Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är frukt och grönt som är dyrt tycker jag. Vill man ha något annat än kål och äpplen så drar det snabbt iväg! Jag äter inget kött, mycket lite fisk och skaldjur. En liten bit ost till sonen. I princip aldrig chips eller godis.Nja, en tusenlapp är inte svårt att lägga på mat om man undviker godis och annat sådant som man egentligen inte behöver, jag tycker jag lägger ganska normal summa på mat.
Det är väl jag som tar onödigt mycket tvål och använder onödigt mycket schampo helt enkelt. Andra verkar inte ens lägga några hundralappar på hygien osv i månaden.
Sånt man dricker i vardagen. Juice saft mjölk the kaffe..@hollypolly Vad är det för dryck som du anser vara basvara?![]()
Det gjorde jag med, men sen blev jag tillsammans med en hipster och fick brödet på köpet, så vi köper i stort sett inget bröd.Jag bakade bröd före surdegshypen som kom tillsammans med hipsters.
Sånt man dricker i vardagen. Juice saft mjölk the kaffe..
Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.Jag är lite nyfiken på hur du äter, @Grazing . Själv levde jag en tid på runt 1000 kronor i mat och hygien per månad, men då var jag student och anorektiker (varav det senare iofs inte nödvändigtvis garanterar låga matkostnader, men för mig gjorde det det). Då levde jag på kaffe, frysta hallon, kvarg, kål och linser, typ.
Vad är frysmat?Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.
Som sagt, väljer man att inte lyxa till det med saker och ting så klarar man sig fint på grundmaten så att säga. För mig går kostnaderna upp såfort jag vill ha något annat att dricka och godis eller liknande, det är dom småsummorna som gör att det blir dyrt för mig iallafall. Tar jag bort allt sånt och håller mig till det jag behöver för att leva så att säga så blir inte kostnaderna mycket alls.
Och som jag skrivit många gånger, jag inkluderar inte hygienartiklarna i min matbuffert. För frågan var ju trots allt vad man har för matkostnader, inte vad man har för levnadskostnader. Och 1000kr i mat kommer man långt på om man inte lyxar till det.
Men jag är ju också sådan att om jag köper en chipspåse och äter så äter jag heller inte middag den dagen, jag äter aldrig dubbelt.
Vad är frysmat?
Menar du färdigrätter med frysmat? Eller menar du frysta grönsaker och sånt? Frysta grönsaker är ju näringsmässigt ett gott alternativ och, i vissa fall, billigare än färska.Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.
Som sagt, väljer man att inte lyxa till det med saker och ting så klarar man sig fint på grundmaten så att säga. För mig går kostnaderna upp såfort jag vill ha något annat att dricka och godis eller liknande, det är dom småsummorna som gör att det blir dyrt för mig iallafall. Tar jag bort allt sånt och håller mig till det jag behöver för att leva så att säga så blir inte kostnaderna mycket alls.
Och som jag skrivit många gånger, jag inkluderar inte hygienartiklarna i min matbuffert. För frågan var ju trots allt vad man har för matkostnader, inte vad man har för levnadskostnader. Och 1000kr i mat kommer man långt på om man inte lyxar till det.
Men jag är ju också sådan att om jag köper en chipspåse och äter så äter jag heller inte middag den dagen, jag äter aldrig dubbelt.
Jag lägger betydligt mer på mat än vad du gör, och då köper jag så gott som inget godis, inga chips eller andra snacks och aldrig läsk. Vatten är min standarddryck.Som sagt, frysmat är inte så dyrt, mycket kcal dessutom så det är ju inga problem att hålla vikten på sådan mat. Sen kostar inte bröd och så särskilt mycket och man måste inte många mackor varje dag, en limpa håller ett par dagar speciellt om man fryser ner det. Undviker man att köpa drickor osv så går kostnaderna ner rejält, vatten fungerar trots allt bra det med.
Men det märket är väl inte billigt? Vi utgår ju från en minimal matbudget här.Sån som Picard säljer, butiker med endast fryst mat. ?
Oj.... jag har lite dålig koll, men uppskattningsvis snittar jag nog just nu på 1 000 kr i månaden, dock budgeterat för 2 000 kr. Lever själv och har inget intresse för mat, äter det jag behöver typ.Så hur mycket lägger ni och hur många är ni i hushållet?
Jag handlar också allt på kreditkort men mitt utdrag per månad är max en A4 med poster så jag summerar helt enkelt ihop några grupper vid betalning. En är livsmedel eftersom den också ingår i Swedbanks app där jag kategoriserar utgifterna. Hästens är alltid absolut störst såklart![]()
Men det märket är väl inte billigt? Vi utgår ju från en minimal matbudget här.