Hur mycket hänsyn till partner?

En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt att förbjuda en sån sak.
Ja helt orimligt.
Vi pratar i telefon när vi vill eller det behövs.
Visserligen så försöker vi att avsätta tid för ostört samtal med bara varandra, men ofta får vi planera om det p.g.a. något akut.
 
Hon berättar ofta om bråk om städning och övriga sysslor i hemmet. Och matkontot. De delar lika trots att partnern äter mycket mer.
Då låter det som att hon även kan vara utsatt för ekonomiskt våld.

Jag undrar om hon har kontroll över sin egen ekonomi eller om mannen "tagit hand om" den biten åt henne?
Om hon har koll på hur hennes ekonomi ser ut egentligen, om hon skulle kunna klara sig på egen hand om hon gick upp till heltid?
Många kvinnor i kontrollerande relationer får höra av partnern att de aldrig skulle klara sig utan partnern, men det är inte alltid sant, utan partnern säger så för att bibehålla kontrollen.
 
Tyvärr kan man inte förändra någon annans situation mer än förklara att det är orimligt och ohållbart. Det måste de inse själva och tyvärr brukar det vara alldeles för sent då. 😕
Hon vet vad jag tycker och partnern ogillar mig starkt. Han vet vad jag tycker. Jag vill ha kvar henne som vän så jag gör inget. Vi har pratat om olika alternativ men hon menar att allt är omöjligt.
 
Då låter det som att hon även kan vara utsatt för ekonomiskt våld.

Jag undrar om hon har kontroll över sin egen ekonomi eller om mannen "tagit hand om" den biten åt henne?
Om hon har koll på hur hennes ekonomi ser ut egentligen, om hon skulle kunna klara sig på egen hand om hon gick upp till heltid?
Många kvinnor i kontrollerande relationer får höra av partnern att de aldrig skulle klara sig utan partnern, men det är inte alltid sant, utan partnern säger så för att bibehålla kontrollen.
Exakt...

Samt att man ofta i första skedet kan få hjälp med tex bostadsbidrag etc.
 
Knappast enligt mig. De betalar hälften av allt.
Om de betalar hälften av allt och han äter mer så antar jag att hans del av utgifterna är större även när det gäller annat.
Då skulle ju det betyda att hon skulle ha det bättre ekonomiskt om hon bara försörjde sig själv och jobbade mer utanför hemmet. (Sitt eget hem, inte deras gemensamma).
För han betalar väl inte henne för att sköta hemmet ...?
Så som det är nu är det väl så att hon står för dubbelt så mycket som honom, eftersom hon bara har en deltidslön att använda.
Vet inte om nån förstår hur jag tänker. :confused:
Av hushållets sammanlagda inkomst är hennes del grovt räknat 25% men hon betalar 50% av utgifterna. Men jag vet ju inte hur mycket var och en av dem tjänar i euro.
 
Man ansöker om bostadsbidrag via försäkringskassan?
Är bara barnfamiljer och personer under 29 år som kan få det i Sverige, och ökar ens inkomst måste man betala tillbaks det man fått för mycket. Tror det kan komma ett återbetalningskrav upp till två år efteråt.
Det är dessutom inte särskilt mycket man får. Senast jag hade det fick jag 200 kr/månad. Gick då på CSN.
 
Är bara barnfamiljer och personer under 29 år som kan få det i Sverige, och ökar ens inkomst måste man betala tillbaks det man fått för mycket. Tror det kan komma ett återbetalningskrav upp till två år efteråt.
Det är dessutom inte särskilt mycket man får. Senast jag hade det fick jag 200 kr/månad. Gick då på CSN.
Som äldre kan man få bostadstillägg. Tror det dock bara kan erhållas om man är pensionär.
 
Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt att förbjuda en sån sak. De bor i ett hus så det finns plats att gå undan på. Detta är inget nytt, hon har haft det så alltid och tycker att det är rimligt. Mig irriterar det faktiskt. Jag har givetvis inte med det att göra så jag avreagerar mig här istället.

Hur långt är rimligt att gå för husfridens skull? Trösta mig med annat som känns orimligt i ett förhållande.
När vuxna förbjuder andra vuxna i deras eget hem är det orimligt. Ibland behöver man en vän som hjälper med en reality check.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 124
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 863
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp