Bukefalos 28 år!

Beslutsångets över klippning...

lomuxx

Trådstartare
Snälla kloka bukare, hjälp en novis!

Min förra häst stod i kallstall utan vatten och var gammal - därför helklippt och täckad upp över öronen. Men min nya lillkille på fem år är allt annat än frusen, och LURVIG framtill. Jag rider ute mycket och han står naken inne så jag vill inte klippa för mycket så han fryser. Men han svettas så ofantligt mycket när vi galopperar på lite så han är helt genomblöt och blir trött (blir för varm?) när vi tränar i ridhuset...

Min fråga, HUR mycket kan jag ta bort på halsen, mellan frambenen och över bogen utan att måsta sätta på täcke inne? Det blir som kallast ca 5+ på vintern när det är RIKTIGT kallt ute. Känner mig villrådig, har inte haft detta problem förut. Snälla, kom med idéer! :bow: Vill dessutom ha en snygg klippning men vet inte hur man ska göra...
 
Sv: Beslutsångets över klippning...

Hästar fryser ju främst vid nedebörd och/eller blåst och eftersom det är i stallet kan du nog klippa en spårklippning och ändå ha otäckad inne. Ge istället mkt grovfoder inne så den håller sig varm utav det.


Annars kommer man långt med att klippa hals/Bog
 
Sv: Beslutsångets över klippning...

Jag hade klippt halvklippning eller spårklippning för då slipper du täcke inne men hästen blir ändå inte för varm under träning.
 
Sv: Beslutsångets över klippning...

Har klippt halva halsen och bogen, gör massor av nytta, hon torkar mycket snabbare över hela kroppen och jag kan fortfarande ha henne utan täcke i alla väder. Hade tidigare jättesvårt att få henne torr och att så lite kunde göra så mycket visste jag inte, klippte så för första gången förra vintern och undrar varför jag inte kommit på det tidigare.

Mitt tips till dig är att börja med att klippa halva halsen och bogen, räcker det med en sådan klippning behöver du inte ha täcke. Har också hört men inte behövt testa att man kan klippa en "ränna" under magen också och ändå inte behöva täcka. Men jag vill som du kanske förstått redan ha min häst utan täcke på inne och ute.
 
Sv: Beslutsångets över klippning...

Kör på spårklippning eller halvklippning tycker jag. Då bör han kunna stå naken inne. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 387
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 903
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 557
Senast: Trissa
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp