"Hur mycket kostar det att göra föl?"

G

gogglen

Ja, ni som är erfarna, hur mycket kostar det igentligen att "göra ett föl"?
På hemsidorna står det språngavgift, och sedan då tex 90 dygns avgift eller levande fölavgift.
Men jag antar att det är en massa små kostander där i mellan? Men vilka?

Ingen som skulle kunna ta en hingst som ni använt och skriva ner vad det kostade sammanlagt, och vilka pengar som gick vart?

Vore väldigt tacksam om någon kunde ta sig tid att svara :bow:
 
Sv: "Hur mycket kostar det att göra föl?"

Det finns redan ett par sådana här trådar ifall du söker, men jag svarar ordentligt i alla fall.

Först och främst kommer moms på hingstens avgifter. Sen har man givetvis en stationsavgift för seminstationen, eller veterinärkostnader om det är ens veterinär som seminerar. Jag betalade 2900:- i stationsavgift, plus moms förra året. Men sen fick hon vara kvar på stationen i lite mer än en månad då det blev bäst så vad gäller andra omständigheter vi hade. Så allt som allt betalade jag 9575:- till seminstationen.

Sen har jag beställt 3 st skick av semin. Första gången seminerade vi henne en gång, men då blev hon dräktig med tvillingar och när vi nöp bort den ena slutade den andra att växa. Så vi seminerade om henne, och då seminerade vi henne 2 ggr med en dags mellanrum bara för att vara lite extra säkra. Varje skick kostade 250:- så det gick på 750:- och sen betalade jag en packavgift på 250:-. Sen har du SHs avgifter på 200:-.

Sen är det bensinpengar till och från seminstationen. Där har jag spenderat en hel del eftersom jag bodde långt ifrån stationen. Det gick nog 3000:- i bensinpengar för min del.

Sen kostar ju stoet med i foder då hon äter mer. Min går numera på fri tillgång på både grovfoder och kraftfoder då hon är lite svårfödd och behöver gott om käk hela tiden då hon äter så långsamt. Men bara för att göra det enkelt så säg att hon har ätit för 2000:- mer denna vintern än vad hon hade gjort annars.

Summa: 28.275:- i rena tillverkningskostnader. Sen kommer ju reggning, chippning, DNA-test, visning, avmaskningar, foder mm till på fölet när det väl kommit ut.
 
Sv: "Hur mycket kostar det att göra föl?"

Språngavgift, i vissa fall 90 dagars fölavgift,vissa tar levande föl avgift,uppstallning/bete på hingst stationen kostar oftast lite.Sen är det abortvirus sprutorna (tre st) extra kraftfoder under dräktigheten,veterinärkontroller,ev semester när man skall vaka,föl försäkring,ev veterinär vid problem med fölningen,och sen alla kostnader för fölet!Vaccinering,försäkring osv..
 
Sv: "Hur mycket kostar det att göra föl?"

Och sammanfattar man vad ovanstående har sagt så är svaret:SKJORTAN och BYXORNA :D
Men kul är det om allt går bra.
 
Sv: "Hur mycket kostar det att göra föl?"

kl

Mina kostade förra året:

De på TAI ca 4500kr resp ca 5000kr till seminstationen, det inkl dygn, seminavgift, stationsavgift, på den "dyra" var det 3 omgångar med dygn då hon hade tvillingar första varvet, så hon fick stanna kvar ett par dagar på 18dygns kollen innan hon resorberade och fick semineras om, på den "billiga" ingår PG spruta, bakt prov, sköjning och en casslick operation samt att hon var singelsto.
Hingstavgifterna var 800+1500+6500kr + moms på den ena och 200+2000+5000kr på den andra också det exkl moms, sen tillkom tappningsavgift samt 2 skick på den ena = 1250kr samt två skick på den andra á 350kr.

Den på FAI kostade 10300kr från stationen, då är FAI avgiften ca 3500kr dyrare än TAI avgiften, detta stoet hade en knepig brunst först så hon var där 2 vändor = mer dygn (föl vid sidan också så det är relativt dyrt) , bakt prov, behandling x 2, sköljning x2, casslick op samt minst två PG sprutor. Hingsten kostade dock bara runt 2500kr med frakt odyl.

Sen har jag gjort en extra dräktighets koll hemma á 350kr/sto samt Foster och föl försäkrat för 450kr/sto.
Sen tillkommer stoets ökade foderkostnader samt all soppa man lagt till o från seminstationen om man ska vara noga.
och detta är bara innan fölet är fött..... :o
 
Sv: "Hur mycket kostar det att göra föl?"

I korta ord: avel är knappt lönsamt, och mycket kan gå fel, extrakostnader tillkommer gärna och lätt. Har man egen gård får man det kanske att gå runt och en förtjänst per föl, men är man inackorderad och avlar kan man inte ens räkna med att det går +/- = 0

Finns dock inget mysigare än att se sin planerade och efterlängtade fölis födas, värt varenda krona och mer därtill! :love:

Så min motfråga till TS är: Vad är ditt SYFTE med att betäcka ditt sto? Avla för dig själv, eller sälja avkomman?
 
Sv: "Hur mycket kostar det att göra föl?"

I korta ord: avel är knappt lönsamt, och mycket kan gå fel, extrakostnader tillkommer gärna och lätt. Har man egen gård får man det kanske att gå runt och en förtjänst per föl, men är man inackorderad och avlar kan man inte ens räkna med att det går +/- = 0

Finns dock inget mysigare än att se sin planerade och efterlängtade fölis födas, värt varenda krona och mer därtill! :love:

Så min motfråga till TS är: Vad är ditt SYFTE med att betäcka ditt sto? Avla för dig själv, eller sälja avkomman?


Jag har inte ens ett sto i dagsläget ;) Dock är jag väldigt intresserad av avel och att ev, köpa/låna ett avelsto. Och vi har en box här hemma som står tom, så jag tycker det är ett gyllende tillfälle, dock tycker inte min pappa samma sak :angel:
Så igentligen är det mer spekulationer för vad det kan tänkas kosta att göra ett föl, eftersom jag inte alls varit i den branchen och infon som finns på de olika hemsidorna om språng och levande föl avgift verkar ju bara vara en liten del av summan..
Och detta är inget jag vill tjäna på, utan jag vill behålla avkomman själv..
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 208
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag skulle vilja veta vad sjukvård kostar på riktigt, dvs en lista på avgifter som en inte behöver betala pga en mycket hög...
2
Svar
39
· Visningar
4 034
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 526
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 067
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp