Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Hade jag varit du och det var min häst som var t märkt så hade jag provat en blåbärshoppning till i år senare i höst. Sedan kanske under nästa år tagit 2 hopptävlingar och kanske någon fler dressyr än hopp. Funkade det så skulle jag fundera då om jag ville höja igen eller om man ska vara nöjd...

Prova någon/några år och se. Man måste ju hela tiden kolla och se men jag tror också på att så länge hästen och ägaren har roligt så är allt bra. MEN givetvis så måste man ha noga koll och det verkar det som du har!
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Tjenare Alex!

Här kommer svaret på din fråga; det finns ingen i hela världen som kan säga dig hur mycket du ska våga tänja gränserna. Det måste du bestämma själv. Och det är ett jättejobbigt beslut.

Eftersom jag befinner mig i samma situation som du (och också vill ha ett svar eller iallafall ett råd från omgivningen) ska jag berätta hur jag tänker:

Om hästen, i mitt fall Nilsson, klarar att röra sig normalt i hagen och även under ryttare och så har gjort i ett antal månader så BORDE det vara så att ÄVEN om skadan/inflammationen blossar upp igen så BORDE den kunna läka ut en andra gång, åtminstone till det där stadiet promenadhäst.

Och om den INTE gör det? Då har man ridit sönder sin häst och tvingas kanske avliva den.

Och om man väljer att sakta lunka fram på sin promenadhäst? Då är hästen nästan som död iallafall, och alla drömmar man haft ("och så säger alla i publiken ooooh, vilken HÄST!!!", "och så galopperade den vita hästen fram med sin älskade matte över sanddynerna" (Alla är vi väl skolade av Penny?)) kommer att bli till små halvbittra halvbortglömda och outlevda förhoppningar och hästen ska gå där i sin hage och man tröttnar på att bara lunka ut och så skaffar man sig en annan häst att träna och drömma med och så till slut en dag så ligger det gamla dammiga öket död i sin hage med spindelväv mellan öronen och man gråter en skvätt för allt det där som aldrig blev. Och han var det finaste jag någonsin haft, han var så mycket mer än en häst.

Rid nu och försök strunta i samvetet. Vad ska du ha samvetsbryderier för? Rörelse är ju faktiskt läkande. Har han hållit hit vore det väl ganska konstigt om han inte höll för lite till!? Och går han sönder så vet du, då behöver du inte fundera mer och jag vågar nästan lova dig att han kommer att bli tillräckligt bra för promenad även en andra gång.
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Du (TantEster) sätter fingret lite på en annan, framtida 'orospunkt'. Just nu, så hur lite han än jobbar så är han stallets 'working horse', unghästen lallar ju bara litegrann (och det blandar hon ju upp med lååånga hagkonvalescenser). Men som en kompis som känner valacken påpekat så 'hur kommer dte bli när Kele (unghästen) är i full träning, dvs den som tränar mest?'. Och det är en av de saker som jag faktiskt är en aning bekymrad över. Måhända i onödan, men.. För det lilla livet är svartsjukt i den meningen att HAN vill jobba också. Än så länge inte i paritet med förr-förra stoet som efter ett misslyckat försök att hagpensionera fick tas bort då hon mådde mentalt dåligt, och började anfall sin kompis (nuv valacken), hugga tag i min jacka och försöka dra in mig i boxen när jag gick förbi med en sadel osv.

Och då riskerar man ju ÄNNU MER att få 'det dammiga öket stod bortglömd i sin hage' som du spetsade till det... Och ett visst tronskifte kommer alldeles oavsett att ske, eftersom om unghästen nu håller kommer hon rent naturligt att i en viss fas i sin utbildning 'gå om' valacken vad gäller träningsdos etc, och ren naturligt kommer jag ju i de fall jag tvingas välja satsa på henne. Om då valacken 'bara' lunkar i skogen så kommer han antagligen ta det 'sämre' än om han iaf på någon nivå gör något roligt.

Men sen var det det där att rida sönder, risken för det. Kunde man garantera att det gick att komma tillbaka till skogsmulle skulle jag ju våga, men tänk om..

Samtidigt så ju mer jag funderar på det och ju mer jag studerar hästen (som btw fortfarande mår prima i sin has, och kom galopperande idag i hagen och tyckte 'heeej, ska vi göra ngt nu??') så är jag mer och mer inne på att låta det bära eller brista. Men den där 'tänk om' taggen sitter ändå där..

Samtidigt, någon som en klok person i min närhet påpekade: 'Alex, du har haft den där på lånad tid redan INNAN defekten upptäcktes!'. Vad hon menade var att OM han inte varit en vandrande olycka och haft diverse olycksfallsskador, OM han inte haft sina problem (mentala/pykiska eller vad man ska kalla de) som försenat utbildning etc utan jag ridit på som jag normalt gjort och inte tagit det lååångsamt och försiiiktigt så hade han gått sönder fasiken så mycket fortare, och då kanske jag inte hört de där små, små viskningarna om att någonting var fel, som jag nu hör eftersom jag blivit så lyhörd för honom och haft honom såpass länge. Utan då hade jag antagligen ridit sönder honom 'ordentligt' innan man upptäckt defekten och då hade sagan varit slut. Och hade jag mått bättre DÅ? NU vet jag ju ändå att det finns ett fel och kan lyssna ÄNNU nogrannare..

Det finns ju vissa 'brister' i resnemanget än, jag tycker nog att det skulle kännas värre att 'rida sönder' en utdömd, T-märkt häst än en som alla trodde var kärnfrisk. Men samtidigt ligger det en hel del i det...

Min mamma (som btw är överdrivet förtjust i valacken och kallar honom Prinsen, och när han blev utdömd spontant utbrast 'INTE Prinsen! Du får inte, han kan klippa gräsmattan och plocka svamp med mig och..!' ;)) gav det enkla och kloka svaret: Vad tror du HAN vill? Och nu kan ju inte hästar tänka med framtidsperspektiv och riskbedömning, men plockar man ner det i sina beståndsdelar hamnar man ju någonstans där, med reservationen att jag faktiskt har tagit på mig och har ansvar för hans välmående ( t ex att han inte springer runt och har ont.)

Svårt som sagt, och jag har inte kunnat bestämma mig än, men det lutar faktiskt åt att jag låter det bära eller brista, dvs att jag inte sätter några 'ramar' egentligen mer än de absoluta som jag har (inte samla och inte ställa högre krav i dressyren, samt att ta hänsyn till honom varje pass och låta honom ange tonen), och i övrigt faktiskt göra/prova det jag känner för och lyssna supernoga på honom, och kanske (för min egen skull) 'dutta' i överkant med liniment etc om det får mig att känna mig bättre ;) Mao, känner jag att jag vill hoppträna varannan vecka så okej då - prova på den nivå det känns okej, osv. Och så fortsätta kolla upp honom med böjprov var sjätte månad oavsett hur han känns.

Men, jag måste fundera lite till.. Det som fick mig att 'luta över' åt det hållet är att jag ju faktiskt står med en unghäst med tveksam hållbarhetsprognos. Och där är det för mig kallsinnigt självklart att 'vi får se', dvs det är inget 'hon ska nog för säkerhets skull aldrig hoppa, och vi får ta det väldigt, väldigt försiktigt', utan jag kommer göra som jag gjort med en normal häst, hålla koll på henne och se hur det går. Håller hon inte så blir det himlen (självklart finns det en viss förhandlingsmarginal, skulle hon inte hålla för hopp men obegränsad ridning samt dressyr i övrigt så okej då..). Och jag tycker inte alls mindre om henne egentligen, det är ändå min egen uppfödning. Men jag anser dels att jag inte vill ha en till promenadhäst, men ffa att det INTE ÄR ETT LIV för en unghäst att bli tre - fyra - fem år gammal och sen lalla i hagen. Och om vi börjar fundera, så om man bortser från vad som står i regbeviset, så är valacken utbildningsmässigt och erfarenhetsmässigt så himla mycket äldre och har gjort så mycket mer *egentligen*? Svar nej..

TantEster skrev:
Tjenare Alex!

Här kommer svaret på din fråga; det finns ingen i hela världen som kan säga dig hur mycket du ska våga tänja gränserna. Det måste du bestämma själv. Och det är ett jättejobbigt beslut.

Eftersom jag befinner mig i samma situation som du (och också vill ha ett svar eller iallafall ett råd från omgivningen) ska jag berätta hur jag tänker:

Om hästen, i mitt fall Nilsson, klarar att röra sig normalt i hagen och även under ryttare och så har gjort i ett antal månader så BORDE det vara så att ÄVEN om skadan/inflammationen blossar upp igen så BORDE den kunna läka ut en andra gång, åtminstone till det där stadiet promenadhäst.

Och om den INTE gör det? Då har man ridit sönder sin häst och tvingas kanske avliva den.

Och om man väljer att sakta lunka fram på sin promenadhäst? Då är hästen nästan som död iallafall, och alla drömmar man haft ("och så säger alla i publiken ooooh, vilken HÄST!!!", "och så galopperade den vita hästen fram med sin älskade matte över sanddynerna" (Alla är vi väl skolade av Penny?)) kommer att bli till små halvbittra halvbortglömda och outlevda förhoppningar och hästen ska gå där i sin hage och man tröttnar på att bara lunka ut och så skaffar man sig en annan häst att träna och drömma med och så till slut en dag så ligger det gamla dammiga öket död i sin hage med spindelväv mellan öronen och man gråter en skvätt för allt det där som aldrig blev. Och han var det finaste jag någonsin haft, han var så mycket mer än en häst.

Rid nu och försök strunta i samvetet. Vad ska du ha samvetsbryderier för? Rörelse är ju faktiskt läkande. Har han hållit hit vore det väl ganska konstigt om han inte höll för lite till!? Och går han sönder så vet du, då behöver du inte fundera mer och jag vågar nästan lova dig att han kommer att bli tillräckligt bra för promenad även en andra gång.
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Vår första slädhund hade ett defekt knä men vi använde henne ändå som slädhund på långturer i fjällen i tre år till vi märkte att hon böjade få ont då tog vi bort henne.
Detta var en hund med stor arbetslust men hon hade säkert kunnat leva längre om hon inte fått arbeta. Om det känns rätt att jobba hästen så gör det o sen för du för varje dag ta ställning till om han har ont eller ej.
Om jag håller med Bubbla eller ej beror på hur jag tolkar hennes inlägg, jag anser att det är viktigt att du inte utsätter hästen för smärta. men var går gränsen??!!
PL
PL
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

peter_lundin skrev:
Vår första slädhund hade ett defekt knä men vi använde henne ändå som slädhund på långturer i fjällen i tre år till vi märkte att hon böjade få ont då tog vi bort henne.
Detta var en hund med stor arbetslust men hon hade säkert kunnat leva längre om hon inte fått arbeta. Om det känns rätt att jobba hästen så gör det o sen för du för varje dag ta ställning till om han har ont eller ej.
Om jag håller med Bubbla eller ej beror på hur jag tolkar hennes inlägg, jag anser att det är viktigt att du inte utsätter hästen för smärta. men var går gränsen??!!
PL
PL

Det där med utsätta för smärta är ju en av de saker som jag funderat MYCKET på. Valacken har ju en dokumenterat HÖG smärttröskel. Om man säger att det finns en tiogradig skala för smärta där 1 är lägst och 10 är högst. Och 'normalt' säger en häst synbart för gemene man till vid 3. Men valacken säger till vid 7 - beror det då på att han 'står ut' och 'biter ihop' längre än hästen soms äger till vid 3, eller beror det på att han faktiskt inte bekymras/känner av smärta alls förrän vid kanske 5-6? Dvs är den höga smärttröskeln så att han kämpar på TROTS smärta tills han inte kan längre, eller beror det på att han inte känner av den/bekymras av den förrän senare? Lite om man jämför med människor, vissa tycker sprutor gör ONT, andra att det inte känns alls, och ytterligare tycker att 'visst känns det, men det är ingen fara'.

Veterinärerna anser ju (de som haft hand om valacken) att alldeles oavsett vad man väljer att tolka det som, så sålänge han SJÄLV tar beslutet att INTE visa smärta så är det för honom inget större bekymmer. Samtidigt vet ju jag att det är en häst som ofta är lite VÄL mån om att vara till lags och göra som matte vill. Å TREDJE sidan :devil: så kan han ju knappast tänka att 'ska göra matte till lags genom att nu trava upp ohalt fast all veterinärmedicinsk expertis förväntar sig/räknar med att jag ska vara fyrgradigt halt'. För genom att be honom springa i snöre har jag ju egentligen inte begärt något som han inte kan uppfylla både halt som ohalt.

Men min mardröm är ju att jag ride rpå (oavsett nivå, mardrömmen är densamma), alls känns bra, jag rutinkollar var sjättemånad, och så en dag så fast han känns fräsch etc så är han halt på VB och BF. Och rtg visar fina otäcka pålagringar i knäna t ex. Och jag har ridit på det och inte märkt det. Dvs att jag ska utan att märka det förvärra saker och ting. (Och min veterinär svar på det var 'Du, det kommer in ganska många hästar där man hittar pålagringar som bifynd vid röntgen och som inte riktigt går igenom börjprov men fungerar finfint enligt husse/matte, och då bedömmer vi att de har inte ont'.)
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Jag refererar lite till mig själv här:

Jag fullkomligt älskar att åka snöskoter. Jag skriver åka eftersom jag är burkslav bak... Dock hade jag problem med ett knä ett tag (har fortfarande men det är helt under kontroll nu) och då gjorde det ont att vara ute på en slagig crossbana tex. Men eftersom det var så roligt och så himla kul och se att jag och min bror var ett så bra team så bet jag ihop och vi körde på. Det är ju sämre än vad det skulle varit pga det men mha träning är det numera inte något problem.

Vad jag menar är inte att jag nu ska slaktas eller så utan mer, tycker hästen att det är så roligt att ni två jobbar ihop och att ni hoppar lite så han "biter ihop" så låt han göra det! Till en viss gräns givetvis, men ändå...

Tycker mig ha läst att du hoppa lite med honom nu, hur fungerar det?? Går det bra?
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Alexandra_W skrev:
Men min mardröm är ju att jag ride rpå (oavsett nivå, mardrömmen är densamma), alls känns bra, jag rutinkollar var sjättemånad, och så en dag så fast han känns fräsch etc så är han halt på VB och BF. Och rtg visar fina otäcka pålagringar i knäna t ex. Och jag har ridit på det och inte märkt det. Dvs att jag ska utan att märka det förvärra saker och ting. (Och min veterinär svar på det var 'Du, det kommer in ganska många hästar där man hittar pålagringar som bifynd vid röntgen och som inte riktigt går igenom börjprov men fungerar finfint enligt husse/matte, och då bedömmer vi att de har inte ont'.)

Ok att han har hög smärttröskel. Det hade han haft även om inte hasdefekten hade funnits där. Det kan din nästa häst också ha, och kanske utan att du vet om det. Hur ska du någonsin kunna veta om din häst har ont om den inte visar det? Och har du tänkt oroa dig för det med alla hästar hela livet?

Du vet själv att du är försiktig, noggrann och uppmärksam med honom. Mer kan du inte göra (förutom dina regelbundna kontroller förstås).
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

95johsv skrev:
Tycker mig ha läst att du hoppa lite med honom nu, hur fungerar det?? Går det bra?

Mja, det beror lite på vilken gång man tittar på ;)

Hoppat honom tre gånger nu sen 'efter T-märkningen', inom en tidsrymd av tre veckor. Först några skutt på ridbanan över ett hinder, mest för att se om det gick. Det gick finfint, rent strålande. Då velade jag ju om han skulle få hoppa pytteklass på klubbtävlingen (förberedelser är fusk ;)) och bestämde att det fick han.

Så han startade en 40 cm CR en vecka efter. Var tittig som attans men fick sin CR-rosett. Lät honom gå en till 40 cm klass och där var han också tittig och vi fick ett pet pga det men annars inte.

efter ännu mer velande tyckte jag att han kunde få gå lite unghästhoppträning (lite kombination av att okej ha kul och håll tummarna, och bättre att hoppa under 'övervakning' om jag nu ska hoppa).

Träningen blev dock.. inte riktigt som tänkt. Hästeländet visade prov på sin tittighet men skötte sig ändå över förväntan, höjden låg på 50 - 60 och som sagt för unghästar eg. Sen kom ett TITTHINDER, han vinglar, står emot och hoppar. För att nästa gång tio meter från hindret börja stå emot. Han blev rent VRÅNG, det var inte tittighet längre, det var en fix ide, han kunde inte ens tänka sig att galoppera FÖRBI det utan 10 meter från det dog hela motorn. Hoppade göatt andra hinder. EFtersom det var VRÅNGHET så tänkte varken jag eller tränaren låta det passera. För att göra en kort historia lång satt tränaren upp, och misslyckades lika väl som jag. Tillslut fick vi bygga om hindret till mindre tittigt för hans kulle hoppa. Tack vare att han bråkade och tramsade blev det en alldeles för hård träning för honom (han dröp av svett), men jag tänker INTE acceptera ren vrånghet. Han verkar dock klarat extremträningen bra *peppar peppar* och kändes fin på uppmjukningsridturen dagen efter.

Förhoppningsvis så blir det en träning mer som TÄNKT nästa gång, dvs enbart roligt och skutt på låg höjd ;)
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Ursäkta att jag hoppar in på ekonomi, men accepterar försäkringsbolaget att man rider sönder en häst en andra gång? Verkar lite ologiskt? Har man gjort bedömningen att en häst inte klarar mer än en viss belastning och man sedan kommer in med den för samma skada en gång till på grund av att man belastat den mer än "domen" så borde man väl inte kunna få ekonomisk ersättning för ny behandling? Man har ju brustit i ansvar? Eller? (Vill veta!)
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

knasan skrev:
Ursäkta att jag hoppar in på ekonomi, men accepterar försäkringsbolaget att man rider sönder en häst en andra gång? Verkar lite ologiskt? Har man gjort bedömningen att en häst inte klarar mer än en viss belastning och man sedan kommer in med den för samma skada en gång till på grund av att man belastat den mer än "domen" så borde man väl inte kunna få ekonomisk ersättning för ny behandling? Man har ju brustit i ansvar? Eller? (Vill veta!)


Han är ju triangelmärkt. Dvs han är utdömd som ridhäst pga hasledsdefekten (ridhäst = klara av träning på lättklassnivå), men eftersom han utan problem kan leva kvar utan att bryta mot djurskyddslagen (dvs gå som haghäst/promenadhäst/skogsmullehäst) så hade jag valet att endera avliva och få ut hela försäkringsbeloppet eller T-märka och få ut försäkringsbeloppet minus 8000 kr.

En T-märkt häst är dock utförsäkrad från försäkringsbolaget och får sedan bara ha en BEGRÄNSAD försäkring. I liv får han stå i 8000 kr max (dvs den del av ursprunglig livförsäkringsbelopp som inte betalats ut), och han har reservationer för hältor alla fyra benen i BÅDE veterinärvården och livvärdet, vad det gäller förslitningsskador. Så om han så får ledinflammationer fram (han är utdömd för hälta VB) så betalar inte försäkringsbolaget varken en krona i veterinärvård eller en krona i livvärde.

Skulle han få problam med ryggen och f-bolagets veterinär anser att det 'kommer' från hasleden, dvs han har kompensationsavbelastat eller så, så betalar de inte heller. UTan de har reserverat sig för alla förslitningshältor på alla fyra benen samt för alla komplikationer till detta.

Så försäkringsbolaget skiter faktiskt i om jag rider sönder honom, det är inte deras bekymmer. Och om han så bara gick i hagen och pysslades om och lindades in i bomull men ÄNDÅ fick problem med hasleden VB t ex så betalar de inte i alla fall.

Utan det hans försäkring täcker vad gäller hältor/benen är rena olycksfallsgrejer. Om han får en sårskada täcker de, om han bryter benet täcker det om frakturen INTE beror på att det finns skelettförändring/försvagning just där, får han en senskada täcker de om den klart är av trauma, men inte en uttröttningsskada osv.

Så, kommer han in för samma sak igen eller andra förslitningsskador eller komplikationer till hasledsdefekten så betalar försäkringsbolaget ingenting.

DÄREMOT, jag kunde ju utan problem VÄGRAT gå med på utdömning, och vi hade haft samma utveckling som nun, dvs han håller sig fräsch och han klarar träning och jag provar mer och mer, och så går det åt skogen och han kommer in med samma problem igen - då hade de betalat 'fullt' en gång till. Men eftersom han är Triangelmärkt så är det inte bolagets bekymmer.

Däremot är ekonomiaspekten viktig, för MIG. Det är MIN plånbok som får betala hela veterinärräkningarna. Och som vi alla vet så att hältutreda och behandla en led hamnar på många tusenlappar. Vilket naturligtvis spelar in i att jag har sådan 'koll' på honom och ser till att få honom böjd minst varje halvår, och såfort jag misstänker minsta lilla är fel kollar honom för säkerhets skull. För ju SNABBARE jag får bsked om att det är påväg åt fel håll igen, dessto billigare (och såklart bättre för hästen).

Han är ju böjd strax innan jul UA, sen tyckte jag att han var knackig en period i slutet av april, så beställde tid och fick det i början på maj. Han blev dock som vanligt igen innan vettiden men jag åkte in i alla fall. Och då fanns ju inga ledproblem men viss muskelansträngning, vilket jag då valde att gå in och behandla direkt, för att inte riskera att det skulle bli följdproblem.

SÅ, nej försäkringsbolaget bryr sig inte det minsta om om jag skulle av misstag (eller för den delen medvetet) skulle rida sönder honom igen, eftersom det inte är deras problem. Lika lite som det är deras problem om frambenen tar stryk av hasledsdefekten, eller han får spatt eller vad fasiken som helst.
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Hej!

Har läst tråden tidigare, men inte skrivit förrän nu.

Jag tycker, att om Vision är pigg, så varför inte låt honom hoppa lite småskutt om han tycker det är skoj? Tror dock du får vara noga så du inte får allt för "blodad tand", för trots allt har han ju en kronisk skada som tidigare orsakat mycket problem, även fast han är fräsch i dag (håller alla tummar för att han så förblir).

Hade jag varit du, hade jag låtit det vara vid just "några skutt någon gång", kanske en pytteblåbärshoppning etc, men inte börjat träna regelbundet.

Du gör ju detta bara för att det är KUL och för att du och Vision gillar det, så frågan är om Du verkligen ska "bråka" med honom vad det gäller titthinder etc, vrånghet eller ej? Han ska ju inte utvecklas, inte tävlas e d, så låt det stanna vid just på lek, för hästen välbefinnandes skull, ni gör något omväxlande ihop som ni båda gillar osv.

Sen är ju frågan hur orolig Du blir själv? Du har skrivit flera långa inlägg nu där du väger för- och nackdelar mot varandra, och frågan är hur mkt Du ångrar Dig OM hoppningen skulle göra honom sämre? JAG tror det inte, om du håller det på sporadisk och moderat nivå, men det är bara DU som kan avgöra hur du vill göra.

Ett ex: Mitt ponnysto, Bolla 21 år som tidigare tävlat mycket hoppning och fälttävlan på LA-nivå, som ÄLSKAR att hoppa fick en senskada i samband m hoppning för ett år sedan. Hon är fullt frisk och blev det väldigt fort m tanke på hennes ålder. Jag har bestämt att hon inte ska hoppa mer alls för jag vill inte riskera att något nytt händer. Troligen skulle hon kunna hoppa lite lägre hinder utan problem alls o jag vet att hon ÄLSKAR det, men jag låter bli, av rent egoistiska skäl. Jag vill nämligen inte ens riskera att utsätta mig för att hon gör sig illa, så att jag skulle kunna skylla på mig själv som lät henne hoppa, förstår du hur jag menar?

Som sagt: Riskera inte mer än vad du känner i hjärtat att du vågar, och håll den eventuella hoppningen på mkt moderat nivå, är mitt råd i detta fall. Lycka till o hoppas Kele mår bättre också!
 
Sv: Hur mycket ska man 'våga' träna egentligen? (Ang T-märkt häst) *låååååååååångt*

Hade jag varit du, hade jag låtit det vara vid just "några skutt någon gång", kanske en pytteblåbärshoppning etc, men inte börjat träna regelbundet.

Så tänkte jag med från början, men ändrade det sen till atts tryka ut små skutt på egen hand så mycket som möjligt och försöka byta det mot träning på samma nivå, för att ha ett 'vakande öga'. Dvs träna regelbundet men inte ofta (är ju regelbundet om det är en gång per vecka likväl som en gång i månaden t ex). Nu beror det ju mycket på hur det fungerar med träningen. Om han kommer vara som han var nu sist är det ju inte mycket vits med det.

Du gör ju detta bara för att det är KUL och för att du och Vision gillar det, så frågan är om Du verkligen ska "bråka" med honom vad det gäller titthinder etc, vrånghet eller ej? Han ska ju inte utvecklas, inte tävlas e d, så låt det stanna vid just på lek, för hästen välbefinnandes skull, ni gör något omväxlande ihop som ni båda gillar osv.

Hade han bara varit tittig hade jag INTE tagit strid med honom, just för precis som du säger ska det vara kul och tvång. Men VRÅNGHET tolererar jag inte, oavsett. Och där är jag så elak så hellre en död häst än en vrång häst *elak matte*

Det är ju ny träning snart och vi får se då hur det är, om det var något tillfälligt. För att få lite mer svar VARFÖR han betedde sig som han gjorde så tog jag igår hemma 4 språng. På titthinder, utan att visa honom. Inga problem. Höjde det sedan till högre höjd än han hoppat förr och högre höjd än JAG ansåg kändes riktigt säkert, dvs så jag blev lite nervös med. Han hoppade lugnt, fint och utan varken vingel eller tvekan. Så endera var träningen en 'dålig dag', eller så tyckte han inte om det. Det får jag ju svar på nästa träning, och om han är likadan då, då slipper han och så får vi hoppa oövervakat hemma istället lite nu och då.

Sen är ju frågan hur orolig Du blir själv? Du har skrivit flera långa inlägg nu där du väger för- och nackdelar mot varandra, och frågan är hur mkt Du ångrar Dig OM hoppningen skulle göra honom sämre? JAG tror det inte, om du håller det på sporadisk och moderat nivå, men det är bara DU som kan avgöra hur du vill göra.

Det är ju det som är den springande punkten, det jag försöker fundera. Fast jag kan ju inte veta säkert hur jag skulle må, utan att vara där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 274
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 408
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 771
Hästmänniskan Ber om ursäkt för rörigt inlägg redan nu... Jag har en dressyrvalack född 04 som är helt underbar på alla sätt och vis. :love: Tyvärr...
2
Svar
20
· Visningar
2 504
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp