Hur mycket hänsyn till partner?

Som äldre kan man få bostadstillägg. Tror det dock bara kan erhållas om man är pensionär.
Nu var det bostadsbidrag jag skrev om.
Tack, jag vet för jag har själv bostadstillägg, som kan fås om man är ålderspensionär eller har sjuk- eller aktivitetsersättning.
Det är två helt skilda saker.
 
Har en vän som lämnade sin fd man efter 12 års helvete. Hon flyttade flera gånger, men tog inte ut skilsmässa och gick hela tiden tillbaka. Både jag, hennes mamma och hennes syster försökte få henne att lämna honom utan resultat. Tills hon en dag skrev ett mess till mig om att han hade flippat totalt. Hon hade tack och lov kyckats få tag i sin telefon (som lyckligtvis fortfarande var hel) och fått iväg ett mess. Då hade han kastat deras crock pot i golvet mitt framför deras dotter som inte ens var ett år gammal, så det flög glas överallt (gick bra med barnet), knuffat in min kompis i tvättmaskinen och hotat med allt möjligt.

Så jag ringde polisen, han greps men tack vare att min vän inte vågade anmäla så släpptes han igen samma dag. Dagen efter var det dags igen och jag ringde återigen polisen. Han togs in och hon insåg äntligen att hon var tvungen att komma därifrån för gott. Så när han satt på förhör så packade hon och stack. Tror hon bodde hos sin mamma eller syster först innan hon fick tag i bostad. Barnen sattes på hennes begäran i famljehem tillfälligt så att de fick lugn och ro och inte var i närheten om han skulle leta efter dem.

Och hon fick möjlighet att hitta ny bostad och fixa allt juridiskt utan att barnen behövde påverkas av det. Hon pratade inte med mig på två år efter att jag ringde polisen, men nu i efterhand är hon otroligt tacksam att jag gjorde det. Hon fick panik och blev arg på mig fast hon egentligen var rädd för honom och hur han skulle reagera. Så jag avvaktade bara och lät henne ta steget vilket hon till slut också gjorde. Hon bytte nr, tog bort sociala medier osv så jag kunde inte kontakta henne oavsett.

Idag lever hon med en ny man, barnen mår bra och det är bara äldsta som har några minnen av allting. Hon har ensam vårdnad om barnen och de har ingen kontakt med sin biologiska pappa överhuvudtaget. Han har en ny som han också misshandlade och till slut knivhögg. Tror han åkte dit för det också.
 
Det är inte rimligt med den kontroll hon verkar få utstå från partnern.
Jag har själv levt 11,5 år under konstant kontroll med psykisk, fysisk, sexuell och ekonomisk misshandel. Det är inte lätt att ta sig ifrån hur mycket insikt man än har. Jag planerade under flera år hur jag skulle ta mig därifrån. Vissa stunder fattade jag hur sjukt det var, andra dagar orkade jag inte det. Slutade ändå att jag gjorde det ”spontant” och flydde till en kompis en dag när han bad mig lämna hans hus, som vi båda var ägare till och jag dessutom betalt mer. Det var en rätt extremt tid närmsta året efteråt med allt som skulle tas itu med, inklusive rädda min dåvarande katt!

Det jag ville komma till är väl egentligen att även om hon är medveten är det väldigt svårt att ta sig därifrån. Det är bra om du påtalar att det inte är normalt så som hon har det, lyssnar och finns där. Förhoppningsvis får hon insikt och klarar slutligen av att komma ur det.
 
Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt att förbjuda en sån sak. De bor i ett hus så det finns plats att gå undan på. Detta är inget nytt, hon har haft det så alltid och tycker att det är rimligt. Mig irriterar det faktiskt. Jag har givetvis inte med det att göra så jag avreagerar mig här istället.

Hur långt är rimligt att gå för husfridens skull? Trösta mig med annat som känns orimligt i ett förhållande.
Det där är ju inte att ta "hänsyn" till honom; han kräver underkastelse och kontroll. Jag undrar om det finns annat han också kräver "hänsyn" till? (Ser nu att ja, det finns...)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 111
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 862
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp