Hur mycket går ni med era hundar?

Vad är det för staffemixar du har? :)
Hanen ska vara mest Staff, typ pappans farfar ska ha haft lite Amstaff i sig. Men mamman har inte heller stamtavla så det kan ju finnas lite vad som helst. Han är också större men då och då frågar även Staffemänniskor om han är rasren (fast det ser han inte ut att vara) men det kan mycket väl vara så att de ligger mycket Staff bakom.
FB_IMG_1582148461458.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Grabbarna är lösa i trädgården typ 10-20 min på morgnarna, Ladda får en kort morgonprommis innan de är i hundgård när vi jobbar.
Promenerar dem 40-60min (3,5-5km) ungefär på vardagar, motioneras de på annat sätt (springer med dem, tränar något eller kör kickbike) så får de ingen promenad mer än rastning. Nu när jaktsäsongen är slut brukar vi gå längre promenader på typ 2h under lördag och söndag. Labben alltid lös, wachtlarna är alltid kopplade. Kort kvällskiss, ibland är de lösa i trädgården bara och ibland går vi en runda.
Denna tiden på året, februari-mars, tycker jag är tråkigast :p dels är jaktsäsongen i princip slut och hundarna behöver återhämta sig lite, sedan är ju promenaderna i regel rätt trista med blött och mörker.
 
Rena promenader är typ 40-60 min i snitt, på naturstig/skog/kalhygge. Alla hundar lösa så de rör sig som de vill, vissa brötar fram över stock och sten i galopp, andra finpromenerar där det är enklast att gå :D!
 
Hanen ska vara mest Staff, typ pappans farfar ska ha haft lite Amstaff i sig. Men mamman har inte heller stamtavla så det kan ju finnas lite vad som helst. Han är också större men då och då frågar även Staffemänniskor om han är rasren (fast det ser han inte ut att vara) men det kan mycket väl vara så att de ligger mycket Staff bakom.
Visa bifogad fil 45751
Älskar öronen 😍
Tjejen var ju också bra söt. Även hennes öron är ju to die for!
 
Bara promenad blir ca 45-90 minuter per dag oftast lös, plus några korta rastningar på 5-20 minuter som ibland byts ut mot att vara lös medan jag är och fixar hästarna.
Ofta följer hon med då jag tar ut nån häst, ibland cyklar jag eller åker skidor med henne.
Är det riktigt härligt väder så kan vi vara ute 2-3 timmar men då ingår det ofta vilopauser på någon stubbe eller bärplockning och så.
Inga tidsrutiner då jag jobbar så olika.

Jag har en bassethound som är 5 år.
 
Om vi promenerar är det främst för min skull. Det händer främst under viloperioder. Annars tränar de eller springer lösa. Som tur är är de duktiga på att rasta varandra. Här är bild från i förrgår. Jävla februari.
20200218_161759.jpg
 
Våra promenader snittar på ungefär 1,5 timme/dag och pga mängden vildsvin går han numera i flexi. En promenad/dag alltså. I övrigt är han med lös här hemma (bor på landet med stallet hemma). Att hänga med upp till gödselstan och jaga möss på morgonen är absolut viktigast :angel: Dansk-svensk gårdshund drygt 2 år gammal.
 
Nu har jag ingen hund men när jag hade så gick vi 30-60 min på morgonen. Snabb kiss på lunch. Sedan gick jag cirka 2 timmar (lös) på eftermiddagen och 30 min på kvällen. Hade då en fantastisk skog att gå i. Sedan tränade vi agility kanske 30 min nästan dagligen.
 
Älskar öronen 😍
Tjejen var ju också bra söt. Även hennes öron är ju to die for!
Tack. Jag är såklart partisk. Alla andra i kullen har godkända öron (om de varit Staffar alltså) men han är nog delvis fladdermus. Din hund är så himla söt också, jag älskar Staffar men det är inte så ofta det kommer ut renrasiga omplaceringar.
 
Tack. Jag är såklart partisk. Alla andra i kullen har godkända öron (om de varit Staffar alltså) men han är nog delvis fladdermus. Din hund är så himla söt också, jag älskar Staffar men det är inte så ofta det kommer ut renrasiga omplaceringar.

Jag tycker jag ser en del i staffegrupperna på FB. Är du på jakt?
 
Jag tycker jag ser en del i staffegrupperna på FB. Är du på jakt?
Ser då och då men de försvinner lika snabbt om de inte har massa problem. Men är inte på jakt just nu. Två är alldeles lagom när man är själv och jag hoppas jag får behålla dem några år till.
 
Ser då och då men de försvinner lika snabbt om de inte har massa problem. Men är inte på jakt just nu. Två är alldeles lagom när man är själv och jag hoppas jag får behålla dem några år till.
Jo, det är klart. De utan problem stannar i sina familjer. Jag hämtade hem Nora när hon var sju månader. Perfekt, ung men inte valp :D
 
Jo, det är klart. De utan problem stannar i sina familjer. Jag hämtade hem Nora när hon var sju månader. Perfekt, ung men inte valp :D
Mina har varit mellan 11 månader till 3,5 år. På tal om problem tuggade hanen sönder en bil hos första hemmet han omplacerades till, sen hamnade han oss mig. :angel:
 
Går ca 1-1.5h/dag och en rastningsrunda på 10-15 min. Utöver det rastas han hemma i trädgården och är såklart ute när vi är det. Absoluta majoriteten lös ..

I dagsläget är promenaderna huvudsakliga aktiveringen för min (äldre sällskapshund). Men även när vi tränade mer och jag hade brukshund tycker jag promenader är viktiga både för motion/lösspring/nosande osv. Att få bestämma lite själva vad de gör (såklart i rimliga gränser, tex inte jaga).
 
Vi går ca 1 h per dag utöver små rastningsrundor/bli utsläppt på tomten.
Sen är hon alltid med mig på jobbet. Har jag lektioner/tränar hästar kan hon haka på och gå/springa några h till.
Hon är alltid lös och kan då röja runt lite mer än mig vid behov.

Det är en hund på 2,5 kg och vi bor stort. Så det går utmärkt att motionera inne med boll tex.
 
Det varierar men generellt ser det ut enligt följande:
Vardagar: Morgon promenad på 20-30 min. På dagis får han 2 promenader (en kortare och en längre). På eftermiddagen blir det antingen en promenad på drygt en timme om vi inte har kurs/träning och ska vi på kurs/träning blir det endast en rastningsrunda. Sen blir det en kvällspromenad på 20-30 min.

Helger: Ofta en långpromenad på 3-4 timmar (dock innefattas träning i detta såsom spår, lydnad, backträning etc.). Utöver det blir det bara 2 rastningsrundor.

Han går i princip alltid lös på långpromenaderna.
 
10-15 minuter lös på gården på morgonen när jag matar hästarna, sedan är hon med på jobbet hela dagen så det blir lunchpromenad ca 30 minuter, och på kvällen blir det oftast en cykeltur på 3-5 km där hon är lös halva rundan. Till sist snabb kissrunda innan läggdags.
Utöver det blir det spår, lydnad, uppletande osv uppdelat på olika dagar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp