Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.

Som sagt, väljer man att inte lyxa till det med saker och ting så klarar man sig fint på grundmaten så att säga. För mig går kostnaderna upp såfort jag vill ha något annat att dricka och godis eller liknande, det är dom småsummorna som gör att det blir dyrt för mig iallafall. Tar jag bort allt sånt och håller mig till det jag behöver för att leva så att säga så blir inte kostnaderna mycket alls.

Och som jag skrivit många gånger, jag inkluderar inte hygienartiklarna i min matbuffert. För frågan var ju trots allt vad man har för matkostnader, inte vad man har för levnadskostnader. Och 1000kr i mat kommer man långt på om man inte lyxar till det.

Men jag är ju också sådan att om jag köper en chipspåse och äter så äter jag heller inte middag den dagen, jag äter aldrig dubbelt.

Men mat handlar inte om kcal utan om näringsämnen. Givetvis går det att äta tillräckligt med kcal på en mindre summa, men går det att äta näringsriktigt? Att inte äta middag för att man äter chips är ju motsatsen till att äta näringsriktigt. Då är det väldigt mycket bättre att äta middag och en liten mängd chips för det godas skull.

Mat är ju både hälsa och livskvalité, jag vill påstå att de flesta måste spendera bra mycket mer än 1000kr för att uppfylla båda. En del finner inte så mycket livskvalité i mat dock. För mig är mat en stor del av livskvalitén, så jag kan tänka mig att spendera mycket på mat bara för det. Men det innebär inte att jag köper onödiga saker. Grundmat i vårt hem är grönsaker, rotfrukter, frukt, linser och baljväxter, olivolja, mejeriprodukter, ägg, nötter och fisk. Det kostar, i synnerhet när vi dessutom köper ekologiskt. Är det lyxig mat? Vad skulle vara värt att byta ut mot bröd och frysmat? Förstår inte varför minimalt spenderade skulle vara eftersträvansvärt om man har ekonomi att spendera?
 
Känner efter lite funderande, att jag nog underskattade vår matkostnad lite. Ligger nog snarare på mellan 4-6 000.
 
Delvis kl
Jag tycker att färdiga frysrätter och bröd är jättedyr mat, sett till vad det kostar att tillaga själv men av bättre kvalitet och svenska råvaror.

Idag åt jag tex middag på 100% köpta råvaror: fryst spenat, creme fraiche och pasta. Lite kryddor till det och jag har två rejäla portioner mat för under 10:-.
Jag köper i stort sett aldrig färdig mat, så jag vet inte vad det kostar. Det bröd jag köper är duktigt dyrt. Men jag eftersträvar inte i första hand att maten är billig.
 
Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.

Som sagt, väljer man att inte lyxa till det med saker och ting så klarar man sig fint på grundmaten så att säga. För mig går kostnaderna upp såfort jag vill ha något annat att dricka och godis eller liknande, det är dom småsummorna som gör att det blir dyrt för mig iallafall. Tar jag bort allt sånt och håller mig till det jag behöver för att leva så att säga så blir inte kostnaderna mycket alls.

Och som jag skrivit många gånger, jag inkluderar inte hygienartiklarna i min matbuffert. För frågan var ju trots allt vad man har för matkostnader, inte vad man har för levnadskostnader. Och 1000kr i mat kommer man långt på om man inte lyxar till det.

Men jag är ju också sådan att om jag köper en chipspåse och äter så äter jag heller inte middag den dagen, jag äter aldrig dubbelt.
Alltså du får ju äta precis hur du vill. Det är ju inte det som man reagerar på. Problemet är att du uttrycker att folk som lägger mer än 1000 kr i månaden på mat lever på skräpmat och godis. Du uttryckte dig ganska föraktfullt tidigare i tråden, och när det sen framkommer att du själv äter jättedåligt så reagerar man såklart.
För mig är det helt uppenbart att din kost brister rejält. Det är såklart lätt att håla nere på kostnaderna om man varken bryr sig om tillräcklig näring eller smak. Vill du äta på det sättet så gör det.
Men du ska nog tänka lite till innan du uttrycker dig så dömande om andras mat.
 
Färdig mat man värmer i micron.

Ja, som nödproviant duger det. Annars väldigt trist.

Jag tycker det är synd att äta frysrätter när det finns så mycket billig mat att laga. Särskilt med dagens vegotrender så finns det hur mycket fina recept som helst som både är tokbilliga, går fort att laga, smakar på riktigt och är 5 ggr bättre näringsmässigt än Findus fryslåda.
 
Men mat handlar inte om kcal utan om näringsämnen. Givetvis går det att äta tillräckligt med kcal på en mindre summa, men går det att äta näringsriktigt? Att inte äta middag för att man äter chips är ju motsatsen till att äta näringsriktigt. Då är det väldigt mycket bättre att äta middag och en liten mängd chips för det godas skull.

Mat är ju både hälsa och livskvalité, jag vill påstå att de flesta måste spendera bra mycket mer än 1000kr för att uppfylla båda. En del finner inte så mycket livskvalité i mat dock. För mig är mat en stor del av livskvalitén, så jag kan tänka mig att spendera mycket på mat bara för det. Men det innebär inte att jag köper onödiga saker. Grundmat i vårt hem är grönsaker, rotfrukter, frukt, linser och baljväxter, olivolja, mejeriprodukter, ägg, nötter och fisk. Det kostar, i synnerhet när vi dessutom köper ekologiskt. Är det lyxig mat? Vad skulle vara värt att byta ut mot bröd och frysmat? Förstår inte varför minimalt spenderade skulle vara eftersträvansvärt om man har ekonomi att spendera?
Alltså, om man har bra värden, kroppen fungerar som den ska så antar jag att man får i sig näringen man behöver eller?

Varför är det så fel att inte vara intresserad av mat och vilja lägga pengar på annat istället? Fattar inte varför folk alltid ifrågasätter att man inte äter för att det är gott eller för njutnings skull. Mat är inte så viktigt för mig helt enkelt. Vill man lägga pengar på mat så är väl det okej, alla lägger pengar på olika saker.
 
Alltså du får ju äta precis hur du vill. Det är ju inte det som man reagerar på. Problemet är att du uttrycker att folk som lägger mer än 1000 kr i månaden på mat lever på skräpmat och godis. Du uttryckte dig ganska föraktfullt tidigare i tråden, och när det sen framkommer att du själv äter jättedåligt så reagerar man såklart.
För mig är det helt uppenbart att din kost brister rejält. Det är såklart lätt att håla nere på kostnaderna om man varken bryr sig om tillräcklig näring eller smak. Vill du äta på det sättet så gör det.
Men du ska nog tänka lite till innan du uttrycker dig så dömande om andras mat.
Har jag verkligen inte antytt. Jag skriver om mig själv, och jag anser att det är att unna sig om man köper dyrare "finare" mat eller unnar sig något gott, andra tycker att det är en självklarhet men det är det inte för mig. Jag tycker att jag unnar mig något när jag lägger mer pengar på det som jag egentligen inte behöver för att fungera. Måste inte vara skräpmat. Hitta inte på och anta saker jag inte menar eller ens skrivit.

Och vadå äter jättedåligt? Jag får i mig alla näringsämnen jag behöver, man måste inte lägga mycket pengar på mat för att få i sig rätt näring. Det du menar är alltså att dom värden jag har som är bra inte stämmer? Att trots bra värden och en fungerande kropp har jag brister och får inte i mig rätt näring? Vad har du för källor på det isåfall?
 
Har jag verkligen inte antytt. Jag skriver om mig själv, och jag anser att det är att unna sig om man köper dyrare "finare" mat eller unnar sig något gott. Måste inte vara skräpmat. Hitta inte på och anta saker jag inte menar eller ens skrivit.

Och vadå äter jättedåligt? Jag får i mig alla näringsämnen jag behöver, man måste inte lägga mycket pengar på mat för att få i sig rätt näring.
Alltså fryst färdigmat är generellt skräpmat. Och bara din beskrivning av hur du aldrig äter ”dubbelt” om du äter chips är ju talande.
Vanlig mat som man tillagar på råvaror är inte lyx. Det är normal kosthållning.

Du uttryckte dig nedlåtande tidigare i tråden och gjorde då kopplingar mellan ”skräpmat” och högre kostnader.
 
Alltså, om man har bra värden, kroppen fungerar som den ska så antar jag att man får i sig näringen man behöver eller?

Varför är det så fel att inte vara intresserad av mat och vilja lägga pengar på annat istället? Fattar inte varför folk alltid ifrågasätter att man inte äter för att det är gott eller för njutnings skull. Mat är inte så viktigt för mig helt enkelt. Vill man lägga pengar på mat så är väl det okej, alla lägger pengar på olika saker.

Mat är så mycket mer än något att stoppa i magen. Mat, som så mycket annat, är politik. Energiförbrukningen, råvaropruduktionen, råvaruhanteringen (häst i lasagnen, någon?), förädlingen av växtsorter för att maximera kilo producerad tomat per instoppad krona istället för näringsvärdet, arbetarrätt och djurrätt bakom utländsk produktion osv osv.

Och ja, tyvärr säljs sällan de nyttigaste grönsakssorterna. De som säljs är de som producerar mest vikt på kortast tid, har bra shelf life och ser snygga ut. På konsumentens, mångfaldens och på sikt kanske människans bekostnad.
 
Sån som Picard säljer, butiker med endast fryst mat. ?
Jag hittade en hemsida. Jag gick inte igenom allt, men översta rätten tex kostade 62:-. Men frukost och middag varje dag och tio luncher betyder att varje måltid får kosta max 14-15:- om man ska klara sig på 1000:- i månaden.
Färdig mat man värmer i micron.
Men du äter för 33:- om dagen. Frukost och middag och lunch på helgerna. Ca 14:- per portion. Finns det ens så billig färdigmat?
 
Alltså fryst färdigmat är generellt skräpmat. Och bara din beskrivning av hur du aldrig äter ”dubbelt” om du äter chips är ju talande.
Vet du vad, jag äter chips kanske max en gång varannan månad. Är det för mycket? Är det så hemskt? Enligt min läkare så är inte frysmat per automatik skräpmat iallafall och den innehåller uppenbarligen det jag behöver för att ha en fungerande kropp.
Du uttryckte dig nedlåtande tidigare i tråden och gjorde då kopplingar mellan ”skräpmat” och högre kostnader.
Citera gärna det jag skrivit som är nedlåtande för jag anser inte jag skrivit något nedlåtande om någons kostnader eller skräpmat. Jag skrev om vad jag äter och vad som gör att mina kostnader går upp och det är när jag köper sånt som min kropp inte behöver för att överleva och må bra.
 
Mat är så mycket mer än något att stoppa i magen. Mat, som så mycket annat, är politik. Energiförbrukningen, råvaropruduktionen, råvaruhanteringen (häst i lasagnen, någon?), förädlingen av växtsorter för att maximera kilo producerad tomat per instoppad krona istället för näringsvärdet, arbetarrätt och djurrätt bakom utländsk produktion osv osv.
Och alla måste ha den relationen till mat? Mat måste vara något njutningsfullt för alla?

Och det kryllar av olika typer av frysmat, har aldrig köpt en fryst lasagne. Och nej, jag tänker kanske inte alltid på miljön när jag handlar mat men det tror jag inte jag är ensam om att göra. Tror knappast alla andra här är så perfekta med att köpa rätt saker. Jag skulle aldrig för övrigt köpa något kött från utlandet iallafall.
 
Senast ändrad:
Jag hittade en hemsida. Jag gick inte igenom allt, men översta rätten tex kostade 62:-. Men frukost och middag varje dag och tio luncher betyder att varje måltid får kosta max 14-15:- om man ska klara sig på 1000:- i månaden.
Men du äter för 33:- om dagen. Frukost och middag och lunch på helgerna. Ca 14:- per portion. Finns det ens så billig färdigmat?
Nu är det ju faktiskt så att mat man köper räcker länge, köper jag en limpa så äter jag inte upp den samma dag. Ofta har dom frysmat för "4 stycken för 100kr" osv och dom räcker 4 dagar. Smör och pålägg och ett nät med apelsiner osv håller också lång tid. Jag äter inte upp tex alla apelsiner jag köper på en dag, äter kanske någon per dag, detsamma med äpplen osv. Dessutom finns det billigt i vissa affärer här.

Så nej, det är inte svårt att hålla sig till en låg kostnad. Jag och säkerligen fler än mig äter inte för att det är njutningsfullt utan för att det är praktiskt och för att kroppen ska fungera. Förstår inte varför det är så provocerande för många att inte ha en "normal" relation till mat och att inte äta mer än vad som faktiskt behövs.

Jag är dessutom väldigt noga med att iallafall kroppen får i sig vad den behöver med tanke på att psyket inte direkt är på topp och det är lättare att hantera psyket när man har en fungerande kropp.
 
Senast ändrad:
Alltså, om man har bra värden, kroppen fungerar som den ska så antar jag att man får i sig näringen man behöver eller?

Varför är det så fel att inte vara intresserad av mat och vilja lägga pengar på annat istället? Fattar inte varför folk alltid ifrågasätter att man inte äter för att det är gott eller för njutnings skull. Mat är inte så viktigt för mig helt enkelt. Vill man lägga pengar på mat så är väl det okej, alla lägger pengar på olika saker.

Det jag ifrågsätter är ditt påstående att 1000kr är en normal matkonstnad och att det är onödig konsumtion om man spenderar mycket mer.
 
Vet du vad, jag äter chips kanske max en gång varannan månad. Är det för mycket? Är det så hemskt? Enligt min läkare så är inte frysmat per automatik skräpmat iallafall och den innehåller uppenbarligen det jag behöver för att ha en fungerande kropp.

Citera gärna det jag skrivit som är nedlåtande för jag anser inte jag skrivit något nedlåtande om någons kostnader eller skräpmat. Jag skrev om vad jag äter och vad som gör att mina kostnader går upp och det är när jag köper sånt som min kropp inte behöver för att överleva och må bra.
Det är inte alls konstigt att äta chips. Det är däremot inte vettig kosthållning att hopoa över middagen för att man ätit/ska äta chips.

Jag tror faktiskt inte alls att din kropp kan få vad den behöver av frysmaten.
Och jag har extremt svårt att få ihop din budget. Hur kan du landa på 1000 kr/månaden? Det går inte ihop om man ser vad frysmat kostar och hur mkt man behöver äta för att ha en sund kosthållning.
Och om du har en vettig kosthållning kan det ju inte bara vara frysmat?
Frukost? Frukt? Grönsaker?
 
Nu är det ju faktiskt så att mat man köper räcker länge, köper jag en limpa så äter jag inte upp den samma dag. Ofta har dom frysmat för "4 stcken för 100kr" osv och dom räcker 4 dagar. Smör och pålägg och ett nät med apelsiner osv håller också lång tid. Jag äter inte upp tex alla apelsiner jag köper på en dag, äter kanske någon per dag, detsamma med äpplen osv. Dessutom finns det billigt i vissa affärer här.

Så nej, det är inte svårt att hålla sig till en låg kostnad.
Men om du lever på frysmat måste det ju gå iaf 2 st/dag. Köper du 4 för 100 kr är det ändå 50kr/dag och för att landa på 1000 kr/månaden måste du ligga på 33kr/dag inkl limpan, apelsiner osv.
 
Det jag ifrågsätter är ditt påstående att 1000kr är en normal matkonstnad och att det är onödig konsumtion om man spenderar mycket mer.
Vart har jag skrivit att det är normalt? Det är vad jag lägger, jag har inte skrivit någonstans att det är den normala mängden att lägga. Citera gärna det då där jag skrivit att det är den normala kostnaden att lägga på mat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 529
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 675
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp