Bukefalos 28 år!

Hur mycket äter era Islandshästar?

Askur

Trådstartare
Hur mycket hö äter era hästar om dagen? Eller går dem på bete nu eller kombinerar ni med både bete och hö? Vad ger ni dem för kraftfoder och hur mycket? Berätta gärna utifrån allt. :)

Min äter (just nu) 2 kg hö om dagen. 1 kg morgon, 1 kg kväll kombinerat med gräs tack vare att betet är så dåligt. Sedan har min så svårt att hålla hullet. (Ja han är avmaskad och allt dylikt ;))
 
Nu går mina i nerbetad hage och verkar nöjda med det för lägger jag ut hö bryr som sig inte om det. Lillen har en egen beteshage med massa gräs som jag släpper honom i några timmar per dag. Han behöver det, men inte Laukur ;) Laukur får 3 dl linklipellets varje kväll och Ljómi 2 dl. Det är för magen.

På vintern äter dom ca 10 kg hö var per dag. I vintras fick dom några dl av granngårdens proteinfoder eftersom hö´t var proteinfattigt och 3 dl var av linklipellets.
 
Min häst får cirka 1 kg hö, och står på bete cirka 12 timmar om dagen, nu under sommartid. Övrig tid i lösdrift med mindre gräs. Hon får även 0.5l lusern samt 0.5dl mineraler & vitaminer, med tillgång till saltsten.
 
Hur mycket hö äter era hästar om dagen? Eller går dem på bete nu eller kombinerar ni med både bete och hö? Vad ger ni dem för kraftfoder och hur mycket? Berätta gärna utifrån allt. :)

Min äter (just nu) 2 kg hö om dagen. 1 kg morgon, 1 kg kväll kombinerat med gräs tack vare att betet är så dåligt. Sedan har min så svårt att hålla hullet. (Ja han är avmaskad och allt dylikt ;))


På sommaren går hon på bete och äter inge annat än gräs, får inge kraftfoder.
Vintertid i år kommer hon få fri tillgång i hagen med nät över balen, och i boxen ett fyllt nät som räcker hela natten.
Hon kommer ut 0630 och in20-23 på kvällen så hon behöver inte ha så mkt om natten=)
 
Alla går på bete, ridhästarna (runt 20st) betar olika områden i omgångar (typ randbete fast på olika ställen) just nu. Tävlingshästarna (5st) går på nerbetat äng (del av äng som höas) och randbetar den hagen (till att använda gräset som bäst) och har fri tillgång till torrt hösilage. Unghästarna(1-3åringarna, 8st) är släppta på gigantiskt bete en bit hemifrån och har bara bete, avelsstona (3st) går i giantisk hage här hemma och har bara bete.

På vintern äter hästarna mellan 5-10kg hösilage beorende på behov. Alla äter racing mineral och en del får Hnokki, olja eller Hólarblanda efter behov.
 
Bete i klippt hage ca 8 timmar dag. Resten i helt nedbetad hage eller vinterhagen med halm. Han är tjock men en nedbetad hage och konstant hungrig häst ser jag inte som en bra lösning heller. Kan inte komma på något bättre i dagsläget.
 
Skogsbete dygnet runt och på vinter ca tio kilo hö och ibland kraftfoder om det behövs.
Tillägg: damen har munkorg eftersom hon gick på ett kraftigare bete innan och hann lägga på sig (förra stallägaren respekterade inte att jag ville ha munkorg på...:rage:).

Hoppas på att kunna ta av den om några veckor om hon går ner +näringsvärdet som sjunker...
 
I vintras fick min 3 kg 3 gånger om dagen plus 2-3 i hö nätet som hänger i boxen.
Med andra ord får han dryga 11 kilo om dagen vilket jag tycker låter mycket om man jämnför med vissa storhästar i gamla stallet som åt runt 8-12 kilo om dagen?
 
Ja, isåfall.. Men ändå var dom superfina i hullet? Känns som min isis inte ens lägger på sig gram..
 
Min får på vintern ungefär 6-7kg hösilage, mineraler & salt. Beror på hur analysen ser ut, men har hittills inte behövt komplettera med kraftfoder eller gett henne mer hö. Har halm i vindskyddet & hon står på lösdrift

Nu går hon på magert bete :)
 
Vintertid får mitt (svårfödda) sto så mycket hö som jag lyckas få i henne. Förutom det hon behagar äta i hagen (hon är högst i rang så hon äter det hon vill, men blir så fort mätt och slutar äta...) ger jag alltid extra hö i samband med att jag gör i ordning henne inför ridningen. I vintras fick hon dessutom 1/5 liter Krafft muskel, 1/2 liter havre, 1/2 liter betfor (torr mängd) samt 1 dl rapsolja. Då ligger jag precis och balanserar på en kraftfodermängd som hon äter upp - får hon större volym än så lämnar hon.

För att hon inte ska riskera att falla ur ger jag även kraftfoder under sommarbetet, fast i mindre mängd. Tidigare år har jag halverat mängden kraftfoder rakt av. Men på inrådan av massören, som är imponerad över att jag fått henne så fint musklad, har jag denna sommar behållit Krafft muskel på oförändrad nivå, men istället plockat bort havre och olja helt, samt minskat lite på mängden betfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
705
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp