också, om jag kan säga så utan att det tas på fel sätt.
 
Är det ingen i tråden som har barn i fotbollsklubb eller liknande? I mina arbetskamraters barns klubbar är det verkligen inga diskussioner. Man får dagar, tider och även extrauppgifter som ska göras inom vissa perioder tilldelade. Passar det inte så är man självklart fri att byta/sälja bort det man blivit tilldelad men det får man lösa helt.själv enligt deras utsago. Det är heller inget gnäll, det är bara något som ingår i vad de behöver lägga i tid på sitt barns fritidsintresse.

Varför ska man behöva ragga upp funktionärer och sedan belöna dem närede själva valt att vara medlemmar i en ideell förening?

Jag anser att problemet ligger i att ingen verkar förstå eller vilja vara med i en ideell förening längre. Alla vill bara äta kakan. Inte vill man betala för den heller.

En stor eloge till mammaBerg!
 
Jag ser problem med olika ambitionsnivåer. Jag har varit medlem i klubb där jag tyckt det geografiska läget var bra, anläggningen funkade. Jag var fullt beredd att betala för att nyttja anläggningen. MEN jag var inte villig att lägga ner otroliga mängder tid på något jag inte själv var intresserad av - tävlingar.

När man jobbar supermycket och inte själv är intresserad av att tävla, känns det djäkligt drygt att bli tvingad till en massa funktionärssysslor. Det blir bara fel.
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 027
Senast: 0therwise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp