Hur mycket går ni med era hundar?

Promenerar ca 1,5 h innan jobbet, lunchrastning, sedan 1,5 h promenad efter jobbet, kvällskiss.

Vissa promenader ersätts med en löprunda i dragsele.

Om jag ska ut och träna så blir det en 45 min promenad efter jobbet för att sedan åka ut till klubben/spårmarkerna.
 
Hos oss varierar det väldigt mycket från dag till dag.

Dagar där vi tränar lydnad/spår och är på klubben/i spårskogen (ca 3 ggr/v) så blir det två promenader i skogen. En på runt 20 min som uppvärmning, och en innan vi åker hem på 20-60 min.

Träningsfria dagar går vi alltid promenader i skogen, med varierande längd. Ca 1-2 ggr i veckan går vi en riktigt långsam promenad rätt ut i skogen över stock och sten (med balansövningar och skritträning i blåbärsris), och då kan vi ha gått 3 km på 1,5 h. Andra dagar går vi någon mil eller två. Hunden är alltid lös och springer nog minst dubbla sträckan mot vad jag går, om vi inte ska skritträna för då är koppel ett måste :angel:

Rastningsrundor morgon, lunch och kväll går vi nästan aldrig mer än 10-15 minuter.
 
Just nu, 5 min sex gånger om dagen vilket håller på och driver oss alla till vansinne. ;) Normalt så är det lite blandat, är jag hemma ( dvs borde plugga/jobba) så är vi ute och morgonrastar i trädgården/hagen där får han vara lös men under sträng uppsikt. Sen går vi en långpromenad mitt på dagen minst 5 km, ofta längre och träning under promenaden. Mycket sällan lös "fritt" utan lös under arbete. Sen blir det ute och i hagen. Är det övriga familjen som står för rastning så blir det oftast flera kortare rundor, vi har en 2,5 km slinga som är ganska lagom för snabbrastning. :) Men sen är det även mycket cykel, djup sand, simma osv
Wachtel snart två år. :)
 
Vår hund går allt ifrån 20 till 90 minuter promenader i kuperad skogsterräng eller på de lätt kuperade åkrarna som finns utanför huset. Alltid 10 meter långlina när vi är ute och går. Mycket sällan som vi går på "vanliga vägar". Han har fri tillgång till trädgården där han går lös. Han går även lös på gårdsplanen, samt i nedre delen på sommarhagen för kor. Blandras av större raser, snart 3 år.
 
På morgonen får han komma ut och kissa lite snabbt före frukost, en timme senare går vi till hunddagis cirka 40 minuter. Dagis går två promenader, hur långa vet jag inte. Hem efter jobbet cirka 40 minuter och en kvällspromenad på cirka 30 minuter men längre om vädret är fint. På helger går jag kanske tre timmar totalt med honom men då är vi ofta borta, gör utflykter osv. Promenader är en av mina favoritdelar med hundägandet och det enda som verkligen hejdar oss är hetta.
 
Med alla mina jag haft (mellan 7-10 kg hundar, olika raser men den jag har nu är dansk/svensk) Har jag gått ca 20-30 min på morgonen, lite beroende på väder. Sen brukar det blir en lång runda vid lunch då jag jobbar halvtid och kommer hem 13, går allt från 45 min (vid dåligt väder) till 1,5 timme normalt sett. Sen en 20 min runda vid 17 och en snabb 10-15 minuters runda vid 20.30-21.00 någon gång.
Så ser de flesta dagarna ut iaf 😊
 
Beror helt på om vi har annan träning planerad men på morgonen är det kort promenad, dagtid är han på dagis och så om vi har träningsfri kväll går vi 30-60 min och så en kort kvällsfunda. På helger går 60-90 min på förmiddagen och sen om vi inte tränar nåt fysiskt går vi en runda till på ca 30 min och 1-2 korta rundor utöver det.
 
Väder och vind styr mycket. Vissa dagar går jag bara 2 gånger per dag, men då blir morgonpromenaden en långpromenad på 7-8 km (tar ca 2 timmar ute i skog och mark). Sen blir det 3-4 km på sen eftermiddag/kväll antingen även den i skog/elljusspår eller koppelpromenad. Skogspromenaderna så blir det mycket spring, då 2 av mina 3 hundar går lösa. Dessa dagar får dom ut och leta lite käk i trädgården mitt på dagen.

Andra dagar går jag 3 gånger per dag om jag bara gått 3,5 km rundan på morgonen. Då blir det en kortis mitt på dagen och sen en längre igen på kvällen. Allt beror på väder mm. Varken jag eller hundarna är superlyckliga över hällregn och hård blåst - främst inte i kombination :D Men de flesta dagar försöker jag hålla mig kring milen sammanlagt över dagen, nu när mitt knät fungerar igen.

Men jag försöker gå rätt mycket. Dels för att mina hundar är aktiva och vill röra på sig mycket och dels för att jag mår bra av det. Extra mycket nu då jag gick upp i vikt igen efter knäoperationen i höstas och behöver ner igen - ut och motionera mera :) Lite hjärngympa blir utomhus under promenaderna - eller hemma inomhus eller i trädgården övrig tid.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
3 266
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp