Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Ja men det är väl rimligt att ge råd utifrån vad som faktiskt är målet?
Jag skulle aldrig ställa mig och göra egen tomatsås eller egen pesto. Av vad jag läser från TS kanske det gäller för dem också?
Jag tänker att TS nog har bättre nytta om råden kring att göra storkok och planera bättre, än att sluta köpa specifika varor.
Färdiga rätter och såser blir betydligt dyrare än då man gör själv, dessutom blir det godare :)
Tomatsås är superenkelt att göra själv! Testa och du kommer aldrig köpa på burk igen!
 
Nu äter jag inte mycket pasta för tillfället. Men ibland gråter jag över att jag tappat det typ 30 år gamla receptet på en fenomenalt god och het tomatsås. Minns bara att den började med att man la vitlök och stark chili i oljan och tog upp det när det satt smak. Den med parmesan och oliver var en dröm.
Det låter som en svår förlust. Tomatsås är ju kul.på det viset att den han vara hur enkel och snabb som helst, eller ett vansinnigt gott långkok. I det senare fallet utan att behöva bli ett.öre dyrare, elåtgången oräknad.
 
Vissa gillar pinjenötter, pesto, halloumi, vällagrade "fina" ostar, färsk importerad frukt osv och då blir såklart matkostnaderna högre än om man -som jag gör- föredrar kålpudding framför parmaskinka :D

Om jag skulle köpa köttfärs (vilket jag inte behöver) så blir portionskostnaden för just kålpudding ändå inte högre än 6,75 kr.

Det är ju enkelt att hålla nere kostnaderna utan att göra avkall på kvalitet, när man för det mesta kombinerar enkel, men god husmanskost med att köpa storpack av vissa stapelvaror + odlar och ta tillvara på mycket själv.

Har man inte lust/kunskap/möjligheter till det och gillar annan typ av mat, så kostar det såklart mer.

Ett handfast tips är väl att inte beställa typ kycklingsallad, köpa färdig pesto/tomatsås på burk när man så enkelt kan göra det själv utan större förkunskap och för avsevärt billigare peng t ex.
 
Då och då planerar vi veckomatsedel och då dyker det alltid upp rätter vi liksom glömt bort, som är trevliga att återupptäcka. Som nån sa, det blir bra variation och oftast mycket nyttigare och billigare mat än att springa in hungrig på Ica.

Säsongsanpassar menyn rätt mycket (grytor är godare på hösten och sallader på sommaren!), dessutom är säsongens varor både billigare och bättre ur både kvalite- och miljöperspektivet.

Vi har både frysskåp och frysbox vilket gör att vi kan köpa och förvara när det är säsong. Massa älg- och renkött, bär och svamp på hösten, älskar att bara plocka fram mer blåbär eller hallon när jag är sugen. Skulle nog aldrig drömma om att köpa färska hallon på Ica... däremot har dottern förhandlat till sig såna nån enstaka gång. Sambon köpte en fjärdedels kalv av en kollega den här veckan, grovstyckad för 40 kr/kg. Så roligt att finstycka och lära sig mer om hur man använder styckdetaljerna! Vi köper fisk från ett företag som hämtar den i nordnorge och levererar den isad på utlämningsställen i norra Sverige, inte billigast men absolut godast! Blev torsk igår men den säsongen går mot sitt slut och följs av kolja, sej, rödspätta m fl. Köper oftast säsongens grönsaker men även frysta vilka håller bra kvalite tycker jag, och jag hittar fler och fler favoritrecept som är vegetariska. Handlar oftast på Ica supermarket som är nära hemma, för jag vill att den affären ska bli kvar.

Viktigast för mig är nog att maten är ekologisk, inte full av gifter och transporterad över hela världen. Och att den producerats på ett ok sätt. Det är såklart lättare att veta ju närmare producenten är, om man känner bonden eller köper renen som betat i skogarna runt hemmet. Och sen så kan jag absolut köpa parmaskinka eller fairtrade-bananer den gången jag är sugen på just det! :)
 
Färdiga rätter och såser blir betydligt dyrare än då man gör själv, dessutom blir det godare :)
Tomatsås är superenkelt att göra själv! Testa och du kommer aldrig köpa på burk igen!
Numera verkar det dock finnas rätt goda färdiga produkter. Jag har köpt den här ett par gånger, den är god.

0EAE2D4F-68BB-4DC6-8C4A-130C7F67219B.png


Men det är ju roligare att göra en riktigt god själv. Ser att det är ansjovispasta i den där, det kanske kunde vara nåt. När jag tänker ansjovis är det blörk men den är ju en jäkla bra smaksättare.
 
Ja men det går att äta sån mat utan att få enorma matkostnader. Jag skulle kunna slänga ihop ngt liknande ibland och mina matkostnader är fullt rimliga.
Jag skiljer dessutom inte på ”vardagsmat” och helgmat. Vi äter samma typ av mat oavsett. Skulle aldrig falla mig in att äta tråkig mat på vardagarna bara för att tjäna några kronor.
Däremot om det alltid är snabba impulsiva ihopplock så kommer det ju bli dyrt i slutändan.
Jag tolkar snarare vardagsmat som varje dag mat. Sen om man lyxar till det någon dag mellan måndag och torsdag eller om man gör det fredag - söndag spelar ju mindre roll. Skillnaden ligger snarast i att man väljer sina tillfällen. Om man känner att man vill "lyxa till det" varje dag så är sannolikheten att kostnaderna för maten blir högre. Sen tycker jag nog inte att dyra importerade varor är enda vägen till god mat.
 
Numera verkar det dock finnas rätt goda färdiga produkter. Jag har köpt den här ett par gånger, den är god.

Visa bifogad fil 27795

Men det är ju roligare att göra en riktigt god själv. Ser att det är ansjovispasta i den där, det kanske kunde vara nåt. När jag tänker ansjovis är det blörk men den är ju en jäkla bra smaksättare.
Den kostar 17:95 hos en ica hos mig.
( https://www.ica.se/handla/produkt/p...016939/#s=ica-kvantum-mirum-galleria-id_10204 )

Som smaksättare tycker jag den är skitdyr! Som snabb livräddare för en snabb pasta med tomatbaserad sås bara, sure thing, praktiskt men då är det en dyr snabbrätt.
Tomatkross på burk finns ju i varierande kvalitét för runt en tia (finns snorbilligare än så jag vet men nu förhåller vi oss till en snittkostnad), och till den behöver man lägga till smaksättning och det gör man väl ganska enkelt av basvaror man har hemma som vitlök, chili, salt peppar, farin - sånt en har hemma. Det blir ju både billigare och godare tycker ju jag så även den där 'färdiga' såsen är lite lyxig tycker jag.
 
Den kostar 17:95 hos en ica hos mig.
( https://www.ica.se/handla/produkt/p...016939/#s=ica-kvantum-mirum-galleria-id_10204 )

Som smaksättare tycker jag den är skitdyr! Som snabb livräddare för en snabb pasta med tomatbaserad sås bara, sure thing, praktiskt men då är det en dyr snabbrätt.
Tomatkross på burk finns ju i varierande kvalitét för runt en tia (finns snorbilligare än så jag vet men nu förhåller vi oss till en snittkostnad), och till den behöver man lägga till smaksättning och det gör man väl ganska enkelt av basvaror man har hemma som vitlök, chili, salt peppar, farin - sånt en har hemma. Det blir ju både billigare och godare tycker ju jag så även den där 'färdiga' såsen är lite lyxig tycker jag.
Klart den är lyxig, det tycker jag också. Jag har köpt den när jag inte velat laga mat och då är det ju delvis bekvämligheten jag betalar för.

Killen i osten på min Ica berättade för ett tag sedan att han var ”tomatsåsnörd”. Han brukade ha konjak i sin. Jag får rota fram min vardagskonjak :D

Krossade tomater lägger jag gärna lite mer på. Körde länge Mutti eftersom det var vad ”alla” gjorde. Sedan vann Zetas finkrossade ett test i Aftonbladet så då gick jag över till dem. Dock slutar Ica med dem nu och i ett helt nytt test i Aftonbladet åker Mutti ner till plats 17 av 20. Jag har hamstrat lite Zeta och får pröva nåt nytt sedan. En från Hemköp vann i nya testen men där handlar inte jag.
 
Klart den är lyxig, det tycker jag också. Jag har köpt den när jag inte velat laga mat och då är det ju delvis bekvämligheten jag betalar för.

Killen i osten på min Ica berättade för ett tag sedan att han var ”tomatsåsnörd”. Han brukade ha konjak i sin. Jag får rota fram min vardagskonjak :D

Krossade tomater lägger jag gärna lite mer på. Körde länge Mutti eftersom det var vad ”alla” gjorde. Sedan vann Zetas finkrossade ett test i Aftonbladet så då gick jag över till dem. Dock slutar Ica med dem nu och i ett helt nytt test i Aftonbladet åker Mutti ner till plats 17 av 20. Jag har hamstrat lite Zeta och får pröva nåt nytt sedan. En från Hemköp vann i nya testen men där handlar inte jag.
Tomatsåsen är ockuperad av hipsterkulturen numera! Inled med fördel med att steka löken på låg värme i tre timmar. 😁
 
Tomatsåsen är ockuperad av hipsterkulturen numera! Inled med fördel med att steka löken på låg värme i tre timmar. 😁
:rofl:

Det borde jag ha fattat. :D Tre timmar lök i egenimporterad olivolja, sedan balkongodlade babyplommontomater, en skvätt hemkokt fond på kycklingskrov och sedan black garlic, muscovadosocker och himalayasalt.

(Har svårt att få in sous vide i en tomatsås men det går säkert om man ger sig fan på det :D)
 
:rofl:

Det borde jag ha fattat. :D Tre timmar lök i egenimporterad olivolja, sedan balkongodlade babyplommontomater, en skvätt hemkokt fond på kycklingskrov och sedan black garlic, muscovadosocker och himalayasalt.

(Har svårt att få in sous vide i en tomatsås men det går säkert om man ger sig fan på det :D)
Du kan nog laga den färska pastan, på manuellt skördad durumvete från Toscana, i sous vide!
 
Klart den är lyxig, det tycker jag också. Jag har köpt den när jag inte velat laga mat och då är det ju delvis bekvämligheten jag betalar för.

Killen i osten på min Ica berättade för ett tag sedan att han var ”tomatsåsnörd”. Han brukade ha konjak i sin. Jag får rota fram min vardagskonjak :D

Krossade tomater lägger jag gärna lite mer på. Körde länge Mutti eftersom det var vad ”alla” gjorde. Sedan vann Zetas finkrossade ett test i Aftonbladet så då gick jag över till dem. Dock slutar Ica med dem nu och i ett helt nytt test i Aftonbladet åker Mutti ner till plats 17 av 20. Jag har hamstrat lite Zeta och får pröva nåt nytt sedan. En från Hemköp vann i nya testen men där handlar inte jag.
Min vardagskonjak var det länge sen jag såg, den kanske står i skafferiet, att jag inte tänkte på det! :D Jag lägger till en nypa kanel i min tomatsås jag, till vardags alltså när jag inte har letat fram min vardagskonjak vill säga! :p

Mathem har zetas finkross, trepack för 34:95, per burk runt tian. Jag har varit en muttioman, men numera nöjer jag mig med budgetmärket 'favorits' ekologiska tomatkross men ännu hellre använder jag zetas burkade körsbärstomater för en tia per burk. Sommartid använder jag egenodlade tomater och försöker frysa ner så mycket tomatkross jag kan men det lagret tar slut ganska snart inpå hösten.
 
Tveksamt. När degen vilat ska den ju bara genom pastamaskinen några varv och sen kokas jättesnabbt.

Glömde portionskostnaden för min pasta med tomatsås: 800 kr.
Smakar det så kostar det!

Herregud, nu greps jag av intensiv lust att uppfinna en hipstertomatsås, bara för det! 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp