Hur mycket kör ni ??

cetzyboy

Trådstartare
Hur mycket kör ni era aktiva travare.
Jag försöker att hästen skall gå varannandag antingen ridas eller kör.
När jag kör blir det ca. 12km eller mer i 20 km/h tempo (har hastighetsmätare)
Skrittar alltid min.15 minuter.
Vissa dagar rider vi ut i skog och mark ca. 15 km mycket skog.
Tyvärr kan tiden bli knapp och det blir inte varannandag som nu när jag knappt kan sitta efter att gått omkull med gammelgubben i lördags.
Jag vill gärna ha tips hur ni tränar,
/Cetzy
 
Jag kör oftast snabbjobb tisdag och lördag. Hur hårt beror ju på vilken kondition hon är i.Oftast blir det ett jobb på speed- och/eller styrkebanan men någon gång ibland ett banjobb. Däremellan så kör eller rider jag 2-3 dagar till. Oftast blir det ett lite tuffare ridjobb på torsdagen( gärna med mycket galopp och backar) och så 1-2 lugna rid/körturer någon/några av de övriga dagarna. När jag rider kan det bli allt från skogsturer(oftast) till försök till dressyr i paddock eller lite hoppning. Ombyte förnöjer, både för henne och mig.
 
Håller mig oxå till varannandags träning

motion skogsvägen (16 km), runt berget (~ 2 mil) håller mig kring 2 - 2,30 tempo (hastighetsmätere på vagnen)

Jobb oftast rakbana (600m) totalt mellan 7 - 9 vändor, varav 2 är "uppvärmning" Kör bara åt ena hållet och joggar tillbaka (än så länge) Ingen bakträning då jag fått veterinär förbud på det med henne

Ut och skrittar ibland emellanåt, och ska börja galoppjobbas under ryttare 2 ggr/mån (vet. ordination)

Ibland blir det tömkörning över bommar
 
varannandagsträning "kör" jag oxå med. sitter nog i sen jag jobbade :crazy:, men det passar oss
 
Jag kör eller rider också ungefär varannan dag, snabbjobb på bana eller rakbana efter rullande schema. Tisdag och lördag ena veckan och torsdagen veckan efter.
De lugnare jobben varvas 45-50 minuters jogg med lite ridning. Främst då min variant av "dressyr" i skritt. Än så länge håller jag inte på längre än 15-30 minuter på ryggen på dem då de inte är så mycket ridna.

/// Ghost
 
Det beror lite på vilken säsong det är. Sommartid kör vi oftast fort onsdag och lördag på rundbana eller rakbana. Däremellan blir det motion med ungästarna och ridning med gamlingarna.

Vintertid har vi underbara träningsförhållanden och då kör vi bara i skogen- en slinga på 2 mil ungefär. En uppvärmning på 5km sedan börjar backarna. Den första är 1900 meter lång och lutar svagt uppåt. Där brukar vi köra 1300meters intervaller, vända och köra igen en 5-6 gånger. Eller så fortsätter vi till nästa backe som är väldigt brant och är 800 meter några vändor. Ibland kör vi bara 700 meter i den långa backen och lite fortare istället. Det beror på lite men vi kör fortfarande bara "fort" två gånger i veckan. Banjobb blir det väldigt sällan vintertid, bara ifall man ska testa dem före start osv.
mvh jesse
 
Jag kör nog ungefär som du. Jag kör dock sällan eller egentligen aldrig snabbjobb regelbundet, dels för att tillgång till bana saknas och kallblod blir så lätt griniga om man nöter för mycket bana med dem. Jag kör lite fartlek och intervaller där underlaget tillåter istället. En del galoppträning på stubbåkrar står på programmet nu på hösten.
Målet är att hästen ska göra något varannan dag men ibland blir det glesare och ibland tätare, men som regel varannan dag.
 
Jag kör min 5-åriga starthäst ca 3 gr/vecka, rids av hästskötaren 2 gr/vecka och longeras 1 gr/vecka. 1 dag i veckan har hon vila. Hon är en sådan häst som vill motionera och röra på sig då hon annars blir sur och småarg. Min 1-åring motioneras 3 gr/vecka.
Min tävlingshäst springer in pengar nästan varje gång, av 13 starter har hon tjänat pengar i 10 lopp. sänkt sina rekord ett par gånger. 14,9 auto 1640 meter bla. Min träning passar henne. Man får anpassa träningen till individen!

Mvh tk :banana: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Min pålle, som är startklar, körs varannan dag. Oftast ut i skogen (ca 50 min) där det är kuperat, annars ca 50 min på slingan, inte lika kuperad. En gång i veckan ungefär går han snabbjobb, då oftast på rakbanan.
han körs alltså måndag, onsdag, fredag och en helgdag. Min förhoppning är att hans träningsschema ska kunna se ut så här:
Måndag: Jogging på slingan/i skogen
Tis: vila
ons: snabbjobb
tors: vila
fre: skritt med ryttare
lör: jogging i skogen
sön: skritt med ryttare
Skrittar alltid fram och av minst 5 min.
 

Liknande trådar

Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
810
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 221
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp