Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jag har ingen koll, men kanske 5-6000 för två vuxna. Nstan inget kött. Hygien ingår, men är bara en liten del. Mat ute och fika ute tillkommer nog.
 
Jag handlar hem tunga saker via mathem.se som stapelvaror, mjöl, konserver potatis även tvättmedel och kattsand för typ 1200-1500:- i månaden, äter dessutom mycket utemat, och kompletteringshandlar färskvaror efter behov och matlagningsambitioner. Äter minimalt med bröd - bakar själv och fryser in. Fryser dock sällan in matrester, jag har lite issues där med frysta matlådor så jag slänger nog mycket mat jag gör hemma. Äter mycket lite kött, dricker ingen läsk, äter inte godis men då och då chips, köper ingen färdigmat så summa summarum - mina matkostnadet i singelhushåll landar nog på allt mellan 2000-5000:-/månaden.

Shampoo och tvåldiskussionen - jag köper STORA flaskor billigt märkesshampoo på ullared som kostar typ 300:- per flaska och det går två såna flaskor per ÅR och det på shamponeringar varannan elleribland daglig basis. Duschtvål köper jag däremot dyrare på rituals för kanske 600:-/år, en flaska varannan månad typ.
 
Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat.

Det är väl jag som tar onödigt mycket tvål och använder onödigt mycket schampo helt enkelt. Andra verkar inte ens lägga några hundralappar på hygien osv i månaden.
Det är frukt och grönt som är dyrt tycker jag. Vill man ha något annat än kål och äpplen så drar det snabbt iväg! Jag äter inget kött, mycket lite fisk och skaldjur. En liten bit ost till sonen. I princip aldrig chips eller godis.

Tvättar håret en till två gånger i veckan i snitt, har köpt tre schampoflaskor i år och det finns rätt mkt kvar i den senaste.
 
Jag bakade bröd före surdegshypen som kom tillsammans med hipsters.
Det gjorde jag med, men sen blev jag tillsammans med en hipster och fick brödet på köpet, så vi köper i stort sett inget bröd.

På trådämnet äter vi två för kanske 4-5000 i månaden (då ingår varken utemat eller vin, men väl bashygien och städ), men jag har egentligen inte stenkoll eftersom vi är två som handlar. Vi köper så gott som aldrig kött och väldigt lite färdigmat och helfabrikat. Drycker som dem @hollypolly talar om har vi aldrig hemma bortsett från kaffe, som vi å andra sidan lägger en del pengar på, och att vi ibland kör råsaftscentrifugen. Vi äter god mat, ofta av ganska enkla men bra råvaror. En stor del av kostnaden är frukt och framförallt grönt, som även om vi handlar i säsong så mycket vi kan gärna springer iväg. Såhär på hösten kommer frukten från våra och andras trädgårdar och vi skördar fortfarande egna tomater och squash, även om de nog kostat mer än vad de hade kostat att köpa i affären. Ost är en annan ganska stor post, tror jag.

Sen köper vi liksom inte sånt som frukostflingor och bröd, men å andra sidan gärna spännande kryddor eller annat som väcker vårt intresse. Mat är kul, vilket är en jäkla tur när man måste äta hela tiden.

Och så är vi präktiga och duktiga på att koka soppa på en spik och bygga vidare på rester.

Jag är lite nyfiken på hur du äter, @Grazing . Själv levde jag en tid på runt 1000 kronor i mat och hygien per månad, men då var jag student och anorektiker (varav det senare iofs inte nödvändigtvis garanterar låga matkostnader, men för mig gjorde det det). Då levde jag på kaffe, frysta hallon, kvarg, kål och linser, typ.
 
Den senaste månaden har jag köpt handlat i matbutiker för strax under 1000kr. Ätit ute för 124 kr. Har snålat medvetet pga oväntad utgift. Vanliga månader hamnar det på 1500-1800 kr. Singelhushåll. Äter sällan ute eller hämtmat. Utemat räknar jag dock som nöje i de flesta fall.
Jag äter inte speciellt mycket kött. Bakar eget bröd men då det är fröbröd så blir det dyrare än köpa vanligt bröd. Köper gärna svenskt och ekologiskt. Slänger sällan mat och har rätt bra koll på vilken affär som har rabatt på vad.
Hygien är en så liten post så den ingår i matbutiksposten i min budget. Tandkräm, deo, duschkräm, schampo och balsam vara ju länge även om jag duschar varje dag. Städmedel också, är väl bara wc-rent som går åt lite snabbare. En flaska Yes räcker ju i flera år.
 
Vi är 2 vuxna, 3 barn (snart 14, 5 och 2,5) , 2 katter och 1 hund.

Jag gör ibland månadskoll på vad vi köper i mataffärer, utemat etc. Det kommer med till djuren ibland (inte deras mat bör tilläggas) samt diverse plock inom hemmet som diskmedel, tandkräm,blöjor etc.

Vi ligger på mellan 7- 9000 kr , beroende på hur mycket barnen äter hemma eller är på förskolan. Vår största utgift är kött, det är bara jag som äter fisk, så jag brukar bunkra upp kött när det kommer bra erbjudandet på kött, i fredags så köpte jag 10 kg svenskt nötfärs för 599 kr. Så trots prisjakter och en hel del lågprisvaror så ligger vi högt. Det beror på att många i min familj äter som hästar :o

Lägger man till djurens mat så hamnar vi på i snitt 750 kr till.
 
Sånt man dricker i vardagen. Juice saft mjölk the kaffe..

Okej, ja juice och saft blir ju jättedyrt om man dricker det på regelbunden basis. Mjölk också i stora mängder. Dvs dryck som "basvara" blir ju väldigt relativt.

Jag dricker te ibland och ett par koppar kaffe varje dag. Det blir inte särskilt dyrt eftersom en påse kaffebönor kostar 50-60 kr och räcker till många koppar. Mjölk ett par paket i veckan för att ha i kaffe/te/matlagning.
 
Två vuxna, inga barn eller djur. Hittils i år snittar vi på 3833,- i månaden. Handlar nästan uteslutande på Ica. Kollar aldrig priser när det gäller mat, vi båda anser att mat ska få kosta pengar!
Köper så mycket svenskt och närproducerat som vi kan, äter mycket kött. Handlar knappt inga hygienprodukter i mataffären.
 
Vi är två vuxna som äter blandkost och budgeterar 2500 kr per månad för mat som handlas hem (alltså inte div. utemat). Dock bor vi i ett land där mat är billigare än i Sverige. Kaffe köper vi separat och hygienprodukter köpes typ tre gånger om året, så det är inte inräknat i ovan belopp.
 
Jag är lite nyfiken på hur du äter, @Grazing . Själv levde jag en tid på runt 1000 kronor i mat och hygien per månad, men då var jag student och anorektiker (varav det senare iofs inte nödvändigtvis garanterar låga matkostnader, men för mig gjorde det det). Då levde jag på kaffe, frysta hallon, kvarg, kål och linser, typ.
Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.

Som sagt, väljer man att inte lyxa till det med saker och ting så klarar man sig fint på grundmaten så att säga. För mig går kostnaderna upp såfort jag vill ha något annat att dricka och godis eller liknande, det är dom småsummorna som gör att det blir dyrt för mig iallafall. Tar jag bort allt sånt och håller mig till det jag behöver för att leva så att säga så blir inte kostnaderna mycket alls.

Och som jag skrivit många gånger, jag inkluderar inte hygienartiklarna i min matbuffert. För frågan var ju trots allt vad man har för matkostnader, inte vad man har för levnadskostnader. Och 1000kr i mat kommer man långt på om man inte lyxar till det.

Men jag är ju också sådan att om jag köper en chipspåse och äter så äter jag heller inte middag den dagen, jag äter aldrig dubbelt.
 
Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.

Som sagt, väljer man att inte lyxa till det med saker och ting så klarar man sig fint på grundmaten så att säga. För mig går kostnaderna upp såfort jag vill ha något annat att dricka och godis eller liknande, det är dom småsummorna som gör att det blir dyrt för mig iallafall. Tar jag bort allt sånt och håller mig till det jag behöver för att leva så att säga så blir inte kostnaderna mycket alls.

Och som jag skrivit många gånger, jag inkluderar inte hygienartiklarna i min matbuffert. För frågan var ju trots allt vad man har för matkostnader, inte vad man har för levnadskostnader. Och 1000kr i mat kommer man långt på om man inte lyxar till det.

Men jag är ju också sådan att om jag köper en chipspåse och äter så äter jag heller inte middag den dagen, jag äter aldrig dubbelt.
Vad är frysmat?
 
Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.

Som sagt, väljer man att inte lyxa till det med saker och ting så klarar man sig fint på grundmaten så att säga. För mig går kostnaderna upp såfort jag vill ha något annat att dricka och godis eller liknande, det är dom småsummorna som gör att det blir dyrt för mig iallafall. Tar jag bort allt sånt och håller mig till det jag behöver för att leva så att säga så blir inte kostnaderna mycket alls.

Och som jag skrivit många gånger, jag inkluderar inte hygienartiklarna i min matbuffert. För frågan var ju trots allt vad man har för matkostnader, inte vad man har för levnadskostnader. Och 1000kr i mat kommer man långt på om man inte lyxar till det.

Men jag är ju också sådan att om jag köper en chipspåse och äter så äter jag heller inte middag den dagen, jag äter aldrig dubbelt.
Menar du färdigrätter med frysmat? Eller menar du frysta grönsaker och sånt? Frysta grönsaker är ju näringsmässigt ett gott alternativ och, i vissa fall, billigare än färska.

Vi köper inte heller så mycket godis (kanske någonting varannan månad eller så) och om du med dricka menar sådant som läsk och juice så inte sånt heller. Jag vet att det går att leva billigt på färdigrätter, en släkting till mig levde på fryst färdigmat en period när hen inte mådde så bra och stod helt utan inkomst. Hen gick ner kraftigt i vikt och fick brister på viktiga vitaminer och mineraler, halsbränna och förhöjt blodtryck.

Jag håller med om att det går att leva billigt (och vet att en del inte har något att välja på), men om man vill ha en näringsrik, hyfsat god kost kräver det ju en del arbete. Jaga extrapriser, laga storkok osv.

Vad du syftar på med grundmat vet jag inte, men för mig skulle det kunna vara rotfrukter eller grönsaker efter säsong (dvs det som är billigt), linser och andra baljväxter, ris, potatis, bulgur eller pasta. Äter man så går det att komma billigt undan, men för mig är mat så mycket mer än bara överlevnad.

Att lägga mer pengar på mat än vad du gör behöver inte betyda att man köper snabbmat och snask.
 
Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.

Som sagt, väljer man att inte lyxa till det med saker och ting så klarar man sig fint på grundmaten så att säga. För mig går kostnaderna upp såfort jag vill ha något annat att dricka och godis eller liknande, det är dom småsummorna som gör att det blir dyrt för mig iallafall. Tar jag bort allt sånt och håller mig till det jag behöver för att leva så att säga så blir inte kostnaderna mycket alls.

Och som jag skrivit många gånger, jag inkluderar inte hygienartiklarna i min matbuffert. För frågan var ju trots allt vad man har för matkostnader, inte vad man har för levnadskostnader. Och 1000kr i mat kommer man långt på om man inte lyxar till det.

Men jag är ju också sådan att om jag köper en chipspåse och äter så äter jag heller inte middag den dagen, jag äter aldrig dubbelt.
Jag lägger betydligt mer på mat än vad du gör, och då köper jag så gott som inget godis, inga chips eller andra snacks och aldrig läsk. Vatten är min standarddryck.
 
Så hur mycket lägger ni och hur många är ni i hushållet?
Oj.... jag har lite dålig koll, men uppskattningsvis snittar jag nog just nu på 1 000 kr i månaden, dock budgeterat för 2 000 kr. Lever själv och har inget intresse för mat, äter det jag behöver typ.
Handlar gärna svenskt och närodlat, ibland ekologiskt.
 
Jag handlar också allt på kreditkort men mitt utdrag per månad är max en A4 med poster så jag summerar helt enkelt ihop några grupper vid betalning. En är livsmedel eftersom den också ingår i Swedbanks app där jag kategoriserar utgifterna. Hästens är alltid absolut störst såklart :laugh:

Jag får inte pappersutdrag på något, och kortet betalas automatiskt. Det är nog mest tur att jag inte går back, men är naturligt mer av en spara än en slösa ändå :)
 
Men det märket är väl inte billigt? Vi utgår ju från en minimal matbudget här.

Delvis kl
Jag tycker att färdiga frysrätter och bröd är jättedyr mat, sett till vad det kostar att tillaga själv men av bättre kvalitet och svenska råvaror.

Idag åt jag tex middag på 100% köpta råvaror: fryst spenat, creme fraiche och pasta. Lite kryddor till det och jag har två rejäla portioner mat för under 10:-.
 
Oj, vi är 2 vuxna. Slarvar och köper det vi vill äta, sambon äter nästan alltid matlådor på jobbet.
Köper för det mesta svenskt kött, riktigt smör osv, vi lägger säkert 5000 i månaden :cautious: Vi hade kunnat ha mindre kostnad med mer planering och inga sötsaker alls. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 668
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp