Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Mat? Lägger jag nog högst en 500 hundring på
Bröd smör kaffe och mjölk blir nog en 700kr

Kattmaten kostar nog ca 1500 per månad

Jag äter på jobbet
På helgen kanske jag lagar mat eller köper en kycklingrulle en dag
 
För över 2000 kr/månad till icakortet som brukar gå åt, inkluderar då tvättmedel, hushållspapper, etc. Utemat och hygienartiklar ingår inte.

Sammanlagd matkostnad varierar med hur mycket jag äter ute, mellan 2000-4000 kr kanske.
 
Ah. För mig är basvaror råvaror, dvs potatis, smör, kryddor, mjöl osv. Bara att baka eget bröd istället för att köpa gör enorm skillnad i omkostnad per månad!

Jag håller så sett med dig, men jag har inte som överordnat mål att komma så billigt undan som möjligt. Och jag kan inte (har inte tålamod nog att) baka lika gott bröd som det (svindyra) jag köper på olika surdegsbagerier.
 
Jag blir så nyfiken av den här tråden. Hoppas jag inte blir för frågvis.
Dricker ni bara vatten? Bakar eget bröd eller äter det aldrig, äter aldrig pålägg?

Äter aldrig bröd, kan köpa pålägg om jag hittar bra skinka/motsv för att ha i paj tex. Samma gäller ost, äter ost på tallrik och tillbehör med gaffel eller i mat. Dricker vatten eller vin typ. Även goda drinkar ibland iofs dock sällan, för sällan! Jag äter ju tex inte frukost för att ha kalorier att ta ett glas vin till middagen, det säger väl allt? :idea:
 
Vi är två vuxna i hushållet och lägger 3800kr i snitt per månad (laktosfritt) på mat enligt min app. Då ingår även toapapper tandkräm glödlampor och lite annat krafs som går att hitta på Ica. plus utemat
 
Senast ändrad:
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)
Ladda ner appen Tink så får du överblick över ekonomin
 
Rätta mig om jag minns fel, men du lägger väldigt lite pengar på mat. Då är det klart att hygienartiklar upplevs som en förhållandevis stor post. Lägger man många tusen på mat så gör inte ett par hundralappar någon jätteskillnad. Det som verkligen kostar är mat utanför hemmet och det är garanterat där det som drar iväg när man spenderar väldigt mycket pengar (t.ex. 14 000kr) på mat.
Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat.

Det är väl jag som tar onödigt mycket tvål och använder onödigt mycket schampo helt enkelt. Andra verkar inte ens lägga några hundralappar på hygien osv i månaden.
 
Senast ändrad:
Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat.
1000 kr per person och månad är jättelite för mat. Det har verkligen inte med godis eller sånt att göra om man lägger mer än så på mat.
Jag köper extremt lite godis, aldrig läsk, ingen snabbmat osv och kommer aldrig undan så billigt.

Jag skulle säga att kring 2000 kr är ”normalt”. Under 1500 är väldigt billigt.

Kött är väl för övrigt det som drar iväg mest i kostnad. Äter du veg kanske?
 
Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat.

Det är väl jag som tar onödigt mycket tvål och använder onödigt mycket schampo helt enkelt. Andra verkar inte ens lägga några hundralappar på hygien osv i månaden.

1000kr är jättelite och garanterat långt under genomsnittet. Konsumentverket räknar med 2500kr för en näringsriktig normalkost. Av det vi spenderar är det onödiga som glass, godis och läsk verkligen försumbart i sammanhanget. Det kostar mig veterligen mer att köpa näringsriktiga råvaror än att äta näringsfattiga processade livsmedel. Inte sagt att du äter skräpmat, men det är fördomsfullt och okunnigt av dig att tro att de som spenderar mer än dig köper onödigt skräp.
 
Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat.

Det är väl jag som tar onödigt mycket tvål och använder onödigt mycket schampo helt enkelt. Andra verkar inte ens lägga några hundralappar på hygien osv i månaden.

Det är yttepyttelite att lägga på mat.

Att min matkostnad är så låg på två personer beror helt enkelt på att jag får snåla som fasiken med basvaror och köpa avsevärt mindre av dyra ekologiska varor nu när jag varit arbetslös/sjukskriven lite omvartannat och att jag tar tillvara på massor av ätbart från trädgården och skogen.

Har jag jobb och normal ekonomi och därmed inte behöver snåla och kan handla mer/bättre så dubblas kostnaderna och ligger på en mer normal nivå.

Köper aldrig godis/chips/halv/helfabrikat oavsett vad för ekonomi jag har, så även på snålbudget är det bra mat, om än ensidigare än annars.
 
Vi är två vuxna och en 1.5åring. Lägger ungefär 3000kr i månaden på mat skulle jag tro. Vi storhandlar för drygt 2000 varannan vecka men då ingår blöjor och städartiklar. Hygienartiklar köper jag inte i mataffär.
 
Äter aldrig bröd, kan köpa pålägg om jag hittar bra skinka/motsv för att ha i paj tex. Samma gäller ost, äter ost på tallrik och tillbehör med gaffel eller i mat. Dricker vatten eller vin typ. Även goda drinkar ibland iofs dock sällan, för sällan! Jag äter ju tex inte frukost för att ha kalorier att ta ett glas vin till middagen, det säger väl allt? :idea:
Min soulmate!
 
Enpersonshushåll. Brukar bli strax under 2000 exkl utemat som handlas på rikskort (extremt varierande, laddar varje månad o pausar när det börjar bli för högt belopp på kortet). Köper inte mycket kött men nästan enbart svenskt och ekologiskt. Ekologisk paprika kan vara min dyraste vana :laugh: Lagar ganska mycket mat hemma men äter också ganska mycket mackor knäckebröd. Edit: i princip inga hygienartiklar inräknade då jag enbart köper ett svenskt ekologiskt märke. Städar lite för sällan för någon stor förbrukning där också.
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)

Jag handlar också allt på kreditkort men mitt utdrag per månad är max en A4 med poster så jag summerar helt enkelt ihop några grupper vid betalning. En är livsmedel eftersom den också ingår i Swedbanks app där jag kategoriserar utgifterna. Hästens är alltid absolut störst såklart :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 688
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 866
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 290
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp