Hur mycket hö behövs för en dag?

S

sanwan

Min häst har de senaste åren haft fri tillgång till hösilage ute. Tyvärr så är det för bra värden på hösilaget (och hästen har ätstörningar) så att hon har knappt fått någon mat inne till natten, inte bra...
I år tänkte vi begränsa maten ute, där de ändå har buskar att gnaga på och mer sysselsättning, för att kunna ge mer hö inne i den tråkiga boxen.
Nu är frågan, hur mycket bör man ge dem ute (nu pratar vi bara mättnad, inte energi/proteinbehov) för att de inte ska behöva vara hungriga? Det är ett hbl på 550 kg och en D-ponny på kanske 430 kg, de är ute ca 12 timmar.
Det blir alltså hö de kommer att få äta, inte hösilage som tidigare. Troligtvis blir det tre fodringar ute samt mat i boxen vid intag.
 
Jo, så långt är jag också med :) Tror jag var lite otydlig... Så hur mycket behöver de under de där 12 timmarna de är ute, för att inte vara hungriga? Har hört dels att hästen ska äta minst 1½ timme åt gången och dels att den ska ha minst 2 kg hö (vilket min häst äter upp på mycket kortare tid) för att bli mätt... Kan någon reda ut detta?
Hon lär i vilket fall som helst få omkring 10 kg hö/dygn (minst) men eftersom hagkompisen är lite mindre och lite tjockare så vore det bra om min häst kan få mer inne utan att för den skulle vara hungrig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 095
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej Det är min första vinter med islandshästar i Sverige. Har de i stor hage och det är fortfarande massor av gräs kvar. Men börjat bli...
Svar
8
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Politik i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp