Hur mycket går ni med era hundar?

När jag jobbar får hon sammanlagt en dryg timmes promenad på dagis, och sedan 20-30 min med mig på kvällen (om vi inte ska träna, då blir det bara en kissrunda innan träningen).
Lediga dagar runt en timme lös i skogen, samt ett par kortare koppelpromenader utöver det.

Utställningsavlad golden retriever på 3 år.
 
Vi har jakthundar och de rekommenderas oftast inte till folk om de inte ska jaga.
Vi går 45min-1t morgon och 45min-1t eftermiddag sen en liten kissrunda innan vi går och lägger oss.

Dock är dessa promenader kantade av endel träning. De är alltid lösa varje promenad och det krävs träning. På att respektera vilt och lyssna så de inte utsätter sig eller andra för fara.
De släpps alltså inte bara utan vi är aktiva när de är utan koppel. Inkallning, stopsignal och en kort signal för att släppa nått och röra sig vidare.
Vissa är mer viltintresserade än andra och de motiveras av olika saker. En bollen, en annan godis, dummyn(apporten) mm

Det gäller att inte bara förbjuda utan utnyttja det de intresserar sig för!
Min DSG t.ex kan inte hålla sig från hararna. Jag har då lärt henne markera dem genom att stanna och titta på mig. Jag kan då kalla in henne och berömma!

Så aktiva promenader får våra hundar mycket av! Sen jagar vi även men det är inte många dagar per år.
 
Ut och rasta på morgonen, ungefär 1 timme promenad (oftast i flexikoppel) vid lunch och sedan runt en timme på eftermiddagen/kvällen beroende på väder. Sedan ut och kissa innan jag lägger mig. Oftast kopplad men ibland lös om jag hittar ett lämpligt ställe.

Tollare, 2 år
 
6-14km allt hänger på hur mina diskbråck mår och om några nerver är i kläm den dagen.
Sånär som på 1km på vägen så springer dom lösa.
 
Det beror på vädret för varken jag eller hund tycker det är särskilt härligt att vara ute i regn och blåst. Är det riktigt vidrigt väder blir det bara snabbrastning gånger 4, men annars är väl standard ungefär såhär:

Snabb morgonrastning ca 10 min.
Promenad 20-80 min under dagen.
Rastning 10 min på kvällen.
Rastning 5 min innan läggdags.

Han är lös delar av den längre promenaden kanske 3 gånger per vecka i snitt.

Bolonka, 3 år.
 
Efter morgonkissen vill hon in och sova igen, lunchen går vi en kvart i vår lilla park (stor innergård) alt. snabbkiss. Snabbt på eftermiddagen, ett par timmar i stallet på kvällen och beroende på när vi är hemma blir det en snabbkiss sent (eller om jag har sovmorgon så går vi ut så jag kan få sova lite längre).
Nu försöker jag åka till ett "nytt ställe" ett par gånger i veckan, vi roterar mellan ett par olika för att få olika dofter och intryck, för att det är kul!
Kör oftast någon form av träning under stalltiden, är nästan alltid lös, så där så att jag får komma ihåg att träna på koppel nuförtiden.
 
Mån till Tors går vi 1h på morgonen och 30min vid lunch. Alltid i skog och i rask takt.
På kvällen lägger vi ned tiden på träning och där blir det väl en rastning på 15min bara.
Under Fredagen och helgdagarna är vi ute hela dagarna så där har jag inte riktigt koll på hur mycket Fenna får röra på sig.
 
Jag försöker gå en promenad på minst 5km/dag med dom, två springer lösa varvat med koppel och den tredje går alltid i kopplad. Övrig tid pinkas dom nån minut några gånger under dagen.

Gråhund och jaktlabbe 4 år, vorsteh 10 månader.
 
Nu när jag gått över till morgonskift blir morgonpromenaden 10-20 min. Hoppas längre när sommaren kommer!
Dagens riktiga promenad blir strax efter lunch/tidig förmiddag och oftast runt två timmar om vädret samarbetar.
Kvällspromenad runt 40 min.
Kvällskiss om de ber om det tar väl 10 min kanske. oftast är det inte intressant.

De går lösa så gott som hela tiden, så länge vi inte rör oss i trafiken eller bland andra hundar. (Terriern).

Just nu tränar vi ingenting förutom lekaktivering på promenaderna.

Shiba 9 år och JRT 14 år

Lediga dagar försöker vi göra till utedagar, då blir det bara rastning utöver det.
 
Väldigt olika för oss beroende på om vi ska träna något eller inte. Är det en vanlig dag hemma med lydnadsträning utanför lägenheten så brukar det väl se ut något såhär:

Morgonprommis: allt från 5/10 min kort rastning till kanske 30 min rastning.

Lunch går hon med hundrastningsföretaget som går ca 2 timmar 2 dagar i veckan och 3 timmar de andra tre dagarna, ungefär.

Eftermiddagsprommis med mig: ca 30-90min

Kvällsrastning oftast kort på 5 min innan vi ska sova. Ibland byter jag ”plats” på em-prommis och kvällsprommis beroende på hur trött jag är efter jobbet. Emellan em och kvällsrastning blir det som sagt ofta träning.

Ska vi iväg på träning på bortaplan byts em/kvällspromenaden på 45ish min bort mot att vi ska färda oss genom hela Stockholm till gällande träningsplats 😅

På helger varierar det väldigt mycket... Försöker dock få till att hon ska röra sig mycket fritt då. Bor hyfsat ”centralt” i Stockholm så har svårt att få till lösspring en vardag. Nackdelen att bo som jag bor. När vi bodde utanför stan sprang hon lös på alla promenader varje dag och det kan jag sakna en hel del då hon har ett väldigt stort behov av fysisk stimulans. Vågar tom säga att det behovet är betydligt större än behovet för mental stimulans. Hon är 1,5 årig tollare btw. 😄
 
Lunch går hon med hundrastningsföretaget som går ca 2 timmar 2 dagar i veckan och 3 timmar de andra tre dagarna, ungefär.


Går hundrastarna TRE timmars lång promenad? :eek:

Med Frej snittar jag på cirka 12 kilometer och cirka 170 minuters promenad/dag enligt stegräkningsappen (stänger av den om jag går utan hund). Oftast går vi lite längre på helgen, och nosework eller lek med eller utan annan hund kan ingå.

När jag inte är för trött (vilket jag varit denna vecka) går vi ut 30-60 minuter på morgonen. Kopplad nästan hela tiden

20 minuter mitt på dagen. Kopplad, men låter ofta kopplet släpa då vi busar och leker en del.

1,5-2,5 timme på eftermiddagen. Mest kopplad p.g.a. bilvägar och mörker. Träffas vi för hundlek får han springa lös.

Oftast 5-10 minuters kvällsrastning innan sängdags.

Under helgerna kan jag låta honom gå mer okopplad. Det känns bättre i dagsljus.
 
Det varierar lite men oftast en "längre" promenad på allt från 45 min (4-5 km) till 2 h. Sen blir det 2-4 promenader på ca 20 min, ibland blir någon av dem en snabbkiss istället. 1-2 ggr i veckan kör vi DW och då ersätter det oftast den längre promenaden.

Är två Staffmixar. Tiken går oftast lös de längre promenaderna. Hanen kopplad men i långlina.
 
Det varierar lite men oftast en "längre" promenad på allt från 45 min (4-5 km) till 2 h. Sen blir det 2-4 promenader på ca 20 min, ibland blir någon av dem en snabbkiss istället. 1-2 ggr i veckan kör vi DW och då ersätter det oftast den längre promenaden.

Är två Staffmixar. Tiken går oftast lös de längre promenaderna. Hanen kopplad men i långlina.

Vad är det för staffemixar du har? :)
 
Det har blivit alldeles för lite långa promenader här det senaste :down:

Men annars brukar jag alltid gå iaf en längre promenad på minst 1-2 h. Resten kortare rundor på 5-30 min. Ibland blir det dock flera längre promenader. När jag haft hästen hemma så har det blivit kortare rastningar/ev en långis + ridtur på typ 7-15 km. Cyklar jag så brukar jag oftast inte gå långpromenad också. Men det händer.

Schäfern är för det mesta lös. Iaf på de längre promenaderna. Så hon springer minst det dubbla.

Ska dock skärpa till mig nu och gå längre promenader framförallt för min egna skull :angel: Det här vädret som varit hela hösten och vintern hjälper ju inte direkt till :wtf:
 
Jag läser om vad olika hundar kräver i olika trådar, ofta i sådana gällande vilken ras som skulle kunna passa en specifik person. Nu senast i tråden om bruksras/icke bruksras.

De flesta svaren handlar om hur ni aktiverar era hundar, och vad man måste vilja/kunna göra beroende på vilken ras man väljer. Spår, lydnad, nose work, rally, sök, osv. Och hur många timmar man måste lägga ner.

Men jag undrar, hur mycket är ni ute och går med era hundar? Där syftet inte är något annat än att just gå och vara ute, (och möjligen att bygga muskler och ”förbättra flåset”). I koppel eller utan. Där hundarna får strosa, lukta, springa.

För egen del får Nora en kort promenad på morgonen när barnen går till skolan. Typ 10 minuter, bara kissa och bajsa och sen in.
Vid 13-tiden går vi ut någonstans där hon kan vara lös. Oftast går vi till skogen och/eller kalhygget, då är vi ute 1-2 timmar oftast och hon är lös så gott som hela tiden.
Därefter blir det en koppelpromenad i området efter middagen, vid 18-tiden. Typ 20-40 minuter beroende på vädret.
När jag går och lägger mig öppnar jag ytterdörren och hon springer ut på gräsmattan och kissar sedan in igen.

Nu har jag en hund som är vääääldigt väderberoende. Regnar det mer än lite får man bära ut henne så då blir det såklart inte särskilt mycket av ovanstående.

Min hund är en staffordshire bullterrier, och hon är 10 månader.

Hur mycket är ni ute? Skriv gärna vad för hund/ar ni har också :)

Något liknande här med. Åtminstone en långpromenad 1,5-2 timmar när vädret är dugligt. Sen en mellan (halvtimme kanske?) och i övrigt 10 minuters rastningsrunda. Hon avskyr regn och blåst så dom dagarna blir det mer mental stimulans.

Mix med Jack Russell!
 
Går hundrastarna TRE timmars lång promenad? :eek:

Med Frej snittar jag på cirka 12 kilometer och cirka 170 minuters promenad/dag enligt stegräkningsappen (stänger av den om jag går utan hund). Oftast går vi lite längre på helgen, och nosework eller lek med eller utan annan hund kan ingå.

När jag inte är för trött (vilket jag varit denna vecka) går vi ut 30-60 minuter på morgonen. Kopplad nästan hela tiden

20 minuter mitt på dagen. Kopplad, men låter ofta kopplet släpa då vi busar och leker en del.

1,5-2,5 timme på eftermiddagen. Mest kopplad p.g.a. bilvägar och mörker. Träffas vi för hundlek får han springa lös.

Oftast 5-10 minuters kvällsrastning innan sängdags.

Under helgerna kan jag låta honom gå mer okopplad. Det känns bättre i dagsljus.

Japp, tre dagar i veckan ungefär går hon till en speciell skog och eftersom hon har ett ganska stort upphämtningsområde och ingen bil så går hon i princip allt till fots, så det blir ca 3h då. :)
 
På morgon går vi en kort kissrunda, 5 min, innan vi åker till dagis. På dagis får de under dagen en längre promenad och en kortare. När jag hämtar från dagis går vi en kort kissrunda på 5 min. På kvällen går vi ofta ut och motionspromenerar. Ibland blir det en runda på 4km, ibland en runda på 2,5 km. Alltid kvällskiss i trädgården före läggdags.

Jag har nyligen fått en valp som inte ska motioneras, så det blir ofta att jag går på ovannämnda sätt med den äldre hunden. Sambon är hemma med valpen, som bara får korta rastrundor runt kvarteret.

På helgen brukar vi vara ute i skogen, blir nog 4-5km då också.

Men det är ganska olika, beroende på väder, humör mm. Eftersom jag bor i stan så går jag motionspromenader med hundarna, eftersom vi saknar gård för dem att springa runt på. Dessutom tycker jag att promenader är trevligt och det är skönt att röra på sig efter en heldag på kontoret.
 
Vad är det för staffemixar du har? :)
Nu är de ju blandraser och omplaceringar så ska inte svära på det men tiken ska vara Fralla/Staff vilket antagligen stämmer men det skulle kunna vara något annat också. Hon är ca 40 hög och väger 17.5 kg (på bilden är hon dock för tjock). Oftast är ju både staff- och frallatikar mindre.

FB_IMG_1582147711160.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
669
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 643
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
965
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp