Bukefalos 28 år!

Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Hur gör ni andra med resterna som blir över när ni lagar mat? Jag tror att det är där mycket av mina problem ligger. Tex, jag behöver ha tomatpuré i ett recept. Använder 2 matskedar. Sedan inser jag några månader senare att resten är möglig och jag måste slänga ut den.

Försöker bygga mina måltider/recept kring sådant som går ut fort om jag behöver köpa mer än vad jag använder för en måltid. Ser man att något är påväg att bli dåligt så går det ju att laga ihop något på den/de grejerna och sedan frysa in direkt så har man både mat i frysen och sluppit slänga mat. Jag är svindålig på att göra så men jag är rätt bra på att köra kylskåpsrensning till lunch eftersom jag är hemma om dagarna och har tid att laga mat på lunchen så det väger väl upp.

Skafferivaror/basvaror som tomatpuré hinner aldrig bli dåligt här så det är inte ett problem dock :D
 
Äta ute, köpa vad man vill ha för dagen osv. Handla på lilla Ica som är dyrare än typ Willys. Kaviar och sånt äckligt äter vi inte. Det hör ju till undantagsfall att det blir så mkt, det var så mkt i juni, juli och augusti. Dvs semester, grilla, köpa med till stranden osv.

Glidar-kidsen hade smällt av av din budget. De blir chockade när ngt kostar och tycker att det är helt orimligt att betala för sprit, mat, krogbesök och designerkläder :D

När jag var yngre så gick jag runt mycket på events och åt och drack gratis. Fortfarande så reagerar jag på att kids lyckas med detta konststycke att dra runt och freeloada ala lyxliv. Mitt största problem idag är att jag är för gammal, bekväm och asocial. Betalar hellre mitt eget rödvin och intar det i min bekväma soffa.
 
Hur gör ni andra med resterna som blir över när ni lagar mat? Jag tror att det är där mycket av mina problem ligger. Tex, jag behöver ha tomatpuré i ett recept. Använder 2 matskedar. Sedan inser jag några månader senare att resten är möglig och jag måste slänga ut den.

Vänd på steken. Oj, här har jag tomatpuré , vad kan jag laga då? Tips: pastasås, pizza, soppa, varma smörgåsar, grillade baguetter, gryta, lax med tomat o timjansås. Osv.

Runt hälften av måltiderna jag lagar är såna , det gör susen på matsvinnet och blir variation på rätter.
 
Äta ute, köpa vad man vill ha för dagen osv. Handla på lilla Ica som är dyrare än typ Willys. Kaviar och sånt äckligt äter vi inte. Det hör ju till undantagsfall att det blir så mkt, det var så mkt i juni, juli och augusti. Dvs semester, grilla, köpa med till stranden osv.
Vi har också ett sådant högt matkonto på sommaren om jag räknar in utematen. Vi är fem stycken och gå ut och äta kostar kring 800:- per gång. Om vi inte väljer Max och bara det kostar knappt 300:- Äter vi ute 1-2 ggr i veckan eller bor på hotell några nätter blir det dyrt.
 
Vi har också ett sådant högt matkonto på sommaren om jag räknar in utematen. Vi är fem stycken och gå ut och äta kostar kring 800:- per gång. Om vi inte väljer Max och bara det kostar knappt 300:- Äter vi ute 1-2 ggr i veckan eller bor på hotell några nätter blir det dyrt.

800 lät billigt. Tycker att notan för fem alltid hamnar kring minst 1500 kr. Och då är en av oss väldigt billig från barnmenyn.

Förrätt 100 + varmrätt 200 + dricka 100.
 
Lunch blir ju billigare, middag dyrare. Så utslaget hamnar det kanske där. Vi kör mycket vatten till lunch och jag dricker inte alkohol.

Ok, jag var helt mindset på middag av nån märklig anledning. Då verkar det rimligt. Vi kör också nästan bara vatten på lunch, nån enstaka gång läsk eller fin lemonad.
 
Hygienartiklar räcker ju ett tag och är knappast dyrt på mataffären. Jag har visserligen inte räknat på det men skulle tro att vi lägger max 100kr/mån på sånt. Plus toapapper (50?) Och blöjor (300?) Då.
För mig är det dyrt, jag är ensam och bara jag köper schampo och balsam så är ju nästan uppe i 70kr bara det, och det räcker inte länge, och duschtvål och ansiktstvätt osv, varje gång jag köpt nytt av det så hamnar det lätt nästan på uppåt 200-300kr extra än vad det kostar när jag bara köper mat. Och mina tvålar, tandkrämar och sånt håller inte en hel månad.

Jag lägger kanske runt 600kr på hygienartiklar till mig och jag är ensam. Är man då många fler så lär det bli ganska så dyrt. Och jag försöker ändå snåla på det mesta. Att klara sig på 100kr i månaden på duschtvål och schampo och balsam, tandkräm osv för en hel familj, det är väldigt lyckat.
 
Senast ändrad:
För mig är det dyrt, jag är ensam och bara jag köper schampo och balsam så är ju nästan uppe i 70kr och det räcker inte länge, och duschtvål och ansiktstvålar osv, varje gång jag köpt nytt av det så ligger allt nästan på uppåt 200-300kr extra än vad det kostar när jag bara köper mat. Och mina tvålar och sånt håller inte en hel månad.

Duschtvål/schampoo räcker väl ändå en månad?
Jag har mycket hår, men försöker spara in och tvätta det mer sällan.

Är inte riktigt en kostnad jag tänker på, är ju fjuttpengar.
 
Duschtvål/schampoo räcker väl ändå en månad?

För mig med mitt korta hår räcker 1 flaska schampo/balsam lätt en månad, men sen har jag då tonåringen som har ett långt och framförallt tjockt hårsvall och där räcker det inte med en av vardera/månad.

Vi båda gillar dessutom våra kvällsduschar alldeles för mycket för att avstå från dem :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 790
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 119
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp