Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan en häst äta om dagen!??

Sv: Hur mycket kan en häst äta om dagen!??

Blev lite confused först:smirk:

Öka kraftfodergivan till strax under ovan nämnda maxgiva/måltid och låt hästen ha fri tillgång till grovfoder utöver detta.

Men nu håller jag med dig;)
 
Sv: Hur mycket kan en häst äta om dagen!??

Mina hästar är alltid på gränsen till övergödda och svåra och hålla nere i vikt. Vet inte vilket som är bättre men antar att det är och ha en lättfödd häst. Man kan ju alltid banta dom om man nu kan motstå allt tiggande och bedjande ögon för att dom vill ha mer.
 
Sv: Hur mycket kan en häst äta om dagen!??

Lite om hur jag resonerar i frågan mer/mindre kraftfoder, tycker det är några saker man ska kolla upp såsom tänder, parasiter samt mag/tarmstörningar om ökning av foder i så stor mängd inte hjälper. Det verkar ju som en del kollats redan.

Jag tror att i många fall kan det vara bakteriefloran i tarmen som är lite störd eller kanske är den importerad från ett land som inte fodrar med lika mycket hö som vi gör här och mikroorganismerna inte riktigt vet hur den ska ta hand om näringen i den stora mängden hö?! Spånar lite...

Min erfarenhet av tunna hästar är att man ibland kan behöva dra ner på kraftfodret så att de äter mera hö samt komplettera med lusern som Djurjouren sa och Linfrökaka som HH nämnde (snällt mot magen) då jag tror att det ofta är magstörningar som orsakar att de inte kan ta upp näringen som den borde. Då kan ju kraftfodret förvärra läget i stället. Men då måste man ju veta att man har ett BRA hö. Prova med en probiotika-kur, Proviva har jag också hört att kan fungera. Sök i andra trådar för tips. Det KAN ju vara så att hästen har/har haft ett magsår sen tidigare, det kan ju vara värt att kolla upp med veterinär.

Sen kan det ju ta lång tid för en häst att komma upp i hull igen så det behöver ju inte vara något fel på den. Om tarmfloran fungerar och hästen ändå inte går upp så kanske det helt enkelt är så att den kräver mer koncentrerad näring i form av mer kraftfoder. Men jag tycker ändå att man ska prova en magkur samt snälla tillskottsfoder i första hand.

Sen självklart räkna på det hästen verkligen äter. Mina skulle aldrig äta 16 kg hö + flera kg kraftfoder på en dag. Räknar på 10 kg hö och ser allt de får i sig över det som en bonus, då vet jag att jag inte räknar med för höga värden än de faktiskt får i sig i alla fall. Har också hästar med stort energibehov då de tränar hårt.

Lycka till! Mvh/Somi
 
Sv: Hur mycket kan en häst äta om dagen!??

Med mycke hö blir hästen bukig men inte "FET" (om den har svårt att hålla Gå upp i hull)! Mycke kraftfoder ! Men en tunn häst är ofta stressad och gör av med all/mycke energi på att stressa! Mycke näringsrik mat (kraftfoder) och lite "stress". Minsta möjliga stresskvot gäller för visso alla hästar men särskilt magra/ tunna som har svårt att hålla hull! Sparsammt med motion men om hästen är hyper aktiv kan det vara bra att träna trick för hjärnans skull = mindre stress/tristess!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 377
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 433
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 175
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp