Hur mycket kan en sadelmakare ändra?

Sv: Hur mycket kan en sadelmakare ändra?

Om jag inte har angivit nåt annat så är det dressyrsadlarna jag syftar på. (detta är som sagt inte den riktiga listan,utan den finns lite här och var. Där finns en mer utförlig beskrivning av hur listan har sammaställts och vilka sadlar jag har provat.) Kan göra en ny lista och göra en separat tråd med det, så blir det inget krångel, men det hörde inte till just den här tråden.

Diabolical_Kitten skrev:
Alla sadlar passar en välmusklad häst. Listan är till för hur ryggen ska se ut (rak, svankrygg, hög/låg manke, överbyggd/byggd i uppförsbacke etc)

Jag beskrev bara hur min häst ser ut och den typ av sadel som hon fått utprovad till sig av en sadelutprovare... Och jag skrev tydligt att hon var överbyggd bak, dessutom beskrev jag hennes manke som varken är låg eller hög men musklad och därför rätt så bred...
Hon har gått med en 3:a i bommen men behöver nu en 4:a, jag kan ej svara för hur de smalare modellerna är annat än att de rent generellt passar hästar som är lite överbyggda bak.

Men det brukar inte vara ett problem att hitta rätt bomvidd (med undantag för bredare hästar) fast din häst är överbyggd kan hon ju ha ha svankrygg eller hyfsat rak rygg etc.

Oj oj oj.
Har läst hela tråden och undrar lite stillsamt och inte provocerande om det finns en förståelse för att vi alla har olika uppfattningar om vad som är rakt, överbyggt, långt, kort osv osv. Jag tycker att det är svårt att göra en bedömning av någon häst utan att ha sett i alla fall ett kort på den :smirk:
Men, det är ju bra att så många vet så mycket :angel:

Personen som har skapat tråden har visat mig kort på sin häst.

Visst, vissa tycker att Prestige passar en rak rygg, men de passar inte en spikrak rygg. Man vet själv om man har en häst med lång rygg eller inte. Har man problem att hitta en sadel i 17/17,5 och man har en ras som är till för vuxna (det är ju klart att en c ponny inte kan ha en 17") och en ras där majoriteten kan ha en större sadel utan problem, då har hästen en kort rygg. Kan man däremot utan problem ha 18-19" så har hästen lång rygg.
Sedan då är listan menad som hjälp, inte att man ska bedöma sin hästs rygg som böjd och sedan bara titta på alla sadlar med böjd bom, medan hästen i själva verket bara är överbyggd. Den är till för folk som måste åka lång till sadelmakare och måste välja ut vissa märken att ta med/prova. Och har man då en häst med spikrak rygg är det ju faktiskt inte lönt att be om County utan istället prova Albion. Med tanke på att det finns hur många trådar som helst där folk frågar om vilken sadel som passar vad gjorde jag istället en lista så man slapp skriva allt om och om igen.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 904
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 596
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Torrfoderdjungeln..
  • Guldfasanerna