Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jo det är ju lite svårare att sortera ut vad som är mat och vad som inte är mat absolut men det blir lite skeva bilder av vad som är normal matkostnad om folk även räknar in allt annat som behövs i hushållet i månaden.

Då behöver ju tex inte personernas kostnad för mat i lyxfällan vara konstig alls om dom personerna även räknat in allt annat som behövs i hemmet så att säga. Dom hade förmodligen inte heller hamnat i lyxfällan om allt ingick i dom 14000 som behövs för att ha ett fräscht liv så att säga.

De hade inte hamnat i lyxfällan om utgifterna matchar inkomsterna, det är kärnan i det hela.

Häng inte upp dig på deras 14000, inte heller vad folk skriver i tråden. Det är ingen statistisk undersökning. :)
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)
 
Hur hänger hygienartiklar och städmaterial och mat ihop?
Jo som några andra listat ut handlar vi allt på samma ställe.

Diskmedel ca 60:- i månaden.
Tvättmedel ca 80:- i månaden.
Andra "städartikar" kommer jag inte på eftersom jag inte städar med andra kemikalier än några droppar diskmedel ibland.

Sen blir det deo, handtvål, schampo, tandkräm, bindor etc. Egentligen ingen större summa per månad. 200:- kanske? Jag köper en del specialprodukter som inte räknas in för det handlar jag på andra ställen.

Hur många kronor kostar toalett- och kökspapper i månaden. Dra ifrån några tior för det också.

Så de summorna är inte så avgörande för vårt matkonto i förhållande till varandra. Var matkostnaden 2-3000 i månaden blir det så klart en större del.
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)
Vi räknar ibland när vi undrar var pengarna tar vägen. På sommaren när vi räknar in familjens utemat kan vi lägga på ytterligare tusenlappar :o
 
Jo som några andra listat ut handlar vi allt på samma ställe.

Diskmedel ca 60:- i månaden.
Tvättmedel ca 80:- i månaden.
Andra "städartikar" kommer jag inte på eftersom jag inte städar med andra kemikalier än några droppar diskmedel ibland.

Sen blir det deo, handtvål, schampo, tandkräm, bindor etc. Egentligen ingen större summa per månad. 200:- kanske? Jag köper en del specialprodukter som inte räknas in för det handlar jag på andra ställen.

Hur många kronor kostar toalett- och kökspapper i månaden. Dra ifrån några tior för det också.

Så de summorna är inte så avgörande för vårt matkonto i förhållande till varandra. Var matkostnaden 2-3000 i månaden blir det så klart en större del.
Jag vet ju bara för mig hur stor skillnad det blir dom gånger jag måste köpa tandkräm, schampo, tvålar osv, det ökar med ganska många hundralappar. Är man då många så kan jag tänka mig att dom kostnaderna kan bli ganska så höga i månaden också. Eller så köper jag dyra grejer bara, man kan ju alltid komma ner lite i pris om man köper storpack och sånt.
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)

Jag har inte heller jättebra koll, skulle vilja få bättre koll. Men vet inte riktigt vad jag skulle dra ner på heller, vill inte sluta köpa ekologisk mat, så känns på nåt sätt som att matkostnaden kvittar. Eller egentligen gör den väl inte det, skulle nog vilja ha mer pengar över till annat. Men det får bli ett bekymmer en annan dag!
 
Jag vet ju bara för mig hur stor skillnad det blir dom gånger jag måste köpa tandkräm, schampo, tvålar osv, det ökar med ganska många hundralappar. Är man då många så kan jag tänka mig att dom kostnaderna kan bli ganska så höga i månaden också. Eller så köper jag dyra grejer bara, man kan ju alltid komma ner lite i pris om man köper storpack och sånt.
Nä det är ju billogrejer från mataffären och dyrare produkter köps inte där. Jag handlar ofta hygienartiklar på lunchen (+ min lunch) och det drar jag på mitt eget kort och inte "matkontot". Jag ser inte någon deo och en schampoflaska till barnen då och då som någon större kostnad. Men visst blir det en del utslaget på ett år. Men vi lever rätt snålt med sådana produkter eftersom jag är lite anti onödiga kemikalier.
 
Vi är fem pesoner (49, 42, 7, 5 och 4). Lägger ca 500-600 Euro i månaden. Mat är dock billigare här, i Sverige vore det säkert 7500. Vi äter massor med frukt och nötter, det blir dyrt. Köper det mesta ekologiskt.
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)
Jag har ett par månader enbart handlat mat på mitt kreditkort för att få ett hum om hur mycket jag lägger på just mat. Sen generaliserar jag och räknar med att den summan jag fick de månaderna är vad jag ungefär får de andra månaderna också :)
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)

Vi storhandlar 4ggr/månad och snittar då på ca 1700kr. Kompletteringshandling uppskattar jag till ca 700kr månaden. Det ger ca 7500kr mån. Uppskattar att 1500kr av det vi då handlat inte är mat utan bl.a blöjor/hygienartiklar/städ/tvätt. Genom överslagsräkning blir det ca 6000kr på mat, men det varierar en del under året.

Utelunch/restaurang/hämtmat är svårare att uppskatta då det varierar mer från månad till månad.
 
Vi sätter in 5000 kr / månad på ett matkonto där vi båda betalar maten från.
Vi är två vuxna och två barn på 4 resp 6 år.
Köper snabbmat 1-2 ggr/månad annars lagas det mesta från grunden. Även enklare bjudningar på släkt och vänner faller in på samma konto.

Vi skulle kunna dra åt en eller två tusenlappar om vi ansträngde oss men det är det inte riktigt värt i dagsläget.

Med två i familjen som inte tål gluten eller laktos blir det något dyrare. Köttet är enbart eko. Men vi äter mycket vegetariskt vilket ofta blir ganska billiga måltider :)
 
Nånstans mellan 5000-6000 uppskattningsvis skulle jag tro men det är svårt att räkna på eftersom vi inte har något särskilt matkonto utan handlar mat från våra lönekonton. Dessutom hamnar mycket som inte är mat på samma nota eftersom vi köper mat till 6 hundar på maxi och en del kläder/skor, typ köksatteraljer och så ibland samt såklart hygien/städ. Vi är fem personer, två vuxna och barn på 7, 6 och 4.
 
Vi lägger, uppskattningsvis, 4500 kr varje månad på allt som handlas på Maxi och glöms handlas där och får tilläggshandlas i butiken här hemma. Då ingår städ/blöjor/annat icke ätbart. Vissa månader blir det mer eftersom jag gärna bjuder folk på mat! :D Uteluncher/restaurangbesök är icke inräknat, vi är två vuxna och en tvååring i familjen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 758
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp