Hur mycket MJ får era hästar egentligen?

Bukefalos 30 år!

Okänd

Trådstartare
Jag ser ofta foderstater här och där, men väldigt sällan med tydliga siffror.
Så nu är jag nyfiken på hur det faktiskt ser ut i verkligheten hos er andra.

Vad väger era hästar/ponnyer, hur många MJ får de per dygn – och vilket kraftfoder använder ni, och varför just det?

Det känns som att åsikterna går isär rejält:
  • Vissa ger minimal mängd energi “för att de är lättfödda”.
  • Andra ligger skyhögt i MJ trots att grovfodret är bra.
  • Några ger inget kraftfoder alls.
  • Andra ger flera olika sorter för att “det behövs”.

Men hur ser det ut konkret om man bryter ner det?

Skriv gärna:
  • Hästens vikt
  • Total MJ/dygn
  • Lätt-, normal- eller svårfödd
  • Vilket kraftfoder (märke/modell)
  • Varför just det fodret (temperament, energi, protein, maghälsa, smaklighet, arbetets nivå etc.)

Jag tror många skulle ha nytta av att se den riktiga variationen här – inte bara principer, utan faktiska foderstater med bakgrund till valen.

Kör hårt – dela både era tankar och era siffror!

Vad väger era hästar/ponnyer, hur många MJ får de per dygn – och vilket kraftfoder använder ni, och varför just det?

Skriv gärna:
  • Hästens vikt
  • Total MJ/dygn
  • Varför just det fodret (temperament, energi, protein, maghälsa, smaklighet, arbetets nivå etc.)

Jag tror många skulle ha nytta av att se den riktiga variationen här – inte bara principer, utan faktiska foderstater med bakgrund till valen.

Det är ju inte bara MJ som räknas i en foderstat?

Min ridhäst:
Vikt: 600 kg
Totalt Mj/dygn: 84,65 stor på 13 kg hösilage med helt ok kvot, men låga värden. Vilket är bra för då kan jag ge tillräckligt stora fodergivor.
Lättfödd:
Kvot SmbRp: 6,16
Kraftoder: Vetekli 250 gram för att fylla på med lite protein och fosfor
Uppfyller behoven för Mg, men får lite fosforbalans och kalk för att fylla upp till behovsnivå.

Ponnyn:
Vikt. 300 kg
Totalt Mj/dygn: 47
Lättfödd
Kvot SmbRp: 6,39
Kraftfoder: vetekli 100 gram av samma anledning som ovan.

/Lizzie

Min häst har tyvärr nyligen somnat in men såhär såg det ut för henne.

Vikt: ca 635kg
Totalt MJ/dygn: 130 (16kg hösilage)
Kvot: 6.9
Kraftfoder: pavo dailyplus med vitaminer och mineraler, bara för att få något i hink, samt morötter. Hon fick även lucern-gröt till intaget men det räknas ju inte som kraftfoder. Det gör väl inte pavo’n heller iofs.
Aktivitetsnivå: mestadels rehab men igång emellanåt.

Hon var inte tjock men kanske lite för mycket hull, med tanke på att hon inte aktiverades sista tiden mer än promenader. När hon var igång höll hon sig fin trots högt energiintag.

IMG_5291.webp

Skriv gärna:
  • Hästens vikt
  • Total MJ/dygn

Jag tänker inte riktigt på att bestämma MJ när jag tänker på utfodring. Har två lättfödda på lösdrift som bara är sällskapshästar (en pensionerad pga skador så kan ändå inte motioneras så att hullet påverkas). Jag fokuserar på stressnivåer (dvs tillåta naturliga beteenden), tarmhälsa och att undvika att skapa brister. Jag vill alltså alltid ge dem så lite energi (och socker eftersom båda är sockerkänsliga) som möjligt men ändå täcka deras fysiologiska och näringsmässiga behov. Fokuserar på att köpa ett grovfoder med låga värden och hög kvot för vinterhalvåret då de vinterbetar och sommartid gör jag ett track system för att minska gräset. Den lilla ponnyn (typ B?) har också munkorg större delen av året för att begränsa intaget utan att begränsa rörelse och sällskap. Antal kilo de får av grovfodret varierar beroende på vad de förmedlar, väder osv och de är uppe i full giva kanske framåt nyår oftast normalt sett och när det kommer lite rejälare vinterväder men vi bor i Skåne så de äter inte så mycket. Jag väger allt de äter men lägger inte mer vikt vid det än att det ger mig ett hum om hur mycket jag behöver ge nästa dag utifrån hur vädret ska bli. Mäter deras omkrets månadsvis året runt. Men ska skriva dina punkter också!

- 570 kg senast han vägdes, borde nog väga något under 550 kanske? En stor numera rejäl connemara på 155 cm.
- Just nu fodrad mängd ca 9 kg hösilage till båda två/dygn = 66 MJ. Tillkommer väl kanske 10 MJ i "kraftfoder" eftersom jag vill ge honom typ 500+ g höpellets/dag och han är petig med maten så typ 300 g mash behövs och han får linfrö+olja för omega 3 osv.
- Lättfödd.
- Varierar lite vad jag blandar mineraler och tillskott i för han han lätt att tappa aptiten men någon mash med lite trevliga ingredienser (typ betfibrer och linfrö ser jag gärna) är basen oftast, en längre tid har jag växlat mellan Fibermix och Betfiber mash från Granngården. Blötlägger med lite höpellets, potatisprotein för aminosyror och 1 dl Irish Mash för smaklighet. Vid fodring får han torra höpellets med hösilage samt lite nedrört i mashen med mineraler och tillskott samt ibland en till dl Irish Mash. På slutet av mashen några 100 g Flourish Evolve. Har hållt honom taggad på mat såhär ovanligt länge nu faktiskt! Han har alltid varit känslig vid utfodring av krubbmat och det finns ju risk att hans Prascend också försämrat aptiten.
- Tror jag råkade svara på det ovanför 😅 Men jag vill alltså gärna ge vissa fodermedel för magens skull men min häst äter tex inte blötlagda betfibrer eller höpellets bara rakt av så får trixa en del. Kul ändå att det börjar gå att hitta lite vettigare foderblandningar, mycket är dock fortfarande så mycket spannmål och socker o stärkelse. Jag vill också gärna ge utan mycket tillsatta mineraler osv eftersom jag trivs bra med att ge från ForagePlus, de har alltid kompletterat min leverantörs hösilage bra. Spelar dock inte så stor roll med de mindre mängder jag ger så avskriver dem inte helt.

Det är ju inte bara MJ som räknas i en foderstat?
Självklart är det inte bara MJ som räknas i en foderstat 😊
Protein, Ca/P-balans, mineraler och grovfodrets kvalitet är också superviktigt.

Men i just den här tråden ville jag isolera MJ + födohållning + kraftfoder för att kunna se hur stora skillnaderna faktiskt är mellan hästar i liknande storlek.

Resten av foderstatsberäkningen blir lätt väldigt spretig att jämföra, medan MJ ger en tydlig grundbild.

Så tråden handlar inte om att MJ är det enda viktiga – bara att det är en intressant del att jämföra mellan individer.

Vet inte riktigt om det säger så mycket det här…

Ponnyn väger gissningsvis 250 kg. Jag bedömer att hon får i sig 34 MJ men säkert vet jag inte. Hon är lättfödd och får sojamjöl helt enkelt för att det är det enda foder hon oftast äter med sina mineraler i. Upplever att söta foder som tex betfor skär sig med mineralerna.

Hästen väger gissningsvis 485 kg. Jag bedömer att han får i sig 62 MJ men säkert vet jag inte. Han är lättfödd och får betfiber mash för att få i sig mineralerna. Så snart den säcken är slut byter jag till fibermix och hoppas att det fungerar. Vill ha ett foder med lågt stärkelse och socker som kan bilda en gröt att blanda mineralerna i. Blir det soppa så sjunker mineralerna till botten och ratas. Plus om fodret dessutom är snällt mot magen.

Varmblod 450 -500kg, svårfödda, lätt arbete får drygt 75 mj, varav ca 65 mj från grovfoder, resten från betfiber, GG Elitmusli och Hippo low carb fibergi.

Russ, 295 kg, lättfödda i lätt arbete får knappt 40 mj, varav ca 38 mj från grovfoder, resten från betfiber.

SWB, ca 170 cm och uppskattad vikt 650 kg.
Får ca 130 MJ och 920 gsmrp.

Det hade varit optimalt med lite lägre MJ, men jag prioriterar att ge henne tillräckligt mycket protein, lång tuggtid och tillräckligt mycket ts (ligger på ca 1,9 ts/100 kg häst med detta). Hon har varit lite tjock i perioder när hon behövt vila (skador osv) men när hon väl är igång och rids normalt håller hon sig i ok hull. Jag har dessutom lärt mig att hon behöver ha lite mer hull än jag egentligen tycker är optimalt för att muskla överlinjen ordentligt.

Utöver en blandning av hö, hösilage och halm får hon linfrökaka och proteinkoncentrat. Hon får inget ”energifoder” om det är det du tänker på när du skriver kraftfoder.

Jag har helt slutat bry mig om MJ faktiskt. Det enda jag numera använder foderstatsberäknare till är att kolla att proteinbehovet är täckt, att mineralerna är hyffsat täckta och att det är hyffsat ok balans mellan Ca/P.

Min häst, valack, ca 525-550 kg är lätt till normalfödd, i lätt arbete och står på fri tillgång hö, inget kraftfoder. Jag prioriterar hans tuggbehov och psykiska välmående framför att få det snyggt och korrekt på pappret. Har provat att begränsa högivan något i omgångar men får bara en olycklig och stressad häst av det. Dessutom har han i stort sett alltid haft fri tillgång på grovfoder i sitt liv och äter bara tills han är mätt och nöjd och lämnar resten. Uppskattar att han nog trycker i sig ca 15-17 kg per dygn. Ca 110-120 MJ. Lite rund i kanten kanske, men absolut inte fet.

Fullt medveten dock om att inte alla hästar klarar av eller bör ha fri tillgång, men för denna individ funkar det.

Halvblod 7 år ca 500 kg. Får 124 MJ och 875 g smbrp. Får 12 kg hösilage (kvot ca 7) och ca 3 kg halm. Utöver det 0,25 kg gräspellets och 0,5 kg Gastro mash.
Normalt arbete med ridning (dressyr och hoppning) ca 6 dagar/vecka. Går utöver det ca 45 minuter i skrittmaskin/dag.
Fin i hullet på detta.

D-ponny, drygt 500 kg (tjock) och lättfödd. Får 55-65 MJ (beroende på hur mkt halm han äter). 7 kg hösilage (TS cs 65%) och halm. Får 3 kg halm blandat med hösilage och fri lös halm. Äter kanske 1-2 kg halm.

Får förutom mineraler och Trikem gastro även gräspellets och lucernhack för att få i tillskott (zink, fosfor, vitaminer, linfröolja, gurkmeja, salt och magtillskott)

Konvalescent men han verkar ligga still i vikt.

Skulle MJ-mässigt vilja dra ner för att få ner hullet men måste erbjuda magen tillräckligt mkt ättid med och skulle ur den aspekten behöva öka.

Får lågsocker grovfoder med hög kvot för att kunna blanda ut med halm.

Islandshäst, valack, 8 år i lätt arbete. Idealvikt på 330 kg, går på lösdrift med vinterbete. Uträknat behov är 53 MJ. Han får omkring 43-53 MJ från hösilage och kraftfoder per dag, beroende på hur mycket hösilage han får i sig. Vissa dagar har jag möjlighet att ge extra hösilage. Kraftfodret ger 7,3MJ och ges mest för att öka proteininnehållet i foderstaten. Han håller sig rätt OK i hull än så länge men jag lär behöva öka mängden hösilage allt eftersom tiden går i vinter.

Jag har lite problem i år med att analysen inte riktigt verkar stämma mot verkligheten.
Min valack har ett behov på ca 56 MJ, bör väga kring 500kg på viktmåttbandet.
Analysen visar 5.9 MJ, kvot 8. Han äter ca 30kg hösilage per dygn (Ts 55-60%) och håller sig fin i hullet på det.
Tidigare år har vi haft kvot mellan 5-6 och han har gått upp i vikt och blivit smällfet på fri tillgång med småmaskigt nät och har då ätit max 15 kg per dygn.
Är lågt socker i år också vilket säkert bidrar, men jag tror att den höga kvoten gör sitt också.
Eller så stämmer inte analysen! 😅
Hur som helst så är jag och hästarna nöjda då de kan äta mycket utan att gå upp i vikt.
Ponnyn som har fånghistorik har ett behov av ca 45 MJ, bör väga 380-400 på viktmåttbandet. Hon får 7kg hösilage plus halm. Äter mellan 1-3 kg halm och håller sig i bra hull.
Gammeltanten väger nog kring 600kg och kan äta obegränsat

Nordsvensk, 6 år. ca 600-650kg. Just nu svårfödd.
14kg hösilage
300g lympos havrefri
200g vetekli
linfröolja för omega och eksem-tendenser
= MJ 115 smrp 675 ( låg högre innan då hon fick soja men vill hitta roten till att hon är smal och då behöver hon inte lägga energi på att bränna överskottet av protein)

Får kraftfoder för att få i de olika mineralerna från forageplus och för att hon inte riktigt vill äta mer grovfoder just nu.

Jag har lite problem i år med att analysen inte riktigt verkar stämma mot verkligheten.
Min valack har ett behov på ca 56 MJ, bör väga kring 500kg på viktmåttbandet.
Analysen visar 5.9 MJ, kvot 8. Han äter ca 30kg hösilage per dygn (Ts 55-60%) och håller sig fin i hullet på det.
Tidigare år har vi haft kvot mellan 5-6 och han har gått upp i vikt och blivit smällfet på fri tillgång med småmaskigt nät och har då ätit max 15 kg per dygn.
Är lågt socker i år också vilket säkert bidrar, men jag tror att den höga kvoten gör sitt också.
Eller så stämmer inte analysen! 😅
Hur som helst så är jag och hästarna nöjda då de kan äta mycket utan att gå upp i vikt.
Ponnyn som har fånghistorik har ett behov av ca 45 MJ, bör väga 380-400 på viktmåttbandet. Hon får 7kg hösilage plus halm. Äter mellan 1-3 kg halm och håller sig i bra hull.
Gammeltanten väger nog kring 600kg och kan äta obegränsat
Många hästar går ner eller håller vikten bättre av hög kvot

Min varmblodstravare väger ca 520 kg (på klinik) och får i sig uppskattningsvis ca 102 MJ per dag. Normallfödd. Får nu endast hösilage, låg kvot men fin i hullet.

Gruppen unghingstar, två islandshästar och ett russ, får totalt 187 MJ per dag. Vet ej exakt hur de fördelar givan eller vad de väger.

Vikt ca 550/600

Mj ca 110/130 om dom äter lika mycket var av det jag lägger ut i hagen + gräset som jag inte har en aning om vad det innehåller eller hur mycket som dom äter.

Var otroligt svårfödd nu normal/ var normal men nu lite svårare pga ålder och tänderna.

Gräspellets/Gräspellets

För att få något när den andra får/
Behöver något extra pga behöver hålla hullet och tänderna börjar bli dåliga och föredrar grovfoder framför annat foder + han tycker om det.

Maxad c-ponny, väger 250 kilo på våg. Får i sig 39.6 MJ av hösilage plus ett kilo halm på de (vet inte MJ i halm).
Är normalfödd.
Har ett otroligt bra hösilage med 11.2 i kvot så får bara en näve Granngården fibermix för att blanda i mineralerna med.
Maxad D-ponny/ev liten storhäst, 440 kg på våg. 59.5 MJ. Normalfödd han med. Även där en näve fibermix för att blanda mineraler (showhorse kopparbalans) i.
Fibermix pga bra innehåll, bra pris, smakligt och sväller mycket.🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12