Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jag vet ju bara för mig hur stor skillnad det blir dom gånger jag måste köpa tandkräm, schampo, tvålar osv, det ökar med ganska många hundralappar. Är man då många så kan jag tänka mig att dom kostnaderna kan bli ganska så höga i månaden också. Eller så köper jag dyra grejer bara, man kan ju alltid komma ner lite i pris om man köper storpack och sånt.
Hygienartiklar räcker ju ett tag och är knappast dyrt på mataffären. Jag har visserligen inte räknat på det men skulle tro att vi lägger max 100kr/mån på sånt. Plus toapapper (50?) Och blöjor (300?) Då.
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)
Vi har ett särskilt matkonto (gemensamt konto med varsitt kort). När jag bodde själv hade jag också hyfsad koll eftersom jag alltid budgeterat.
 
Tittar på Lyxfällan som handlar om en familj som bland annat lägger 14 000 i månaden på mat.

Så hur mycket lägger ni och hur många är ni i hushållet?
Vi är 6 personer totalt, dock är vi bara hemma allihop varannan helg, varannan vecka är vi 4 och varannan vecka 2 (snart tre) Vi lägger ca: 3500 i månaden på mat.

Runt 2000 i veckan (så 9000 i månaden)- men då ingår hygienartiklar, tvättmedel, diskmedel etc. 5-6 personer.

Aldrig utelunch, extremt sällan snabbmat. Men älskar god mat, så det blir en del "delikatesser." att köpa hem.
 
Hygienartiklar räcker ju ett tag och är knappast dyrt på mataffären. Jag har visserligen inte räknat på det men skulle tro att vi lägger max 100kr/mån på sånt. Plus toapapper (50?) Och blöjor (300?) Då.

Jag tycker det lätt springer iväg. Vi självscannar och är ofta uppe i närmare 400kr innan vi ens lämnat barnavdelningen (blöjor, tvättlappar, amningsinlägg och sånt).
 
Tittar på Lyxfällan som handlar om en familj som bland annat lägger 14 000 i månaden på mat.

Så hur mycket lägger ni och hur många är ni i hushållet?
Vi är 6 personer totalt, dock är vi bara hemma allihop varannan helg, varannan vecka är vi 4 och varannan vecka 2 (snart tre) Vi lägger ca: 3500 i månaden på mat.
Om 14000 är mycket eller inte beror ju på hur många de är i familjen, hur gamla barnen är (om de har det), om de äter ute på luncherna eller inte.
Två i vår familj äter alla luncher ute, vilket bara det blir 4-5 000 i månaden. Vad resten av maten kostar har jag ingen aning om.
 
Enbart mat går nog på runt 2-2500 kr/månad och ytterligare ~500 på toa/hushållspapper, städ, tvätt och hygienartiklar kanske. En vuxen + en 17-åring.

Räknar sällan ihop allt, men ser ju vad jag får på bonuscheckarna från affären där jag sköter 99% av mathandeln.
 
Syftar mer på tvål, schampo, tandkräm etc.

Jaha, du nämnde blöjor så därav reflektionen kring barn.

Men hygienartiklar beror väl som allt annat på hur många man är och vad man har för vanor. Vi lägger t.ex mycket pengar på tandborstar till dottern eftersom de används till att städa badrummet med. :p Även tvål har vi hög förbrukning av pga snart 3 år och ”kan själv”.
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)
Vi har ett kreditkort från Coop som bara används när vi handlar mat, då är det lätt att ha koll på hur mkt den räkningen brukar ligga på.

Men håller med om att det kan variera! En månad under semestern var räkningen nästan dubbelt så dyr för oss, fick lite hicka när den kom :D
 
Vi är två i hushållet, men vi köper separat, så min kostnad är mellan 750-1250 oftast. Då ingår även hygienartiklar och kattmat. Men allt är generellt billigare här så det hade nog landat på det dubbla i Sverige.
 
Vår matkostnad ligger på typ 3500-4000kr/månad. Vi är två vuxna, varav en snickare som äter mycket mat. Vi äter en del vilt som håller ner kostnaden något, men köper bara svenskt och ekologiskt/krav, vilket gör det lite dyrare. Då ingår tandkräm, tandborstar, toalett-/hushållspapper, gemensam utemat osv, men inte tvål/schampo/hudprodukter.
 
Tittar på Lyxfällan som handlar om en familj som bland annat lägger 14 000 i månaden på mat.

Så hur mycket lägger ni och hur många är ni i hushållet?
Vi är 6 personer totalt, dock är vi bara hemma allihop varannan helg, varannan vecka är vi 4 och varannan vecka 2 (snart tre) Vi lägger ca: 3500 i månaden på mat.
Mellan 6-18000 per månad. Men vi har råd med det så behöver inte va med i lyxfällan haha. Försöker hålla oss runt 8. Uppemot 16-18 blir det på sommaren.

Just det vi är två vuxna och ett barn på snart 3. Hon använder inte blöjor. Och köper schampo och alla såna saker på annan affär än typ Ica så det ingår inte i matkontot. Matkonto är just mat och typ tvättmedel och sånt.
 
4 vuxna. Matkasse 600 kr/vecka + mjölk o läsk, frukostmaterial och helgmat, ca 500 kr till per vecka. Egna luncher tillkommer någon enstaka gång. Vi betalar inte de vuxna barnens luncher.
Så bortåt 5000 i månaden då.
Bara svenskt kött och mejeriprodukter. Handlar med ekonomisk vinkel för övrigt.
 
Alldeles för mycket, fattar inte hur jag kan lägga så mycket på mat, det är inte precis ostron och champagne. Hmm, gissar att jag antagligen lägger för mycket pengar på mat jag sedan måste slänga - jag bor ensam men är en såndär idiot som faller för två för ett erbjudanden :meh:

Just nu insåg jag att jag har två tetror grädde som blivit för gamla och måste slängas. Det som är dyrt är körsbärstomater, lättdryck och när jag får ryck, glass. Toa/hushållspapper går av någon anledning åt i stora mängder. Äter sushi varje lördag, det är min last.
 
Handlar ca två gånger i månaden och det är lite olika på vad det landar men försöker handla eko och kött och liknande när de har erbjudande. Ca 3500-4000 kr/månad men då har jag även byggt upp ett lager hemma och bjuder ofta folk hem så inte bara jag som äter allt.
Handlar de flesta hygienartiklar på Rusta eller Apoteket så håller kostnaderna nere där. Undantag hårgrejer som jag köper från life, Schampoo räcker tex länge medan balsam tar slut dubbelt så fort.

Jag skulle kunna klara mig i två månader utan att handla egentligen.
 
Mellan 6-18000 per månad. Men vi har råd med det så behöver inte va med i lyxfällan haha. Försöker hålla oss runt 8. Uppemot 16-18 blir det på sommaren.

Just det vi är två vuxna och ett barn på snart 3. Hon använder inte blöjor. Och köper schampo och alla såna saker på annan affär än typ Ica så det ingår inte i matkontot. Matkonto är just mat och typ tvättmedel och sånt.
18000 på mat till två vuxna? Oj, bara uteätning då?
Jag vet inte hur jag skulle kunna köpa mat för 18000 i en livsmedelsbutik på en månad. Man ledsnar ju på oxfilé och havskräftor till slut.
 
Jag har ingen aning :o
har ni alla separata matkonton/kort, eller hur haller ni annars reda pa det? Jag betalar typ allt har i livet med kreditkort eller vanligt kort linkat till lonekontot, sa jag skulle fa sitta o ga igenom kontoutdragen for att fa lite hum..

Har en kansla av att det varierar valdigt mycket beroende pa vad som hander i livet dock (mycket pa jobbet, resor, semestrar, antalet sociala tillstallningar etc..)

Vet inte hur andra gör men hos oss handlar jag i princip all mat (veckohandlar) och dessutom skriver jag upp vad jag handlar för eftersom vi delar på matkostnader :) Så har stenkoll! :angel:
 
18000 på mat till två vuxna? Oj, bara uteätning då?
Jag vet inte hur jag skulle kunna köpa mat för 18000 i en livsmedelsbutik på en månad. Man ledsnar ju på oxfilé och havskräftor till slut.

Då får du komplettera med lite rysk kaviar på blinier. Ett par tuggor för runt 2000 kr.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 758
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp