Hur mycket och vad gör ni med era föl?

S

solitza

Hejsan på er alla fölägare, vore kul att veta vad och hur mycket ni gör med era föl. Det jag själv gör är den dagliga hanteringen borsta, lyfta fötter, gärna prassla samt dra med hösäcken över kroppen(ikeakasse och ej så att de blir skrämda)Promenerar dels i sällskap men även ensam(hitills bara kortare sträckor) Får ibland gå ut först, ibland sist. Vore kul om ni andra berättar vad ni gör alltid kan man få nya uppslag till social träning. När brukar ni andra börja lastträna?Berätta allt ni gör. mvh Solitza :banana:
 
Stoföl, född 14/4 -03

Leder i grimma ut till hagen (hon i ena handen, valacken i den andra. 50 meter till hagen). Ibland går hon själv in, ibland i grimma.

Borstar av ett par gånger i veckan, visiterar dagligen.

Går promenader 2-3 ggr i veckan, på egen hand.

Träffar hovslagaren en gång i månaden.

Thats it.

Allt annat som är aktuellt har vi klarat av redan innan. Hon står still när man tar på/av grimman, hon drar inte i grimskaftet utan är lika lätt som en vuxen häst att leda. Hon står still lös och uppbunden på gången, hon lyfter fötter snällt, hon är snäll när hovis verkar, jag får ta på henne överallt, hon väntar på kommando innan hon går ur/i boxen, hon följer (stannar, vänder etc) på slakt grimskaft, är lätt att lasta och ta i hagen. Får ta på henne överallt.

Dessutom har hon varit på klinik och skött sig med den äran, och hon har fått benen lindade utan att säga flaska. Även sårvård klarades av utan problem. Och så fick hon massa beröm över hur lätthanterlig och väluppfostrad hon var på klinik. Hovis fick känna och klämma och lyfta ben och böja ihop ben utan problem. (Sprutor däremot talar vi TYST om..)

Van att vara själv både i hagen och stallet.

Så, det är inget speciellt jag gör nu, utan det kommer i vår då det ska bettvänjas och tömköras lite korta-korta snuttar.
 
Glömde ju, ang lastträning.

Jag börjar aldrig lastträna =) Har man grundhanterat dem väl och tar det lugnt så är det sällan några problem. Fölis åkte fyra gånger med mamma (till och från hingst och till och från veterinär) utan större problem (vrångade en gång men gick att övertala). Sen efter det att hon vrångat lastade jag henne själv en gång bara för sakens skull.

Sen blev hon tvungen att åka till klinik, 12 mils resa. Nyavvand. Vi plockade ur transporten, ströade och ledde på henne. nema problemas. Åkte fint hela vägen. Lika lätt hem från klinik och samma sak vid återbesök.

Börjar man "träna" så skapar man en situation, och det tycker jag bara är dumt. Småttingar har inga dåliga referenser till transport, och är de van att ledas och fått miljötränas lite och man tar tid på sig så är det sällan problem. De har INGEN anledning att sky transporten för de har inga referenser. Kommer problem brukar det göra det när de är äldre, i trotsåldern och ev haft dåliga/råkiga erfarenheter av släpet.

Förra unghästen lasttränade jag inte heller. Hon kom upp från Skåne (60 mils resa) och de hade haft ett helsike att få på henne. Jag grundhanterade henne i några månader och sen gick hon rakt på släpet utan problem. Jag lastade henne själv redan från början (jag har som ingen hjälp att få) och hon åkte väldigt mycket. Första resan här var ett test, och då åkte vi 30 minuter (jag ville se om hon ville åka brett eller smalt). Andra var 18 mil till premiering. Sen åkte hon till betet, hem från betet, och som en jädra jojo till veterinären. Aldrig några problem, jag stod utanför och lastade själv varje gång.

Så - jag lasttränar INTE. Jag cementerar fast grundhanteringen och ser till att de inte har någon anledning att tro att jag tänker leda dem in i något farligt. Sen den dag det är dags att lasta, för att de ska åka någonstans, så tar jag helt enkelt god tid på mig, gör ingen sak av det hela och kör snällt och försiktigt. Då har de ingen anledning att sky transporten.

Kommer det problem senare tränar jag då.

men att ta ett föl eller en unghäst med KORT koncentrationsspann och leda in i en transport för att bara stå där, eller gå in och ut ur en transport, det är enligt mig att BE om att de ska bli uttråkade och börja krångla! Om man bara lastar och åker när det är dags så blir det odramatiskt, och de har fullt upp med att åka och sen undersöka det nya stället etc så det blir bara en ROLIG upplevelse att åka.
 
hantera dom som en stor häst fast ha förståelsse om dom inte förstår och börjar bråka eller om dom blir rädd! :bump:
 
Inte fölägare men shettisföl havare. ;) Jag borstar, lyfter, hovar, går in i läskiga vattenspiltan går runt i stallet och kollar lite. Har precis börjat med lite utställningsträning då vi ska iväg til Fornboda med dom. Transport träning har vi inte gjort, får passa på när nån ska iväg så att vi kan smita in en snabbis då.. :) Mvh Sofie(medlem i shetlandsponnyfolk på msn)
 
Mitt hingsför är 8mån och han behandlas precis som dom stora hästarnas dagliga skötsel. kettingar fick han lära sig att stå i på stallgången då han var 4-5 månader. Spolspilta gillar han att vara i då han blir duschad, för då vill han dricka direkt ur vattenslangen :crazy:. Han har nu blivit tömkörd i 2 månader och vi går nu ca 2 km. Så fort snön är borta så ska han i vagnen :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en fyraårig valack som jag ägt i knappt ett år. Misstänker att det inte är så ovanligt men vill gärna ha input på hur ni...
Svar
13
· Visningar
1 939
Senast: Cilva
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 501
Senast: RonjaH
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 635
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 816
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp