Hur mycket hänger ni "äldre" med i tekniken och medier?

Lägger till att pappa aldrig behövt tekniken för jobb eller intressen har inställningen att det är framtiden så bara att lära sig.
 
Mina föräldrar är 62 & 67. Inte det minsta mossiga och har koll på allt du nämner.

Min morfar fyllde nyss 90. Har smartphone, Facebook och var nyss nere i Spanien med sin 86åriga fruga, tillika min mormor, och renoverade sitt hus där.

Sluta tro att alla äldre än 50 år är okunniga, trötta och ointresserade.

Häftigt! :D
Det var just detta jag ville motbevisa med den här tråden! Mina föräldrar är ju uppenbarligen det, men ville hitta motsatta exempel (läs: för att kunna slänga i ansiktet på de vid nästa diskussion av detta slag!) för att kunna visa de att man faktiskt kan vara modern fast man passerat 60! :)
 
Jag har förstått att du inte är van att se "äldre" syssla med modern teknik i verkliga livet i och med din familj och så, men det kan väl ändå inte vara någon nyhet att hur många äldre som helst är teknikintresserade och gärna "håller sig uppdaterade"? Hur mycket använder du själv "moderna saker" som internet och sociala medier om du inte stött på detta?
Även om man inte intresserar sig för modern teknik betyder det ju inte att du måste börja använda så nedlåtande uttryck som "efter" och "verklighetsfrånvänd"? Det är ju en jättetråkig syn på ett annat sätt att leva än ditt sätt. Som om bara det du gör är rätt och riktigt.

Sambons far är 74. Han har en dator som han fick efter att den gjort sitt hos sambon men han spelar bara patiens på den. Den är en såndär grå låda med tjockskärm som vi bytte bort för över 10 år sedan när den redan var ruskigt omodern. :heart
Han ringer oss från hemtelefonen och ser TV på den faktiska TVn när programmen sänds. Har inget internet och är ointresserad. Finns ju så mycket annat att göra! Som att fika med ena sonens familj som bor granne med honom och läsa böcker för barnbarnen. :heart

Sambons mor är 71. Hon äger ingen dator och vill inte ha nån smartphone. Hon gillar dock att få MMS och skickar alltid ett SMS på fredagar med en helgkram. :heart Hon gick på en kurs för att lära sig paddor men såg inte riktigt poängen. Hon har sina "kafferep", stickningar, symaskin, radio och gör massa coola resor till Sveriges alla hörn för att gå på diverse tillställningar. Jättehäftig liten tant som trotsar sina fysiska krämpor och lever livet fullt ut! Behöver hon kolla upp nåt på nätet så går hon hem till en av sina söner och ber honom leta upp det (exempelvis en radiointervju med min mamma som hon missade och därmed ville höra i efterhand :love:) eller frågar oss om det gäller nån sorts info vi lättare kan hitta åt henne.

Min egen mamma är 57 och riktigt teknisk. Alla nyheter, TV-program och annat sånt konsumeras via laptop eller padda och enbart på det sättet. De följer med precis överallt. Hon får fråga mig ibland när det gäller inställningar för diverse molnmackapärer och sånt men har exempelvis haft smartphone nästan lika länge som jag utan minsta problem. Hör mest av sig via Messenger. Vi var en av de första familjerna i Sverige att få bredband hemma (rätt coolt tycker jag!) och hon är en flitig internetanvändare sedan långt innan dess. Haft BankID och Swish sedan de kom och ja, är väl "modern" helt enkelt.

Så tycker jag då att sambons föräldrar är "verklighetsfrånvända", min mamma är så mycket mer "med" och de "efter"? Nej självklart inte. De har ju inget utbyte av nyare teknik än så, inget intresse och lever utmärkta liv på precis det sätt de vill.


Häftigt! :D
Det var just detta jag ville motbevisa med den här tråden! Mina föräldrar är ju uppenbarligen det, men ville hitta motsatta exempel (läs: för att kunna slänga i ansiktet på de vid nästa diskussion av detta slag!) för att kunna visa de att man faktiskt kan vara modern fast man passerat 60! :)
Tycker inte du behöver slänga någonting i ansiktet på dina stackars föräldrar. Varför vara så otrevlig? Om det finns nåt de vill göra men inte klarar så får du väl erbjuda dig att hjälpa till på en nivå som är bekväm för dem, och om de inte har problem med någonting i vardagen så spelar det ju ingen som helst roll hur de sköter sina grejer. Så länge man kan betala kontant så får väl din mamma göra det om hon känner sig mest bekväm så. När det blir omöjligt får man väl hjälpa till då, när det inte finns nåt val längre.
 
Min mormor är 97 och har fler teknikprylar än jag :D Hon sitter gärna på Instagram, Aftonbladets hemsida, skriver mail och liknade.

Mina föräldrar är båda över 55 och har absolut inga problem att hantera det som beskrivs i trådstarten, även om helvetet lär frysa till is innan min pappa skaffar någon slags sociala medier. För honom satt det även långt inne att gå över till smart phone. Men det är för att han inte vill, inte för att han inte kan.
 
Mina föräldrar ligger långt före mig i teknik. De har båda smartphones sedan jagvetintehurmångaår och jag sitter med min gamla knappmobil och vägrar byta. De kör med bankID och swish och jag med banköverföringar via datorn.
Min mor hade facebook före mig och nu instagram. Jag använder facebook på nåder och saknar fortfrande ICQ eftersom det var mycket bättre! :o:D

Jag är mellan trettio - förtio och både mor och far över sextio.
Jag är 32, skaffade min första smartphone... 2015 kanske, har bara skaffat bankID på kort och inte på mobilen och har därmed inte swish, vägrar facebook osv. Min pappa är betydligt mer i framkant teknikmässigt :D

Haha, kom inte helt osökt att tänka på mobilen jag hade i många år innan jag tillslut skaffade en smartphone. En kursare jobbade extra i en affär som sålde telefoner och när hon fick se min utbrast hon "DEN SÄLJER JAG JÄTTEOFTA TILL PENSIONÄRER". Saknar den telefonen :(
 
Båda mina föräldrar har haft smartphone länge, sen den kom. Mamma är inte teknikintresserad så. Men tyckte ju om mkt kul som gick att göra med mobil och appar. Har givetvis dator med.
Pappa har varit inom it hela livet. Han var bland de första med mobil och med trådlös uppkoppling till dator. En aning drivet av att han ville kunna sitta båten och jobba. 😂 Han är dock säljare sen många år och inte lika haj påser tekniska som programmerarna.
Men han är mer aktiv än mig på sociala medier oftast. Och är givetvis normalt begåvad vad gäller nyttja dator/padda/etc
De är 68 resp 69 år. Tycker övriga jag känner i den åldern är rätt lika.

Sambon är 58. Han har noll prob m smartphone och datoranvändande etc. Han har varit egenföretagare större delen av livet och behövt dator till mycket. Det har ju funnits rätt länge allt du listar.

Varken jag på 38 år eller de ovan håller väl på med senaste inneappen typ.
Men de vanliga kör vi ju. Och typ alla vi känner i olika åldrar.
 
Det var just detta jag ville motbevisa med den här tråden! Mina föräldrar är ju uppenbarligen det, men ville hitta motsatta exempel (läs: för att kunna slänga i ansiktet på de vid nästa diskussion av detta slag!) för att kunna visa de att man faktiskt kan vara modern fast man passerat 60! :)

Istället kan du slänga i deras ansikte att du ska flytta hemifrån.
 
Senast ändrad:
Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.

Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?

Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:

Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.

Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.

De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning. :up: Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?

45 år gammal. Inte intresserad av teknik/IT. Har smartphone som jag använder huvudsakligen som telefon - eftersom det är vad jag ska ha den till. Kan dock ladda upp bilder et c om jag vill. Han av praktiska skäl (sladd till bankdosa, svårigheter med nedladdning av app pga dålig mottagning m.m) inte swish men har tänkt skaffa när jag "får tummen ur" eftersom det verkar praktiskt.
Betalar räkningar via internet (förstås), handlar en del via nätet. Praktiskt.
Har inte TV men vet att de flesta har "play-funktioner" som man kan komma åt om man är intresserad, kollar en del på svt.se (inte play) eftersom svt är skapligt opartiska i sin nyhetsrapportering och inte ägnar sig så mycket åt skandal-spekulationer.

Båda föräldrarna, 70+, har smartphones (även om pappa nyligen ärvde mammas fjärde eller femte) båda två. Pappa använder dock sin som telefon och i hans fall duger egentligen inte smartphone eftersom han behöver en som tål en del stryk (tappas eller får slag när han är i skogen och jobbar).
Mamma har swish och mobilt bank-ID.
De har fiber och TV via nätet, tror dock inte de har en smart-TV (som du ser så vet jag inte). De har inte så stort intresse för TV, så de streamar inte filmer och serier, har inte något abonnemang på C-more, netflix eller liknande. Det handlar dock inte om oförmåga att använda tekniken, utan om att de inte har intresset för att sitta och glo på TV:n.
Mina föräldrar har ett gemensamt fb-konto men använder det sällan.

Nu har jag pga återkommande krångel sagt upp mitt fasta telefonabonnemang. Det har tvingat min mamma att börja använda messenger för att kunna ringa mig (jag är i stort sett inte nåbar på mobilen pga dålig mottagning när jag är hemma men det går ju att ringa via messenger när jag har datorn på, som har lite bättre uppkoppling/kontakt; skälet till att jag hade mitt fasta abonnemang är att jag ville ha en rimligt säker telefonledning men när det är trasigt oftare än helt så är det ju pengar i sjön så när jag behöver prata i telefon, med mobilen, får jag ta bilen eller gå ett par hundra meter hemifrån så jag får mottagning).
(behöver jag kommentera att jag bor ute på landet, med tanke på mottagningen?)
 
Häftigt! :D
Det var just detta jag ville motbevisa med den här tråden! Mina föräldrar är ju uppenbarligen det, men ville hitta motsatta exempel (läs: för att kunna slänga i ansiktet på de vid nästa diskussion av detta slag!) för att kunna visa de att man faktiskt kan vara modern fast man passerat 60! :)


Varför känner du ett behov av att slänga saker i ansiktet på dina föräldrar?
Bara för att man skulle kunna använda tekniken så betyder det ju inte att man har behov eller önskemål?
 
Mina föräldrar, födda -49 och -50 har både laptop, surfplatta och moderna mobiler, internetbank och bank id. Mamma facebookar inte, men pappa har både facebook och instagram. De sköter sina bankaffärer via internetbanken, internetshoppar och pappa är frälst i att göra fynd på typ tradera, som han sedan säljer.

De har båda full koll på hur man mailar, mms'ar och sms'sar, för över pengar osv osv osv, så jag skulle säga att de är som de flesta när det kommer till den generationen och teknik vad gällande tfn/dator/internet och de möjligheter som det ger.
 
Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.

Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?

Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:

Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.

Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.

De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning. :up: Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?
:rofl: :rofl: :rofl:
Herregud.

Datorerna gjorde sitt intåg på 80-talet. På 90-talet kom PC i stort sett i varje hem. Det är 30 år sedan.

De som klarat att leva utan kontakt med datorer har antingen levt under en sten eller inte arbetat alls.

Din familj är rariteter. :D Tror knappt jag träffat folk i den åldern som är så världsfrånvända?
Känner jag någon enda i 60 och över som inte har swish? Någon enda som inte kommunicerar via mail och sms? Nä, det gör jag inte

Min älskade elev från somalia, 60 år och analfabet - hon har smartfone.

/tanten - datalärare på 90-talet
 
En femtioåring är inte gammal.
Eller hur! :D

Som 50-åring har man minst 15 år kvar i arbetslivet. Ett arbetsliv som kräver allt mer teknik . Deet är ingen skillnad på hur en 25-åringoch en 63-åring jobbar. Samma krav på prestation och kreativitet. Kommunikation på kontor sker via mail, Teams eller andra kommunikationsplattformar. Jagg har aldrig hört att någon arbetsgivare behandlar internkommunikation annorlunda efter ålder? Eller att arbetsuppgifter fördelas efter ålder?

65-åringar är fullt arbetsföra. Politiska diskussioner förs om att höja pensionsåldern till 70 eller kanske ännu högre. Eftersom folk är arbetsföra länge.
 
Många i min närhet är 60+ och använder teknik lika mycket som du och jag, däribland min mamma på 64, min pappa på 74 och jag har även en bekant på 80+ som har Facebook.

Vissa äldre kollegor får jag ibland visa och hjälpa med vissa saker men herregud, det är ju bara kul att kunna göra det. Skulle aldrig se ner på någon på grund av det. Alla har vi olika intressen!
 
:rofl::rofl::rofl:
Herregud.

Datorerna gjorde sitt intåg på 80-talet. På 90-talet kom PC i stort sett i varje hem. Det är 30 år sedan.

De som klarat att leva utan kontakt med datorer har antingen levt under en sten eller inte arbetat alls.

Din familj är rariteter. :D Tror knappt jag träffat folk i den åldern som är så världsfrånvända?
Känner jag någon enda i 60 och över som inte har swish? Någon enda som inte kommunicerar via mail och sms? Nä, det gör jag inte

Min älskade elev från somalia, 60 år och analfabet - hon har smartfone.

/tanten - datalärare på 90-talet
Min pappa (född 54)är personen du aldrig hört talas om :D han har nog aldrig skickat ett sms i sitt liv. Han blev sjukpensionär för cirka 15 år sen, innan dess så försökte han nog undvika datorn på jobbet så gott han kunde. Jag ska vara ärlig, jag vet inte riktigt hur det går till att betala räkningar utan internet, man postar dom?

Han är inte ett dugg intresserad av att lära sig heller 😊
 
Nu är väl 50+ inte så gammalt :p

Mina föräldrar är 60+, inte heller så gammalt, och har smart phones, använder appar, ser på feks netflix, har bank id och använder sociala medier utan problem. Men om dom ska in på en ny hemsida och fixa något nytt, då blir det ibland lite svårt och fastnar lätt/missar och läsa/se vad dom ska göra vidare.

Dom har liksom lärt sig använda "sina" appar och hemsidor, mamma tycker nog det är svårast men hon har också egentligen noll intresse för teknik, musik och allt som involverar data. Mannens ,inklusive föräldrar, familj har Snapchat med en familjegrupp, tycker det e smidigt så man kan skicka bilder på barnbarn etc men mina föräldrar är nöjda med det dom har nu och dom kommer nog inte skaffa det om jag inte "tvingar" dom :p

Min mamma har vissa perioder där hon lyckas ringa mig väldigt sent på kvällen. Vi pratar kanske nån gång i veckan, sen ligger hon å kollar på mobilen när hon ska sova. Hon e ju trött å trycker fel också ringer hon upp mig på messenger/mobilen av misstag. Jag har jättesvårt för att somna, kan gärna ligga i 2h innan jag somnar, om hon ringer kan jag gärna ligga 2h till. Ganska frustrerande om hon ringer vid typ 24 och jag ska upp tidigt, men jaja. Jag blir irriterad och hon gör det några dgr på rad sen slutar hon ett tag också går det sånn :meh::meh:;) hon e ju ganska söt för hon skäms ganska mkt när hon trycker fel :heartlaugh:

Jag hade kanske tyckt det var jobbigt om mina föräldrar vill betala allt kontant då jag tänker på risken att bli rånad:down:
 
Med tanke på rubriken så undrar jag hur mycket yngre hänger med i tekniken.
Hur mycket förstår användare av tekniken de använder?

Vi hade våra första datorer hemma när jag var 10 år, jag är nu 45.
Min pappa skapade sin första hemsida när folk tjatade om att internet bara var en fluga.
Mina föräldrar använder tekniken du nämner i sin vardag. Båda är inte intresserade av sociala medier.
Båda hade mobilt bank-id och swish långt innan mig. Bristande behov från min sida och så är det väl ofta.
Mina föräldrar är 66 och 68 år gamla.

Jag vet inte någon av deras vänner som inte använder smartphones, plattor, internetbutiker, internetbanker osv osv osv.

När det gäller Facebook satte jag mig ner ett par gånger med min mamma och en väninna till henne för att förklara vissa saker så att de fick bättre förståelse för vad de kunde göra och påverka.
Har du funderat på att förklara saker för dina föräldrar? Har du funderat på att dela med dig av din kunskap istället för att vara nedlåtande gällande deras brist på kunskap?

Den enda jag känner som varit lite seg på att "hänga med i tekniken" är en 12 år yngre kompis.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp