Hur mycket MJ får era hästar egentligen?

Bukefalos 30 år!

Båda mina är rätt lättfödda, i synnerhet den lille. Ingen arbetas just nu de går bara i hage.

Stora hästen får 65 MJ, har räknat på 600 kg på henne. Det är ungefär underhållsbehovet, sen petar hon också i sig lite halm.

Lilla hästen där har jag räknat på 450 kg och hans ligger på 51 MJ.

Båda är fina i hullet, tycker jag.

Försöker hålla dem på kvot 6. Tycker det har blivit sån proteinhets senaste åren, både på häst- och humansidan. Lagom är oftast bäst. Sen kan det såklart finnas individuella variationer.

Stor 180 kille som väger 670 kg. Normalfödd, brukar kunna äta ”fritt”, men varit konvalecent ett tag, så är väl lite ”out of shape”, men inte tjock.
Får 14 kg hösilage/dag (äter inte upp allt) samt pillar med gräs o buskar ute.
Lite lågt protein i hösilaget, så får 60 g potatisprotein i sin mash (GG Fibermix), 1 hg Trikem Protein Complex morgon o kväll
Ligger på ca 85 MJ/dag , ca 10 MJ över vad programmet säger är lagom, för det skrittjobb han gör just nu- men så får det va🤷🏻‍♀️

Min tant på 444 kg (vägd) och ca 155 cm får 61 MJ totalt och 344 Smrp. Fördelat på lågsockersilage, halm och gräspellets.

Kvoten blir 5,6 om jag räknat rätt, hade helst velat ha upp den lite men så här får hon iaf vad hon "behöver".

Hon är under långsam igångsättning efter senskada. Sen tror jag hon sätter i sig mer för hon går med ett gäng andra hästar. Hon är lite fångkänslig så vi ger så lite extra vi kan. Hon får naturligtvis mineraler.

Lättfödd dam av spansk typ på ca 160 som borde väga ca 500 kg men säkert har 50kg övervikt. Hon får ca 80-88 MJ per dag (halm och kraftfoder inräknat). Går på lösdrift och håller den nuvarande vikten på det, har gått ner lite efter sommarbetet.

Jag hade hellre gett lite mindre MJ, för att hon skulle gå ner lite mer efter sommaren (hon skulle klara sig bra på typ 65-70 MJ och då nog gå ner till närmare sin idealvikt), men svårt med andra hästar som behöver mer mat och begränsad fri tillgång på halm drar upp energin en del (de är utan halm några timmar per dag). Men tillgången till halm håller stressen nere och flocken på gott humör. De står inte och äter konstant av den men går och pillar i den någon gång mellan utfodringarna. Ganska aktiv flock där de går en hel del fram och tillbaka i hagen och även busar och gärna tar någon galopprunda per dag, så jag märker att hon kan ta klart mer MJ än när hon stod på box hela nätterna, då fick hon ca 60-65 MJ per dag.

Jag begränsar intaget av hö mer när jag kan - t.ex ta in och ge lite mindre lunch när de andra får mer, lite mindre i box om de står inne en natt och så.

Mina shettisar gick ner i vikt när de fick fri tillgång på hösilage med hög kvot som mina halvblod åt. Jag har ingen aning om hur mycket de åt men fördelen med hög kvot är även att de inte står och tuggar vid foderbordet hela tiden utan ofta gick runt i lösdriften eller var i ligghallen. Både halvbloden och shettisarna höll sig i fint hull.

Sto, 177 cm hög, svårfödd och har föl på 8 mån vid sidan. Hon äter idag cirka 130 MJ och 860 g serpent och är en 4 på hullskalan enligt min bedömning, skulle behöva lite mer protein men hon kommer inte vara digivande så länge till.
Hon behöver alltid ligga en bit över tabell på MJ för att inte falla ur.

Shettis typ 200kg, lättfödd, får 29 MJ
Får kraft grov protein med sina mineraler.

Russet 250kg kanske får fri tillgång del av dygnet så där vet jag inte riktigt intaget. Men 37+ MJ. Får även Lucern.

Jag ser ofta foderstater här och där, men väldigt sällan med tydliga siffror.
Så nu är jag nyfiken på hur det faktiskt ser ut i verkligheten hos er andra.

Vad väger era hästar/ponnyer, hur många MJ får de per dygn – och vilket kraftfoder använder ni, och varför just det?

Det känns som att åsikterna går isär rejält:
  • Vissa ger minimal mängd energi “för att de är lättfödda”.
  • Andra ligger skyhögt i MJ trots att grovfodret är bra.
  • Några ger inget kraftfoder alls.
  • Andra ger flera olika sorter för att “det behövs”.

Men hur ser det ut konkret om man bryter ner det?

Skriv gärna:
  • Hästens vikt
  • Total MJ/dygn
  • Lätt-, normal- eller svårfödd
  • Vilket kraftfoder (märke/modell)
  • Varför just det fodret (temperament, energi, protein, maghälsa, smaklighet, arbetets nivå etc.)

Jag tror många skulle ha nytta av att se den riktiga variationen här – inte bara principer, utan faktiska foderstater med bakgrund till valen.

Kör hårt – dela både era tankar och era siffror!

Våra fyra får alla ca 85 MJ från grovfodret. Lus 161 cm, ca 460 kg, får gärna gå upp lite, ligger på totalt runt 110 MJ. De andra lusarna, 160-167 cn höga, de två större runt 540 kg, den mindre 480-500 kg, får bara lite utöver grovfodret. Två av dem går på lite högre kvot, med mer protein tillsatt i form av lusern och potatisprotein. Hösilaget ligger på strax under 6 i kvot.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka