Liten, pigg hund?

@Red_Chili Jag utgår från att de som deltar aktivt på bukes hundforum tillhör en ganska aktiv och hyfsat påläst del av hundägarkåren, de som inte söker kunskap hänger sällan på hundforum. Jag tror att de allra flesta som frekvent deltar här kan se skillnad på en extraordinär situation om den du beskriver i tunneln, och ett ordinärt hundmöte på en ordinär koppelpromenad.

Men jag ger mig, det jag upplevt är säkerligen inget vanligt förekommande trots att jag inte har samma bild av andra vanliga raser med (obs min fördom) snarlik ägarkår. Vi har nog bara haft extremt många dåliga exemplar av rasen och ägare i just de områden där jag bott och befunnit mig i alla år. Detsamma gäller nog även för @Sel, @Tiger tok och @snorp
 
Som ägare av två dvärgschnauzer delar jag bilden av att rasen är skällig. Men jag tycker inte att det är konstigt eftersom det i grunden är en larmande vakthund. Min bild är också att skällandet är ganska lätt att träna men att träning är just ett måste. Det finns de ägare som inte bryr sig om huruvida deras hundar skäller och därmed inte tränar - då skäller hunden.

Jag tycker att det är viktigt att särskilja dålig mentalitet från egenskaper som man personligen inte tycker om. Jag personligen tilltalas inte alls av vallhunds- eller retrievermentalitet. Men bara för att jag har svårt för flamsiga flattar betyder ju inte att flatten som ras har dålig mentalitet och är osjälvständig och needy. Ogillar man hundar som har lätt till skall bör man inte välja sådana raser. I detta ingår schnauzer, många terrier och typ hela rasgrupp 5. Att DS som ras skulle dras med dålig mentalitet är dock bevisligen inte satt. Rasen är mentalt välutvärderad vilket syns genom att medelvärdena i BPH- och MH är väldigt stabila. Jag delar inte heller bilden av att rasen skulle vara svårtränad och svårmotiverad. Däremot behöver man träna en DS eller en terrier på annat sätt än en labrador. Jag möter också en del DS som skäller och gör utfall på promenader. Den, högst ovetenskapliga, gemensamma nämnaren är ägare som inte bryr sig alls alternativt gör minsta möjliga ansats till att avvärja skällandet.

Dålig mentalitet är för mig ras-otypiska och många gånger problematiska eller farliga beteenden. Utbredd rädsla, aggressivitet, lätthet att ta till bett alldeles för snabbt, en jakthund som inte kan jaga etc. Det är dålig mentalitet.

Däremot delar jag inte bilden av att DS är en väldigt enkel och för alla nybörjare lämplig ras. Det finns betydligt enklare raser om man är nybörjare och saknar kunskap alt inte orkar uppfostra hunden. Jag rekommenderar sällan rasen till folk som bara vill ha en sällskapshund då jag inte tycker att den är lämplig enbart för sällskap i soffan och kvartersrundor.
 
@Tuggben Det ligger nog väldig mkt i det du skriver. Rasen passar inte alla, den kräver fostran, och som andra skälliga raser är det inte så långsökt att just skällandet tar över om det inte styrs upp. Inga konstigheter alls. Säkerligen är det nog även så att rasegenskaperna passar inte de som inte gillar den typen av hund, säger sig självt.
Men jag ser inte att nån av oss med tråkig bild av rasen, påstått att den rent rasmässigt har dålig mentalitet? Snarare tycker jag att det vi Inte delar är den bild som ofta förmedlas här på forumet av rasen som enkel och lätt och passar typ alla. Det gör den ju bevisligen inte. Det är ju inte samma sak som att döma ut den som ras eller säga att den överlag har kass mentalitet.
 
@Tuggben Det ligger nog väldig mkt i det du skriver. Rasen passar inte alla, den kräver fostran, och som andra skälliga raser är det inte så långsökt att just skällandet tar över om det inte styrs upp. Inga konstigheter alls. Säkerligen är det nog även så att rasegenskaperna passar inte de som inte gillar den typen av hund, säger sig självt.
Men jag ser inte att nån av oss med tråkig bild av rasen, påstått att den rent rasmässigt har dålig mentalitet? Snarare tycker jag att det vi Inte delar är den bild som ofta förmedlas här på forumet av rasen som enkel och lätt och passar typ alla. Det gör den ju bevisligen inte. Det är ju inte samma sak som att döma ut den som ras eller säga att den överlag har kass mentalitet.
Men ingen har väl någonsin sagt att rasen passar alla?
Har någon någonsinn här på Buke som sagt att det finns en ras som passar alla?
Det vore isf ett korkat uttalande eftersom det är omöjligt att det finns en ras för alla.
 
Westie går tyvärr lite bort pga mentaliteten,

De som står högt på listan nu är fortfarande Australisk terrier, Norfolk terrier, Borderterrier och DS. :)
Jag slår förstås ett slag för Borderterrier.
Olga.jpg
 
Tack för svar @Jeps Har ju bara träffat en tidigare men hört en del som använder dem i jakt så då drog jag slutsatsen att de var ganska skarpa.
Har alltid gillat borderterrier men valt bort dem för jag trodde de krävde mycket mer än :D
 
Tack för svar @Jeps Har ju bara träffat en tidigare men hört en del som använder dem i jakt så då drog jag slutsatsen att de var ganska skarpa.
Har alltid gillat borderterrier men valt bort dem för jag trodde de krävde mycket mer än :D
Jag är ju inte superaktiv. Olga jobbar i veckorna som skolhund, då blir det lite basic träning ett par dagar i veckan. Annars hänger hon med mig. Hänger med i stallet, och vanliga promenader. Brukar vara bra om hon får springa lös ett par gånger i veckan i alla fall och rejsa av sig, men blir det mindre tt par dagar funkar det också.
Är det mycket vilt får man passa dem, men skarpa skulle jag inte säga att de är även om det finns en del skärpa i jaktsituationer. Rent generellt skulle jag säga att de är jämnare och stabilare i temperamentet än ex DS.
Att de dessutom är relativt friska får man ta som en bonus.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 904
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 079
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 283
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp