Hur mycket hänger ni "äldre" med i tekniken och medier?

Häftigt! :D
Det var just detta jag ville motbevisa med den här tråden! Mina föräldrar är ju uppenbarligen det, men ville hitta motsatta exempel (läs: för att kunna slänga i ansiktet på de vid nästa diskussion av detta slag!) för att kunna visa de att man faktiskt kan vara modern fast man passerat 60! :)

Men gud så otrevligt :confused: Varför känner du att du behöver slänga i ansiktet på dem att det minsann finns andra "lastgamla 50plussare" som har mer koll på tekniken än vad de har?
Fungerar deras liv bra för dem som det är - toppen, låt dem fortsätta så utan att vara otrevlig och se ner på dem för det! Behöver de använda sig av teknik de inte kan - erbjud dig att hjälpa dem förklara på ett trevligt sätt?
Jag VET att det här inte hör hit, men med tanke på hur mycket du får av dina föräldrar och hur du skriver om dem på ett öppet forum gång på gång, är jag förvånad att du inte åkt ut med huvudet före än.

För att återgå till TS så är min mamma ca 60 och hade bank-id och swish långt före mig. Jag har sämre koll på teknik än mååånga äldre, har inte ens en platt-tv utan min tv (som jag iofs aldrig tittar på, men ändå) är en gammal tjock-tv från 00-talet :D
 
Jag tycker att hela trådstarten är nedlåtande och otrevlig. Varför säger du @Dressyrtjejen_97 att det är tragiskt att din mamma ligger efter med tekniken? Tragiskt tycker jag är ett ganska starkt ord, inte ett ord man använder på en person som valt att leva utan tex nya tekniska nymodigheter när det går precis likabra att leva utan. Varför vill du slänga det i ansiktet på dina föräldrar, att de är så tragiskt efter och är gamla fossiler? Varför kan de inte bara få vara glada och nöjda med det sätt de valt att leva på? Varför skriver du chockade svar till de som säger att de är i 50-60års åldern och använder Internet och teknik på samma sätt som väldigt många gör? Jag tycker att det är extremt nedlåtande, att uppträda så chockad och berömma någon för hur modern den är bara för att den är över 50 år gammal, när du inte hade gjort likadant om personen varit yngre.
 
:rofl::rofl::rofl:
Herregud.

Datorerna gjorde sitt intåg på 80-talet. På 90-talet kom PC i stort sett i varje hem. Det är 30 år sedan.

De som klarat att leva utan kontakt med datorer har antingen levt under en sten eller inte arbetat alls.

Din familj är rariteter. :D Tror knappt jag träffat folk i den åldern som är så världsfrånvända?
Känner jag någon enda i 60 och över som inte har swish? Någon enda som inte kommunicerar via mail och sms? Nä, det gör jag inte

Min älskade elev från somalia, 60 år och analfabet - hon har smartfone.

/tanten - datalärare på 90-talet

Haha, ja det var ungefär så jag kände också :p
Och det värsta är ju nästan att de har absolut 0 självinsikt heller "men vaddå, det är väl långt ifrån alla medelålders och uppåt som förstår sig på dagens teknik?" "Eh...De flesta är långt mer moderna än er........", "Nej det tror vi inte alls på! Det är bara unga som håller på med såna där moderniteter" "Datorn blev vanlig i hemmen när ni var i 35 års ålder........Och du (pappa) är dessutom civilingenjör och har jobbat med just datateknik i 20 år................" osv. osv. :rofl:
 
I min värld så är det ofta de som är proffs på teknik och datorer som är minst intresserade av privatelektronik. Om det beror på att de får nog på arbetet, för att de känner till osäkerheterna eller en kombination varierar. (Känner en som på 80-talet var programmerare inom försvarsindustrin och sedan fortsatte med liknande jobb, han var sannolikt sist i landet med bankomatkort - hade 0 tilltro till bankernas säkerhetssystem).
Även av andra anledningar kan man mer eller mindre aktivt välja bort t ex (vissa) sociala medier. Samtidigt kan det vara så att det är när man blir äldre och kanske inte jobbar (lika mycket) längre som man får tid. Min pappa 80+ tror jag är en av de mer aktiva på facebook i min familj (vet dock inte säkert eftersom jag själv valt bort) och håller där kontakt med barnbarn, släkt och gamla kollegor. Något som han fått mer tid till sedan han för några år sedan började dra sig tillbaka från näringslivet.
 
Haha, ja det var ungefär så jag kände också :p
"men vaddå, det är väl långt ifrån alla medelålders och uppåt som förstår sig på dagens teknik?" ......Och du (pappa) är dessutom civilingenjör och har jobbat med just datateknik i 20 år................" osv. osv. :rofl:
Det är många unga som inte heller "förstår sig på" dagens teknik. Framförallt inte riskerna.
Att din pappa är civilingenjör kan ju tyda på att han förstår mer än du, men gör andra val.
 
Men alltså vad är det för attityd du har mot dina föräldrar som vad jag förstår försörjer dig?
Du är 20+, bor hemma. Pluggar och har häst. Att du har häst är vad jag förstår ngt du har dina ”fossiler” till föräldrar att tacka för. Liksom att du har tak över huvudet och mat på tallriken.
Hur driftig är du själv om du ser på saken lite nyktert? Du anser att dina föräldrar är obildade fossiler men själv har du vad jag förstår knappt varit utanför dörren?
 
För att svara på trådens ämne: Ja, det måste nog anses som ovanligt att 60-åringar är så handfallna kring den teknik som omger oss idag. Lika ovanligt är det att vara 20+ och så handfallen och socialt obevandrad kring livet som pågår utanför hemmets fyra väggar.

Min mormor 80+ har Facebook, Instagram, Skype och swish. Hon tycker att teknik är kul! Ibland behöver hon lite hjälp med ngt, och såklart ställer vi upp och hjälper henne då.
 
Senast ändrad:
Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.

Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?

Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:

Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.

Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.

De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning. :up: Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?
Mina föräldrar är 68 och 73, de har varsin padda och varsin smartphone pappa skaffade smarphone långt innan jag gjorde det. De betlarar såklart sina räkningar via telefonen, använder instagram och Facebook (mest mamma på Facebook). Tror de nätshoppar med men bor ju i sthlm så inte så stort behov av det, då affärerna finns nära. Mina föräldrar är dock programmerare och systemtekniker i grunden och vi hade dator hemma redan på 80-talet.
 
Mina föräldrar strax under 60 har BankId, Swish, kan skicka sms, MMS, den ena har FB och de har inga hinder alls av tekniken.
Ibland kan mamma behöva hjälp, men tror hon hade fixat det mesta själv. Men det är skööönt om man slipper sätta sig in i något man egentligen inte är så intresserad av.
Min morfar som är strax över 80 går kurser online och tittar på olika föreläsningar på youtube, möjligtvis har han börjat tackla av lite. Men han ser och hör inte så bra längre. Tror han tycker det är skönt om han får hjälp med en del saker istället för att bli frustrerad när han inte fixar det.
Farmor som gick bort i år var en bra bit över 90 hade ingen kläm på saker. Hon satt dock gärna och surfade på blocket eller liknande, men med lite hjälp. Var intresserad av att läsa recept och liknande.
 
:rofl::rofl::rofl:
Herregud.

Datorerna gjorde sitt intåg på 80-talet. På 90-talet kom PC i stort sett i varje hem. Det är 30 år sedan.

De som klarat att leva utan kontakt med datorer har antingen levt under en sten eller inte arbetat alls.

Din familj är rariteter. :D Tror knappt jag träffat folk i den åldern som är så världsfrånvända?
Känner jag någon enda i 60 och över som inte har swish? Någon enda som inte kommunicerar via mail och sms? Nä, det gör jag inte

Min älskade elev från somalia, 60 år och analfabet - hon har smartfone.

/tanten - datalärare på 90-talet
Men ska fler börja slänga sig med dessa otrevliga uttryck nu? Varför känner du att du måste kalla dem världsfrånvända? ”Levt under en sten”... va? Inte arbetat? Var får du sånt ifrån?
Nej de har bara haft andra liv och andra arbeten än du.

”Herregud” indeed. Trodde i alla fall folk med lite mer livserfarenhet skulle ha koll på att det finns många andra sätt att leva på. Att de skulle ha koll på hur lite modern teknik egentligen spelar roll och ”behövs” idag för att leva ett helt normalt liv, trots att vi pushar mer och mer för att stänga ute de som inte trivs med den elektroniska framtiden.

På de flesta platser i landet går det utmärkt att leva internetfritt fortfarande och tur är väl det.
 
Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?
Ja, vad ska man säga? Jag undrar mest vad du får ut av att gång på gång starta provocerande trådar där du hänger ut och kastar skit på dina stackars föräldrar. Dina föräldrar som försörjer dig, ser till att du kan ha en häst, skjutsar dig överallt. Uppenbarligen vet du vid det här laget att folk kommer att reagera så det går inte att tolka dina trådar på annat sätt än att det är precis det du är ute efter.

Gör dina stackars föräldrar en tjänst och hitta nåt annat att försöka provocera med. De förtjänar bättre än att du behandlar dem såhär på internet.
 
Mina föräldrar är födda 1960 samt 63. De har bank på telefon, bank-id, fejjan, messenger osv. Pappa är lite mera teknisk/intresserad än mamma och kan koppla dator till tv och liknande!
 
Häftigt! :D
Det var just detta jag ville motbevisa med den här tråden! Mina föräldrar är ju uppenbarligen det, men ville hitta motsatta exempel (läs: för att kunna slänga i ansiktet på de vid nästa diskussion av detta slag!) för att kunna visa de att man faktiskt kan vara modern fast man passerat 60! :)
Men med tanke på hur du beskrivit dina föräldrar är du verkligen så förvånad över att det skiljer sig åt? Människor är liksom olika och det verkar som om just dina är lite speciella.

Min svärmor, som är yngre än min mamma betalar räkningar via postgiroblanketter och att åka färja till Danmark skulle vara i det närmaste en expedition. Min mamma backpackar i konstiga länder och har häftigare dator än vad jag har...
 
@Dressyrtjejen_97 jag har rapporterat tråden och jag hoppas du får en varning. Maken till ohyfsat beteende att hänga ut sina föräldrar som försörjer dig och din häst, möjliggör för dig att studera utan att ta lån och skjutsar dig var du än ska. Gång på gång dessutom, utan att ta till dig en enda rad av vad någon annan skriver.
 
Så länge det inte föreligger ngt mentalt funktionshinder så tycker jag också att det är jätteledsamt att inte uppskatta den hand som föder en. Samtidigt med ovanstående i åtanke vidhåller jag ändå att för den personliga mognaden så tror jag att TS skulle gynnas av att bli vuxen, ta hand om sig själv, vidga vyerna, hitta ett eget umgänge och odla sociala kontakter utanför hemmet.
 
Ja, vad ska man säga? Jag undrar mest vad du får ut av att gång på gång starta provocerande trådar där du hänger ut och kastar skit på dina stackars föräldrar. Dina föräldrar som försörjer dig, ser till att du kan ha en häst, skjutsar dig överallt. Uppenbarligen vet du vid det här laget att folk kommer att reagera så det går inte att tolka dina trådar på annat sätt än att det är precis det du är ute efter.

Gör dina stackars föräldrar en tjänst och hitta nåt annat att försöka provocera med. De förtjänar bättre än att du behandlar dem såhär på internet.

Kan bara hålla med dig!

Jag är så oerhört tacksam för vad min föräldrar gjort för mig genom livet. Allt från att jag fick ha ponny/häst under uppväxten, alla träningar och tävlingar de skjutsat mig till och supportat. All tid de valde att lägga på mig och mina intressen då de kunde valt att göra något annat.
Sen när jag var fattig student hjälpte de mig med en bil för att jag skulle kunna fortsätta rida och ta mig till stallet. I vuxen ålder fick jag hjälp att ta mig in på bostadsmarknaden och slapp hoppa mellan osäkra andrahandskontrakt. Men främst detta att jag alltid kunde ringa och prata och var välkommen hem till dom när som helst gjorde mig evigt tacksam och trygg genom hela min uppväxt och ungdomsår.
Tyvärr gick min pappa bort innan han hann bli 60 år, så snälla @Dressyrtjejen_97 tänk på att visa tacksamhet och respekt. Du vet aldrig när det kan vara för sent. Om något händer så vill du inte se tillbaka på dina inlägg här och ångra dig
 
Min svärmor är 73 år gammal och hon använder iPhone. Har nyligen presenterat för henne hur man betalar räkningar via app på mobil och iPad. IPaden använder hon flitigt redan, hon läser tidningen, tittar på SVT och lyssnar på radio. Hon är aktiv användare av snapchat :D Facebook har hon men tycker inte att det är så roligt - gillar lite bilder och följer mig för att se vad vi håller på med typ. Tycker det är roligt att hon är med i matchen och att hon behärskat snapchat är jag imponerad över :up:
 
Mina föräldar och mina svärföräldar är tidiga sena 40-talister/tidiga 50-talister. Smartphone, smart-tv, trådlös laddning av apparater, bank-id, netflix, ipad, instagram, skype osv är vardag. Absolut inte moderna på något vis.
 
Pappa född 48, har en mobiltelefon han kan svara i, och ringa folk. Han kan även surfa lite på datorn :)

Mamma född 55 har en Android och skickar både mms/sms/smileys, hon har swish också!

De använder dock fortfarande videoband för att spela in filmer på tv, tycker ändå det är lite charmigt :D kvalitén blir lite sisådär...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp